wat zijn de voor en na delen van deze rassen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

wat zijn de voor en na delen van deze rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-13 19:48

Ik vroeg me af wat de voor en na delen zijn van deze rassen: haflinger, fjord en arabier.
Met voor en na delen bedoel ik
Waar zijn die rassen goed in?
en Wat voor ziektes komen vaak voor? En waar zijn ze minder geschikt voor?

Everything will be alright.


Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: wat zijn de voor en na delen van deze rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:51

Over halflingers en fjorden is mijn kennis niet groot genoeg om iets over te zeggen, maar ik weet wel dat arabieren een énorm uithoudingsvermogen hebben.

Why change the past, when you can own this day?

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:54

Luca03 schreef:
Ik vroeg me af wat de voor en na delen zijn van deze rassen: haflinger, fjord en arabier.
Met voor en na delen bedoel ik
Waar zijn die rassen goed in?
en Wat voor ziektes komen vaak voor? En waar zijn ze minder geschikt voor?


Ik kan je wat vertellen over fjorden.

Fjorden zijn over het algemeen ijzersterke paardje, worden niet snel ziek en kunnen veel hebben. Ze zijn wat minder geschikt voor de dressuur doordat ze een korte, gedrongen en sterke hals hebben, maar er zijn genoeg voorbeelden van mensen die het met hun fjord wel hoog schoppen in de dressuur. De gemiddelde fjord is zo eigenwijs als dattie zwaar is, maar wel ontzettend trouw en bereid om te werken voor de baas. Het gaat alleen soms net even anders :).

Ziektes die voorkomen zijn hoef- en spierbevangenheid omdat fjorden de neiging hebben om snel dik te worden.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: België

Re: wat zijn de voor en na delen van deze rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:58

heb ook een fjord en het zijn geweldige paarden! eens ze je vertrouwen gaan ze voor je door vuur :) het enige is dat ze een koppig karaktertje hebben :p als je daar mee om kan gaan is het niets :D
perfecte paarden voor lange buitenritten, die van mij is bomproof :D
maar ze zijn idd gevoelig voor hoefbevangenheid enzo maar niet bij alle fjorden natuurlijk

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:00

een nadeel van de arabiertjes vind ik altijd dat ze wat opgefokt zijn zeg maar. Voorral de jonge arabieren.. ik persoonlijk vind het geen fijne paarden. :o

"Learn to travel, travel to learn."

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:01

kiara_xxx schreef:
heb ook een fjord en het zijn geweldige paarden! eens ze je vertrouwen gaan ze voor je door vuur :) het enige is dat ze een koppig karaktertje hebben :p als je daar mee om kan gaan is het niets :D
perfecte paarden voor lange buitenritten, die van mij is bomproof :D
maar ze zijn idd gevoelig voor hoefbevangenheid enzo maar niet bij alle fjorden natuurlijk


Ja, die lange buitenritten en dat bomproof herken ik dan weer totaal niet bij die van mij. Ik kan alleen naar buiten met een ander paard erbij, en dan nog is het een sensibele hete donder.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Re: wat zijn de voor en na delen van deze rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:02

Arabieren zijn zeer gevoelig, voor de mensen met de hardere hand dus een nadeel.
De mensen die heel zacht zijn een voordeel want je hebt een maatje voor het leven.
Fjord is eigenwijs en sterk, de haflinger net zo. In mijn ogen zijn dit nadelen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:04

Dat is onzin, Esmee. De meeste arabieren die ik ken zijn de meest relaxte paarden die ik ken. Voorwaarde is wel dat je er goed mee overweg kan. Als arabieren je mogen dan gaan ze voor je door het vuur en kun je alles met ze. Zijn heel mensgerichte en werkwillige fijne paarden. Hebben een groot uithoudingsvermogen en de meesten zijn lichamelijk erg sterk. Maar inderdaad, ik denk dat ze in de verkeerde handen geen fijne paarden zijn om mee te werken; ze doen het het best met wederzijds respect.
Maar ik vind het echt een topras, ik hoef nooit anders meer.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:04

Shanna7836 schreef:
Arabieren zijn zeer gevoelig, voor de mensen met de hardere hand dus een nadeel.
De mensen die heel zacht zijn een voordeel want je hebt een maatje voor het leven.
Fjord is eigenwijs en sterk, de haflinger net zo. In mijn ogen zijn dit nadelen.


Ik vind dat dan weer een voordeel. Juist dat eigenwijze, het feit dat ze soms spontaan besluit de andere kant op te lopen vind ik leuk, het houdt het spannend, houdt me alert.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:05

Haflingers zijn veelzijdige paarden.
Meestal zijn ze boomproof en vinden ze het heerlijk om lange buitenritten te maken.
Er zijn ook haflingers die het erg goed doen in de dressuur maar ik weet niet of ze ook goed zijn in springen.De haflinger die ik rijd vindt springen namelijk niet zo leuk.
Ook zijn ze erg gevoelig voor hoefbevangenheid maar met het juiste hoeveelheid gras en niet 24/7 op de wei heb je daar geen last van en ze zijn ook gevoelig voor mok maar als je er op tijd bij bent is er niks aan het handje.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:10

Ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar het ras, maar naar individuele paarden. Ieder paard is anders.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:19

Dorine92 schreef:
Ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar het ras, maar naar individuele paarden. Ieder paard is anders.

Dat klopt, ieder paard is anders, maar toch zijn er bepaalde karaktertrekken van rassen die bij élk paard voorkomen.

Why change the past, when you can own this day?

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:22

Shanna7836 schreef:
Arabieren zijn zeer gevoelig, voor de mensen met de hardere hand dus een nadeel.
De mensen die heel zacht zijn een voordeel want je hebt een maatje voor het leven.
Fjord is eigenwijs en sterk, de haflinger net zo. In mijn ogen zijn dit nadelen.


Ze zijn eigenwijs als je ze niet opvoed. En dat is het probleem want veel mensen kunnen geen paard opvoeden.
Verder hoef je bij mijn fjord ook geen harde hand toe te passen want dat pikt ie simpel niet. Mijn haflinger word bang als je dat doet.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:27

Snollygoster schreef:
Dorine92 schreef:
Ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar het ras, maar naar individuele paarden. Ieder paard is anders.

Dat klopt, ieder paard is anders, maar toch zijn er bepaalde karaktertrekken van rassen die bij élk paard voorkomen.


Zoals?

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:10

Vjestagirl schreef:
Shanna7836 schreef:
Arabieren zijn zeer gevoelig, voor de mensen met de hardere hand dus een nadeel.
De mensen die heel zacht zijn een voordeel want je hebt een maatje voor het leven.
Fjord is eigenwijs en sterk, de haflinger net zo. In mijn ogen zijn dit nadelen.


Ik vind dat dan weer een voordeel. Juist dat eigenwijze, het feit dat ze soms spontaan besluit de andere kant op te lopen vind ik leuk, het houdt het spannend, houdt me alert.


Zo ieder zijn eigen mening, toch? ;)


Shanna7836
Berichten: 451
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:12

Cowgirl schreef:
Shanna7836 schreef:
Arabieren zijn zeer gevoelig, voor de mensen met de hardere hand dus een nadeel.
De mensen die heel zacht zijn een voordeel want je hebt een maatje voor het leven.
Fjord is eigenwijs en sterk, de haflinger net zo. In mijn ogen zijn dit nadelen.


Ze zijn eigenwijs als je ze niet opvoed. En dat is het probleem want veel mensen kunnen geen paard opvoeden.
Verder hoef je bij mijn fjord ook geen harde hand toe te passen want dat pikt ie simpel niet. Mijn haflinger word bang als je dat doet.


Ik zeg ook niet dat je bij een haflinger of fjord wel een harde hand kan gebruiken, ik wist dat helemaal niet over ze. Ik zei dat bij de Arabier omdat ik me daar heel erg in heb verdiept en ik het daarvan wist.
Sorry daarvoor.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:15

Dorine92 schreef:
Ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar het ras, maar naar individuele paarden. Ieder paard is anders.


Inderdaad.
Vergeet niet dat wie of wat je bent niet puur het genoom is, maar ook word bepaald door omgevingsfactoren en eventueel trauma's.

[/list][/size]

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:23

Luca03 schreef:
Ik vroeg me af wat de voor en na delen zijn van deze rassen: haflinger, fjord en arabier.
Met voor en na delen bedoel ik
Waar zijn die rassen goed in?
en Wat voor ziektes komen vaak voor? En waar zijn ze minder geschikt voor?


Haflingers en Fjorden zijn koudbloedig, ze zijn meer geschikt voor langdurig rustig werk dan voor korte explosieve inspanningen. Ze moeten schraal gehouden worden wat zowel een voordeel (kosten) als nadeel (gevoelig aan hoefbevangenheid) kan zijn. Ze zijn vriendelijk maar worden vaak bestempeld als 'makkelijk' en dat hoeft zeker niet waar te zijn, ze kunnen behoorlijk koppig zijn. Bij deze rassen wordt er tegenwoordig ook meer sportgericht gefokt, waardoor ze wat lichter en langbeniger gebouwd zijn en iets heter van karakter worden dan het 'ouderwetse' type.

Arabieren hebben een enorm uithoudingsvermogen (woestijn) en zijn taaie paardjes die heel veelzijdig ingezet worden. Ze zijn wel heet, wakker, gevoelig en eenkennig. Over het algemeen zijn kruisingen met Arabieren trouwens heter dan de echte volbloeds zelf. Arabieren worden gezien als de endurancepaarden bij uitstek. Arabieren hebben 2 ribben minder dan andere paardenrassen.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:31

Luca03 schreef:
Ik vroeg me af wat de voor en na delen zijn van deze rassen: haflinger, fjord en arabier.
Met voor en na delen bedoel ik
Waar zijn die rassen goed in?
en Wat voor ziektes komen vaak voor? En waar zijn ze minder geschikt voor?


Fjord:
Deze paarden zijn beresterk en erg sober, de voordelen zijn dus dat ze buiten komen en niet zo heel snel iets mankeren. Ze zijn wel koppig en zoals ik al zei beresterk, niet alleen op gezondheidsvlak maar ook lichamelijk. Dat maakt dus dat ze als ze iets in hun hoofd hebben (bijvoorbeeld de andere kant op dan jij eigenlijk wilt) ze dit ook vaak voor elkaar krijgen. Ze zijn wel over het algemeen heel veelzijdig en lief, ook kan je heerlijke bosritten met ze maken.

Haflinger:
Hier weet ik niet heel veel over, en kan je dus niet veel over deze paarden vertellen. Naar mijn idee lijken ze erg op Fjorden, koppig maar wel lief en veelzijdig.

Arabier:
Deze paarden zijn totaal anders dan de vorige rassen, ze zijn erg gevoelig en kunnen ook moeilijk zijn. Ze hebben een enorm uithoudingsvermogen, en gaan -als ze je eenmaal vertrouwen- voor je door het vuur. Voor buitenritten zijn ze erg geschikt, maar zijn wel nerveus en alert en kunnen dus schrikken. Nu kan ieder paard dat, maar bij de koudbloeden is de schrik minder en sneller over.

Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, maar dit is naar mijn idee wel de algemene kenmerken.

Marlies1995

Berichten: 99
Geregistreerd: 03-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:49

Ik heb een arabier en ik kan niet zeggen dat ze bijvoorbeeld sneller schrikt dat bijvoorbeeld een haflinger. ze reageerd alleen sneller. laatst stond mijn arabier naast een halfinger van de zelfde leeftijd en ze schrokken samen van iets. mijn arabier sprong meteen opzij terwijl de haflinger net iets later opzij sprong.

de meeste arabieren schikken dus niet sneller ze reageren er alleen net wat sneller op.

kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:58

Vjestagirl schreef:
kiara_xxx schreef:
heb ook een fjord en het zijn geweldige paarden! eens ze je vertrouwen gaan ze voor je door vuur :) het enige is dat ze een koppig karaktertje hebben :p als je daar mee om kan gaan is het niets :D
perfecte paarden voor lange buitenritten, die van mij is bomproof :D
maar ze zijn idd gevoelig voor hoefbevangenheid enzo maar niet bij alle fjorden natuurlijk


Ja, die lange buitenritten en dat bomproof herken ik dan weer totaal niet bij die van mij. Ik kan alleen naar buiten met een ander paard erbij, en dan nog is het een sensibele hete donder.


hahah :D mijne was in het begin zo een echte volgpony :p maar nu is ze uitgegroeit tot een leidpony :D

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:00

Heb 4 jaar een hafje verzorgd, die was wel wat meer het sporttype. Ze kon heel goed dressuur, en kon ook aardig springen (niet mijn sterke punt dus weinig gedaan :o ) Ze was bomproof, en hield van lange buitenritten. Wel moest ik heel consequent zijn (draf is draven, hoo is ook echt stoppen). Ik vind t top paardjes :D De arabieren die ik ken zijn over het algemeen heel relaxt en mensgericht. Wel moet je ze met zachte hand en eerlijk begeleiden (zoals eigenlijk bij alle paarden) maar als dat gedaan wordt gaan ze voor je door het vuur! Fjorden heb ik geen ervaring mee, niet mijn type paard, maar dat is gwn een kwestie van smaak :j


Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:01

arabier
Geschikt voor de beginnende ruiter als je de juiste ruiter hebt, ze worden vaker gebruikt voor endurance omdat ze heel fit zijn en een goede conditie hebben en dus lange afstanden kunnen maken. De nadelen vindt ik echt wel dat ze soms wat hyper zijn wat niet iedereen leuk vindt.

fjord
Ik vindt fjorden niet geschikt voor de beginnende ruiter, ik ben na een stop van 3 jaar weer begonnen met paardrijden op een eigen knol, dit werd een fjord. Ik ben van april tot nu bezig geweest om een team te worden onder het zadel. Ze zijn koppig, eigenwijs en hebben een eigen wil maar ze zijn hele leuke allround pony's die alles wel een beetje leuk vindt. De fjord is een sober ras die niet veel krachtvoer nodig heeft en snel hoefbevangen raakt.

haflinger
Haflingers zijn vaak heel er sterk en zeer goede leerpaarden. Ze kunnen net zoals de Arabier fijn lopen en worden ook steeds vaker als endurance paardje gebruikt. Hele lieve en warme pony's die heel erg allround zijn.

Dit alles baseer ik op eigen ervaring. Op stal hebben we namelijk alle 3 de rassen. ;)

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: wat zijn de voor en na delen van deze rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:07

ik vind hafjes en fjorden heel sterk.... maar ze zijn prachtig en gaan voor je door het vuur zoals al gezegt is... xx

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: wat zijn de voor en na delen van deze rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:17

Ik denk dat het per paard gewoon heel erg verschild. De arabieren die ik heb meegemaakt zijn wat heter, niet echt mijn type paardjes. Ik heb zelf een haflinger, vaak worden die afgeschilderd als heel braaf en mak, maar degene die ik allemaal ken, zijn dit zeker niet! Bij mijn merrie heb ik echt een heleboel moeten leren, heb haar vanaf veulen af aan, maar nu kunnen we goed samenwerken. Daarnaast rijd mijn instructrice/vriendin haar op M niveau en dat gaat perfect. Ook kan ze heel goed springen, alleen wegens blessures uit het verleden doe ik dat eigenlijk amper.

B+6
www.differenceuitlaatservice.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers