Verschillende dieren bij elkaar

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Flyskyhigh

Berichten: 396
Geregistreerd: 11-02-12
Woonplaats: Den haag

Verschillende dieren bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 11:18

Is het een goed idee om verschillende soorten varkens (Bijv. Hangbuikzwijn bij Mangalica Etc.), schapen, geiten enz. bij elkaar te zetten?

En kan je geiten bij schapen in zetten?
En kun je ook kalkoenen, fazanten, kippen, eenden, zwanen en ganzen bij elkaar in een hok zetten?

Alvast bedankt!


Hhilde

Berichten: 7397
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Verschillende dieren bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:21

Ja hoor. Bij genoeg ruimte om elkaar te ontlopen, genoeg te doen om alle soorten hun soorteigen behoeftes uit te laten voeren en een beetje matchende karakters hoeft dat niet fout te gaan.

But like everything I've ever known, you dissapear one day
So I spend my whole life hiding my heart away

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:21

Varkens zou ik niet durven zeggen.
Geiten en schapen gaat prima.
genoemde vogelachtigen kunnen prima bij elkaar, maar moet natuurlijk wel een heel flink hok zijn (met voldoende zwemgelegenheid).

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Verschillende dieren bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:08

Op de gemiddelde kinderboederij gaat dit al jaren goed, hierbij moet ik wel zeggen dat varkens vaak apart zitten maar volgens mij is dat vooral omdat die dingen kapot wroeten en dat erg slecht is voor het gras dat de geiten/schapen moeten eten. Hierbij is het denk ik wel heel belangrijk dat je genoeg ruimte hebt zodat ze elkaar kunnen ontlopen.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Verschillende dieren bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:02

Ligt vaak aan de dieren zelf, het karakter ervan.
We hebben eigenlijk heel lang twee grote Nubische geiten bij de schapen gehad, ging altijd prima. Alleen de schapenbok maakte wel eens ruzie. Toen voegde we een andere geit toe en deze trok de wol van de schapen uit waardoor deze op de kont helemaal kaal werden.
Op school hebben ze pas nog een geit weggedaan omdat deze de schapen aanviel... en ze met de hoorns in de buik spieste.

Varken zou ik er niet bij doen, schapen en geiten bij elkaar kan je dus proberen maar moet je dus eventjes aanzien.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:44

Hhilde schreef:
Ja hoor. Bij genoeg ruimte om elkaar te ontlopen, genoeg te doen om alle soorten hun soorteigen behoeftes uit te laten voeren en een beetje matchende karakters hoeft dat niet fout te gaan.

Maar het kán wel fout gaan, en goed fout ook. Zeker bij de wilde variatie aan diersoorten die de TS opsomt.
En wat is "genoeg" ruimte? Ze heeft het over "bijelkaar" zetten, dit impliceert een begrensde (binnen?) ruimte.
Zonder een betere specificatie, wélke diersoorten, op wat voor opppervlakte etc is hier gewoon niets zinnigs over te zeggen.

Hhilde

Berichten: 7397
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:57

Kuggur schreef:
Hhilde schreef:
Ja hoor. Bij genoeg ruimte om elkaar te ontlopen, genoeg te doen om alle soorten hun soorteigen behoeftes uit te laten voeren en een beetje matchende karakters hoeft dat niet fout te gaan.

Maar het kán wel fout gaan, en goed fout ook. Zeker bij de wilde variatie aan diersoorten die de TS opsomt.
En wat is "genoeg" ruimte? Ze heeft het over "bijelkaar" zetten, dit impliceert een begrensde (binnen?) ruimte.
Zonder een betere specificatie, wélke diersoorten, op wat voor opppervlakte etc is hier gewoon niets zinnigs over te zeggen.

Ik schrijf dus ook, 'hoeft het niet fout te gaan'.

But like everything I've ever known, you dissapear one day
So I spend my whole life hiding my heart away

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:04

Hhilde schreef:
Ik schrijf dus ook, 'hoeft het niet fout te gaan'.

En je begint je post met "ja hoor" ...:roll:

Hhilde

Berichten: 7397
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:52

Kuggur schreef:
Hhilde schreef:
Ik schrijf dus ook, 'hoeft het niet fout te gaan'.

En je begint je post met "ja hoor" ...:roll:

En jij bent weer uit op ruzie. :evaw:

But like everything I've ever known, you dissapear one day
So I spend my whole life hiding my heart away

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:37

Tuurlijk, ik en iedereen die het waagt het niet met je eens te zijn hé?
Ook :evaw:

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Verschillende dieren bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:53

Kalkoenen zijn behoorlijk gevoelig voor de ziektes waar de andere vogels weinig last van hebben. En kippen samen met watervogels geeft een vergelijkbaar probleem (+ gevaar voor kuikens die niet waterdicht zijn bv). Je zit dus snel vast aan (preventieve) medicatie en dat is zowel kostbaar als ongezond. Daarnaast zijn de voerbehoeften anders en kan van elkaars eten snoepen zelfs gevaarlijk zijn.

Schapen en geiten mogen elkaars krachtvoer niet ivm kopergehalte, al hebben een aantal primitive schapenrassen juist wel weer (extra) koper nodig. Komt nog bij dat geiten meer browsers zijn (bomen en struikjes knabbelen dus), dan grazers zoals de schapen. Je loopt dus meteen al tegen een afwijkend fourageerpatroon op.

Er zijn zeker mogelijkheden, maar dan moet je heel precies weten wat elk dier nodig heeft en er moet inderdaad genoeg ruimte zijn (kleinere rassen kiezen kan daarbij ook helpen). Alles per soort apart kunnen voeren en heel erg goed schoonhouden van de verblijven is wel noodzakelijk.

Je eerst echt goed inlezen dus voordat je een definitieve wensenlijst maakt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:35

Eens met tamary. Zo kunnen ezels en paarden best samen, als je extra regels in acht neemt wat betreft wormen. Een lama/alpaca bij een hert zetten kan dodelijk zijn (hartworm die herten bij zich dragen waar een lama/alpaca snel dood aan kan gaan).

Zo is dat niet anders voor bepaalde soorten vogels bij elkaar zetten. Zeker dus even uitzoeken wat elk diersoort nodig heeft en evt. bij zich draagt aan bacteriën/wormen waar dat dier zelf geen last van heeft maar een ander dier wel.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, tesseke en 33 bezoekers