Van vast contract naar flex contract?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-13 21:25

Mijn vraag is: Kan dit zomaar?

Het volgende is gaande:

Ik werk nu al afdelingsassistent (in de huiskamer), in een verpleegtehuis.
Nu gaat het met de gehele organisatie niet goed, hier vallen 16 verpleeg/verzorgingshuizen en een ziekenhuis onder.

Ik heb een vast contract van 32 uur.
Nu is ons afgelopen vrijdag 18 okt medegedeeld, dat wij per 4 november overgaan naar de flex (uitzendbureau van dezelfde organisatie)
Wel is het met behoud van uren. Al weten ze niet eens of ze wel genoeg uren hebben...

Ik heb nog aangegeven wat er gebeurde als ik niet teken.
Maar toen kreeg ik als antwoord dat ik niets hoef te tekenen, omdat het dezelfde organisatie is.
Ook heeft een collega ten tijde dat wij dat gesprek hadden de OR gebeld, die waren er niet van op de hoogte.

Maandag wil ik sowieso contact met de fnv opnemen.

Maar weet iemand van jullie of dit zomaar kan?

BVD!

Sinds 3 oktober 2014 gediplomeerd kattentrimster :D
Somthing Special: King Nero x Wagner Z1
Gently: Biscayo x Jimtown
Branca: na bijna 13 jaar terug op haar geboorteplaats!



xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:36

Het lijkt mij heel erg onlogisch dat dat zou kunnen...

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:38

Bedoel je met een vast contract een contract voor onbepaalde tijd, of een tijdelijk contract met vaste uren?

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-13 21:39

Voor zowel onbepaalde tijd en vaste uren...

Sinds 3 oktober 2014 gediplomeerd kattentrimster :D
Somthing Special: King Nero x Wagner Z1
Gently: Biscayo x Jimtown
Branca: na bijna 13 jaar terug op haar geboorteplaats!

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:43

Lijkt mij niet mogen..
Is het bedrijf overgenomen? Misschien gelden er dan andere regels maar dat weet ik niet.
Je zou even het juridisch loket kunnen raadplegen, dit kost je niets.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:47

als ze officieel reorganiseren dan mag dat helaas. Ze bieden je dan een alternatief en als je weigert dan mogen ze je ontslaan. Maar dan moet het dus wel een officiële reorganisatie zijn. Maar de bond bellen is iig een goed idee!

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:52

Wat staat er in het contract over tijden en locaties? Want misschien gaan ze dat flexibeler indelen. Het hangt denk ik van je contract af of dat wel of niet kan, al mag een bedrijf je in principe wel op plekken ver weg laten werken. Als het gewoon een administratieve handeling is (eerst bij het ene bedrijf en nu bij de uitzendorganisatie) dan moeten ze je voor zover ik weet gewoon met hetzelfde contract overnemen.

Contact met de vakbond lijkt me een heel goed plan! Zomaar omzetten naar een ander contract kan volgens mij niet als jij er niet mee instemt, dus teken inderdaad NIETS zonder het overlegd te hebben en precies te weten wat er gebeurt.

En mocht er toch gevraagd te worden om ergens voor te tekenen: mijn indruk is dat je met name bij grotere organisaties beter niet mee kunt doen 'voor het bedrijf', want dergelijke maatregelen zijn zelden genoeg om zo'n organisatie toch te redden. En als het echt misgaat ben jij wel je positie kwijt (en bv recht op ww ofzo.)

Ik hoop dat het snel duidelijker wordt!

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:59

Meestal is het zo dat je ook op andere locaties kan werken op je contract.
Ik werk ook in de zorg en bij ons gaat het ook waardeloos.
In mijn contract staat dat ik werk 32 uur, vast contract bij die en die stichting. Niet op welke afdeling. Ze kunnen je dus zo overplaatsen naar een andere afdeling of in dit geval naar hun eigen uitzendbureau die onder de zelfde stichting valt.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-13 22:27

Ik vind het probleem ook niet dat ik naar een andere afdeling moet, maar vind raar dat ze dat zomaar over kunnen zetten.

in het contract staat 32u gemiddeld per week, te meten per jaar.
Alle diensten volgens rooster.

Bij aard van de overeenkomst staat alleen: de arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.

En bij overige bepalingen: de overige arbeidsvoorwaarden blijven ongewijzigd.

En in het VORIGE contract stond:

Aard van de overeenkomst:

Deze arbeidsovereenkomst wordt met ingang van 1 januari 2012 aangegaan in verband met organisatorische ontwikkelingen voor bepaalde tijd tot en met 31 december en eindigt van rechtswege zonder daartoe opzegging is vereist
De plaats van tewerkstelling is één of meerdere locaties.

Dat van meerdere locaties staat dus niet in het contract wat in nu heb.

Sinds 3 oktober 2014 gediplomeerd kattentrimster :D
Somthing Special: King Nero x Wagner Z1
Gently: Biscayo x Jimtown
Branca: na bijna 13 jaar terug op haar geboorteplaats!

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-13 22:28

Het is ook geen officiële reorganisatie. Maar ze gaan krimpen. Zoals ze het noemen.

Sinds 3 oktober 2014 gediplomeerd kattentrimster :D
Somthing Special: King Nero x Wagner Z1
Gently: Biscayo x Jimtown
Branca: na bijna 13 jaar terug op haar geboorteplaats!

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:38

Schakel je rechtbijstandverzekering in, als je die hebt, en vraag daar na of mag wat je werkgever wilt. Teken niets voordat je van hun uitsluitsel hebt. Heb je geen verzekering, ga dan naar een rechtswinkel.

Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:07

Zoals ik het lees wordt jouw tijdelijk contract omgezet naar een contract voor onb. tijd. Je komt alleen budgettair op een andere afdeling, dat zal met inroosteren/personeelsplanning te maken hebben. Waarschijnlijk zal je inde toekomst ook op andere afdelingen komente werken. Ik denk dat dit met de nieuwe zorgfinanciering per 1 januari te maken heeft. De OR moet daar vanaf weten. Met deze grote veranderingen inde zorg op komst en de grote financiele gevolgen, lijkt me jouw overplaatsing iets waar weinig tegen te doen valt. Er vallen zelfs gedwongen ontslagen in de zorg op dit moment.

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-13 23:13

Electra63 schreef:
Zoals ik het lees wordt jouw tijdelijk cont(act omgezet naar een contract voor onb. tijd. Je komt alleen budgtair op een andere afdeling, dat zal met inroosteren/personeelsplanning te maken hebben. Waarschijnlijk zal je inde toekomst ook op andere afdelingen komente werken. Ik denk dat dit met de nieuwe zorgfinanciering per 1 januari te maken heeft. De OR moet daar vanaf weten. Met deze grote veranderingen inde zorg op komst en de grote financiele gevolgen, lijkt me jouw overplaatsing iets waar weinig tegen te doen valt. Er vallen zelfs gedwongen ontslagen in de zorg op dit moment.



Nee, ik heb al een vast contract. En moet met dat vast contract over naar de flex.
Alleen werk ik dan niet meer op een vaste afdeling, maar moet van hot naar her.

Mijn vraag is ook, mogen ze je zomaar naar de flex overzetten (met een vast contract)

Sinds 3 oktober 2014 gediplomeerd kattentrimster :D
Somthing Special: King Nero x Wagner Z1
Gently: Biscayo x Jimtown
Branca: na bijna 13 jaar terug op haar geboorteplaats!

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-13 23:15

Sabientjeuh schreef:
Ik vind het probleem ook niet dat ik naar een andere afdeling moet, maar vind raar dat ze dat zomaar over kunnen zetten.

in het contract staat 32u gemiddeld per week, te meten per jaar.
Alle diensten volgens rooster.

Bij aard van de overeenkomst staat alleen: de arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.

En bij overige bepalingen: de overige arbeidsvoorwaarden blijven ongewijzigd.

En in het VORIGE contract stond:

Aard van de overeenkomst:

Deze arbeidsovereenkomst wordt met ingang van 1 januari 2012 aangegaan in verband met organisatorische ontwikkelingen voor bepaalde tijd tot en met 31 december en eindigt van rechtswege zonder daartoe opzegging is vereist
De plaats van tewerkstelling is één of meerdere locaties.

Dat van meerdere locaties staat dus niet in het contract wat in nu heb.


Met vorige contract bedoel ik, het contract voor mijn vaste contract ( heb inmiddels bijna een jaar mijn vaste contract)

Sinds 3 oktober 2014 gediplomeerd kattentrimster :D
Somthing Special: King Nero x Wagner Z1
Gently: Biscayo x Jimtown
Branca: na bijna 13 jaar terug op haar geboorteplaats!

Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:22

Als de Flex een onderdeel is van jouw organisatie wel. Zolang jouw arbeidsvoorwaarden niet eenzijdig worden veranderd enhet een budgettaire overplaatsing is en er zijn zware bedrijfseconomische redenen, dan is daar weinig tegeninte brengen.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:21

De supermarkt waarvoor ik werk wilde dit indertijd ook doen....
Ik heb niet getekend en heb gewoon mijn oude contract behouden.
Collega's die wel hebben getekend worden nu gekort op hun uren....tja...contractueel kan dat als je hebt getekend voor een flex contract.
Mij kunnen ze niet korten omdat mijn uren vast staan.
Niet akkoord gaan dus!

*leer van gisteren- droom van morgen-leef vandaag*

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-13 15:38

Ik vind het rare dat ik nergens voor hoef te tekenen, zoals zij zeggen.... Ook al is hey dezelfde organisatie.

Sinds 3 oktober 2014 gediplomeerd kattentrimster :D
Somthing Special: King Nero x Wagner Z1
Gently: Biscayo x Jimtown
Branca: na bijna 13 jaar terug op haar geboorteplaats!

Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:56

Sabientjeuh schreef:
Ik vind het rare dat ik nergens voor hoef te tekenen, zoals zij zeggen.... Ook al is hey dezelfde organisatie.


Als bij ons werknemers naar een andere afdeling worden overgeplaatst, hoeft de werknemer daar ook niet voor te tekenen. Zij zijn in dienst van de organisatie en niet van een afdeling. Wel onder voorwaarde dat verder niets in de arbeidsvoorwaarden veranderd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:57

maar wat ik er nu uit begrijp is dat ze (een deel van) het personeel onder brengen bij flex/uitzendbureau van de organisatie.
maar ik lees niet terug dat er veranderingen zouden zijn in uren/arbeidsvoorwaarden, buiten ingezet kunnen worden op verschillende afdelingen?

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-13 21:10

Klopt, zoals het nu lijkt wel. Aankomende week hebben ze een soort van inloop spreekuur.

Sinds 3 oktober 2014 gediplomeerd kattentrimster :D
Somthing Special: King Nero x Wagner Z1
Gently: Biscayo x Jimtown
Branca: na bijna 13 jaar terug op haar geboorteplaats!

Electra63

Berichten: 17821
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:12

Sonja_vR schreef:
maar wat ik er nu uit begrijp is dat ze (een deel van) het personeel onder brengen bij flex/uitzendbureau van de organisatie.
maar ik lees niet terug dat er veranderingen zouden zijn in uren/arbeidsvoorwaarden, buiten ingezet kunnen worden op verschillende afdelingen?


Daarom denk ik, dat dit mag. Er verandert niets aan haar arbeidsvoorwaarden, alleen organisatorisch wordt ze onder een andere afdeling geplaatst.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:03

dan denk ik idd dat het gewoon mag, is echt puur een overplaatsing op papier , loop gewoon even binnen bij dat spreekuur en vraag hoe het exact in elkaar zit, dan kun je dat als je het nodig vind even navragen bij de bond

maar ik denk dat er gewoon niets veranderd buiten misschien de naam van de uitbetalende instantie...dus ipv de instelling waar je werkzaam bent(of de organisatie waar die instelling onder valt) , staat er dan de naam van dat uitzend gebeuren boven.
maar als het goed is blijft de rest zoals het is , uren etc.

mochten ze opeens op papier uren willen gaan veranderen dan word het een ander verhaal

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:08

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niets verandert en dat het alleen maar administratief is, want dat zou wel een hele verkwistende operatie zijn. Ik denk dat het zeker bedoeld is als opstapje om bepaalde veranderingen door te kunnen voeren die nu niet mogelijk zijn. Het kan wel heel goed dat de effecten er niet meteen zijn, maar op termijn is er ongetwijfeld een bedoeling mee: minder fte en/of minder uitbetalen. Alleen hoe, dat weet ik niet precies, en ik weet niet of je dat op voorhand echt duidelijk krijgt.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Van vast contract naar flex contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:17

Staat er in je huidige contract wel op welke afdeling je werkt? In de meeste contracten(gezondheidszorg tenminste) staat namelijk alleen maar de functie waarin je werkt en natuurlijk de organisatie. Ze mogen je dan ook al op iedere afdeling in zetten. Vaak doen organisaties dit niet omdat een vaste afdeling handig is maar dit hoeft dus niet.
Verstandig om zo snel mogelijk een afspraak te maken voor een gesprek met jullie OR die weten hier behoorlijk wat van en kunnen evt ook contact met de bonden leggen dan wordt het gezamenlijk gedaan en sta je vaak sterker.

Groetjes genja

Sabientjeuh

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-13 22:52

Shadow0 schreef:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niets verandert en dat het alleen maar administratief is, want dat zou wel een hele verkwistende operatie zijn. Ik denk dat het zeker bedoeld is als opstapje om bepaalde veranderingen door te kunnen voeren die nu niet mogelijk zijn. Het kan wel heel goed dat de effecten er niet meteen zijn, maar op termijn is er ongetwijfeld een bedoeling mee: minder fte en/of minder uitbetalen. Alleen hoe, dat weet ik niet precies, en ik weet niet of je dat op voorhand echt duidelijk krijgt.



Dit is dus ook het gevoel wat ik ook heb. Alleen jij verwoord het heel mooi.

Sinds 3 oktober 2014 gediplomeerd kattentrimster :D
Somthing Special: King Nero x Wagner Z1
Gently: Biscayo x Jimtown
Branca: na bijna 13 jaar terug op haar geboorteplaats!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers