Ik ben het zo beu......

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Ik ben het zo beu......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 17:39

sorry modjes als het niet goed staat

Het gaat over m'n moeder en mij. Mijn moeder vindt dat ik te weinig eet en wil me alsmaar volproppen met chocolade, vetigheid etc. Ik heb haar duidelijk aangegeven, dat ze me niet moet dwingen als ik gewoon geen honger heb, alleen negeert ze mij compleet. Ik zelfs wanneer ik honger heb en ben gestopt met zoete/vette dingen eten, omdat ik m'n leefstijl wil veranderen en gezonder gaan leven. Maar als zij een zoetigheid aanbiedt en ik het niet aanneem, zeg ze dat ik me aanstel en dat ik niet zo raar moet doen. Voordat jullie discussies gaan trekken, nee ik ben niet dik of onzeker over m'n gewicht, ik wil gezond leven, daar is toch niks mis mee! Alleen krijgt m'n moeder dat niet binnen! Ik heb er al 100 keer met haar over gepraat, maar elke keer zonder resultaat. Dus als jullie nog tips hebben of dergelijke graag :)


Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Ik ben het zo beu......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:41

Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ik ben het zo beu......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:45

Ook als je gezond eet, kun je best wel eens een stukje chocola eten hoor. Net zoals vet, dat is echt niet per definitie ongezond :n

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 17:52

Jolandaa_ schreef:
Hoe oud ben je als ik vragen mag?


13 :)

En ik zou het erg fijn vinden als jullie nou geen reacties gaan plaatsen van : 'je moeder weet het altijd beter dus daar naar luisteren' enz, want dit keer heeft ze geen gelijk. Ik eet 3 maaltijden per dag, waarvan 1 uit fruit bestaat en drink water, thee en melk :)

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:54

Paardjes45 schreef:
Jolandaa_ schreef:
Hoe oud ben je als ik vragen mag?


13 :)

En ik zou het erg fijn vinden als jullie nou geen reacties gaan plaatsen van : 'je moeder weet het altijd beter dus daar naar luisteren' enz, want dit keer heeft ze geen gelijk. Ik eet 3 maaltijden per dag, waarvan 1 uit fruit bestaat en drink water, thee en melk :)


Een maaltijd die uit fruit bestaat vind ik geen maaltijd. Fruit is een tussendoortje

12-09-2016 <3
04-04-2019
<3

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:55

Heel eerlijk. Met 3 maaltijden per dag waarvan 1 bestaat uit fruit ga je het niet redden als opgroeiende puber.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:55

Kan je geen compromis sluiten met je moeder, dat je bijvoorbeeld ipv een ongezonde snack wel een gezonde snack wilt eten? Dus geen chocola of koek meer eten maar wel een appel of een banaan als ze aandringt?

Ik vind drie maaltijden per dag waarvan er een volledig uit fruit bestaat trouwens wel klinken als weinig. Volgens mij is het wel gezonder om 5 a 6 keer per dag iets te eten (waarvan dus 2 a3 keer een snack maar die snack kan ook gewoon gezond zijn)

Ironically common sense is not common...

annick12
Berichten: 665
Geregistreerd: 26-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:57

Jammer voor je dat je moeder het niet begrijpt, heb helaas geen tips voor je :n

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:00

Paardjes45 schreef:
En ik zou het erg fijn vinden als jullie nou geen reacties gaan plaatsen van : 'je moeder weet het altijd beter dus daar naar luisteren' enz, want dit keer heeft ze geen gelijk. Ik eet 3 maaltijden per dag, waarvan 1 uit fruit bestaat en drink water, thee en melk :)

Dat is toch ook niet gezond :)
ontbijt - tienuurtje (dan komt dat fruit dus ;) ) - lunch - vieruurtje - avondeten - evt. iets kleins op de latere avond. Beter voor je suikerspiegel en voor je verbranding.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:01

Allereerst, je eet alvast te weinig, smorgens ontbijten, rond 10/12 lunchen (en dan heb ik het niet over een koekje maar een paar boterhammen), rond 3/4 het liefst een tussendoortje (fruit bijvoorbeeld), iets later warm eten en in de avond nog 1 of 2 keer iets eten.

Meid je moet nog groeien! Ik heb me, ivm nodige energie, jaren volgepropt, gezonde dingen, vette dingen, chocolade repen, zakken chips, pizza's etc buiten mij 3 standaard maaltijden om (Ontbijt, lunch, middag).

Eet op zijn minst wat meer, als jij ipv die reep chocolade die ze aanbied een banaan of kiwi eet zal ze, gok ik, niet klagen.

Vind je mijn post hatelijk of gemeen? Lees hem opnieuw en bedenk hoe je hem positief kan lezen. Lukt dat niet? Negeer het maar, want dan heb je me duidelijk niet begrepen.

Be free and be happy.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:01

Drie maaltijden waarvan eentje uit alleen fruit is weinig. Dat zou ik niet eens gezond meer noemen, eerlijk gezegd, maar jezelf tekort doen. Ik denk dat je moeder bang is dat je doorslaat en straks alleen nog maar gezonde dingen wil eten, of helemaal bijna niet meer wil eten. En als dit echt alles is wat je eet dan geef ik haar groot gelijk om daar bang voor te zijn. Je bent 13, je lichaam is volop in de groei en heeft voedingsstoffen nodig. Brandstof. Meer dan jij het nu geeft. En sowieso vind ik het niet gezond om op jouw leeftijd al zó gefocust op eten te zijn en jezelf van alles te verbieden. :n Daar moet je echt mee oppassen. Voor je het weet zit je middenin de grootste problemen en het is verdomd moeilijk daar weer uit te komen. Trust me. Er is zelfs een eetstoornis, orthorexia, waarbij patiënten uitsluitend nog gezond willen eten. Waardoor ze vaak grote tekorten oplopen. Gezond eten is een flinke trend, en dat is heel goed, maar als je er te ver mee gaat kan het dus ook ongezond of zelfs gevaarlijk worden.

Er is echt niets mis met af en toe wat lekkers eten, en pure chocolade is zelfs gezond voor je. Je hoeft echt niet dagelijks aan de chips, een gezond eetpatroon als basis is prima, maar het is óók gezond om soms iets ongezonds te eten. ;)

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ik ben het zo beu......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:04

Wat eet je dan precies op een dag en hoe is je gewicht en lengte?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:04

Wat je nu eet is niet gezond. Fruit is een tussendoortje, zeker geen hele maaltijd. Bovendien heb je vet nodig om gezond te blijven. Als je te weinig vet hebt, kan je lichaam behoorlijk snel achteruitgaan. Je weerstand wordt minder, je bent niet meer in staat te isoleren, je kunt bloedarmoede krijgen, je lichaam kan je spieren af gaan breken, je wordt onvruchtbaar... Vet heb je nodig, zowel dierlijk als plantaardig vet. Zeker nu je in de groei bent heb je alle voedingsstoffen nodig.

Een gezond dieet bestaat uit water, koolhydraten (brood, rijst, pasta, etc), eiwitten (hierbij moet je zo eten dat je de essentiële aminozuren in je voeding hebt zitten), vet (verzadigd en onverzadigd, zit in dierlijke producten en in noten, olie, etc), vitaminen (dierlijke producten, groente, fruit), mineralen (let erop dat je sporenelementen binnenkrijgt).

Saarin

Berichten: 464
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Hier aan de kust..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:05

Fruit als maaltijd is geen goed plan, en zelfs ongezond. Fruit is nog altijd een gezond tussendoortje, maar vervangt zeker geen maaltijd! Als je echt gezonder wilt gaan leven, eet je maaltijden die voldoende voedingsstoffen bevatten. Zeker op jouw leeftijd, nu je nog volop aan het groeien bent heb je dat onwijs hard nodig.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Ik ben het zo beu......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:08

Hallo??? Je bent 13!!!! Je zit nog in de groei, lekker van genieten van de chocolaatjes en je pas heeeeeeeel veeeeeeeeel later druk maken om dit soort dingen xxx

Endurance 794,5 kmtjes met Dushi 20kmtjes met Vamonito F Klasse 3+2

https://www.facebook.com/Enduranceteam-Carouscha-1411887289046563/
https://www.facebook.com/Endurance-Team-Paarse-Monsters-1587077504846568/
Paardentaxi Fantasy Horses paardenvervoer : http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr

Dushi 3 weken mee naar Hongarije!
Dushi ITP :http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=243&t=1819203

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:10

Sammylover schreef:
Een maaltijd die uit fruit bestaat vind ik geen maaltijd. Fruit is een tussendoortje


Ik denk dat maaltijd best volledig uit fruit kan bestaat eigenlijk, niets mis met een flinke smoothie als ontbijt of een lekkere (fruit)salade als lunch hoor, als je maar niet een appel eet als maaltijd dat schiet inderdaad niet op. Maar als je in de andere maaltijden de andere voedingsgroepen hebt kan je best een fruitmaaltijd hebben op de dag, zeker als je er ook nog wat groenten bij doet (wortelen of sla bijv) en er wat melk oid bij drinkt of een klein beetje yogurt erdoor :9 .

Ironically common sense is not common...

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 18:32

antje_vip schreef:
Wat eet je dan precies op een dag en hoe is je gewicht en lengte?


Ik ben 1,68 en rond de 60, waarvan het meeste gewicht in m'n spieren zit, heb een klein buikne :o

Meestal eet ik 's ochtends voor ik naar school ga fruit, als ik uit school kom soep, salade en brood en 's avonds aardappelen en een beetje salade. In het weekend verwissel ik meestal het avondeten met het ontbijt ('s ochtends aardappellen en 's avonds fruit).

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:33

liedje89 schreef:
Sammylover schreef:
Een maaltijd die uit fruit bestaat vind ik geen maaltijd. Fruit is een tussendoortje


Ik denk dat maaltijd best volledig uit fruit kan bestaat eigenlijk, niets mis met een flinke smoothie als ontbijt of een lekkere (fruit)salade als lunch hoor, als je maar niet een appel eet als maaltijd dat schiet inderdaad niet op. Maar als je in de andere maaltijden de andere voedingsgroepen hebt kan je best een fruitmaaltijd hebben op de dag, zeker als je er ook nog wat groenten bij doet (wortelen of sla bijv) en er wat melk oid bij drinkt of een klein beetje yogurt erdoor :9 .

Enkel fruit is veel te eenzijdig. Er zitten amper vetten of eiwitten in. Een smoothie is natuurlijk prima, maar vul het dan aan met bijv. chaizaden, lijnzaad, melk..

Meis: ik geef jouw moeder EN jou gelijk. Het is helemaal top dat je gezond wilt eten, dus zo min mogelijk vettige en zoete dingen. Maar aan de andere kant: je zit midden in je groei en met wat je beschrijft, eet je echt te weinig. Op jouw leeftijd at ik de hele dag door (gem. 6 boterhammen + 3 borden avondeten + de nodige snacks) en woog zelfs tot m'n 17e te weinig. Het is niet erg om te eten. Het is meer WAT je eet. Je kan bijvoorbeeld met je moeder afspreken dat je 's avonds na het avondeten een toetje (yoghurt met muesli is ook toetje) zal nemen en in het weekend zo'n klein uitdeelzakje chips, maar dat ze verder er niet meer over moet praten. Zij blij dat je meer eet, jij blij dat ze niet meer continue je erop aanspreekt.

09/10/2023 <3

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:37

Sorry, maar dat vind ik erg weinig. Je moet als ik het goed heb op jouw leeftijd rond de 5-7 boterhammen per dag eten. Fruit is geen maaltijd.

Wat dacht je van 's ochtends havermout of cruesli (met fruit).
Tussendoor fruit, boterham, koekje, ontbijtkoek/iets anders.
Lunch: 2 of 3 volkoren of speltboterhammen
Tussendoor fruit, boterham, koekje, ontbijtkoek/iets anders. (wissel vooral af)
's Avonds aardappelen, groente en vlees(vervanger)
Tussendoor nog wat fruit of een boterham

Je moet 6 eetmomenten op een dag hebben, dat is het beste voor je verbranding en bloedsuikerspiegel :).
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 06-11-13 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:37

Aileen_Noël schreef:
Hallo??? Je bent 13!!!! Je zit nog in de groei, lekker van genieten van de chocolaatjes en je pas heeeeeeeel veeeeeeeeel later druk maken om dit soort dingen xxx

Nou, dit lijkt me ook niet handig. Zeker in je pubertijd veranderd er hormonaal een hoop en vet dat er eenmaal zit krijg je niet altijd even makkelijk weer weg. Gewoon je gewicht goed in de gaten houden en minderen/ of juist meer sporten, als je teveel toeneemt in gewicht.

Maar TS, je schrijft dat je voor school en na school eet. Maar op school helemaal niets? Fruit als ontbijt, daarmee zou ik geen schooldag overleven..

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:38

Paardjes45 schreef:
antje_vip schreef:
Wat eet je dan precies op een dag en hoe is je gewicht en lengte?


Ik ben 1,68 en rond de 60, waarvan het meeste gewicht in m'n spieren zit, heb een klein buikne :o

Meestal eet ik 's ochtends voor ik naar school ga fruit, als ik uit school kom soep, salade en brood en 's avonds aardappelen en een beetje salade. In het weekend verwissel ik meestal het avondeten met het ontbijt ('s ochtends aardappellen en 's avonds fruit).

Hoe laat ga je naar school en hoe laat kom je weer thuis? Volgens mij zit hier veel te veel tijd tussen om te doen op een fruitontbijt.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 18:39

Maar ik heb een kleine maag en dus pas 5 uur nadat ik heb gegeten weer honger :) en ik vindt het helemaal niet fijn om te eten wanneer ik geen honger heb. Dus ik eet gewoon wanneer ik honger heb en niet meer/minder :)

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Ik ben het zo beu......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 18:39

Anoeska:

Ik heb school van half 8 tot half 1

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:41

Paardjes45 schreef:
Maar ik heb een kleine maag en dus pas 5 uur nadat ik heb gegeten weer honger :) en ik vindt het helemaal niet fijn om te eten wanneer ik geen honger heb. Dus ik eet gewoon wanneer ik honger heb en niet meer/minder :)


Hier: Kan je kijken hoeveel Kcal je binnen krijgt op een dag:
http://www.calorieteller.nl/

En hier wat je binnen moet krijgen in volledige rust en hoeveel je moet binnen krijgen om je gewicht op peil te houden:
http://fitness.rubriek.nl/fitness/bmr.php

Vergelijk dat eens :).

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]


Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:43

Als je weinig eet blijft je maag ook klein, die rekt en verschrompelt nl. al naar gelang je eetgewoontes ;)
Is voor later wanneer je lijf met minder toekan wel fijn hoor, maar voor nu niet echt gezond. En aangezien je toch gezond wilt blijven zul je ook moeten zorgen dat je lijf krijgt wat het nodig heeft lijkt me.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, daiswees, DieL_Zor, Domi_94, gaucho, ManonGrr, nafkedemi, nijnthju, Pieneappel, san4nie, Sure_lee en 145 bezoekers