[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:01

Bedankt voor de uitleg, erg helder.
Wat ik nu doe als ik merk dat hij een beetje in een hang bui komt, is een paar pasjes naar voren rijden en een kleine ophouding maken. Hierdoor gooit hij alleen wel gelijk zijn hoofd omhoog en pakt hij het bit vast ofzo, ik weet niet of dit echt zo is of dat dit alleen zo voelt (en of het uberhaupt mogelijk is).
Op het moment lijkt het er ook nog het meest op alsof hij gewoon gaat lopen stieren als hij niet op zijn eigen manier zijn rondjes mag sjokken :+ Vrees dat ik een beetje in een spiraal zit.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:08

Maar dan geef je dus eerst been en daarna moet hij remmen?
Vind z'n reactie niet zo vreemd.
Als hij niet actief is en gaat hangen,dan is been een goede oplossing, anders is het alleen maar onduidelijk.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:13

ha, als jij het zo zegt klinkt het inderdaad onduidelijk ja.
Mijn instructrice vertelde mij dat ik been moet geven als hij teveel gaat hangen, zodat hij even de motor achter aanzet waardoor hij van de voorhand afkomt. Eerst gooide ik hem altijd los van voren om hem de ruimte te geven van voren om zijn passen groter te maken, maar kennelijk was dat fout want ik moet juist iets weerstand bieden omdat hij anders alleen maar uit elkaar valt.
En ik vind het gebied tussen weerstand bieden en een ophouding, kneepje of hoe het ook heet nogal wazig, dus het kan goed zijn dat ik een veel te grote ophouding geef, of juist dat ik zeg dat ik een ophouding geef maar alleen weerstand bied ofzo.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:51

Een kneepje is een spons uitknijpen met je hand en weerstand bieden is vanuit je gehele arm minder met de beweging mee gaan, maar wel iets want vastzetten is natuurlijk niet goed.
Je wilt de energie opvangen en dat doe je met weerstand bieden.
Een kneepje gaat iig samen met een zithulp en dat is afremmen.

Dat je van je instructie been moet geven, zal wls zijn omdat hij dan niet actief is. Dus veel meer schakelen,zodat hij actief blijft. Dan hoef je ook niks te corrigeren. Is alles goed en gaat hij toch hangen,dan is het paard gewoin makkelijk en geeft de ruiter ook die ruimte vanwege teveel druk accepteren.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:47

Wat doe je op het moment dat een paard gaat hangen en niet meer reageert op het kleine hulpje. Mijn paard is nu gewisseld van goede kant en bijv bij longeren beginnen we heel goed, vanaf de galop wil hij rechts blijven hangen. Ik heb idd gespeeld met het wat meer ruimte geven en naar voren vragen. Maar ik was te laat, ben toen terug gegaan naar stap en heb kleine slangenvoltes gelongeerd en toen hij zn lijf wel goed gebruikte ben ik gestopt.
Met rijden merk ik het ook, als ik hem niet gelijk goed aan het been krijg kan ik beter stoppen met rijden. Hij houdt rechtsom dan links vast. Kleine ophoudinh helpt niet en ik kwam er laatst ook even niet meer uit hoe ik het op kon lossen. Ik train nu meer op galop en dat vind hij gewoon moeilijk en blijft hij ook liever eat langer. Hoe zou dat hangen dan op te lossen zijn?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:49

Eerlijk gezegd begrijp ik je niet zo goed.
Je begint over hangen en daarna een verhaal over verschillende soorten problemen en dan wil je weten wat je aan het hangen kan doen.

Als jij het vorige verhaal van mij hebt gevolgt en dat werkt niet, dan heb je gewoon meer begeleiding nodig om het op te lossen.
Ik snap ook niet waarom je hem niet aan het been zou kunnen krijgen wanneer dat andere keren wel lukt. Dan zijn je hulpen toch niet goed genoeg op het juiste moment en heb je daarin ook meer begeleiding nodig.
Paard moet als eerste altijd aan het been zijn, voordat je "verder" kan gaan.

Via bokt (lezen) kan soms een andere uitleg het kwartje laten vallen, maar het moet vooral een samenspel zijn van ruiter,instructeur en paard. Die insrructeur moet aangeven wanneer je iets goed doet, zodat je ook het goede gevoel kan leren herkennen en wanneer(!) je fouten maakt die je kan proberen te voorkomen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:11

Het hangen is niet iets structureels, ik loop er deze week tegen aan. Dat hangen kwam terug tijdens het rijden en tijdens het longeren, ik probeerde daarna duidelijk te maken wat ik heb geprobeerd om het op te lossen.. maar dat kwam denk ik niet goed over.

Waarom het aan het been krijgen de ene keer wel goed lukt en dan niet? Bij een flegmatiek paard moet je consequent zijn, als je dan een dag hebt waarin je zelf minder lekker in je vel zit en ik heb moeilijker vind om consequent te zijn, gaat mijn paard echt niet uit zichzelf goed lopen. De afgelopen weken gingen wij in stijgende lijn, nu lijken we even in een dipje te vallen. Dat is toevallig niet tijdens mijn les gebeurd, dus kan ik mijn instructrice niet nu vragen hoe dit op te lossen. Lijkt mij dat ik dan best op bokt om advies kan vragen, tot mn volgende les. Of wellicht is het dan al opgelost.
Ik herken wat Ilse zegt en zit met dezelfde vraag; als het snelle kneepje niet werkt maar hij reageert nog wel naar voren op mijn been, wat doe ik dan met die voorkant? Laat ik die voorkant dan los of hoe vang ik het anders op?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:35

Ik heb een 4jarig verzorgpaard.
Tot een aantal maanden geleden liep ze nog fijn nagefelijk in galop en stap en in draf op de volte/wendingen. Ze liep hierbij fijn over de rug, maar de aanleuning was nog niet helemaal constant bijv. bij de overgangen niet.
Nu de laatste 5 maanden sinds we op de nieuwe stal staan loopt ze niet meer zo fijn. Als ik op haar rij voel ik dat ze na wil geven, maar op dat moment begint ze haar te schudden met haar hoofd. ( van boven naar beneden) Zo hard dat ik de spetters voel.
Ik heb de eigenaresse om de week privéles. De instructeur zegt dat dit komt omdat ze het moeilijk vindt, maar ik vind het raar dat ze het op jongere leeftijd niet moeilijk vond.

Tandarts, zadelmaker, osteopaat zijn al geweest. Van de osteopaat oefeningen gekregen om haar rug spieren te versterken wat erg snel effect heeft gehad. Verder geen pijnlijke rug.

Ook is aanspringen in de linker galop erg lastig.

Iemand enig idee wat de oorzaak/oplossing kan zijn?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:47

Jotoma, altijd wanneer je been geeft, geef je aan de voorkant wat ruimte om te kunnen gaan. Wanneer je zou tegen houden, dan geef je tegenstrijdige hulpen. Het opvangen doe ik vooral met schakelen, met een kneepje tijdens het terug rijden.
Bij het hangen zorg ik er gewoon direct voor dat het niet prettig is om te hangen. Ik ga echt geen seconde zijn hoofd dragen hoor.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:53

Avantie, wat ik me kan bedenken is dat de aanleuning te zwaar is - dus is veranderd. En ondanks de zadelmaker is geweest zou het ook het zadel kunnen zijn. (heb je goed naar de zweetafdruk gekeken?) Paard kan snel veranderen, ik moet na een half jaar ook al een nieuw zadel.
Als er verder echt niks in het rijden is veranderd, verwacht ik toch iets lichamelijks, want meer moeite met hetzelfde is natuurlijk niet mogelijk.

xSarahx
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-07-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:00

Avanti schreef:
Ik heb een 4jarig verzorgpaard.
Tot een aantal maanden geleden liep ze nog fijn nagefelijk in galop en stap en in draf op de volte/wendingen. Ze liep hierbij fijn over de rug, maar de aanleuning was nog niet helemaal constant bijv. bij de overgangen niet.
Nu de laatste 5 maanden sinds we op de nieuwe stal staan loopt ze niet meer zo fijn. Als ik op haar rij voel ik dat ze na wil geven, maar op dat moment begint ze haar te schudden met haar hoofd. ( van boven naar beneden) Zo hard dat ik de spetters voel.
Ik heb de eigenaresse om de week privéles. De instructeur zegt dat dit komt omdat ze het moeilijk vindt, maar ik vind het raar dat ze het op jongere leeftijd niet moeilijk vond.

Tandarts, zadelmaker, osteopaat zijn al geweest. Van de osteopaat oefeningen gekregen om haar rug spieren te versterken wat erg snel effect heeft gehad. Verder geen pijnlijke rug.

Ook is aanspringen in de linker galop erg lastig.

Iemand enig idee wat de oorzaak/oplossing kan zijn?


Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, maar is het alleen met rijden of ook met longeren e.d. ?
En is de linker galop altijd al lastig geweest of echt pas sinds 5 maanden?
Anders zou ik wat grondwerken enzo, maar ik weet natuurlijk niet goed wat er aan de hand is. :D

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:27

xSarahx schreef:
Avanti schreef:
Ik heb een 4jarig verzorgpaard.
Tot een aantal maanden geleden liep ze nog fijn nagefelijk in galop en stap en in draf op de volte/wendingen. Ze liep hierbij fijn over de rug, maar de aanleuning was nog niet helemaal constant bijv. bij de overgangen niet.
Nu de laatste 5 maanden sinds we op de nieuwe stal staan loopt ze niet meer zo fijn. Als ik op haar rij voel ik dat ze na wil geven, maar op dat moment begint ze haar te schudden met haar hoofd. ( van boven naar beneden) Zo hard dat ik de spetters voel.
Ik heb de eigenaresse om de week privéles. De instructeur zegt dat dit komt omdat ze het moeilijk vindt, maar ik vind het raar dat ze het op jongere leeftijd niet moeilijk vond.

Tandarts, zadelmaker, osteopaat zijn al geweest. Van de osteopaat oefeningen gekregen om haar rug spieren te versterken wat erg snel effect heeft gehad. Verder geen pijnlijke rug.

Ook is aanspringen in de linker galop erg lastig.

Iemand enig idee wat de oorzaak/oplossing kan zijn?


Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn, maar is het alleen met rijden of ook met longeren e.d. ?
En is de linker galop altijd al lastig geweest of echt pas sinds 5 maanden?
Anders zou ik wat grondwerken enzo, maar ik weet natuurlijk niet goed wat er aan de hand is. :D


Het lijkt er op dat je je jonge paard overnomen hebt.
Zin gedrag is zijn bescherming tegen jouw vraag.

De enige manier om verder te gaan is helemaal terug naar het begin gaan en alle etappes van de africhting opnieuw doorlopen.
Veel korter en rustiger te werken.
Aan een jong paard vragen we de eerste anderhalf jaar vrijwel niets anders dan het ons dragen, op zijn manier en in alle gangen.
Geen geprutsel met zijgangen, schouders binnenwaarts, buigen in de hoeken, aan de teugel lopen, halve ophoudingen enz.
Gewoon recht uit met af en toe een gemakkelijk sprongetje.
Het beste is heel veel buitenritten maken en heel weinig werk in de rijbaan. (twee keer per week 20 minuten)

Django_Mette

Berichten: 1372
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:26

Ik rijd nu al een paar weken op een Tinker en dat gaat opzich hartstikke goed. Er zit een nadeeltje aan. Ik kan niet fatsoenlijk doorzitten als hij niet aan de teugel loopt en hij wordt ontzettend sterk als ik hem niet aan de teugel rijd. In bochten gaat het hartstikke goed. Maar op rechtere stukken heb ik wat probleempjes met aan de teugel. Ik krijg het hoofd er dan niet recht op. En op de voltes draait hij tever naar binnen. Hoe krijg ik dit opgelost? Ook maakt hij een een of ander raar sprongetje, maar dat is buiten het verhaaltje.
Filmpje waarin je het probleem ziet.
https://www.facebook.com/photo.php?v=13 ... 822&type=3

Tobiaspruim
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:15

hallo,
vaak als die gaat zakken met z'n hals en goed gaat lopen, is dat maar een klein stukje en dan gaat ie zo weer omhoog.
wat doe ik verkeerd dat ie weer omhoog gaat

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:45

Tobiaspruim schreef:
hallo,
vaak als die gaat zakken met z'n hals en goed gaat lopen, is dat maar een klein stukje en dan gaat ie zo weer omhoog.
wat doe ik verkeerd dat ie weer omhoog gaat


welke hulpen geef je om hem te laten zakken?

Tobiaspruim
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-07-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:34

eerst ga ik veel volte sluiten en openen en dan gaat ie na een tijdje zakken en dan loopt ie een halve volte aan de teugel en dan komt ie zo weer omhoog

Tobiaspruim
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-07-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:36

als die gaat zakken zoekt ie mijn hand op en dan lijkt het ook wel heel zwaar in me handen

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:17

Hij gaat dus hangen. Dat is niet de bedoeling. Dan valt hij juist meer op de voorhand, terwijl we willen dat hij van achter meer gaat dragen.
Ik raad je aan om iig veel verschillende oefeningen te doen ipv lang op de volte te blijven.
Maak hem actief door te schakelen. Elke oefening correct rijden en niet te haastig of te traag, let daarbij goed op je eigen houding.

Tobiaspruim
Berichten: 209
Geregistreerd: 20-07-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:28

oke bedankt

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:55

Ik zit weer even in een soort crisisje waarbij ik het allemaal even niet meer weet qua 'aan de teugel'. Wat is nou correct en waarom en wat is niet correct en waarom niet? Verschilt dit per paard of is dat in het algemeen? Verschilt dat per ruiter en zijn er meerdere theorieën die juist zijn of is het als een soort religie waarbij je overtuigd bent dat wat jij vindt correct is? Pff, wat is het toch ingewikkeld..

Om even concreet te zijn, afgelopen week heb ik sinds lange tijd weer eens les gehad. Paard was erg scherp aan het been en met de instructrice samen zijn we bezig geweest met 'nageeflijk rijden'. Dit ging echter gepaard met heel veel kracht. Volgens de instructrice is mijn bijrijdpaard gewoon heel taai en laat hij niet zomaar los. De kracht die ik op de teugel moest hebben legde ze uit als 'weerstand biedende hand' en uiteindelijk liet het paard er wel op los. Hij werd zachter en ik kon daarbij ook meer ontspannen in mijn hand.
De manier waarop dit verkregen werd voelde erg paardonvriendelijk, maar toen hij eenmaal ontspande voelde het wel goed. Ik had veel meer controle over hem en ik dacht te voelen dat hij veel opgerichter liep.

De laatste tijd ging het rijden voor mijn gevoel alleen maar slechter, had ik 'normale' tot 'te lichte' druk op de teugels en zocht hij in draf eigenlijk nooit meer mijn hand op (terwijl dat eerder juist steeds beter leek te gaan). Ook reed ik simpelweg te passief en liep het paard maar een beetje zijn rondjes en oefeningen met mij erop, terwijl hij zelf veel meer in zijn mars heeft (heeft jaren geleden Z2 gereden). Ik besef nu dat ik sowieso wat meer teugeldruk zou moeten hebben en hem nog meer op mij moet proberen te laten richten, maar wat ik hierboven heb beschreven van de les lijkt mij weer het andere uiterste. Of ben ik gewoon een beetje een softie voor het 'echte' dressuurwerk en zie ik het allemaal te zoetsappig in dat een paard op den duur vanzelf wel een keer gaat nageven als verder alles in het rijden in orde is en hij zich kan ontspannen?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het even van me af schrijven.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:46

Ik ben van mening dat je het op verschillende manieren kunt doen. Echter heb ik natuurlijk "mijn manier" die ik het meest prettigst vind om verschillende redenen.
Maar "mijn manier" is wel redelijk hetzelfde bij elk paard. Gaat op gevoel dus pas ik het per paard of dag wel aan. "aan de teugel" is het hele plaatje,dus elke oefening is belangrijk. Dus bij de 1 vraag ik wat meer buiging en bij de ander zoek ik eerst meer rust.
Maar elk paard is eerst aan het been en wil naar voren.
Mijn paarden lopen eigenlijk als vanzelf rond wanneer ik de teugels op pak. Stukje vertrouwen en opleiding. Ook jonge paarden doen het relatief snel.

Manegepaarden bijv kunnen behoorlijk in een houding lopen om hun juist te ontzien. Bij hen kan het wat lastiger zijn om het vertrouwen te krijgen en hen dus ook laten merken dat op mijn manier lopen prettiger is. Deze hebben ook wat meer tijd nodig in de oefeningen om ze vooraf wat losser, meer ontspannen te maken voordat ik ze uitnodig om aan de teugel te gaan.

Daarbij is het leren aanvoelen om een paard aan de teugel te laten lopen lastig. Doordat je niet alles gelijk aanvoelt is de kans groot dat je regelmatig net iets te lang niet voldoende ontspant en mee geeft. Hierdoor zal de druk ook hoger worden.
Ik ben er niet zo van om de weerstandbiedende hand als trektouw te (laten) gebruiken. Ik nodig het paard uit om te onstannen en rond te gaan . Dwz dat ik vaker uit nodig door mee te geven. Wanneer ik geen positieve reactie krijg-hand volgen, zal ik de oefening nog een x doen maar ook in combi of na een andere oefening zoals wat stelling. Wel vind ik het belangrijk dat het paard altijd voorwaarts is wanneer je er mee gaat beginnen.

Als het voor je gevoel niet goed gaat,moet je dit overleggen met je instructeur. Er is niet maar 1 manier en sommige paarden zijn makkelijker om het op te leren,dan andere.

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:06

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ja, lastig. Ik vind het vooral ook moeilijk om de theorieën van mensen hierover te geloven, omdat iedereen weer iets anders vindt. Ik had het er ook al even over met de eigenaresse van m'n bijrijdpaard. Morgen heeft zij les van dezelfde persoon en dan ga ik ook mee naar stal, dus ik zal er nog eens naar vragen.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:27


Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 08:18

Celiien schreef:
Even een vraagje,
Het zijn onduidelijke foto's, slechte kwaliteit, en eerlijk is eerlijk, ik ben niet zelf degene die erop zit.

Maar loopt mijn paard in de juiste hoofd/hals houding ?

http://s349.photobucket.com/albums/q393 ... d22267.jpg

http://s349.photobucket.com/albums/q393 ... cf65a8.jpg

X


Het hoofd van je paard is netjes voor de loodlijn.
Dat is heel belangrijk omdat je als je achter de loodlijn gaat je de rugwerking blokkeert doordat je het hoofd "vast zet", dat heet ook wel "in de krul".

Wat niet goed is is dat het hoofd ten opzichte van de graad van africhting te hoog staat ingesteld, je paard buigt zich nu niet in de knieën.
Je paard moet zich iets langer kunnen maken in de hals, naar de oren toe.
"De oren er uit rijden".
Hierdoor komen de rugspieren vrij en gaat je paard zijn buikspieren meer gebruiken.
Dan kan hij zich gaan buigen in de knieën zodat hij de voorhand kan gaan optillen en kan gaan dragen met de achterhand.
Iets meer teugel geven en je paard uitnodigen de hals te gaan strekken maar zonder dat strekken meer toe te staan dan 1 à 2cm. Begin met 10cm .....

CrazyIris

Berichten: 920
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Antwerpen, Hove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:59

http://i42.tinypic.com/2r7vdl5.jpg
Even omdat ik zelf niet zo ervaren ben en dit paard vaak met slof werd gereden...Is dit een goede houding van het hoofd en de hals?
Wat kan er nog beter, waar moet ik best op letten?

(liefst geen commentaar over het gewicht van het paard, daar wordt aan gewerkt, hij had juist blessure gehad en heeft zich teveel uitgeleefd op de wei, niet mijn paard trouwens, anders had ik het niet zover laten komen)