ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Anoniem

ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:53

Hoorde hier al eerder van, maar nu is het ook op internet op meerdere plekken gepubliceerd.
Ik kon er nog geen topic over vinden toen ik de zoekfunctie gebruikte, maar vond dit wel het delen waard.

Citaat:
Als jij, of iemand die je kent, een kind heeft dat gediagnosticeerd is met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), is de kans groot dat het eigenlijk prima gaat met het kind. Dat is wat de “bedenker” van ADHD, Leon Eisenberg, vermoedelijk zou zeggen als hij nog in leven was. Op zijn sterfbed, gaf deze psychiater en autisme pionier toe dat ADHD in feite een “fictieve ziekte” is, wat betekent dat miljoenen jonge kinderen op dit moment onnodig zware, geestverruimende medicijnen voorgeschreven krijgen, die voorbode zijn van een leven vol medicijnverslaving en mislukking.

Bron en meer: http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/09/psy ... nqcz_mU04A


Citaat:
De gealarmeerde critici van de ‘Ritalin’-ramp krijgen nu bijval uit een volkomen andere hoek. Het Duitse weekblad ‘Der Spiegel’ heeft in een coverstory van 2 Februari 2012 de Amerikaanse psychiater Leon Eisenberg geciteerd. Eisenberg is geboren in 1922 en de zoon van Russisch-Joodse immigranten in de VS, en hij was de ‘wetenschappelijke vader’ van de het ziektebeeld ‘ADHD’, een ziektebeeld dat het afgelopen decennium als diagnose bij kinderen aan de lopende band werd gesteld. 7 Maanden voor zijn dood, op de respectabele leeftijd van 87 jaar, laat deze psychiater in zijn laatste interview optekenen dat ‘ADHD nu een perféct voorbeeld is van een fictieve ziekte’..!

Bron en meer: http://www.gewoon-nieuws.nl/2013/09/psy ... nqcz_mU04A


En een blog die ik zelf ook wel weer interessant vond: http://www.gezinspiratie.nl/archives/8170



MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33723
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:54

Ik heb adhd, en ik wil dit even gaan lezen, ooit. Ik geloof er zelf ook niet helemaal in om eerlijk te zijn.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:55

Schokkend dat mensen dat echt geloven, sorry WildWings.

Het is echt niet fictief :) En ik heb absoluut geen medicijnverslaving, maar ik heb nog nooit zo fijn rustig normaal kunnen werken als sinds ik die dingen heb. Niks dan lof daarvoor.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33723
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:57

Aleeneh schreef:
Schokkend dat mensen dat echt geloven, sorry WildWings.

Het is echt niet fictief :) En ik heb absoluut geen medicijnverslaving, maar ik heb nog nooit zo fijn rustig normaal kunnen werken als sinds ik die dingen heb. Niks dan lof daarvoor.

Ik daarintegen werd "stoned" van de medicijnen. Ik kreeg bijna geen prikkels meer binnen en mijn emoties werden afgezwakt. En weetje wat mijn dokter zei: 'Ik denk dat we de dosering moeten opvoeren. (kinderarts in Zwolle btw)
Toen was het voor mij gedaan met al die medicijnen, dikke chemische troep dat het is.

Wat bij mij helpt is vooral aan jezelf werken, je eigen zwaktes versterken. Dat is gewoon mogelijk als je goed je best doet en doelen stelt. Zo kan ik nu uren achter elkaar leren en dat lukte eerst nog geen 10 minuten.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:58

het bestaat wel degelijk hoor !
mijn broertje is
veel rustiger en blijer als hij zijn
medicijnen heeft.
is veel fijner voor hem en zijn omgeving.
en hij is er echt niet verslaafd aan hoor :n
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 06-11-13 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

chanicha

Berichten: 12032
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:58

Ik zal niet zeggen dat het niet bestaat! ik vind wel dat er tegenwoordig geen gewoon drukke kinderen mogen zijn, het lijkt wel of dat ouders er een naamplaatje aan willen hangen. Vroeger was je gewoon druk.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:59

Natuurlijk word je rustiger van de medicijnen, maar ik of een ander zonder 'ADHD' wordt dat waarschijnlijk ook.

Er zijn in de loop der tijd zoveel verschillende 'ziektebeelden' en symptomen aan ADHD toegekend, en zo snel kinderen in het hokje geplaatst en maar op medicijnen gezet. En nu zelfs de 'geestelijke vader' van de ziekte heeft gezegd dat het eigenlijk een fictief beeld is, om medicijnen te verkopen.. lijkt mij het toch duidelijk?

Dat betekent echt níet dat je geen last van bepaalde klachten kan hebben. Maar het betekent wél dat je misschien naar andere methodes moet kijken dan onnodige medicijnen, die niet goed voor je zijn. Dat je klachten misschien ook op een andere manier aangepakt kunnen worden, door aan jezelf te werken en patronen te doorbreken of veranderen, etc.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-13 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:59

Ik ga even speuren, hier was al een topic over :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:00

Ik deelde dit ook mee in een topic en werd nog net niet met hooivorken achtervolgd.
En nog steeds vind ik dat deze artikelen echt wel stof tot nadenken geven. Inderdaad het 'vroeger was je gewoon druk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:01

Ooh thanks! Ik had nog gezocht op dingen als 'ADHD fictief' en 'ADHD sterfbed', maar vond op 1 of 2 huiskamerposts na helemaal niets.


Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:02

WildWings schreef:
Natuurlijk word je rustiger van de medicijnen, maar ik of een ander zonder 'ADHD' wordt dat waarschijnlijk ook.

Er zijn in de loop der tijd zoveel verschillende 'ziektebeelden' en symptomen aan ADHD toegekend, en zo snel kinderen in het hokje geplaatst en maar op medicijnen gezet. En nu zelfs de 'geestelijke vader' van de ziekte heeft gezegd dat het eigenlijk een fictief beeld is, om medicijnen te verkopen.. lijkt mij het toch duidelijk?

Dat betekent echt níet dat je geen last van bepaalde klachten kan hebben. Maar het betekent wél dat je misschien naar andere methodes moet kijken dan onnodige medicijnen, die niet goed voor je zijn. Dat je klachten misschien ook op een andere manier aangepakt kunnen worden, door aan jezelf te werken en patronen te doorbreken of veranderen, etc.



Ik denk dat je er te licht over denkt. Voel me als ADD'er ook altijd beledigd als mensen durven te beweren dat ADHD verzonnen zou zijn. En wat betreft de medicijnen ben ik er zeker niet slomer door oid, maar zit er wel top door in m'n vel en kan tenminste normaal werken etc.

Magiccc

Berichten: 1027
Geregistreerd: 05-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:03

of ADHD echt niet bestaat kan ik niet over oordelen. Ik denk wel dat een heleboel drukke kinderen eens op een suikervrij dieet moeten worden gezet, dan zal het aantal ADHD gevalletjes wel met driekwart verminderen :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:04

MarlindeRooz schreef:
Aleeneh schreef:
Schokkend dat mensen dat echt geloven, sorry WildWings.

Het is echt niet fictief :) En ik heb absoluut geen medicijnverslaving, maar ik heb nog nooit zo fijn rustig normaal kunnen werken als sinds ik die dingen heb. Niks dan lof daarvoor.

Ik daarintegen werd "stoned" van de medicijnen. Ik kreeg bijna geen prikkels meer binnen en mijn emoties werden afgezwakt. En weetje wat mijn dokter zei: 'Ik denk dat we de dosering moeten opvoeren. (kinderarts in Zwolle btw)
Toen was het voor mij gedaan met al die medicijnen, dikke chemische troep dat het is.

Wat bij mij helpt is vooral aan jezelf werken, je eigen zwaktes versterken. Dat is gewoon mogelijk als je goed je best doet en doelen stelt. Zo kan ik nu uren achter elkaar leren en dat lukte eerst nog geen 10 minuten.


Tsja. En toen ik nare bijwerkingen kreeg werd mij verteld: "Dan hebben we duidelijk niet de juiste medicijnen te pakken voor jou, dan zetten we dit meteen stop en gaan we wat anders proberen."
Dan heb je net de verkeerde te pakken gehad dus. Ik heb nu geen last meer van bijwerkingen.


WildWings schreef:
Natuurlijk word je rustiger van de medicijnen, maar ik of een ander waarschijnlijk ook. Er zijn in de loop der tijd zoveel verschillende 'ziektebeelden' en symptomen aan ADHD toegekend, en nu zelfs de 'geestelijke vader' van de ziekte heeft gezegd dat het eigenlijk een fictief beeld is, om medicijnen te verkopen.. lijkt mij het toch duidelijk? Dat betekent echt níet dat je geen last van bepaalde klachten kan hebben. Maar het betekent wél dat je misschien naar andere methodes moet kijken dan onnodige medicijnen..


Nee, niet dus. Dat effect schijnt het dus niet op andere mensen te hebben en daar heb ik meerdere mensen over gehoord.
Voor mij, sorry, zijn de medicijnen niet onnodig. Ik wilde ook nooit geloven dat ik een labeltje had, moest prima zonder kunnen... maar op een gegeven moment stond ik bijna op instorten, want het GING gewoon niet meer. Uit pure wanhoop heb ik voor een ADD-test aangeklopt. Labeltje gekregen en inderdaad ook de medicijnen, en jeetje. Weet je wat een rust de wereld geeft als je niet elk moment elk klein geluidje in je hoofd bewust hoort, alert op alle ruis bent, je hele leven lang? Tegelijk de vogeltjes hoort zingen, de wind door de bomen gaan, de klok tikken en die persoon boven heen en weer lopen zonder het buiten te kunnen sluiten, terwijl je eigenlijk je huiswerk wil doen? En dan met die medicijnen kan ik ineens prioriteiten stellen, kan ik zeggen van hey, hier wil ik nu even niet naar luisteren.
En zowaar, mijn werk komt af, ik kan prioriteiten stellen, ik kan op feestjes daadwerkelijk luisteren naar wat mensen zeggen in plaats van me compleet in mijn schulp terug te trekken omdat ik gek word van alle ruis.

Voor mij is dat niet onnodig. Sorry. Daar kan ik me niet in vinden.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Linea
Berichten: 661
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:05

Er bestaan geen mensen met ADHD (ADHD is geen ziekte!)

Echter, er zijn wel mensen die het lastig vinden om zich te concentreren en van nature erg druk zijn. Soms zijn deze twee eigenschappen in een zo'n hoge mate aanwezig dat dit gedrag ADHD genoemd mag worden.

Komt op hetzelfde neer eigenlijk maar geeft toch gelijk een andere nuance aan het verhaal.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33723
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:05

Magiccc schreef:
of ADHD echt niet bestaat kan ik niet over oordelen. Ik denk wel dat een heleboel drukke kinderen eens op een suikervrij dieet moeten worden gezet, dan zal het aantal ADHD gevalletjes wel met driekwart verminderen :)

Zet daar cola ook maar bij, ik heb ADHD en ik moet eigenlijk geen cola drinken. _O-

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:06

Ik zelf heb ADD en slik geen ritalin,
maar ik denk niet dat het verzonnen is, want ik heb er zeker wel last van.
Zeker op drukke momenten kan ik me niet concentreren, of focussen, en dat kan heel erg vervelend zijn.

Ik slik bewust geen ritalin, dit vanwege het feit dat ik vind dat ik moet leren leven met mezelf en ik dus niks anders gewend ben dan zonder ritalin. Ik weet niet hoe het is als het rustig in mijn hoofd, dus vind ik dit normaal. En sowieso houd ik niet van medicijnen. Maar dat ligt weer heel anders. (troep die mijn lichaam niet nodig heeft hoef ik niet :D )

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:06

Linea schreef:
Er bestaan geen mensen met ADHD (ADHD is geen ziekte!)

Echter, er zijn wel mensen die het lastig vinden om zich te concentreren en van nature erg druk zijn. Soms zijn deze twee eigenschappen in een zo'n hoge mate aanwezig dat dit gedrag ADHD genoemd mag worden.

Komt op hetzelfde neer eigenlijk maar geeft toch gelijk een andere nuance aan het verhaal.


Volgens mij heb jij geen idee van wat ADHD en ADD inhouden.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:06

WildWings schreef:
Natuurlijk word je rustiger van de medicijnen, maar ik of een ander zonder 'ADHD' wordt dat waarschijnlijk ook.

Er zijn in de loop der tijd zoveel verschillende 'ziektebeelden' en symptomen aan ADHD toegekend, en zo snel kinderen in het hokje geplaatst en maar op medicijnen gezet. En nu zelfs de 'geestelijke vader' van de ziekte heeft gezegd dat het eigenlijk een fictief beeld is, om medicijnen te verkopen.. lijkt mij het toch duidelijk?

Dat betekent echt níet dat je geen last van bepaalde klachten kan hebben. Maar het betekent wél dat je misschien naar andere methodes moet kijken dan onnodige medicijnen, die niet goed voor je zijn. Dat je klachten misschien ook op een andere manier aangepakt kunnen worden, door aan jezelf te werken en patronen te doorbreken of veranderen, etc.


Kom maar eens bij mij op de koffie...dan leg ik je uit wat het is, hoe het voelt en wat de medicijnen doen.

Kan je ook met mijn Mika kennismaken. Laat ik je het verschil zien met en zonder medicatie.

ADHD bestaat. Het is een genafwijking. De dopamine verwerking in de hersenen verloopt niet goed. Medicatie is een substitutie.

Tegen een diabeet zeg je toch ook niet dat hij onnodig medicijnen inneemt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:07

Diabetes is een aantoonbare ziekte, ADHD is net als bijv. obsessive compulsive disorder niet aangetoond als ziekte. Wel als psychiatrische stoornis, maar niet zoals jij nu aangeeft als lichamelijke ziekte. (Voor zover ik weet, maar ik ga eens verder lezen over jouw verhaal met het dopamine-tekort! Edit: en daar vind ik inderdaad onderzoeken over, hoewel er ook weer tegenstrijdigheden over zijn, lastig verhaal. Ik bedoel überhaupt overigens nooit te zeggen dat er géén klachten kunnen zijn etc, zoals steeds weer benadrukt.)

Poess91 schreef:
Ik denk dat je er te licht over denkt. Voel me als ADD'er ook altijd beledigd als mensen durven te beweren dat ADHD verzonnen zou zijn. En wat betreft de medicijnen ben ik er zeker niet slomer door oid, maar zit er wel top door in m'n vel en kan tenminste normaal werken etc.


Het is absoluut niet mijn bedoeling jouw problemen te ondermijnen hoor. Alleen als degene die ooit het begrip 'ADHD" de wereld in heeft geholpen, zelf ook weer heeft toegegeven dat dit alleen is gedaan om medicijnen te kunnen verkopen, en dat het een 'zelf-bedacht' beeld is.... dan kan je daar weinig onderuit. [Edit: Verderop staat te vinden dat dit artikel (over ADHD zelf-bedacht zijn) gebaseerd is op een vertaalfout, dus wellicht is bovenstaande onjuist. http://www.snopes.com/politics/quotes/adhd.asp]

Nogmaals: dat betekent níet dat jij niet bepaalde klachten kan hebben. Sterker nog, ik pas perfect in het lijstje ADD-klachten of hoog sensitief persoon, etc. Wat ik alleen zelf vind, is dat dit in de meeste gevallen meer een verzameling voor bepaalde eigenschappen of gedragingen lijkt, die misschien beter opgelost kunnen worden met therapie of begeleiding dan medicijnen. Zeker op de lange termijn gezien.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-13 21:39, in het totaal 5 keer bewerkt

Rennie89
Berichten: 37208
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:08

Ik meld me ook even als ADHDer ;) ik was voor mijn 10e gediagnosticeerd, nu mijn hyperactiviteit vrijwel kwijt maar in mijn hoofd echt nog een adhder. ik vind het heel spijtig dat mensen nu gaan claimen dat het allemaal tussen de oren zit en dat we ons in feite zouden aanstellen als we zouden zeggen dat we een concentratiestoornis hebben (want dat is ADHD in mijn ogen vooral).

Magiccc

Berichten: 1027
Geregistreerd: 05-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:08

Poess91 schreef:
Linea schreef:
Er bestaan geen mensen met ADHD (ADHD is geen ziekte!)

Echter, er zijn wel mensen die het lastig vinden om zich te concentreren en van nature erg druk zijn. Soms zijn deze twee eigenschappen in een zo'n hoge mate aanwezig dat dit gedrag ADHD genoemd mag worden.

Komt op hetzelfde neer eigenlijk maar geeft toch gelijk een andere nuance aan het verhaal.


Volgens mij heb jij geen idee van wat ADHD en ADD inhouden.


verklaar je nader? lijkt mij heel logisch wat ze hier zegt. Het is niet 1 lijn die getrokken wordt en als je daarboven zit heb je BAM adhd. Zomaar ineens. Zou die grens niet wat vager zijn? Of is het echt een ziekte?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:09

Ach ja als ze het alleen maar hebben gedaan om bepaalde medicijnen te kunnen verkopen dan wens ik ze veel plezier bij mijn zorgverzekeraar :)

Wildwings, voor zover ik weet krijgt iedereen die medicijnen krijgt ook therapie. Ik kreeg geen medicijnen als ik niet ook therapie wilde hebben. Niet het een of het ander, maar het een EN het ander.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

mika11

Berichten: 11085
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:09

Mijn broer was als kind ook ontzettend druk, snel afgeleid etc etc.
Alleen toen werd er niks mee gedaan, gewoon een druk en moeilijk kind.
Er werd niet getest, geen stempel gegeven.

Hij is nu allang volwassen en heeft z'n leven prima op orde, goede baan, getrouwd.
Maar mijn moeder zegt nu vaak: als hij in deze tijd kind was geweest en was getest, had hij zeker weten ook ADHD gehad.
Als je nu terugkijkt, had hij toen wel alle verschijnselen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:10

Magiccc schreef:
verklaar je nader? lijkt mij heel logisch wat ze hier zegt. Het is niet 1 lijn die getrokken wordt en als je daarboven zit heb je BAM adhd. Zomaar ineens. Zou die grens niet wat vager zijn? Of is het echt een ziekte?


Het heeft er mee te maken dat je hersenen een stofje niet of minder aanmaken dan zou moeten :) Dus in die zin zou je het inderdaad een ziekte kunnen noemen. Een afwijking is misschien een beter woord.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, PetalBot en 8 bezoekers