Biologie leren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flosje_

Berichten: 276
Geregistreerd: 30-05-10

Biologie leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 20:44

Hoi allemaal,

De laatste tijd merk ik dat het leren van biologie problemen met zich meebrengt.
Momenteel zit ik in 5V en heb ik vrijdag een SE over twee hoofdstukken. Het is echter zo dat ik voor het eerste hoofdstuk gewoon goed geleerd had en alsnog een onvoldoende had. Bij het tweede hoofdstuk heb ik echt uren lang lopen leren, oefenvragen, oefenexamens etc lopen te maken, maar toch had ik een mager zesje.

Bovendien kan ik na de toets niet duidelijk een punt aanwijzen van hier moet ik aan werken, maar blijft het na iedere toets vaag wat ik nou kan verbeteren.
Praten met de docent heb ik ook al geprobeerd, hier kwam echter weinig nuttigs uit, de site die zij heeft gegeven (biologiepagina.nl) heb ik namelijk al gebruikt om me voor te bereiden op die tweede overgangstoets.

In het boek (Nectar) staan ook relatief weinig vragen die echt met inzicht te maken hebben, terwijl op de toets wel zo'n 9/10e van de vragen met inzicht te maken heeft.

Met het leren voor vrijdag merk ik alweer dat de stof zelf er gewoon in zit, ik kan rustig alle theorie nu opdreunen, alleen schiet ik daar op m'n toets niets mee op.

Heeft iemand nog geniale ideeën hoe ik mij beter voor kan bereiden op de toets? Het zou toch mogelijk moeten zijn om minstens een 7 te moeten halen, alleen op dit moment zie ik niet helemaal in hoe.

De hoofdstukken gaan overigens over het zenuwstelsel en de zintuigen, geen idee of dit verder er nog toe doet.

Alvast bedankt :)

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:47


x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Biologie leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:52

Zo te lezen ligt je probleem niet bij de kennis reproduceren, maar bij het toepassen. Dat is in het geval van nectar een behoorlijk probleem, want die toetsen zijn opgebouwd in de vorm 50% toepassen, 25% reproduceren en 25% inzicht.

Bij toepassen gaat het om meer dan de kennis, maar ook weten hoe je deze kennis kunt gebruiken in een andere situatie. Ik heb nu geen tijd voor een uitgebreid verhaal, maar google eens op deze termen, dan kun je vast een hoop informatie vinden, zeker in combinatie met biologie.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Biologie leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:55

vragen of de leraar je bijles kan geven en dan gewoon rustig met hem het hoofdstuk doorlopen en met hem zoeken naar vragen die in de toets voor zouden kunnen komen.

vedder zelf op zoek gaan naar vragen die in de toets voor zouden kunnen komen.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:24

Probeer bij het leren van de stof, zelf voorbeelden te bedenken. Echt in je hoofd een verhaal ervan maken en evt. aan andere dingen koppelen ipv regeltjes opdreunen. Dan snap je het beter en kun je het beter toepassen. Dat hielp bij mij :)

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:31

Wij werken ook met nectar en vorig jaar in V5 begon ik met een 4.4 :=
Ik heb het gelukkig op weten te halen naar een 6, maar nu zit ik dus met een 6 als begincijfer in V6.

Onze docent heeft uitgelegd hoe we vragen moeten aanpakken. Goed de vraag lezen, voor jezelf dingen onderstrepen op de toets of markeren (als je op de toets zelf mag schrijven).
Bij mij gaat het vaak al mis omdat ik de vraag niet goed lees, maar het blijft natuurlijk moeilijk.
En goed gebruik van je binas kan ook veel schelen!

Ik heb aankomende donderdag een toets over 10 hoofdstukken en ik moet er echt een goed cijfer voor halen omdat ik zo hoog mogelijk de eindexamens in wil :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:32

Visualiseren wil ook nog wel helpen, maak er in je hoofd bijvoorbeeld een animatiefilm van. Daarbij leer je direct de stof toe te passen. Zo leer ik namelijk alles wat ik maar kan visualiseren. :j

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:36

magda_90 schreef:
Visualiseren wil ook nog wel helpen, maak er in je hoofd bijvoorbeeld een animatiefilm van. Daarbij leer je direct de stof toe te passen. Zo leer ik namelijk alles wat ik maar kan visualiseren. :j



dit hebt idd ook. en als je een stukje tekst leest. daarna je boek dicht te doen en te bedenken wat stond hier nou eigelijk??

Flosje_

Berichten: 276
Geregistreerd: 30-05-10

Re: Biologie leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 22:42

Harstikke bedankt voor de tips allemaal! Hier kan ik wat mee :D

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Re: Biologie leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:46

Ik stuitte vorig jaar regelmatig op dit probleem. Autotechnologie, zowel mechanisch als elektrisch en elektronisch. Theorie opdreunen was niet meer genoeg, er kwam altijd een waarom? en hoe? bij. Ik ben toen gestopt met het blokken, en ben begonnen met het uitpluizen van de leerstof, tot ik alles begreep. Als je eenmaal goed begrijpt waar het over gaat zijn ook de benamingen een eitje omdat je precies weet waar het voor dient. Maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre deze tips toepasbaar zijn op jou leerstof.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Biologie leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:50

Wat eventueel nog kan helpen om de stof te begrijpen is het uittekenen! Je hoeft niet mooi te kunnen tekenen, zolang je het zelf maar snapt.

rebekka

Berichten: 449
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:09

Ik heb zelf ook Nectar en ik heb ook moeite met inzichtvragen. (Zit in havo 5) Gelukkig heeft mijn biologie leraar een heel aantal hulpmiddelen:
http://www.biologiepagina.nl
http://slimslagen.nl/Leerlinghavo/Oefen ... fault.aspx

http://www.bioplek.org/inhoudbovenbouw.html
Heel veel handige animaties.

http://h5.nectar.wolters.nl/sites/exact ... Method.htm
Dit is de site van nectar zelf, die zul je wel kennen maar hier staan ook een heleboel bruikbare informatie/oefeningen op.

http://h5.nectar.wolters.nl/sites/exact ... =index.htm
Daar staat ook deze begrippenlijst op.

De test jezelf in het boek van Nectar en het uitwerkingenboek erbij vind ik ook wel heel handig om te doen nadat je alle stof geleerd heb om te checken of je het doorhebt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Biologie leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:17

Met welk hoofdstuk heb je moeite? Ik heb zelf een microbiologie studie gedaan en ik heb ook echt een knop moeten omzetten met antwoorden geven op de vragen.