rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 19:56

mijn paard heeft rotstraal maar wat is nou een goed middeltje tegen rotstraal???

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 21:18

Goed weg laten snijden door de hoefsmid. Ik gebruik dan zelf Klausan-tinctuur. Daar droogt de boel goed van op. Let alleen wel goed op je kleding en je handen. Je krijgt het er bijna niet meer vanaf!


anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 21:38

oke bedankt

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:03

wat je ook kan doen is goed schoonmaken met water en bv betadine, is het rotstraal in het midden bovenkant van de straal dan doe je een watje doordrenken in de betadine oplossing en dat er in duwen is het over de hele hoef dan kan je het beste oxytocine of ctc spray gebruikenen dit een paar keer snel achter elkaar herhalen en dan daar na als het goed is bij houden met teer! klote werk maar wel het behoud van de hoeven succes shaneen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 23:53

Mijn hoefsmid raade aan om, bij welk middel je dan ook gebruikt, tussen de behandelingen door, de staal te "flossen" met een stuk van zo´n gaas verbandje. (Dus bijv. als je het schoon gemaakt hebt met betadine en daarna een prop watte met een middeltje er in gepruts hebt, bij de volgen wisseling eerst te "flossen", dan de procedure van schoonmaken en middeltje weer herhalen).
Je moet het wel met z´n tween doen,; één die het been ophoud en één die de behandeling uitvoert Knipoog !

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:00

blauw tinctuur doet het ook goed, ook om te voorkomen. Teer sluit vuil (bacterien) in.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:25

je kunt wel teer gebruiken
moet je het eerst heeeeeel goed schoonmaken met bijv betadine
egyptische zalf wil ook helpen

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 16:28

heb ik ff gekopieerd slim he?

Wat is rotstraal en wat kan ik er aan doen?"

'Rotstraal' is een bacteriële infectie van de straal. Schimmels spelen waarschijnlijk ook een rol. Dit zijn anaerobe organismen, dat wil zeggen dat deze organismen kunnen leven zonder zuurstof en doorgaans slecht tegen zuurstof kunnen.
Deze bacteriën en schimmels zijn overal aanwezig waar paarden zijn. De kans op infectie is dus altijd aanwezig. Rotstraal heeft echter vooral vat op dood weefsel en slechts in zeer geringe mate op goed doorbloed, gezond weefsel.

De bacteriële belasting is op stal natuurlijk altijd veel groter dan in een flinke uitloop of weiland, waarbij het klimaat voor de bacteriën op stal ook gunstiger is.
Diepe kloven, verstoken van bodemcontact, zonlicht en zuurstof vormen een ideaal oord voor deze organismen. Vooral nauwe hoeven met een kleine straal, ontwikkelen rotstraal. Het is dus als eerste zaak om een gezonde, goed doorbloedde straal te ontwikkelen. Hiervoor moet de hoef "open" zijn en de straal moet bodemcontact maken. Regelmatig bekappen is hierbij vaak een noodzaak. Daarnaast moet het paard voldoende bewegingsvrijheid en beweging krijgen.

Behandeling van rotstraal

Ik bekap de hoef zodanig dat ik deze help om zich te "openen" en zodanig dat de straal bodemcontact maakt. Het geïnfecteerde weefsel wordt zoveel mogelijk weggesneden. De diepe kloven worden schoongemaakt. In de kloven spuit ik rotstraal-zalf, jodiumtinctuur of natuurteer en ik stop er een watje achteraan. Vervolgens weer een lik teer en een volgend watje.
Dit wordt herhaald tot er geen watje meer bij kan.

De watjes kunnen gewoon blijven zitten tot ze eruit vallen of eruit groeien. Natuurteer (pine tar) is wellicht niet het beste middel tegen rotstraal, maar het is wel het enige middel wat ik ken, dat ook redelijk blijft zitten (zonder hulp van watjes..). Verder is het ook preventief te gebruiken.

Bij paarden die erg gevoelig (kreupel) zijn door rotstraal, pas ik ooit wel een ijzer met zooltje toe, gepakt met medicatie.

Bij het behandelen van rotstraal, moet men er rekening me houden dat dit gevoelig (pijnlijk) kan zijn voor het paard; men moet dus oppassen om niet getrapt te worden of zich bij het terugtrekken van het been te bezeren.


--------------------------------------------------------------------------------

© Fernand van Geene, Hoefsmid

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:41

I love teer! Na drie keer douchen ruiken je handen er nog naar, maar sinds ik Baduh netjes bijhoudt met teer heeft ie nooit meer rotstraal. En als ie het had maakte ik het inderdaad heel erg schoon met water, betadine en een borsteltje en (belangrijk!) droog. Daarna teer erop. Teer = good!!!

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:39

Schoonmaken met biotex werkt ook heel goed.
Ik teer alleen maar als Duvel en Jip net terugkomen van de smid, als zijn hoeven helemaal schoon zijn een laagje teer erop ter bescherming. Daarna teer ik in principe niet meer, tot ze weer bekapt zijn.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 12:46

dus het moet eerst helemaal schoon zijn en dan teer erop

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:49

Ja, want anders sluit je de rotzooi in, onder je teerlaag en kan het juist gaan zitten broeien. Als de hoeven net bekapt zijn is alle vuile hoorn er als het goed is uitgesneden en dan kun je dus rustig wel teren. Dan bescherm je een schone hoef tegen binnendringen van vuiligheid etc.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:09

Zelfde geldt voor water, droogmaken dus!

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:46

baily heeft ook rotstraal maar ik moet wachten met behandelen tot de hoefsmid is geweest.. ik kan er zo niet bij.
wat eengedoe.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:16

Wat ook een geweldig middel is, hoof and sole hardener. Is alleen niet overal te verkrijgen, vraag het je hoefsmid/DA eens. Zit in een spuitbus, spul lijkt net blauwe purschuim maar het werkt geweldig!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 01:07

ja maar wel prijzig!!! iets van 40 of 50

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 13:43

grinnik voor je paard moet je wat overhebben zeggen ze dan!!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 15:02

Zoveel heb ik er niet voor betaald, ik weet niet waar jij het vandaan hebt?!

gigeloJarig

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Son en Breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 23:46

Egyptische zalf mijn pony had ook rotstraal en dit heeft als enige goed geholpen. Echt proberen!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:16

egyptische zalf wekt als een bus.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:10

heb ik bij mijn vorige paard gehad
werkt idd goed