Nikkor AF of AF-D?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Nikkor AF of AF-D?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 01:39

Ok, zelf kom ik er niet uit, dus ik hoop dat iemand me wegwijs kan maken... Ik wil graag een nieuwe lens en heb mijn oog laten vallen op een Nikkor 50 mm 1.8. De grote vraag: kan ik een AF kopen of toch beter de AF-D? Google heeft er het onderstaande over te vertellen, maar ik heb er de ballen verstand van dus of die nauwkeurigheid van het lichtmeetsysteem en het flitsmeetsysteem nou echt een grote toevoeging is? Geen idee.
Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel. Wat zouden jullie aanraden voor op een Nikon D80?

AF-D
In 1996 introduceerde Nikon de AF-D-serie objectieven. Hoewel deze objectieven lijken op AF-objectieven, bevatten ze een codeerchip die informatie over de scherpstelafstand doorgeeft aan de camerabody. Deze informatie wordt gebruikt om de nauwkeurigheid van het lichtmeetsysteem en het flitsmeetsysteem te verbeteren. Camera's met geavanceerde 3D-matrixmeetsystemen vereisen AF-D-compatibele objectieven om deze technologie volledig te kunnen benutten. Alle huidige autofocusobjectieven van Nikon versturen afstandsinformatie naar compatibele camera's en zijn daarom AF-D-compatibel. AF-D-objectieven zijn herkenbaar aan de aanduiding D op het objectief, zoals in de onderstaande afbeelding.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Nikkor AF of AF-D?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:35

Even in je topic ipv de HK. :P Ik heb het even thuis nagevraagd maar van Nikon heeft meneer geen verstand. Ik werk op een school waar met Nikon wordt gewerkt dus ik zal de fotografie docent eens even aan zijn mouw trekken!

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Nikkor AF of AF-D?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 18:10

Ja fijn! Er zijn zooooo veeeeel mogelijkheden