Geboortebeperking voor wilde paarden in de Donaudelta

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Geboortebeperking voor wilde paarden in de Donaudelta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 09:43

http://www.vier-voeters.nl


Afbeelding
Geboortebeperking kan nodig zijn om de populatie niet verder te laten groeien.
Foto: Roy van Wijk

Na een onderhandelingsperiode met de Roemeense autoriteiten van ruim twee jaar, mag viervoeters de proeffase lanceren van het geboortebeperkingsprogramma voor de wilde paarden in de Donaudelta. De eerste 15 merries zijn onlangs gevaccineerd.

Ongeveer duizend wilde paarden leven in en om de bossen van Letea in de Donaudelta. “De grote populatie veroorzaakte problemen”, aldus Robert Hengl, paardenexpert bij viervoeters Internationaal. “Daarom zijn wij een geboortebeperkingsprogramma gestart. De anticonceptie wordt toegediend met een vaccin die via het afweersysteem inwerkt op de voortplantingsorganen van de paarden. Deze methode wordt immuno anticonceptie genoemd.”

De anticonceptiemethode is erop gericht om de balans tussen de lokale flora en fauna te behouden. Dierenarts Ovidiu Rosu is erg trots om deel uit te mogen maken van dit baanbrekende project, dat is ontwikkeld om de wilde paarden een kans te geven om in alle vrijheid te leven: “Dit is de eerste keer dat deze vorm van geboortebeperking wordt toegepast bij een populatie van wilde dieren in Europa. Ons doel is om in het voorjaar van 2014 honderd merries gevaccineerd te hebben.”
De winterse weersomstandigheden zullen een uitdaging zijn voor het viervoetersteam. Desondanks is de start van het project goed gekozen, omdat in het voorjaar de merries alweer drachtig kunnen zijn.

Voor de eerste inentingen moeten de merries verdoofd worden. Eenmaal onder narcose, worden de paarden medisch onderzocht. De dierenartsen nemen bloed af en doen biopsies voor verder onderzoek. Elk paard krijgt een oormerk, zodat zij makkelijk geïdentificeerd kunnen worden. Als laatste wordt het anticonceptievaccin toegediend. De vaccinatie stopt de bevruchting van het eitje, een cruciaal moment in de reproductie. Deze methode heeft geen effect op een al aanwezige foetus, maar zorg ervoor dat de merrie niet opnieuw drachtig wordt als zij weer hengstig is. Het vaccin blijft een jaar werkzaam en net zoals met veel andere vaccins moet het jaarlijks herhaald worden om effectief te blijven. Deze injecties kunnen op afstand gegeven worden met een speciaal geweer, zodat de merries niet voor een tweede keer gevangen hoeven te worden.

Het project is opgezet en wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met en onder begeleiding van de Faculteit van Diergeneeskunde in Boekarest en de Roemeense Veterinaire Gezondheidsinstantie (ANSVS) en met toestemming van de lokale gemeenteraad. Onlangs hebben andere instituten zoals de Faculteit voor Diergeneeskunde in Cluj zich aangesloten bij het project om de unieke paardenpopulatie beter te bestuderen.

Het programma heeft een looptijd van 3 jaar. Ondertussen lobbyt viervoeters voor een wet die de status van deze unieke wilde paarden populatie duidelijk vastlegt en deze nobele dieren beschermt tegen mishandeling en andere wreedheden.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Geboortebeperking voor wilde paarden in de Donaudelta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:03

Interessant project! Wordt dit eigenlijk ook bij tamme merries gedaan? Bijvoorbeeld om zo een hengst met harem te kunnen houden zonder dat elke merrie drachtig wordt?

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Geboortebeperking voor wilde paarden in de Donaudelta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:14

Ik vind het alsnog zonde dat dieren gewoon niet meer met rust gelaten kunnen worden. Neemt niet weg dat ik het volledig snap dat dit moet gebeuren en ik vind dit ook de beste oplossing. Maar toch jammer dat het niet met rust gelaten kan worden.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:29

troi schreef:
Interessant project! Wordt dit eigenlijk ook bij tamme merries gedaan? Bijvoorbeeld om zo een hengst met harem te kunnen houden zonder dat elke merrie drachtig wordt?


Er was ooit een bokker die dit inderdaad toepaste op zijn hengst met merries. Zie hem alleen nooit meer...

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:12

troi schreef:
Interessant project! Wordt dit eigenlijk ook bij tamme merries gedaan? Bijvoorbeeld om zo een hengst met harem te kunnen houden zonder dat elke merrie drachtig wordt?



Ik doe dit al ruim 10 jaar. Heb dit ook op Bokt geschreven.
Inmiddels overgegaan op een iets andere aanpak op hetzelfde principe; vaccineer alleen de hengst. Ook dit hier beschreven
Zie ook mijn website.

its_me_xx
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Geboortebeperking voor wilde paarden in de Donaudelta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:40

Interessant
@Hertecilla, ik neem een kijkje op je profiel!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Geboortebeperking voor wilde paarden in de Donaudelta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:36

Zou goed zijn als ze dat eens zouden toepassen in de Oostvaardersplassen. Gaan er een paar grote grazers minder dood wegens voedselgebrek.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:34

Anya schreef:
Zou goed zijn als ze dat eens zouden toepassen in de Oostvaardersplassen. Gaan er een paar grote grazers minder dood wegens voedselgebrek.


Dat heb ik ook al járen geleden verschillende malen schriftelijk aan verschillende instanties gemeld inclusief verwijzingen naar het destijds al 30 jarige bij paarden op land in hun beheer toepassen door de Humane Society in de VS.
Ook aan de Nederlands Dierenbescherming trouwens...

Oh en ik heb hier op Bokt een onderwerp geopend met link toen de resultaten van 30 jaar onderzoek door de Humane Society gepubliceerd zijn.

De methode en de werkzame stof zijn al eind jaren zeventig voor het eerst toegepast bij wildbeheer.

jokari

Berichten: 8762
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Geboortebeperking voor wilde paarden in de Donaudelta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:32

Zo, daar zijn ze slimmer dan hier bij ons, me dunkt. Hopelijk slaat het project goed aan.

HC, ik ga ook op je site kijken, klinkt geweldig om hengsten toch in natuurlijke kudde te kunnen houden zonder jaarlijk veulens te hebben.

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:14

HC, in Nederland heb ik geen informatie kunnen vinden over geboortenbeperking bij paarden in kuddeverband, het lijkt wat dat betreft wel of we hier op een eiland wonen.
Ik zou zeggen: verbeter de wereld, en geef wat meer informatie hierover. :)*

Ik denk dat zelfs Nederlandse dierenartsen niet op de hoogte zijn van deze mogelijkheid, behalve misschien enkele artsen die samenwerken met dierentuinen.

Een idee?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:01

Zoolgangster schreef:
HC, in Nederland heb ik geen informatie kunnen vinden over geboortenbeperking bij paarden in kuddeverband, het lijkt wat dat betreft wel of we hier op een eiland wonen.
Ik zou zeggen: verbeter de wereld, en geef wat meer informatie hierover. :)*

Ik denk dat zelfs Nederlandse dierenartsen niet op de hoogte zijn van deze mogelijkheid, behalve misschien enkele artsen die samenwerken met dierentuinen.

Een idee?



Zoals je op dit topic had kunnen lezen;
- héb ik dit al verschillende malen schriftelijk voorgesteld aan verschillende instanties.
- héb ik dit al verschillende keren op Bokt geschreven en toegelicht, inclusief bronnen; het staat in Nederland gewoon op Bokt :)*
- tot slot staat het gebruik door ons vermeld op mijn website.

Waar geen wil is, is geen weg en een wijs man pist niet tegen de wind in.
Het is inmiddels bepaald niet meer zo onbekend als 12 jaar terug toen ík er achteraan ging voor onze eigen paarden. Daarbij ben ik slechts een goedwillende particuliere paardhouder en geen officiële instantie.
Één telefoontje naar de Humane Society geeft hen vandaag de dag al alles wat ze zouden kunnen will weten.
Oh, en ´viervoeters´ weten het blijkbaar ook.

Dat dierenarten er niet van op de hoogte zijn is teleurstellend want het is tenslotte hún vakgebied en zij hebben makkelijker toegang tot universitaire publicaties op veterinair gebied dan ik.