[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:10

Ziet er ook mooi uit, elinebakker. :)
lisannee93 schreef:
Ik heb juist wel eens het tegenovergestelde haha... Krijg van sommige ruiters wel eens te horen dat ik het maar makkelijk heb met een kleiner paard/pony, omdat die veel makkelijker te sluiten/verzamelen zouden zijn en dat voltes 8 meter veel makkelijker te rijden zijn. Moet ze dan altijd er even op wijzen dat de verhoudingen precies hetzelfde zijn en dat het mij net zo goed moeite kost om te verzamelen/sluiten en dat dat ook afhangt van bouw en aanleg van het paard. Herkenbaar voor iemand?

Oh ja hoor. Ik heb zelfs wel eens te horen gekregen dat ik het wel heel makkelijk heb met mijn FJORD. Degene zelf had een (dressuur) KWPN'er, ja joh. Ik reageer daar niet eens op, vind het zulke domme praat.

elinebakker

Berichten: 5547
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:57

lisannee93 schreef:
Leuke pony heb jij! NF? Fijn achterbeen laat ie al zien. En inderdaad terecht commentaar van de jury; jullie zijn een supermooie combinatie! Merk jij wel eens dat je benadeeld wordt door het rijden met een pony?


Jep tis een Nieuwmoeds Patrick x Anydale Ron (van Kantjes Ronaldo). Erg fijn karakter!
Thanks voor het compliment :) Nee tot nu toe niet, laatst een keertje maar niet in direct commentaar. Mijn pony is wel wat dribbelig en soms onregelmatig, hij wordt dan erg kort in z'n passen. Wel typisch pony, maar dat moet rijtechnisch goed op te lossen zijn. Ben wel benieuwd als we wat hoger komen of die dan goed op het achterbeen kan komen. Maar dat we de L1 hebben gehaald is al een 'dream come true' haha :=

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:42

Hier ook ervaring. Mocht de Welshruin Marnix (v. Vitanovas Hanassie) van mijn vriendin starten toen mijn paard een tijd geblesseerd was. Hij loopt zo fijn dat ik in die 2 maanden starten niet zonder prijs of punten ben thuisgekomen, heb zelfs mogen promoveren van de M2 naar de Z1, echt heel gaaf! Het énige wat ik me kan bedenken dat anders is: je wordt iets sneller van je sokken gereden met losrijden. Dat was ik niet gewend met mijn bakbeest van een Fries, ik was ge/verwend dat mensen altijd voor mij aan de kant gingen :))

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:32

Het voordeel is wel dat ik die pony nog extreem de hoek in kan duwen als we op de linkerhand weer eens straal onzichtbaar zijn voor die combinatie met dat kasteel van 1.75 wat op de rechterhand gewoon doordendert. :Y) Dat lukt me met de grotere paarden niet (zonder ongelukken iig)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:48

Gulpje schreef:
Hier ook ervaring. Mocht de Welshruin Marnix (v. Vitanovas Hanassie) van mijn vriendin starten toen mijn paard een tijd geblesseerd was. Hij loopt zo fijn dat ik in die 2 maanden starten niet zonder prijs of punten ben thuisgekomen, heb zelfs mogen promoveren van de M2 naar de Z1, echt heel gaaf! Het énige wat ik me kan bedenken dat anders is: je wordt iets sneller van je sokken gereden met losrijden. Dat was ik niet gewend met mijn bakbeest van een Fries, ik was ge/verwend dat mensen altijd voor mij aan de kant gingen :))


Hebben we hier geen last van met losrijden :')
Ik heb een hele dominante pony merrie die echt haar 'space' opeist :j :D

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:59

Ik wordt wel van m'n sokken afgereden en heb nu niet echt een ielig ponietje :')
Het is een hengst maar dat ziet niemand er aan af tijdens het rijden omdat hij gewoon super braaf is.
Heb 1 keer gehad dat een meid met haar paard (was een merrie) steeds zó ontzettend afsneed, die merrie was ook nog eens hengstig en pieste letterlijk over de neus van die van mij. Nu doet hij dus gewoon écht niks, ja ik hoor hem ietsje brommen misschien maar meer niet.
Ik was het op een gegeven moment zo zat dat ik haar gezegd heb dat wanneer ze een hengst in haar nek wou hebben ze even zo door moest gaan (doet ie niet natuurlijk maargoed, je moet wat :'))
Het was toen wel over.

Paard van die meid was ook niet eens zo groot, dus het was puur omdat mien lompe knol daar niet thuis hoort :') Gebeurd vaker maar ik trek me er meestal niet zoveel van aan. Maar bij bovenstaande was ik het echt zat.

En als ze niet aan de kant gaan tankt die van mij gewoon door :+ Maar ik houd altijd extra rekening met anderen, het blijft een hengst, dus ga nooit in de weg rijden en wend als snel weer af als ik zie dat het krapjes wordt.

Hij is nét iets onder de 1.57, zal 156,5 zijn oid. Dus officieel pony :'). Maar op de hengstenkeuring afgelopen zaterdag is het naar 1.57 afgerond :j
Ik ben 1.70 (heb inmiddels mn beugels een gat langer)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cp112 op 30-10-13 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:02

Ik krijg alleen maar verbaasde blikken als ik droogjes vraag of ze de kont van hun hengstige merrie niet echt recht tegen zijn neus op willen boinken: 'Ow, heb jij een hengst????!'
Ja, en dat ie braver is dan mijn ruin en merrie wil niet zeggen dat je er misbruik van moet maken door hem ondersteboven te rijden _-:(

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:04

Urielle schreef:
Ik krijg alleen maar verbaasde blikken als ik droogjes vraag of ze de kont van hun hengstige merrie niet echt recht tegen zijn neus op willen boinken: 'Ow, heb jij een hengst????!'
Ja, en dat ie braver is dan mijn ruin en merrie wil niet zeggen dat je er misbruik van moet maken door hem ondersteboven te rijden _-:(


Haha ik ben dus niet de enige met het probleem.

Er is 1 paard waar die van mij op reageerd, en die kom ik regelmatig tegen op koubloedwedstrijden. En dat is een mega Shire, een RUIN wel te verstaan :')

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:05

Gaat nog wat worden straks met smurf van mij :=

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:05

cp112 schreef:
Urielle schreef:
Ik krijg alleen maar verbaasde blikken als ik droogjes vraag of ze de kont van hun hengstige merrie niet echt recht tegen zijn neus op willen boinken: 'Ow, heb jij een hengst????!'
Ja, en dat ie braver is dan mijn ruin en merrie wil niet zeggen dat je er misbruik van moet maken door hem ondersteboven te rijden _-:(


Haha ik ben dus niet de enige met het probleem.

Er is 1 paard waar die van mij op reageerd, en die kom ik regelmatig tegen op koubloedwedstrijden. En dat is een mega Shire, een RUIN wel te verstaan :')


_O- _O- _O- _O-

ElineThera

Berichten: 2286
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:12

Wat leuk dat ik dit topic vind! Ik start met mijn D ook al weer een jaartje tussen de paarden, alleen niet zo heel actief vanwege mijn horecabaan, maar eens per maand proberen we wel te gaan! We hebben nu wel bijna de punten voor het L2, dus het gaat heel erg netjes. :) een keer echt benadeelt en toen ook een klacht ingediend verder nooit problemen gehad. We nemen zelfs regelmatig winst én prijzen mee naar huis! We dressuren en rijden ook nog SGWs tussen de paarden wat goed te doen is. Springen ben ik mee gestopt, de afstanden zijn daarvoor echt te ruim in de dubbels en dan wordt 1 meter toch een aardige hoogte als niks past, gaat ook alleen maar tegenwerken dus dat hebben we maar afgeschaft. Oefenspringen doen we daarin tegen nog wel eens om wel fijn het parcours te blijven aanvoelen en toch beetje dat wedstrijdritme daarin vast te houden omdat we op SGW toch ook echt moeten springen. Wat vinden jullie? Pas ik er nog een beetje op?

Dit zijn wij:
Afbeelding

Afbeelding

In wedstrijdoutfit:
Afbeelding

een oefenrondje springen: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4833_n.jpg

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 20:16

er is hier ook iemand op bokt die met de shetlander tussen de paarden rijd

Sunshinee
Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:34

Er is vast wel iemand die dit weet:

Ik ben 18+, ben nog nooit gestart, mn pony / paard ( is dus nooit officieel gemeten ) is dus nog nooit officieel gemeten zoals je net kon lezen haha

Nu mijn vraag, in 2014 willen wij starten, wij moeten dus tussen de paarden starten.
Moet ik haar dan alsnog officieel laten opmeten...?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:43

Urielle schreef:
Ik krijg alleen maar verbaasde blikken als ik droogjes vraag of ze de kont van hun hengstige merrie niet echt recht tegen zijn neus op willen boinken: 'Ow, heb jij een hengst????!'
Ja, en dat ie braver is dan mijn ruin en merrie wil niet zeggen dat je er misbruik van moet maken door hem ondersteboven te rijden _-:(


Tja, ze denken zeker, het is klein, dus past in klein hoekje.
Ben ook al wel eens gewoon stelselmatig bijna plat gereden tijdens inrijden, gelukkig dominante zelfverzekerde dame
onder mijn achterste, maar fijn voelt het niet naast een kasteel, als die een voetje optilt tikt die zo je hoofd eraf.

Nies_ schreef:
Ziet er ook mooi uit, elinebakker. :)
lisannee93 schreef:
Ik heb juist wel eens het tegenovergestelde haha... Krijg van sommige ruiters wel eens te horen dat ik het maar makkelijk heb met een kleiner paard/pony, omdat die veel makkelijker te sluiten/verzamelen zouden zijn en dat voltes 8 meter veel makkelijker te rijden zijn. Moet ze dan altijd er even op wijzen dat de verhoudingen precies hetzelfde zijn en dat het mij net zo goed moeite kost om te verzamelen/sluiten en dat dat ook afhangt van bouw en aanleg van het paard. Herkenbaar voor iemand?

Oh ja hoor. Ik heb zelfs wel eens te horen gekregen dat ik het wel heel makkelijk heb met mijn FJORD. Degene zelf had een (dressuur) KWPN'er, ja joh. Ik reageer daar niet eens op, vind het zulke domme praat.


Als je een niet te ruim lopende fjord hebt en gemiddeld genomen lopen ze niet zo ruim als de gemiddelde KWPN van boven de E maat :D , vind ik het wel makkelijker, aangezien er meer draf of galop pasjes van een kleintje passen in zeg 10 meter dan van een grote.

Hier lijkt ze nog wel ruim te lopen, maar helaas staan dressuur bakken niet onder water :') _O-
Afbeelding
Zwarte die ik heb is maar 10 cm? groter, maar loop zo anders...

Nee, hoor als je bij de paarden gaat starten hoef je hem niet te laten meten!
Mijn fjord pas laten meten toen we ooit gingen mennen, want daar is pony en start ik bij de pony's.
Daar is het verschil niet de leeftijd van de ruiter, maar echt alleen de maat van het paard en E is daar overigens ook paard.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:44

loveulla94 schreef:
Er is vast wel iemand die dit weet:

Ik ben 18+, ben nog nooit gestart, mn pony / paard ( is dus nooit officieel gemeten ) is dus nog nooit officieel gemeten zoals je net kon lezen haha

Nu mijn vraag, in 2014 willen wij starten, wij moeten dus tussen de paarden starten.
Moet ik haar dan alsnog officieel laten opmeten...?



Geloof het niet. Bij die van mij ook nooit gedaan. Paard is paard, zit geen klasse verschil meer in.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:54

Idd hoeven ze niet gemeten te worden als je bij de paarden rijdt.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 21:54

Ik heb die van mij ook nooit officieel laten meten. Ik kom zelf uit op 1.22, maar aangezien we toch tussen de paarden starten leek het me niet nodig.

Sunshinee
Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:01

oh top super, dankjullie. scheelt weer wat kosten :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9312
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:36

lisannee93 schreef:
__Astrid schreef:
Dat voordeel ga ik wel hebben denk ik...
Van voor niet zo heel spectaculair maar een achterbeengebruik :wow:
Aan de longe gaat de soms ook gewoon een nette gedragen verzamelde draf doen als er geen zin heeft om te stappen. En merk nu al dat ze in galop zichzelf makkelijk laat sluiten ondanks dat ze er momenteel nog wat moeite mee heeft.


Dat is fijn, als ze er zelf al aanleg voor hebben maakt het natuurlijk een stuk makkelijker. :)
Die van mij is gelukkig ook zo'n talentje, scheelt een hoop werk. Sluiten kunnen velen wel, maar met behoud van impuls en sprong is een ander verhaal, loop ik zelf inmiddels ook tegenaan. Hij laat zich wel sluiten en verzamelen, maar heeft nog niet genoeg kracht om dit te doen met behoud van impuls en gedragenheid in de verzameling. Maar goed hij is ook 'pas' 7 dus kan ik hem ook niet kwalijk nemen. :+
Maar toch heeft dat makkelijk sluiten/verzamelen nogmaals niks te maken met stokmaat.

Kyrkelover, leuke pony! En je past er ook nog wel op. Je hebt alleen niet het postuur voor zo'n pony. Je bent helemaal niet dik ofzo hoor, begrijp me niet verkeerd, integendeel. Maar het staat in verhouding niet meer bij je pony. Leuk dat je je eigen fokproduct zo af en toe nog kunt rijden!

Daarom heb ik een bijrijder voor hem.
Als ik weer een normaal postuur heb zoals eerst pas ik er veel beter op.

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:44

Jeetje cp112 dat meen je niet! Sommige ruiters... 8)7 Ik had dat ook een keer met mijn hengst die ik 4 jaar geleden uitbracht op de wedstrijden. Iemand gaat recht met zijn merrie voor zijn neus stilstaan. Toen ging meneer wel steil omhoog en ik gaf hem ook groot gelijk. Gelukkig kwam hij al brullend de baan binnen dus bleven de meeste wel aan de kant. Ik had er ook standaard een rood strikje in zijn staart maar daar houden sommige nog geen rekening mee.

En nu jullie het zo zeggen.... Over het algemeen valt het mee maar indd... sommige ruiters gaan echt niet aan de kant. Vooral als je met Z ruiters moet samen losrijden dus dat wordt straks al helemaal leuk in het Z :x

Vooral in de oude M2 proeven merkte ik wel dat wij het een stuk makkelijker hadden met scherpe wendingen. Daar haalden wij ook altijd goede punten op :P

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:01

Ik zal ook eens wat foto's plaatsen van mijn pony's :) Ik ben trouwens ong. 1.64m

4-jarige Kashmira, 1.46m, is nog echt een puppy en ik denk dat zij over 2 jaar alle kastelen eraf rijd (we zijn al een keer 4de geworden :P)
Afbeelding

Amira, 1.51m, foto is al wel 2 jaar oud ze loopt nu meer opgericht. Regelmatig prijs mee gereden en winstpunten van B - M1. We gaan nu starten in de M2. Ze heeft wel sneller de neiging om zich vast te zetten en kort te gaan lopen en dan merk je wel dat er jury's zijn die dit echt hard afstraffen (als ze dit dus ooit doet in een proef door spanning).
Afbeelding

En ons toppertje Ysabella, 1.54m. Ze is wat ruimer in de gangen en constanter in de aanleuning. Nu pas is ze ook sterk genoeg om opgericht te kunnen lopen al moet het nog wat beter. Over een paar weken gaan we Z1 starten. In iedere klasses ging ze meestal met de prijzen naar huis en eigenlijk altijd wel winstpunten gereden. Zelfs in de M2 hebben we gewonnen en in de B zijn we kringkampioen geworden.
Afbeelding

Iedereen met een pony dus gewoon lekker starten! Kan prima en het is zoveel leuker om dan de grotere eraf te rijden :D

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:27

Citaat:
En nu jullie het zo zeggen.... Over het algemeen valt het mee maar indd... sommige ruiters gaan echt niet aan de kant. Vooral als je met Z ruiters moet samen losrijden dus dat wordt straks al helemaal leuk in het Z :x

Vooral in de oude M2 proeven merkte ik wel dat wij het een stuk makkelijker hadden met scherpe wendingen. Daar haalden wij ook altijd goede punten op :P


Haha moet ik me al aangesproken voelen als Z ruiter? :+ Maar het klopt wel inderdaad dat het vaak die ruiters zijn die een arrogant gezicht opzetten en gewoon doorkachelen. Ik heb inmiddels geleerd dat ook gewoon te doen oomdat ik anders nergens kom. Met het losrijden voor Z proeven heb je gewoonweg wat meer ruimte nodig, maar dat wil nog niet zeggen dat je geen rekening meer met elkaar kunt houden natuurlijk.
Ik merk overigens niet dat ik vaker van de sokken word gereden dan anderen.

Ja oke, paarden maken meer meters natuurlijk, dus een volte zal voor hun gevoelsmatig wat kleiner zijn, maar wat betreft verzameling maakt het toch echt niks uit. Er zit nog weleen verschil tussen een uit elkaar vallende pony die een volte 8 meter draait en een gesloten pony. Het draaien is inderdaad met een paard wat moeilijker, maar het basisprincipe is hetzelfde.
Ik vond wel de ring met mijn paard van 1,69 een heel stuk kleiner lijken, maar dat kan ook komen door haar niet werkende stuur zo af en toe. :p
Mijn pony is er een met paard-achtige gangen dus wat dat betreft heb ik niet eens zoveel voordeel.

Paroeska, leuke pony's en met jouw lengte staat het gewoon perfect. Waarschijnlijk zelfs mooier dan op een paard!

Annash
Blogger

Berichten: 26509
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:30

Nou dan ook mijn pony'tje maar even die volgend jaar mee moet tussen de paarden...

Dylano, 3 jaar, NRPS, hengst, 1,48, goedgekeurd :-)

Afbeelding

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:01

Dat gaat vast helemaal goedkomen, Annash!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:48

Dan ook maar even een foto die gemaakt is tijdens een van onze wedstrijden tussen de paarden. Foto is door uploaden niet helemaal geweldig meer, en ik zie ook dat mijn pony op de foto toch nog wat aan de dikke kant is ( is er inmiddels wel af), maar goed. Ben toch blij dat ik deze foto heb, is van een van onze eerste B proeven:

Afbeelding

Stokmaat Jou-Jou ergens tussen de 1.48 en de 1.50 ( toen hij vier was officeel gemeten op 1.48, nu als ik hem zelf meet kom ik op de 149/1.50)