Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 13:19

Ons paard is in het voorjaar beleerd en lijkt een tempoprobleem te hebben.
Hij voelt zich blijkbaar fijner in een erg hoog tempo. In draf is dat toch zeker het tempo van middendraf als je zijn gang laat gaan. Aan de teugel lopen kan zo natuurlijk ook niet. Hij wordt erg sterk en is moeilijk op de zit terug te rijden. Zijn hoofd gooit hij in de lucht en gaat er van struikelen. De ruiter die er op rijdt geeft ook aan dat als hij eenmaal gegaloppeerd heeft ook eigenlijk niet meer gewoon wil draven.
Ik heb al adviezen gevraagd bij een instructrice hoe je hier mee omgaat maar vraag me af wat jullie in dit geval zouden doen.


Anoniem

Re: Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:35

Veel jonge paarden vinden het moeilijk om meer gesloten te lopen, dit kost immers meer kracht dan lekker uit elkaar in eigen tempo lopen.. Is alles nagekeken qua zadel, rug en gebit? Als dit allemaal goed is, is het toch echt een kwestie van het sterker maken van de achterhand, veel tempowisselingen en hierin werken aan de nageeflijkheid. Goede les is hierbij erg belangrijk.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:38

Há, zo'n paard heb ik ook (zo is ze altijd geweest, ze is inmiddels ruim 11).

Wat bij haar werkt is veel bezig houden met kleine voltes op alle mogelijke manieren, gebroken lijnen, slangenvoltes, etc., want daarin is het moeilijk evenwicht houden in een hoog tempo.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:41

Jong paard maakt vaak tempo omdat de balans nog totaal niet aanwezig is, op de juiste manier doorrijden en dan zal dit verbeteren en dan komt de aanleuning ook vanzelf, zonder balans kun je nooit een goede aanleuning krijgen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:41

Weg brengen naar iemand die hem vakkundig verder doorrijdt. Paard had toch wel al beter onder controle moeten zijn.

Hope Springs Eternal


Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:57

Vooraf longeren, ontspanning opzoeken. En met rijden ook naar die ontspanning toe werken. Ik rij zelf ook een paard met een ontzettend hoog tempo. En ook heel onregelmatig waardoor ik af en toe naar voren val omdat ze gewoon ineens langzamer gaat draven of juist harder... Ik ga dan doorzitten, want dan merk je heel gauw of het paard een juist tempo heeft(en of jij fijn kunt zitten).
Ophoudingen maken op de teugels net zolang tot t paard een fijn tempo heeft, dan laat je de teugels rusten(Druk eraf) en werk je naar ontspanning toe.. Zo moet t paard leren dat dit tempo en die ontspanning veel lekkerder loopt dan hoog en gespannen.

Eerst een normaal stabiel tempo, dan ontspanning.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:53

RoyceMack schreef:
Vooraf longeren, ontspanning opzoeken. En met rijden ook naar die ontspanning toe werken. Ik rij zelf ook een paard met een ontzettend hoog tempo. En ook heel onregelmatig waardoor ik af en toe naar voren val omdat ze gewoon ineens langzamer gaat draven of juist harder... Ik ga dan doorzitten, want dan merk je heel gauw of het paard een juist tempo heeft(en of jij fijn kunt zitten).
Ophoudingen maken op de teugels net zolang tot t paard een fijn tempo heeft, dan laat je de teugels rusten(Druk eraf) en werk je naar ontspanning toe.. Zo moet t paard leren dat dit tempo en die ontspanning veel lekkerder loopt dan hoog en gespannen.

Eerst een normaal stabiel tempo, dan ontspanning.

eerst balans lijkt me een betere optie.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 19:18

Goh wat veel reacties al. Daar heb ik zeker wat aan. Ik zal alles eens in me om laten gaan...

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:26

Te snel en jong is bijna altijd een balans probleem. Door snelheid te maken probeert het paard zijn balans te herstellen. Ik zou persoonlijk vooral veel rechte lijnen rijden en dan het ilefst buiten, maar ik weet niet of dit werkt met dit paard. Bochten in een bak zijn waarschijnlijk nog moeilijk voor dit paard, vanwege de balans. Ik klink nu misschien als een geiten-wollen-sokken-mens, maar ik zou persoonlijk eerst het paard op eigen benen leren lopen op rechte lijnen (buiten rijden, want bak heeft krappe bochten) voordat je aan iets anders gaat werken (zoals 'aan de teugel'). Een paard zonder balans kan zeer moeilijk ontspannen.

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:33

bigone schreef:
RoyceMack schreef:
Vooraf longeren, ontspanning opzoeken. En met rijden ook naar die ontspanning toe werken. Ik rij zelf ook een paard met een ontzettend hoog tempo. En ook heel onregelmatig waardoor ik af en toe naar voren val omdat ze gewoon ineens langzamer gaat draven of juist harder... Ik ga dan doorzitten, want dan merk je heel gauw of het paard een juist tempo heeft(en of jij fijn kunt zitten).
Ophoudingen maken op de teugels net zolang tot t paard een fijn tempo heeft, dan laat je de teugels rusten(Druk eraf) en werk je naar ontspanning toe.. Zo moet t paard leren dat dit tempo en die ontspanning veel lekkerder loopt dan hoog en gespannen.

Eerst een normaal stabiel tempo, dan ontspanning.

eerst balans lijkt me een betere optie.


Eerst ontspanning en vertrouwen, dan de rest.

Sommige jonge paarden hebben psychisch meer dan gemiddeld moeite met het ruitergewicht.
Ze worden er door uit hun normale balans gebracht, dat maakt ze angstig, en weten niet wat ze daar mee aan moeten, de oplossing voor hen is weglopen (=vluchten).
Dit lost het probleem natuurlijk niet voor ze op, ze hebben daarom onze hulp nodig om met hun probleem om te leren gaan.

Opnieuw beginnen met aanrijden is de oplossing, maar dan zo als het hoort, je tijdloos aanpassen aan de behoefte van je paard.
Werken op een grote volte, dat limiteert de neiging om te vluchten en helpt het evenwicht te hervinden omdat het paard er naar één kant kan hangen.
Rust en kalmte, géén druk uitoefenen, rustig gaan stappen met iemand bij het hoofd die het voorbeeld geeft.
Zo nodig vasthouden maar beter is van niet en alles voor doen.
Héél veel halt halt houden van uit stap en belonen met stem en klontje. Kort werken (10 minuten, niet meer)
Links om én rechts om.

Neem de tijd, probeer niet te scoren.

Gaat dit goed dan beginnen met een duidelijk van de hals genomen binnenteugel in stap te leren wenden, linksom en rechtsom.
Waarschijnlijk is rechtsom moeilijk.
Kort werken, niet doorgaan.
Een les, nachtje slapen.

Als dit bevestigd is heel kleine stukjes in draf op de volte (een halve volte) terug naar stap, beloning.
Enzovoort, kort werken, iedere dag een les. Rust, kalmte, niets anders willen dan ontspanning en vertrouwen.
Nogmaals, opnieuw aanrijden, de delen die geen problemen opleveren daar ga je snel doorheen, voor de rest neem je de tijd die nodig is.
"Langzaam aan" komt het eerste thuis.
De rest komt dan van zelf goed.
Een paard dat werkt in rust en vertrouwen leert begrijpen en zich aanpassen op een positieve manier, onder druk leert een paard op den duur hoofdzakelijk de problemen te ontwijken.

Als bovenstaande bevestigd is, één tot anderhalf jaar voornamelijk buiten werken, in het terrein, m.a.w. héél véél buitenritten maken, 2 keer per week in de rijbaan maar niet langer dan 20 minuten.
Alleen maar een contact teugel, géén krul, géén nageeflijkheid, je paard leert zo op zichzelf én jou te vertrouwen. Als het eenmaal zijn evenwicht heeft hervonden komen de aanleuning en de nageeflijkheid vanzelf, je krijgt ze gratis.
Hiermee creëer je een hechte band en vertrouwen.
Dit heet de Campagneschool (lees daar over), hiermee bereid je op een eerlijke, gezonde manier een jong paard voor op eventueel zwaarder werkt in de toekomst.
Het is nooit te laat om te beginnen met werken in de rijbaan, maar meestal veel te vroeg.

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 21:24

Dat klinkt wel aannemelijk allemaal. Helaas weinig uitvoerbaar hier omdat er heel veel groot verkeer is. Geen bosritten mogelijk zonder verkeer helaas en dat is dan weer lastig met een paard dat vlucht in zijn tempo. Dat is niet vertrouwd langs deze weg... :-(

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:30

Het klinkt mij in de oren als een balans probleem, het ene paard gaat hierdoor versnellen terwijl een ander paard steeds trager en trager gaat.
De oplossing zit 'm in het rechtrichten, sterker maken van de achterbenen, gelijkmatig buigzaam maken van de achterbenen en het lijf en op die manier steeds een beetje meer gewicht op de achterhand leggen.

Dit kan onder het zadel, maar ook bijvoorbeeld met het werken aan de hand, dan leer je hem al meer om in balans te lopen zonder dat er ruitergewicht bij komt.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-13 21:59

Klopt wel dat iedereen over balans begint denk ik. Kleinere voltes etc raakt hij ook van in de war inderdaad. Hij is al later beleerd omdat hij jong in z'n koppie is. Zou me niks verbazen dat hij hier ook gewoon meer tijd voor nodig heeft...

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:28

Dit zul je ieder paard moeten leren en daar hebben ze allemaal tijd voor nodig. Ze worden niet geboren met een balans die geschikt is voor het dragen van een ruiter.

Holistisch paardentrainer, instructeur en cranio sacraal therapeut
www.holistischtrainer.nl

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:37

Zoals meerdere voor mij, bij een dergelijk jong paard is het idd vaak een balans probleem. Er is opeens veel meer gewicht aanwezig een ze hebben niet genoeg kracht om daar mee om te gaan. Stel je voor bij jezelf: je loopt met twee loodzware boodschappentassen. Ze zitten helemaal vol en je kan ze wel dragen maar het kost je kracht. Als oplossing ga je zo snel mogelijk lopen om ze op plaats van bestemming te krijgen. Immers; als je langzaam gaat kost het je nog meer kracht en duurt het langer.

Waneer ontstaan de tempo-problemen? Ik heb het voorgevoel dat ze ontstaan na de stap/ overgang draf. Probeer vooral korte overgangen te rijden. Dus stap, enkele passen draf (of daarna galop) en weer terug. Op die manier train je er wat meer kracht in want juist de overgangen kosten veel kracht en energie.

When nothing goes right,

go left.

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 14:18

ijssnuiver schreef:
Dit zul je ieder paard moeten leren en daar hebben ze allemaal tijd voor nodig. Ze worden niet geboren met een balans die geschikt is voor het dragen van een ruiter.


Klopt maar je zult herkennen dat het ene paard wel wat sneller in zijn of haar ontwikkeling is dan de andere toch?

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-13 14:21

Rytir schreef:
Zoals meerdere voor mij, bij een dergelijk jong paard is het idd vaak een balans probleem. Er is opeens veel meer gewicht aanwezig een ze hebben niet genoeg kracht om daar mee om te gaan. Stel je voor bij jezelf: je loopt met twee loodzware boodschappentassen. Ze zitten helemaal vol en je kan ze wel dragen maar het kost je kracht. Als oplossing ga je zo snel mogelijk lopen om ze op plaats van bestemming te krijgen. Immers; als je langzaam gaat kost het je nog meer kracht en duurt het langer.

Waneer ontstaan de tempo-problemen? Ik heb het voorgevoel dat ze ontstaan na de stap/ overgang draf. Probeer vooral korte overgangen te rijden. Dus stap, enkele passen draf (of daarna galop) en weer terug. Op die manier train je er wat meer kracht in want juist de overgangen kosten veel kracht en energie.


We gaan idd werken aan die overgangen en ik ga zelf ook weer verder met longeren om hem voldoende voor te bereiden voor het aangespannen beleren.
We hebben inmiddels een andere ruiter die hem rijdt. Mogelijk geeft dit ook een verschil.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:33

Hier iemand met een ervaring. Mijn paard heb ik niet ingereden gekocht. Dit paard is naar een heel goede trainer gegaan. Daar is hij heel rustig zadelmak gemaakt. Onder begeleiding mocht ik beginnen.

Het advies was duidelijk. Het paard (dit paard) heeft veel tijd nodig om het in zijn hoofd te verwerken. Dus in het begin niet langer dan tien minuten maximaal rijden. Heel grote wendingen maken, dus grote voltes, slangevolte met drie bogen, gebroken lijn, van hand veranderen. Alleen maar stap en draf oefenen. Stoppen als het goed gaat.
Laten wennen aan het veranderde evenwicht. Paard vond het moeilijk zijn voeten goed neer te zetten met gewicht op zijn rug. Ik ben niet heel zwaar, maar toch heeft het even geduurd voor hij eraan gewend was.

Ik heb ook veel buiten gereden, lange rechte stukken in stap. Eerst met iemand er naast op de fiets of wandelen. Later alleen. Nu gaat het heel goed, mag ik wel zeggen. Het ziet er nog niet fantastisch uit, en af en toe gaat hij nog wat harder dan de bedoeling is. Maar het paard doet goed zijn best en wil graag werken. Stukje voor stukje komen we verder.

Paard is heel intelligent, maar het stukje rijden, daar had hij best moeite mee. Het was ook een kwestie van vertrouwen. Hij liep als het ware 'ineens' niet meer op zijn eigen benen en dat vertrouwde hij niet. Het komt goed met de tijd.

Aan de studie.

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 15:11

We hebben een andere ruiter voor hem en ik moet zeggen dat het een stuk beter gaat. Hij krijgt het onder controle tussen zijn oren en is al snel helemaal moe van de inspanning die hij daarvoor levert. Het is een werklustig paardje, mooi om te zien! Deze ruiter stopt wanneer hij in balans is en een oefening goed gelukt is. We zien nu dat het inderdaad met de balans te maken heeft maar ook met de ervaring en consequente houding van de ruiter. Het gaat met sprongen vooruit.
Bedankt voor al jullie reacties, ik heb er veel aan gehad!

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:05

Wat fijn om te lezen dat het goed gaat. Het is ook een leerproces, en soms heeft het wat tijd en geduld nodig. Super. +:)+

Aan de studie.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:55

Waarom zou het weinig uitvoerbaar zijn ????
Ieder paard ook het jouwe kan leren omgaan met groot verkeer, verkeersmak maken is eigenlijk ook, basis werk, en had in principe dus al heel lang in orde moeten zijn, maar het kan nu ook nog natuurlijk.
Is dat moeilijk ?????? nee dat is niet moeilijk en kan ook vrij snel, één tot enkele weken en alles is in orde, zelfs tot rammelende aanhangwagens toe.
Verkeersmak maken is niets anders dan sensybiliseren en desensybiliseren, niets speciaal dus.

Mukkie1979 schreef:
Dat klinkt wel aannemelijk allemaal. Helaas weinig uitvoerbaar hier omdat er heel veel groot verkeer is. Geen bosritten mogelijk zonder verkeer helaas en dat is dan weer lastig met een paard dat vlucht in zijn tempo. Dat is niet vertrouwd langs deze weg... :-(

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Mukkie1979
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 21:15

We hebben een andere ruiter voor hem en ik moet zeggen dat het een stuk beter gaat. Hij krijgt het onder controle tussen zijn oren en is al snel helemaal moe van de inspanning die hij daarvoor levert. Het is een werklustig paardje, mooi om te zien! Deze ruiter stopt wanneer hij in balans is en een oefening goed gelukt is. We zien nu dat het inderdaad met de balans te maken heeft maar ook met de ervaring en consequente houding van de ruiter. Het gaat met sprongen vooruit.
Bedankt voor al jullie reacties, ik heb er veel aan gehad!

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 21:21

Ik ga met simpelman mee, dier is pedorie nog net half jaar onder het zadel. Geef zon dier de tijd en leer hem op je te vertrouwen. Het is al mooi als je kan gas geven, remmen en sturen en dan lekker korte ritjes maken en hem aan alle dingen laten wennen. Ik zou zeggen, laat je niet opjagen door de buitenwereld maar richt je op zijn tempo.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Net beleerd paard heeft tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:13

Fijn deze update, het is gewoon een kwestie van de tijd geven en goede training, komt helemaal goed.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers