Een jaar met de love of my life...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 20:59

''Anything that's worth having, is sure enough worth fighting for. Quitting is out of the question, when it get's tough gotta fight some more''

Ik ben gezegend met een hypersensitief paard dat bovendien bijzonder vriendelijk en hulpvaardig is. Echter ook bloedfanatiek, 2,5 jaar oud, en hengst.
Hij is mn vriendje, mn kerel, mn alles. De beste man die ik ooit heb ontmoet. Maar tjee, wat maakt hij het me soms moeilijk...

November
In november zijn Umoyax en ik op een voorbrengcursus geweest. Wat was hij braaf! Maar ook zijn onverstoorbare zelf.... Pasje naar achteren? No problem, maar wel netjes vragen. Heb me blauw gelachen... De cursusmeneer liet iedereen even met paard naar zich toekomen, nam paard over en demonstreerde dat je een aantal dingen kon oplossen door, na paar waarschuwingen, op paard af te stuiven. Echt waar, ieder paard schoot naar achteren de halve bak door. En toen nam hij Umoyax over......
:') Die bleef dus gewoon staan. Naar beneden kijkend zo van ''doe jij nou??''. Na een hoop pijn en moeite ging Umoyax (vooruit, omdat je het zoooo graag wil) dan een pasje naar achteren. Ik hoorde een aantal keren iets over ''koppig' :+
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3MMCHF4W.jpg

December
In december heeft ie vooral lol getrapt met vriendje Padri...
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-J4WFEHR8.jpg
Afbeelding


Januari
Januari was fotoshootmaand!
Umoyax is een geboren model.... Als er toch íets is wat hij leuk vindt.........ik hoef hem alleen maar neer te zetten, op de camera te wijzen en hij doet de rest! Serieus, oortjes erop, en poseren... :')
Afbeelding
Afbeelding
Hij doet ook vaak een beeeetje raar _O-
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-UOECUIUQ.jpg

Februari
Afbeelding

Omdat het fysiek voor mij niet meer te doen bleek om -inmiddels- twee paarden iedere dag uit te mesten en van volle hooinetten te voorzien besloten we te verhuizen naar een stal een stuk verderop, waar we all-in konden staan.


http://www.mijnalbum.nl/Foto550-E6WKJFOU.jpg
Het leek in eerste instantie een goede oplossing. Umoyax ontspande wat meer en ik kwam erachter dat hij het gewoon niet prettig vindt om op stal iets te ''doen''. Wat moet dat moet, dat kán ook, maar poetsen enz? Nee, dat liever buiten stal.
Helaas stond hij binnen twee weken met 4 dikke benen van de mok.. Wat voelde ik me schuldig!!! Op vrijdag wilde hij de paddock niet meer in, maar ik werd boos op hem en zette door. Dacht dat hij aan het miepen was vanwege de kou. Op maandag kwam ik op stal en trof hem zielig aan, mn hart brak. Ik ben letterlijk huilend naar huis gereden na hem te hebben behandeld etc. Mn arme vriendje, dat verdiende hij niet.
De dag erop toch buiten geprobeerd, zodra hij me zag kwam hij naar me toe gerommeld en toen ik bij hem was wilde hij geen stap meer zetten, deed hem echt zeer, dus paar dagen binnen gehouden.
Wat was hij super... Elke dag voeten doen, insmeren, en wat deed het hem een pijn.. Meestal praatte ik met hem, legde hem uit dat het niet anders kon, dat ik hem ging helpen. Uiteindelijk ontwikkelden we een routine, waarbij hij zelf bepaalde welke voet we eerst gingen behandelen.

Gelukkig knapte hij vrij snel weer op, al heb ik nooit begrepen dat het de eerste dag onopgemerkt bleef met buiten zetten dat hij zulke zere benen had..
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 4093_o.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-QHF67F3V.jpg

Maart
Hij werd steeds knapper en wakkerder... Hem opjagen in de bak bleek een avontuur op zich; je moet het echt wíllen. Toch, hoe ik me ook voelde, ik kwam met hem altijd beter de bak uit dan ik er in ging. Soms had ik pijn en liet hij me de hele bak door rennen, soms kon ik bijna perfect blijven staan op 1 plaats. Hij voelt me aan en weet wat ik nodig heb. Vanuit zijn weide was het best een stukje naar stal, over een hobbelig zanderig stuk. Op moeilijke dagen zette hij wat meer druk op het touw en sleepte me er letterlijk doorheen.
Afbeelding

April
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3772_n.jpg

Mei
Wat wordt ie stoer....
Afbeelding

Juni
Het was een beetje druk... Nashwa ging naar show in juni en juli én naar de premiekeuring, dus er ging een hoop tijd zitten in haar training en voorbereiding.
Voor op show had ik banners nodig bij mn standje, dus Mirjam weer ingeschakeld en....wauw.
Afbeelding
https://lh6.googleusercontent.com/-R8LR ... ktLogo.jpg

Juli
De afstand naar de stal werd te gek. 30km heen en dan weer terug, het ging opbreken. Bovendien miste ik een aantal mogelijkheden. Paarden stonden er wel absoluut heerlijk :)
Afbeelding

We besloten terug te verhuizen naar de vorige stal, ditmaal op volpensionbasis.

Augustus
Terug op honk bleek wel dat het met Umoyax niet ging zoals het moest gaan. Al een tijdje reageerde hij wat vreemd, maar ik kon er de vinger niet op leggen. Na twee weken schrok hij van een trekker en sprong over het hek zijn paddock uit en dat was de druppel; zo ken ik hem niet. Onderzoek wees uit dat hij een magnesiumtekort had... Na dit aan te vullen knapte hij binnen no time op en werd weer mijn heerlijk relaxte vriendje.
Afbeelding

September
In september...redde hij denk ik mijn leven. Alle paarden eten buiten uit een hooibak, wel zo prettig; geen zand en geen verspilling. Maar...Umoyax is soms niet zo handig. En ik kennelijk ook niet. Ik had hem lekker gepoetst in zijn paddock, heerlijk in het zonnetje en vroeg zijn voorvoet omhoog. Zodra ik tegen zijn been tikte realiseerde ik me dat ik een fout maakte; de laatste tijd gooide hij steeds zijn been naar voren. Ik was, natuurlijk, te laat. Zijn voorbeen belandde in de hooibak met grote paniek tot gevolg. Ik stond op de enige plaats waar hij echt heen kon en realiseerde me dat ik beter aan de kant kon gaan. Op het moment dat ik sprong, sprong hij ook. Ik voelde mn hoofd keihard opzij slaan en zat ineens op de grond. Stalhoudster kwam keihard aanrennen en bleef maar zeggen dat Umoyax me met zijn hoeven had geraakt, maar dat vond ik maar onzin, zou ik toch wel hebben gevoeld?
Tot ik het voelde schrijnen op mn schouder... Op mijn nek had ik 2 grote schaafwonden/plekken op 2 verschillende plekken. Duidelijk niet net mazzel gehad door geschampt te zijn....daarvoor zaten de plekken te ver uit elkaar. Umoyax moet enorm zn best hebben gedaan om te voorkomen dat hij boven op mn nek zou staan.
Met dank aan hem viel de schade gelukkig mee. Bont en blauw en gekneusd, maar verder in elk geval heel. Umoyax had een kras op zijn been, en die hebben we samen verzorgd. Zo voelde het echt. Het deed natuurlijk zeer toen ik het wilde behandelen, maar op dat moment zaten we zo op 1 lijn... Het was heel bijzonder.

Oktober
Ik wilde, voor op mijn site, een foto met mijn beide paarden. Dus wederom huisfotografe Mirjam gemobiliseerd en hulptroepen geregeld, want het zou inhouden dat ik met een jonge hengst in de ene hand zou staan en in de andere hand zijn favoriete merrie.... Ik wilde wel een hulplijn hebben :P
Zo gezegd zo gedaan. Last minute besloten ze met showhalster op de foto te zetten en daar was ik niet geheel op voorbereid, dus even gauw een oud kettinkje geleend op stal. En terwijl ik met beide paarden sta.......breekt die ketting en stond Umoyax ineens in volle vrijheid op 2 meter afstand van ''zijn'' merrie. Sh*t.
Maar wat deed ie? Gras eten :') Nas hebben we er gauw langs geloodst en hij keek niet op of om. Tsja.. Op zich weet hij ook niet beter, staat altijd met een merrie vlak bij, zelfs met open bovenluik naast Nas op stal, no problem. Had niet anders hoeven verwachten...
Afbeelding
Natuurlijk vond hij het veel te leuk in de wei om zich meteen te laten vangen :+ Met prachtige foto's als resultaat!
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VZBEBKAC.jpg

November
En dan zijn we alweer een jaar verder. Umoyax wil dolgraag werken. Zó graag dat we het echt moeilijk hebben gehad, ik probeer hem immers nog even jong te laten zijn. Los in de bak was moeilijk, in een soort wanhoopspoging ben ik hem maar gewoon gaan losgooien en heb ik af en toe mn ogen dicht gedaan. Wachtend op het gekraak van het hek. Hij had ook alweer een hooibak gesloopt, ik was echt ten einde raad. Gelukkig gaat het een stuk beter nu ik hem om de dag in de bak heb om te ''werken'', hij wordt er echt heel vrolijk van en is een stuk relaxter in zijn hoofd. Hij wil zo graag.... Ik doe hem er ook een heel groot plezier mee om bij de bak te kijken naar hoe andere paarden gereden worden. :=

We komen eindelijk weer echt op 1 lijn. Ik vertrouw hem weer en hij vertrouwt mij. We hebben lol samen, nemen elkaar in de maling.

Helaas heeft hij momenteel een schouderblessure. Vermoedelijk van het over het hek springen waarna het, door zijn idiote gedoe in de bak, nooit meer echt heeft kunnen herstellen. Hij moet nu 2 maanden normaal doen. Dus; niet meer los in de hele bak maar bak door de helft, of desnoods aan de longe. Hij mag gewoon lekker rommelen, maar niet meer die idiote korte stops en draaien maken, schouder moet rustig kunnen genezen. Het valt gelukkig alles mee, maar het moet natuurlijk wel genezen.

Maar potdorie, wat ben ik toch verliefd op mijn knappe man,....
Afbeelding
Afbeelding

2014 wordt een heel nieuw avontuur! Umoyax gaat namelijk mijn merrie dekken volgend jaar en hij gaat op voor zijn premie. Daarnaast wil ik hem showen. Ook staat beleren op de planning, ergens volgend jaar, geen haast. Kan het helaas niet rekken tot zn 4e vrees ik.. Ik ben ontzettend benieuwd wat hij gaat doen ohz maar ik heb heel veel vertrouwen in hem, hij is mijn grote vriend en hij past altijd een beetje op me.

Ik heb een immens sterke band met Umoyax, die steeds alleen maar weer sterker wordt als we het moeilijk hebben samen. Hij heeft veel ''go'' en een hart zo groot als de wereld, het is steeds aan mij om hem in goede banen te leiden. En intussen, intussen leer ik weer immens veel van hem en leidt hij míj in goede banen. Hij is mijn once in a lifetime-paard en the love of my life.

Op naar een speciaal jaar.

Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:06

Wauw wat een mooi verhaal en een retegaaf paard zeg! <3

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:09

Hij is zo leuk Amy, leuk overzichtje! <3

Set_Elkol
Berichten: 14846
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:10


amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 21:17

Bedankt!
Ik vind m ook echt heel gaaf :D Hij wordt zo stoer....

:= Hij is ook gewoon veel knapper dan een jaar geleden _O- Eigenlijk wassie vorig jaar gewoon...uhm.....lelijk :')

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:25

Wat een lekker ding!

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:25

Ogh wat een knapperd, ben zowieso dol op arabieren.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:53

Ik heb het al eerder gezegd, maar hij is echt leuk aan het opdrogen!!
Ben benieuwd wat 2014 voor jullie in petto heeft :)

IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:45

Wow, wat wordt hij stoer! Heel veel succes volgend jaar met alle plannen en op naar een veulentje in 2015 :D

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:00

Ah, daar is je mooie mannetje! :))
Wat kan hij goed vliegen! _O-
Sterkte met zijn blessure, komt wel goed met wat tlc.
En dat normaal doen, staat dat wel in z'n woordenboek? :+

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 23:02

Je moest eens weten, hij denkt dat als ie hard genoeg gaat hij vanzelf opstijgt :+

Ik heb het gevraagd, of dat in zn woordenboek stond :))

Afbeelding

:+

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:56

Hij is zeker knap aan het opdrogen Amy :)
Leuk overzicht!

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:02

amyz schreef:
Je moest eens weten, hij denkt dat als ie hard genoeg gaat hij vanzelf opstijgt :+

Ik heb het gevraagd, of dat in zn woordenboek stond :))

[ Afbeelding ]

:+

Knappuuuurt.. :+

yashilha

Berichten: 2334
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:15

Echt een knappe vent!!!

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:56

wat een prachtige verhalen en wat een super leuk dier heb je daar :D als je de foto's ziet zie je ook echt een gelukkig paard en een gelukkig baasje :)

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:40

Hij is echt een gave Amy, ben heel benieuwd hoe hij het ohz gaat doen, kan niet anders dan knap!

lieke123

Berichten: 2520
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:17

Wat een leuk verhaal! Zo te zien zijn jullie echt maatjes :)

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 15:08

Bedankt voor de leuke reacties weer! En mn vriendje zelfs in uitgelicht! :D

Ik ben idd ook zoooo benieuwd! Denk dat hij het echt makkelijk oppikt, hij kijkt steeds zó geconcentreerd naar andere paarden, alsof hij aantekeningen maakt... Ik heb sowieso vrij hoge verwachtingen van hem in de dressuur (heeft hij me ingefluisterd, want stiekem had ik er eerst niks mee := ) maar goed, das helemaal voor later natuurlijk :)

De tandenfee heeft Umoyax ook gevonden, hij heeft een fietsenrek! :') :+:
Afbeelding

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:25

Wat een ongelofelijk mooi verhaal!

talithaa_0

Berichten: 226
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 16:36

Leuk en mooi verhaal,
Prachtig paard <3

HarriesHorse

Berichten: 1218
Geregistreerd: 08-05-12

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:53

Mooi verhaal zeg! ik hoop dat je nog lang mooie jaren met hem mag beleven :)

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:28

Wat een mooi overzicht!
Met recht in uitgelicht! :)

Ik hoop dat je nog lang van je prachtige kerel mag genieten!

Yanne_RP

Berichten: 1054
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Brabant

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:21

Wat een mooi verhaal zeg, en wat heb je een knap dier! <3

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:02

wauw wat een mooi verhaal! wordt denk ik een mooie combi jou 2 paarden! <3

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Een jaar met de love of my life...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 18:22

Wat een lieve reacties zeg, bedankt!! :o :D

Ik heb zelf ook heel veel vertrouwen in de combinatie, gekeken naar ook de lijnen mag ik in ieder geval rekenen op maat, body, beweging en type. Maar goed, blijft afwachten, voor hetzelfde geld geven ze net niet door waar ik nu vanuit ga op basis van hun stamboom :+
Het eerste veulen (dus jaargang 2015) uit deze combinatie is zelfs al verkocht := Ben niet de enige die vertrouwen heeft in de combi :D