Geen respect voor de zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Geen respect voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 00:24

Heerlijk, zo'n relaxed paardje dat nergens van onder de indruk is. Helaas is ze dus ook absoluut niet onder de indruk van een zweep Scheve mond

Ze heeft een vrij standaard geintje: als het haar allemaal niet meer bevalt gaat ze stil staan. Met het wandelen is het er nu zo goed als uit, maar ze heeft het nu bij het longeren ontdekt..

Als ze stil staat en ik met de zweep knal (uiteraard na het stemcommando) draait ze alleen haar oor weg. Na een paar waarschuwingen krijgt ze daadwerkelijk een mep. Geen enkele reactie behalve het scheeftrekken van haar mond en een oor dat even wegdraait.

Ze hoeft echt niet bang te zijn, maar hoe krijg ik haar, zonder geweld, zo ver dat ze toch enig respect voor die zweep krijgt?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 07:28

Zeeeeer goede vraag.... ik heb net zo'n dweil....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 08:58

ik ook.
mijn paard die geeft nergens om.
ik heb haar eens een hele harde mep gegeven.
en ze heeft me ernu toch respect voor!@!!!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 09:18

Moeilijk, heb ook zo'n muts. Zelfs bijna z'n nek om draaien heeft geen zin.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 10:15

Bind eens een plastic zakje of een zakdoek aan het eind van de longeerzweep, soms helpt het om ze net een beetje wakker te krijgen Dromen .

batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 11:21

Okay, ik ben dus niet de enige met dit probleem Knipoog

Het probleem is denk ik dat ze er achter is gekomen dat ik haar toch nooit echt pijn zal doen met dat ding. En daar heeft ze dus gelijk in..

Hebben jullie dan misschien andere methoden om een paard gigantisch op haar lazer te geven zonder over de rooie te gaan?
Ik kan er soms echt doodmoe van worden.. de ene dag is een simpel 'nee' genoeg, dan is ze ook echt onder de indruk van me. De volgende dag kan ik met een hoofd als een tomaat door de bak stampen en mevrouw staat fluitend voor zich uit te staren Scheve mond

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 17:58

hoi

er is een paardje dat ik ken wat eerst ook geen respect voor de zweep had. als dat meisje ging freestylen stond ze vaak nijdig aan de kant omdat ie niet reageerde. zij rende vaak harder als 'r paard...
nou toen ie dus weer niet reageerde op de zweep heeft ze hem op een iets minder vriendelijke manier laten reageren. dus hem gewoon een klets gegeven. en als ie niet luisterde nog een klets maar dan harder. wie niet luisteren wil moet voelen zeggen ze altijd he!. en zo leert ie dat ie naar jou en de zweep moet luisteren.
zorg wel dat ie niet bang wordt voor de zweep dus als je hem gaat belonen als ie het goed doet kan je je zweep ook gebruiken door hem daarmee te kriebelen....
maar wees duidelijk voor hem. nee is nee .en goed is goed..

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 18:07

Inderdaad plastic tasje aan het uiteinde daar schrikt ze waarschijnlijk wel van, wel alleen meewapperen als ze stilstaat anders maakt het waarschijnlijk al geen indruk meer.
Kies je wel de goede positie? Drijvende houding , schuin achter je paard.
Zodar je tever naar voren komt denkt zij misschien dat moet stoppen. Ik weet het niet?

batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 18:17

Ik ken inderdaad de houding, en Fleur kent de commando's. Ik denk ook niet dat het haar niet duidelijk is wat ze moet doen, ze neemt gewoon een loopje met me (nou ja, liep ze maar Knipoog )

Ze krijgt ook wel degelijk een tik met de zweep, als ze echt te ver gaat zo hard dat er een striem op haar kont staat (van haren, niet van kapot vel) Harder dan dit wil ik haar ook echt niet slaan..

We hebben ook heel veel geoefend met zeiltjes en zakjes, dus dat vind ze absoluut niet eng meer.. Ik laat mijn vader haar binnenkort longeren. Hij weet niets van paarden, maar is behoorlijk autoritair. Als ze het dan wel goed doet weet ik dat het aan mij ligt..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 18:30

Ik dacht dat ik de enige was die zo'n knol had Frusty , maar dat valt dus mee.
Ik heb er ook zo een. Kan hem schoppen, slaan hij loopt er geen stap harder door. Heb hem van de week in tuig gezet en erachter gaan lopen.
Hij liep op z'n dooie gemakje en had al een paar keer een tik gehad. Op een gegeven moment wordt je het zoooo zat Verdrietig , ik heb die zweep met 2 handen beet gepakt en hem met al m'n kracht zo'n verschrikkelijke harde knal gegeven. Wat denk je??? Meneer blijft gewoon op z'n gemakje doorhobbelen. Boos! Hij deed z'n oren niet eens naar achteren. Totaal geen reactie. Dan valt het buiten rijden nog redelijk mee, maar in de bak stapt hij alleen goed door, maar draven en galop, echt niet hoor. En dat terwijl ik alleen 1x per week in de bak les en 1-2 keer longeer. Dus als er iemand is die tips heeft, graag. Ik wordt er helemaal hopeloos van. Verdrietig

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 21:25

Slaan met een zweep heeft geen zin als een paard echt niet wil. Je houding is veel belangrijker. Het paard moet ZIEN dat jij de baas bent. Gelukkig zijn paarden dom genoeg om ze duidelijk te maken dat JIJ sterker bent. Als je een commando geeft, maak je groot, doe desnoods een paar stappen in haar richting. Laat haar merken dat JIJ de baas bent en niet zij. Je houding vertelt een paard veel meer dan wat voor hulpmiddel dan ook. Laat anders idd je vader het eens proberen. Misschien heeft hij meer overwicht op Fleur. Toen wij samen met Fleur gingen wandelen ging ze toch ook steeds stilstaan? Voornamelijk omdat jij je te afwachtend opsteld. Wees duidelijk en maak je groot (ook tussen je oren). Jij bent de baas en jij bepaald wat er gebeurt.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:31

Ik heb precies zo'n mannetje .
Ze kunnen je zo tot het uiterste brengen, toen ik hem pas had was het helemaal erg, ik ging in een vreemde opgeving buiten rijden (Bv bij de wei) nou meneer kwam nieteens verder dan 3 stappen van het hek. Ik eerst nog rustig, helpt niet, ik schoopen, nog geen reactie, ik harder schoppen, krijg ik een bok terug, ik geef een tik, hij nog een bok.
Zo zijn we een halfuur bezig geweest (JA een half uur Verward ) met resultaat een huilende ik, en een boze bob. Op een begevenen moment was ik het zo zat, en dacht bij mezelf nu ga je lopen !!!
Heb ik hem zo hard gelachen dat de plek waar ik had geslagen helemaal op ging zetten, en nog gaf meneer geen reactie. Slapen Daarna had ik er zo spijt van, maar zo zie je maar niks helpt. Ik denk gewoon dat het bij was, dat hij geen respect voor mij had, want nu heb ik er nooit meer last van, ik kan naar buiten gaan en als hij dan stilstaat geef ik hem een schop en dan loopt ie weer.
Met longeren had ik vaak dat ie stopte zich omdraaide en de andere kant opliep !!! op op me af kwam rennen. Ik heb hem laten zien dat ik nergens van op kijk, en heb het gewoon genegeerd, niet boos worden niks.

Ze hadden bij mij vergeten de bijsluiter mee te geven. Gelukkig heb ik die nu zelf ontwikkeld Cool
Ga gewoon eens als ze weer stil gaat staan, met je hoofd naar beneden staan, dan word ze op een begevenen moment vanzelf nieuwsgierig en komt ze naar je toe, als ze bij je is stuur je haar de goede richting op en geef je der een tik (In een snelle reactie) daar zal ze van schrikken en toch vooruit gaan...

Veel succes Knipoog
Gr. Shanna Haha!

XxIllusionXx
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-09-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:15

Nou mijne is net zo, niet vooruit te krijgen.
Maar als ik dan voor hem uit loop gaat het wel en ga ik dan weer goed staan dan is het weer zover! POTVERDORIE toch hahaha

Illusion 4 Life!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 18:52

misschien een keer (zacht) tegen de benen aantikken???? En anders idd het plastic zakkie. Ik zal het ook een keer proberen, wij hebben namelijk ook zo'n stom beest die er totaal geen ontzag voor heeft en liever jou een trap verkoopt, gelukkig sta ik er dan een paar meter achter *LOL*

batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-02 21:40

Ik moet inderdaad eerder streng optreden.. op het moment dat ze stil staat en ik geen invloed meer heb is het al te laat, dan kan ik haar beter op stal zetten.
Heb gister en zondag flink met haar gewerkt, en als ik consquent genoeg ben is het een prachtpaardje..
De momenten dat ze begint te klieren zijn eigenlijk altijd als ik er niet helemaal uit ben of 100% gezond is, en haar dus niet goed aan het werk durf te zetten. (ze zit op dit moment niet echt lekker in haar vel, volgens mij omdat ze een beetje het buitenbeentje is in de groep)

Heb me nu dus voorgenomen voordat ik iets doe mezelf te overtuigen dat ze 100% is. Als ze dat dus is zal ze werken, hoe dan ook. Als ze niet helemaal goed is doen we niets.

Bedankt voor de tips en jullie ook succes met jullie dweiltjes Tong uitsteken

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:11

Wat fijn zeg, dat ik gewoon paarden heb die op mij reageren. Ik heb nooit moeite gehad om Jip te longeren, maar Mandy, een ander meisje dat er veel op rijdt, heeft idd heel lang een dominantie probleem met Jip gehad. Als hij bijvoorbeeld 2 dagen niet echt gelopen had, en ze ging hem losgooien om hem zijn ei kwijt te laten raken, dan bleef hij na het rollen stokstijf staan en als ze met een zweep ging zwaaien, dan steigerde hij en was zij de bak weer uit. En als ik dan aan kwam lopen en alleen maar in mijn handen klapte, dan ging meneer volkomen uit zijn bol Haha!
En ik kon Jip ook heel goed longeren, netjes op de volte die ik hem aangaf en in het tempo dat ik wilde. Als ik stond te kijken kon Mandy dat ook, maar als ik wegliep, dan stond Jip stil (hem weleens vanuit een hoekje waar Jip mij niet kon zien staan kijken en hij vezette echt gewoon geen hoef!) Haar probleem was dus ook dat ze niet zeker genoeg overkwam en in positie onder Jip stond ipv erboven.
Nu heeft Mandy haast geen problemen meer met hem, eigenlijk is het geheel over, omdat ze heel consequent tegen hem is gaan doen.
Dus idd goed zeker overkomen en niet "vragen of je paard alsjeblieft voor jou misschien zou willen gaan lopen" maar "zeggen dat hij dat en dat voor jou MOET doen"

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:00

Ik heb het dus zo dat mijn pony helemaal in paniek raakt tijden het zien van de zweep ze reageerd dan ook helemaal nergens meer op dit is helemaal het andere uiterste maar ook een heel groot probleem omdat ze zich nog wel eens om wil draaien en haar dan niet kan straffen dit was in het begin zo nu reageert ze verder wel op mijn stem. maar het is toch makkelijker om wel een zweep te kunnen gebruiken


batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 12:39

Sakkia; Fleur vond zweepjes in het begin ook eng (ja, toen wel Scheve mond ) Ik heb toen heel vaak het zweepje tijdens het poetsen vastgehouden, met de knop op haar schoft kriebelen enz. Gewoon laten zien dat een zweep ook fijn kan zijn. Daarna bijv met voetjes optillen met het zweepje de juiste hoef aanwijzen en zo langzaam uitbouwen. Al snel is de zweep niet eng meer, en kan je m een beetje gaan gebruiken.

Zorg wel dat ze er respect voor houdt, anders krijg je net zo'n dweil als ik Tong uitsteken

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Machie

Berichten: 15991
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:43

Ga wandelen en als t paard voorbij jou komt, tik met de zweep op de borst geven reageert ie niet tik op zn neus, en zo ga je m eigenlij opnieuw opvoeden. Wees altijd eerlijk, en concequent.

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 17:01

Ja Joyceje, zo moet het volgens mij ook.
Ik schijn wel eens te lief te zijn (?????) voor mijn pony.
Bij het longeren en mennen moet hij als eerste op mijn stem reageren, en als hij dat niet doet moet ik de zweep gebruiken-maar dan ook echt gebruiken!!Niet aaien, duidelijk maken dat het menens is. Stap is stap,draf is draf,ho is ho. Consequent zijn dus!!!
Niet makkelijke,maar uitendelijk werkt het wel.
Succes.

fryslân boppe

Machie

Berichten: 15991
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:40

Dat bedoel ik dus. Is je paard misschien een beetje verwent? Is niet gemeen bedoelt hoor. Maar met paard die ik ken is dat wel zo. MAAAR: altijd uitgebreid belonen als hij heeft gedaan wat jou van hem/haar vroeg. Hij/zij moet leren dat jij de baas bent. Hij moet leren dat als hij doet wat JIJ zegt, hij dan lief is en anders niet. Ik ben mijn paard ook op die manier aan het opvoeden. (2 jarige) en dat gaat heel goed. Ik kan hem (na 1 week) rustig laten stil staan, alleen op comanda "sta", en dan 10 m verder op gaan staan, zonder dat hij gaat lopen/grazen. en dat is heel belangrijk. Concequent zijn, en belonen als t zo gaat als jij t wil. en een paard mag nooit voorbij jou schouder komen met zn neus. Want dan sta jij in de lagere positie.
Succes
Oja, wat voor een paardje is het? (ras)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 42 bezoekers