ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:29

Denk dat dat inderdaad het 'probleem' is: onzorgvuldige diagnose.

ADHD is dus, zoals ik het nu begrijp (?help me als ik fout zit!) een aantoonbare afwijking aan het systeem dat dopamine aanmaakt/uitscheidt. Dopaminetekort veroorzaakt de symptomen van AD(H)D. Toch? Hoewel er dus ook net weer gezegd wordt dat dit verband nooit is aangetoond, dus dat er geen medische reden voor ADHD bekend is. Dubbel, en lastig!

De vraag is echter bij hoeveel van de kinderen en volwassen die tegenwoordig het label AD(H)D opgeplakt krijgen, en bijhorende medicijnen, daadwerkelijk medisch onderzocht zijn? Waarbij dit werkelijk is aangetoond? Dat maakt denk ik ook dat mensen soms sceptisch zijn of dat dat er misvattingen ontstaan: als een ziekte zo vaak gediagnosticeerd wordt zonder dat daar hard bewijs voor is, neemt de geloofwaardigheid ervan af. Helaas voor degenen die echt de symptomen van ADHD hebben door een medische oorzaak.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-13 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt


xMyrth

Berichten: 2793
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:29

persoonlijk denk ik dat ADHD wel bestaat. ik loop stage op speciaal basisonderwijs & laatst was een meisje haar medicijnen vergeten. dit kwam ze al stuiterend vertellen, haar concentratie was 0% en dit gaf ze zelf ook aan. Ze had er echt last van, aangezien ze eigenlijk niets kon doen omdat ze alles aan het doen was...

wel denk ik dat tegenwoordig kinderen sneller het stickertje "adhd" opgeplakt krijgen... als een kind iets drukker is, heeft hij meteen adhd en daar ben ik het niet mee eens.

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33724
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:31

Ewona schreef:
Mensen die zeggen dat ADHD niet bestaat, mogen zich vrij melden om onze jongste een dag of langer bij te houden.
Hier gaat het, omdat wij hem niet anders kennen van baby af aan, maar voor anderen is hij een felle stormwind, tenminste zo omschrijven ze hem. Ze nodigen hem vaak uit, of willen eens een dagje op hem passen. Ze zeggen dan ook na afloop tegen hem, je mag nog eens terug komen. Alleen... die eens komt nooit meer, want langs andere bronnen hoor je dan waaien dat ze het niet nog eens willen meemaken. *zucht*
Zo is hij hier, dan is hij weer daar, nu doet hij dit, twee seconden later doet hij dat.
Enorm druk, niet alleen in doen en laten, maar ook in zijn hoofdje.
Neen, hij drinkt geen cola of andere frisdranken, al zeker geen light producten, eet zoveel mogelijk suikervrij, mag geen aspartaam (dan wordt alles eens zo erg, plus dat hij er ziek van wordt), geen kleurstoffen.
Dus buiten het drukke, moet je ook de ganse dag opletten wat hij binnen krijgt.
Wij eten dus terug op de "goede ouderwetse" manier, hier komt zo min mogelijk van die kant en klaar rommel binnen. Heel uitzonderlijk eens een pizza omdat de kinderen daar dol op zijn, je kan ze tenslotte niet alles ontzeggen.
Hij verdraagt geen medicatie, heeft rilatine (ritalin bij jullie) geprobeerd maar daar kreeg hij hallucinaties van.
Ondertussen heb ik een lange lijst met medicatie die hij getest heeft en waar hij niet tegen kan.
Nu krijgen onze kinderen NIETS meer van medicatie, maar dat is eigen keuze. Onze dochter is immers door medicatie tegen ADHD opgenomen geweest in kinderpsychiatrie voor 10 weken, omdat ze een psychose deed. En de jongste heeft tweemaal in het ziekenhuis gelegen dankzij medicatie, dus voor ons hoeft het echt niet meer.
Daar is iedereen vrij in, bij anderen werkt het supergoed.
Wij weten hoe onze kinderen zijn en doen, en laten hun zichzelf zijn. Vind het dan wel vaak jammer als je met "drukke" kinderen in een winkel of zo bent, dat je dan nagekeken of gewezen wordt, of dat men achter je rug zit te praten. Nét hard genoeg dat je hoort : dat moest er eens eentje van mij zijn ... die zou ik wel eens leren ...
Ik kan er iets van krijgen als vreemde mensen heel hard de bel gaan luiden, terwijl ze verdorie nog niet eens weten waar de klepel hangt !!!

Sorry, soms moet een moeder ook eens stoom af laten ;)

Snap ik hoor, ik was als kind (ben nu 18) ook heel moeilijk. Maar dat had niet alleen te maken met ADHD maar het had er zeker dus invloed op! Ik vind dat jij echt heel goed bezig bent hoor! _/-\o_ +:)+

---
Wat mij wel heel erg kwetst is als ik enthousiast ben oid, dat mensen dan zeggen doe niet zo druk. Dan is mijn goede humeur (ik ben bijna altijd goed gehumeurd) direct weg. Ik kan er niks aan doen dat ik gewoon enthousiast wordt, en dat vatten mensen dan op als druk. :n

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:35

Ik heb het meegemaakt met mijn neefje. Voordat ze wisten wat hij had werden ze vaak boos op hem, begrepen ze hem niet en draaide hij helemaal door. Sinds ze dit weten gaan ze er veel relaxter mee om, en weten ze beter hoe ze ermee moeten omgaan. Een wereld van verschil! Mijn neefje is hierdoor ook een stuk relaxter.
Maar toch worden bij veel kinderen/mensen te snel een sticker op geplakt, en dat vind ik te absurd voor woorden. Omdat een kind ADHD heeft moet je maar sneller iets accepteren, want goh hij kan er niks aan doen, maar een druk kind die geen sticker heeft krijgt meteen de volle laag.
Laat iedereen gewoon mens zijn, zonder stickers en zonder vooroordelen.

A mind is like a parachute, it only works when it is open

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:36

Ik zie eigenlijk weinig tot geen mensen hier reageren met de bewering dat ADHD niet bestaat hoor?

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:36

MarlindeRooz schreef:
Ik heb zelf dus ADHD, maar waar ik echt strontziek van wordt dat mensen adhd of add gebruiken als excuus om te kunnen zeggen wat ze willen en als excusus voor hun slechte cijfers, met adhd leren is gewoon mogelijk ??? of het als excuus gebruiken voor alles wat voor hun maar uit komt. Dat hoor ik écht veel te vaak.

Ik zit op een school waar niet geheel toevallig veel autisten en mensen met autisme in combinatie met ADHD op zitten (die worden samengevoegd met reguliere havo TOP, waar ik op zit) en bij ons worden die gewoon normaal behandeld. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat vind ik.


_/-\o_ dit dus helemaal, en al heb je er last van. Dan alsnog kun je gewone cijfers halen.
Ondanks ik veel last heb van mijn add haal ik super cijfers. (7&8)

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:44

AD(H)D bestaat zeker, er zijn wetenschappelijke bewijzen dat er iets fout gaat in de hersenen.

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:44

Lara_Silver schreef:
Erg voorspelbaar 'nieuws'. Is net zoiets als ADD. Mensen die zich niet kunnen concentreren en die eigenlijk gewoon een schop onder hun kont nodig hebben. Diagnosticeren zich zelf dan maar even met ADD, want dan hebben ze tenminste een rede voor hun laag concentratievermogen en uitstelgedrag... Niet iedereen heeft hetzelfde concentratievermogen, maar als die laag is, ben je nog niet meteen ADD'er. Dokters vinden het natuurlijk ook helemaal prima, iedereen aan de Ritalin! Een jongen bij mij in de klas heeft ook 'ADHD'. Erg opvallend dat meneer vooral niet meer weet wat hij met zichzelf aan moet als hij zijn zin niet krijgt, een antwoord niet weet, of een discussie niet naar smaak verloopt. En zo heb ik alle ADHD patiënten ervaren, zowel leeftijdsgenoten als de kindjes van de crèche waar ik eens stage heb gelopen. Afwijking van normaal gedrag, maar gebrek aan een hokje? ADHD. Ik denk eerder dat we door moeten blijven zoeken naar de oorzaak van afwijkend gedrag van de kinderen van tegenwoordig, ipv ons tevreden stellen met en halfslachtige verzamelnaam voor behoorlijk wat symptomen.

Interessante uitbreiding over ADHD:

http://www.ncrm.nl/ADHDpage.html


>;) ik ben bijna half Nederland afgeweest over wat ik nu eigenlijk had.
Ook je conclusie dat ik een schop onder mijn kont nodig heb omdat ik "ADDer" ben vind ik zeer onterecht. Ik loop de hele dag te zwoegen op school om m'n concentratie er bij te houden, en alles mee te krijgen. Heb elke dag bergen huiswerk daardoor.. Maar ik geef mezelf een "schop onder mn kont"" hoor als U dat wilt. :\

Rennie89
Berichten: 37208
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:45

zal ik mezelf ook maar een schop onder mijn kont geven? misschien dat dat waas in mijn hersenen dan eindelijk eens wegtrekt :')

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:45

Zo als dat is zou helpen!! :D

Rennie89
Berichten: 37208
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:46

*schopt*












Nah.... helaas :')

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:46

lifaya schreef:
zal ik mezelf ook maar een schop onder mijn kont geven? misschien dat dat waas in mijn hersenen dan eindelijk eens wegtrekt :')

Ja misschien wel ja, :roll:

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:48

lifaya schreef:
*schopt*












Nah.... helaas :')

:') vind ik leuk *\o/*

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:50

Even heel kort over ritalin... als je geen adhd hebt werkt het niet of averechts, bewezen. Ik geloof dat het gewoon bestaat. Ken verschillende ADHD'ers goed, en je merkt simpelweg een verschil.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:50

Hm lastige discussie. Ik ben er haast zeker van dat het bestaat, maar dat het stempeltje wel erg makkelijk op een kind word geplaatst. Mijn neefje, van nu 11 jaar, heeft de stempel ADD gekregen en is echt precies het zelfde als mij op die leeftijd. Een echte dromer en heeft af en toe een schop onder zijn kont nodig, maar die zit nu ook aan de ritalin en zonder 'kan hij niet functioneren.' Vind dat best heftig eerlijk gezegd. Ken nog 2 jongetjes die ontzettend zijn opgeknapt door de ritalin en ook zeker druk zijn, maar ook genoeg gevallen waar ik van denk tja wel druk, maar adhd herken ik er niet in..
Wat ik probeer te zeggen is dat er volgens mij tegenwoordig teveel kinderen onterecht aan de ritalin zitten, omdat de ouders vaak geen tijd hebben om het opvoedkundig op te lossen of het kind te stimuleren om ermee om te leren gaan en daardoor maar naar een stempel grijpen

Enjoy the little things in life.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:53

Ik heb ADD en slik hiervoor geen medicijnen (eigen keuze) maar merk dat ik er wel onrustiger en sneller geiriteerd door raak.. Kan bijv. ook absoluut niet lezen als er andere mensen zijn.. Dan word ik gek hihi. :o
Ik vind dat tegenwoordig de stempel ADD,ADHD,PDDNOS wel heel erg makkelijk en snel word gegeven, zonder nadere onderzoeken..

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:53

Ik zeg niet dat ADHD niet bestaat, dat kan ik niet 'bewijzen' en daar wil ik misschien ook wel niet in geloven.

Wat ik wel zeg,
is dat kinderen te snel stickertjes krijgen met adhd...
veeeeel te snel. Vaak is het probleem al helemaal opgelost als een van de ouders gewoon zou toe geven dat hun kind er baat bij heeft als een van de twee een thuis ouder wordt.
De wereld is nu ingedeeld met overmatig veel prikkels, te veel prikkels.

Vroeger was het niet zo extreem.( denk aan volle dagen van naar school en dan dagopvang en dan misschien nog wel even de oppasmoeder, maar ook aan alle dingen waar we onze kinderen op sleep touw naartoe nemen, het is tegenwoordig heel normaal dat je jonge kinderen mee naar een pretpark neemt.. veel te prikkels etc) We verwachten te snel dat een kind hetzelfde is als een volwassen en netzoveel prikkels aan kan, ERROR, is nou eenmaal niet zo!
En juist door die extreem veel prikkels ' gaat er zogenaamd wat mis in kinderen en zijn ze niet goed... krijgen ze stempeltjes als adhd...
Kijk naar hoe het gaat in de maatschappij, en wat wij als maatschappij en ouders etc fout doen, voordat je gelijk je kind een stickertje opplakt " ja daar kan hij niks aan doen, hij heeft adhd' is een excuus voor dingen geworden die niet sociaal accepteerbaar zouden moeten zijn!

ik herhaal : er zijn misschien wel degelijk kinderen met een terechte stempel adhd.
maar vele zullen de stempel adhd hebben gekregen door fouten in het aanvoelen van (grenzen van)kids.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:58

AlphaDaemon schreef:
Dat mensen zonder ADD of ADHD ook rustig zouden worden van Ritalin is niet waar.
Ik slik pas sinds kort het medicijn en mijn psychiater was er heel simpel over: als je AD(H)D hebt, werkt het in de zin dat je je beter kan concentreren / rustiger wordt en als je dat niet hebt, werkt het juist als iets waar je drukker van wordt (als pepmiddel).

Ik vind het een beetje raar dat er hier uitspraken worden gedaan over de werking van een medicijn als je zoiets triviaals als dit niet weet.



Dit klopt! En precies andersom dus ook; mensen met ADHD worden relaxter van een pepmiddel, terwijl mensen zonder ADHD zo strak als een tientje komen te staan...

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:03

hier een niet ADHDer, die zeker wel eens ritalin voorgeschreven heeft gekregen om rustig te blijven ;)

Niet banketstaaf bedoeld
maar mensen geloven ook nogsteeds dat je dikker wordt van antidepressiva etc omdat psychiaters het zeggen.
NIET WAAR. waarom? Ze gaan geen depressief persoon vertellen dat ze dik worden vanuit zichzelf, je wordt namelijk dikker omdat je jezelf niet meer in controle hebt...

heeft iemand van jullie wel eens een 'nep pilletje' van pap en mam gekregen toen je ergers enorm bang voor was?
en opeens was je rustiger etc? ' ja het werkt echt' het was niks... maar omdat je denkt dat het helpt kalmeer je vanzelf...

ik geloof zeker in ADHD, maar dat ritalin enkel voor hun werkt etc. is een fabeltje! ;) dat ritalin kalmerend en concentratie etc werkt, klopt... maar niet alleen voor de adhd'er
( een geruststellend fabeltje van psychiaters..)

Rennie89
Berichten: 37208
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:05

ik heb betablokkers genomen voor mijn rijexamen............ ik werd er enorm stresserig van en werd er helemaal gek van, stoel was zeiknat van het zweet en noem maar op. Ik heb mijn rijexamen de 4e x uiteindelijk gehaald (eerste 3 xen was met die betablokkers) en 4e keer zonder gedaan... gehaald :) zonder medicatie ook verder omdat er een enorm gedoe omheen zit betreft autorijden met medicatie voor ADHD, dus heb me er niet aan gewaagd :')

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:10

KingYasFenn ik zie geen onderbouwende feiten eigenlijk.
Het is niet voor niets ook een partydrug.

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:14

Poess91 schreef:
KingYasFenn ik zie geen onderbouwende feiten eigenlijk.
Het is niet voor niets ook een partydrug.



Tuurlijk heeft ritalin ook een partydrug bekentenis. Maar het werkt niet enkel op ADHD'ers.
het kan voor een heleboel mensen toch rustgevend werken. Ik zeg niet 100% van de bevolking nee.
maar of het echt enkel aan de fout 'adhd' ligt? nee... want een heleboel anderen mensen zonder die stempel kunnen er ook rustig van worden.
zo bedoelde ik het.
Dat ritalin onzin is bedoel ik zeker ook niet. Ik wilde alleen zeggen dat het niet enkel een adhd medicijn is. dus dat zeggen ' ja als het je rustig maakt en doet concentreren heb je adhd, anders werkt het averechts op je' is geen redelijk redenering...

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:17

Nog zie ik geen directe bewijzen van je.
Maar ach, laat iedereen maar denken dat ze het tegenwoordig beter weten.
Want je moet je ergens goed door voelen toch?

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:20

Heel kort: Als je niet normaal bent, drukker, dommer, je kunt niet goed lezen, bent zweverig of praat niet graag heb je of ADHD, dyslexie, ADD of autisme.

Graag plakt men niet één maar meerdere stikkers op een kind :+

Triest.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:21

Ligt eraan wat je triest durft te noemen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, CupCakes_, Flux, Kashmino, leonie87, sas27, vierhoef en 34 bezoekers