Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 17:09

Ik ga als het goed is begin volgend jaar voor mezelf starten met een bedrijfje, en ik ben nu druk bezig met mijn ondernemingsplan.
Nu ben ik bij het punt of ik een boekhouder wil of niet?
Tja... Wil ik dat?? Het is denk ik makkelijk voor mij aangezien ik totaal geen verstand heb van zulke dingen.. Maar alles is te leren natuurlijk en een boekhouder kost ook al gauw rond de 500 per jaar.

Hebben jullie tips/adviezen enz?
Waarom zou een boekhouder wel of niet handig zijn?

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:15

Kan alleen maar ja zeggen
Ik heb er later een aan genomen en achteraf had het me 2000 kunnen schelen als er gelijk een had aan genomen.
Gevalletje fout van belasting dienst en mij

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:20

Je kunt zelf de dagelijkse boekhouding doen, de jaarrekening zou ik zeker wel door een boekhouder/fiscaal adviseur of accountant laten doen.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:21

Absoluut doen!

Bij mijn vriend op de zaak doe ik de "simpele" boekhouding zoals facturen inboeken en de betalingen. Maar alle rompslomp rondom de belastingen die afgedragen moeten worden, de regeltjes en subsidies waar je evt. recht op hebt die geef ik graag uit handen. Wij hebben op dit moment 2 man personeel lopen en ook de verloning gaat via de boekhouder. Daarnaast vind ik het heel erg prettig dat ik via hun ons boekhoudpakket heb zodat ze ook eens per maand kijken of alles nog klopt of dat er dingen verkeerd ingeboekt staan.

Een goede administratie is echt van heel groot belang om je bedrijf te laten slagen, beknibbel daar niet op.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:26

Ik zeg ook ja, voor de gevorderde boekhouding inderdaad. Mijn ouders hebben ook een eigen bedrijfje en mijn moeder doet de gewone dagelijkse boekhouding, dat kan je echt zelf wel heel gemakkelijk leren. Maar zoveel keer per jaar gaat ze wel naar haar hoofdboekhoudster om al de bijkomende rondslomp te regelen. Ook moet ze na 20 jaar soms nog even navragen hoe ze dit of dat weer moest doen, altijd handig om dan een directe en correcte hulplijn bij de hand te hebben. Dagelijks boekhouden is simpel, maar echt alles kennen daar heb je niet voor niets een bachelor of zelfs hoger voor nodig.

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 17:27

Dank jullie wel voor het advies :)
Ik heb al een nummer gekregen van iemand die graag de boekhouding zou willen doen voor mij, dus ik denk dat ik haar in ieder geval even bel voor een afspraak. Even kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Maar meer info inwinnen is nooit verkeerd natuurlijk :)

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:31

Boekhouder en zeker fiscalist heb je nodig. Boekhouden ansich is niet moeilijk. Maar voor de optimalisatie kan je toch best een echte deskundige hebben die echt alle details kent en je dus kan bijsturen/ raad geven.
Ik doe mijn boekhouding zelf, maar per kwartaal zit ik ff samen. Scheelt je vaak echt duizenden euro's. Je wil liever niet teveel kwijt aan vadertje staat ;-)

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:01

Ja, doen, al is het maar om de belastingdienst van je deur te houden.

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 22:17

Nou iedereen stemt zo ongeveer voor. In mn omgeving zeiden sommige:
Nee joh moet je niet doen nu al! In het begin heb je zo weinig boekhouding, en dat kost klauwen met geld als je het uit handen geeft.
Maar goed.. Een boekhouder weet het waarschijnlijk 10x beter dan mij en kan me misschien ook aansturen in sommige dingen toch?

Denk dat ik morgen maar eens ga rondbellen..

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:20

Als je ZZP-er bent, ben je IB plichtig via je bedrijf. Immers, bij een ZZP er is privé en zakelijk in feite niet geschieden. Als je niet je IB zelf kan aangeven (eerst jaarcijfers maken, dan je IB aangifte invullen) heb je sowiezo iemand nodig om je daarbij te helpen.
Ik doe voor ZZP clienten altijd controle van de BTW, jaarcijfers en IB in een keer. Alles is dan meteen geregeld. Mijn ervaring is dat de meesten dit niet zelf voor elkaar krijgen.
Succes met je bedrijf.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:38

Misschien is het ook handig om meteen als je belastingplichtig bent je boekhouder te laten regelen dat je dit maandelijks wilt afdragen ipv per kwartaal. Dat hebben wij ook gedaan om te voorkomen dat we elk kwartaal een enorme klap geld kwijt zijn, maandelijks is voor ons makkelijker te dragen. Betalen moet je toch, maar op die manier wordt het wel iets makkelijker.

En laat je niet op de mouw spelden dat je weinig boekhouding zal hebben. Niemand kan dat voorspellen! En helemaal als je het nog nooit gedaan hebt is het een tijdrovend klusje.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:41

Afhankelijk van je werk kun je het ook doen bij een accountant/administratiebureau. Je hebt verder ook kleine zelfstandige accountants. Als je zelf niks kan of weet is een bureau wel een goed idee.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:14

Ik zit er ook over te denken een eigen bedrijf te starten in het nieuwe jaar. Wat ik heb gehoord (ook op de startersdag) is dat het boekhouden op zich niet moeilijk is. Je moet het bijhouden en de BTW kan je allemaal prima zelf doen. Wel is het verstandig om je jaarlijkse inkomstenbelasting samen met iemand te doen die er verstand van heeft, want dat is wel een gepuzzel (met allerlei aftrekposten die je kan doen). Slim is wel om alles door het jaar heen zo goed mogelijk bij te houden (dus alle bonnen bewaren, facturen ordenen etc).

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:18

Ik ben sinds 2011 ZZP-er en ik heb een boekhouder voor de aangifte van de IB en de jaarrekening. BTW aangifte per kwartaal doe ik zelf, dus daarmee hou ik mijn boekhouding wel zelf bij.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:20

Ja dat bedoel ik idd Yucca. Waar heb jij jouw boekhouder gevonden en hoeveel ben je daarvoor kwijt? Als je dat niet zo op internet wil gooien, via PB? Ik ben namelijk ook aan het oriënteren. En hoe gaat zo'n IB dan? Ga je er heen met je papieren? Komt hij bij jou? Moet je iets doorsturen?

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:21

En als je op zoek gaat naar een boekhouder ga dan goed op onderzoek uit. Zoek naar ervaring van anderen en vergelijk diverse bedrijven en boekhouders.
Zo is een familielid van mij vorig jaar voor €3000 genaait door haar boekhouder.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:24

Ik zou het in het via via circuit doen. Dus familie, vrienden, kennissen vragen of zij iemand weten en wat hun ervaringen zijn. En zeker naar de prijs vragen zoals Lous zegt. Zo krijg ik zelf ook altijd mijn klanten (veel ZZP-ers). Altijd via via. Slechts een keer op een andere manier.
Succes met zoeken.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:25

Gemiddeld rond de 350-500 euro, dit jaar stap ik over naar een andere boekhouder i.v.m. niet meer tevreden zijn. Ik vraag aan andere ZZP-ers welke boekhouder ze hebben en hoe hun ervaringen zijn. Dan laat ik die mensen een avondje langskomen om te kletsen en dan kies ik diegene met de beste klik.

Voor de IB geef ik al mijn spullen inderdaad af: mappen met facturen(in-en verkoop), bankafschriften, BD papieren, hypotheekpapieren, ect. (wat je ook gebruikt bij een 'normale' jaarlijkse aangifte privé). En ik geef mijn digitale boekhouding mee op een USBstick, dit zijn excelbestandjes.

Ik breng mijn spullen in november, dan wordt er gekeken of ik in het lopende jaar bijvoorbeeld nog investeringen kan doen, eventueel facturen doorschuiven na een jaar erop handig is, ect.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:27

Is echt afhankelijk van wat voor bedrijfje je gaat starten en wat je verwacht te gaan omzetten per jaar. Wij (HorseMasters) hebben geen boekhouder, regelen alles zelf en hebben nog nooit problemen gehad, maar dat is ook afhankelijk van hoe ver jij bereid ben je erin te verdiepen. Moet wel zeggen dat het in ons geval redelijk simpel is; we betalen maar aan 1 partij en we krijgen inkomsten van 1 partij.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:27

Lous schreef:
En als je op zoek gaat naar een boekhouder ga dan goed op onderzoek uit. Zoek naar ervaring van anderen en vergelijk diverse bedrijven en boekhouders.
Zo is een familielid van mij vorig jaar voor €3000 genaait door haar boekhouder.


Kostte die boekhouder 3000 euro of heeft zij/hij geld laten liggen wat terug gevorderd kon worden of...?

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:28

Het ging in mijn verhaal niet om de prijs,maar door zijn toedoen moest ze even 3000 betalen aan de belastingdienst. Bleek later veel minder te moeten zijn.

Naamloos1

Berichten: 4938
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 15:28

Aah een paar handige tips. Dankjewel!
Ik heb de boekhouder vanmiddag gebeld voor een afspraak en ze komt maandag langs om even te praten.
Hebben jullie nog tips over belangrijke dingen die ik moet vragen?

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:33

Ik zeg, laten doen!
Een goede heeft er meer verstand van dan wij, en daarbij gaat er best veel tijd inzitten.

Wij willen wel opzoek naar een andere boekhouder, mede omdat deze die we nu hebben best flink aan de prijs is.
Alleen voor de kwartaal ib betalen wij al € 250.- (dus daar alleen al € 1000.- per jaar) jaarafrekening/jaarcijfers € 450.-
Omdat wij beide zelfstandige zijn gaat de belasting aftrek van de woning etc ook via hun, hiervoor betalen we ook nog eens ruim € 400.-
Deze bedragen betalen zowel mijn man als ik.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:34

Ja. Goed afspreken wie wat doet.
->Boek jij zelf alles en hoeft hij alleen maar na te kijken? Of geef je alles netjes geordend aan en boekt hij of zij in? Of lever je een totaal onovezichtelijke hoop rommel aan? Het mag duidelijk zijn dat hoe meer jij doet, hoe goedkoper je boekhouder moet kunnen werken.
->Hoe zit het met het aangeven (dus de aangifte doen) van de BTW. Doe jij dat naar aanleiding van de opgave van hem of haar, of gaat hij dat doen?
->Als er een "all in" prijs (bijvoorbeeld per jaar) genoemd wordt, is dat dan inclusief IB. En hoe zit dat met je partner, doet hij voor die prijs de IB van je (eventuele) levenspartner erbij?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Boekhouder 'aannemen' ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 15:36

een goede boekhouder verdient zichzelf dubbel terug.