Quilten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 00:24

Zo, ik ben eindelijk weer eens wat opgeschoten met een quilt waar ik 1,5 jaar mee bezig ben :o. De top is nu bijna klaar! Nu moet er nog een donkerblauwe randstof omheen, dezelfde stof die je ook ziet in de driehoekjes. Met het donkerrode wordt deze quilt afgebiesd.
Afbeelding

Dit is mijn 1e handgemaakte quilt. Daarom heeft het ook zo lang geduurd want echt groot is hij niet :=. En ik heb in de tussentijd gewerkt aan andere quilts! Als eenmaal de rand erom zit, is de vraag wat ik met de achterkant aan moet... Machinaal in elkaar gezet strijk ik de naden open. Dat is hierbij niet gebeurd. Dus maar even raad vragen bij de quiltwinkel in het naburige dorp. Omdat het een kleine quilt is, wil ik deze ook met de hand gaan doorquilten. Ook iets wat ik nog niet eerder heb gedaan. Het is een oefen project voor een grotere quilt (formaat 152x212) die ik machinaal wil stikken en met de hand wil quilten. Die quilt ligt klaar om in elkaar gezet te worden; 580 lapjes stof van 6x10,5 plus 35 lapjes van 10,5x10,5. Zo langzamerhand moet ik daar wel mee gaan beginnen want dat is een project voor iemand die met pensioen gaat. Uiteraard gaat het stukken sneller als ik hem machinaal kan stikken. Maar ik moet eerst het handmatig doorquilten "in de vingers hebben" en dat doe ik liever met een kleinere quilt :D.

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:33

En de top is na 1,5 jaar klaar! Hij moet nog wel gestreken worden, dan een sandwich maken en daarna met de hand (door)quilten.
Afbeelding

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:51

Afgelopen vrijdag heb ik dit pakket voor mijn verjaardag gekregen. Zaterdag middag begonnen met het in elkaar zetten en gisteravond was de top af! Hoewel ik nu met 4 quilts tegelijk bezig ben, vond ik dat ik voorrang had op de rest :D. Ik heb op dit moment geen quilt voor op de bank en het wordt kil 's avonds. Dus eerst deze afmaken. Vandaag heb ik de speciale extra warme tussenvulling gekregen dus ik kan nu beginnen met sandwichen en daarna doorstikken van deze vrolijke quilt (formaat 165x185).
Afbeelding

Voor mijn moeder heb ik afgelopen zomer een mini quilt gemaakt voor haar verjaardag. Deze is 7x7 cm en, ondanks zijn formaat, zitten er aardig wat uurtjes werk in.
Afbeelding

Terwijl ik naar iets héél anders zocht, kwam ik onder in een kast deze mooie quilttop tegen. Dus die staat ook nog op mijn lijstje om af te maken.
Afbeelding

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Re: Quilten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 08:56

erg mooi patpen.....
Lijkt mij ook leuk om mee te beginnen (wat ik vorig jaar dus al wilde doen met lessen enzo maar daar is niks van gekomen....)

ik zie dat je handwerkproject af is :) goed bezig :j

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 14:33

Ja, die grote is erg leuk. Mooie heldere kleuren, gezellig hoor op de bank ;). Ik moet hem nog strijken en dan kan ik gaan sandwichen. Die tussenvulling is wat dikker dus met het quilten zal hij mooi omhoog komen. En mijn moeder is helemaal weg van dat kleine kerst quiltje. Die krijgt een mooi plekje in haar poppenhuis.
Alleen ben ik nu met wat veel dingen tegelijk bezig. Ik wil deze quilt zsm af hebben maar ben ondertussen ook bezig met een vest voor het werk. Beetje afwisselen dus maar :+.

Maar jij bent nog niet begonnen met een project Anne_mieke88? Die grotere zou je zonder enige quiltervaring best kunnen maken. Ik vond het verrassend hoe snel die in elkaar zat. Weliswaar met de naaimachine want met de hand krijg je zo'n grote niet in 3 dagen in elkaar natuurlijk...

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Re: Quilten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:41

nee klopt... nog niet begonnen..... toen ik zin had toen had ik geen tijd en toen ik tijd had had ik geen zin :P
nu heb ik weer zin maar geen tijd...echt frustrerend :P

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Quilten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 23:38

Gisteravond heb ik van die grote een sandwich gemaakt dus in theorie kan ik hem nu quilten/doorstikken. Maar...mijn werkblad is nog niet klaar ;(. Mijn vader heb ik gevraagd om een aanschuiftafel te maken voor mijn naaimachine maar die is nog niet gemaakt. Dit formaat kan ik niet mooi verwerken op een strookje van 10x10 cm. Nu maar hopen dat ik hem heel binnenkort krijg die tafel dan kan ik hem afmaken!
Verder ben ik nog bezig met een pensioenquilt en een babyquilt. Met die laatste ben ik (al) te laat want het kind is vanmorgen vroeg geboren :=.

Gewoon tijd maken Anne_mieke88 :D

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 17:42

En mijn Gypsy Girl is af! In (slechts) 10 dagen een quilt van 160x180 cm gemaakt :D. Gisteravond even uitgeprobeerd en hij is idd lekker warm.
Afbeelding

Op deze foto het quiltrek wat in een "verloren" hoekje hangt van de huiskamer, klaar voor gebruik en binnen handbereik. Laat ik een quilt op de bank liggen, wordt deze in beslag genomen door de katten....
Afbeelding

Het volgende project is de babyquilt en daarna door met de pensioenquilt. Moet het alleen even een paar dagen wat rustiger aandoen ivm een aanrijding. Nek heeft toch een tik meegekregen. Na alle toestanden met mijn nek merk je toch hoe kwetsbaar het is :+.

Anne_mieke88

Berichten: 5336
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Onder een steen

Re: Quilten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:58

Die gypsy quilt en je rek vind ik helemaal geweldig <3

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Quilten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:05

Waarmee vul je deze quilts? Want ik heb vorig jaar een quilt zelf gemaakt en gevuld, weet niet meer precies wat voor fiberfill ik heb gebruikt, maar dat is een half dekbed... Wel heel fijn, maar eigenlijk wel erg dik voor als 'dekentje op de bank' :').

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Quilten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 18:55

Normaal ben ik voor een natuurlijke vulling, doorgaans katoen van Hobbs. Voor deze heb ik echter een uitzondering gemaakt! Gezien mijn werk en mijn "koukleumigheid" (is dat een goed woord?) gekozen voor een extra warme vulling. Fiberfill gebruik ik iig niet voor een quilt voor bed of bank. Dat is prima voor wandquilts. Wol kan ook maar is redelijk duur.
Het heet "Quilters Dream Puff". Een polyester fiber met een speciale behandeling van het oppervlak waardoor hij sterk is en de tussenvulling bij elkaar houdt. Zeer licht van gewicht, maar geeft volume en warmte. Geen krimp. Hand- en machinequilting. Ook geschikt om een quilt te knopen. geschikt voor op bed of bank. Ook zeer goed te gebruiken als boxkleed. Goed puffig.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:56

Oke! Maar dat is zeker veel slechter te krijgen dan fiberfill? Wil ook geen megaduur kleed namelijk, vroeg het me alleen af. Bedankt voor je antwoord in ieder geval!
*jemig... 13 euro per centimeter! mijn kleed was/is 160 bij 180, dan is het wel een erg duur grapje! *
*edit: zie nu dat het per meter is ;) misschien een optie voor de volgende keer!

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:14

Bamboe/katoen is een geweldig zachte vulling, veel makkelijker doorpitten dan Hobbs vulling.
En de quilt blijft mooi soepel, ook wel erg prettig als je een dekenquilt maakt.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:48

So far, so good; alles is geknipt en ligt op de grond *\o/* . Ziet er nu zo uit:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9513_n.jpg
Nu nog een dagje liggen en kijken of ik me stoor aan het kleurenschema ;). Iemand met aanmerkingen; ga je gang :j. Als het in elkaar zit kan ik niet meer terug :7.

Het bovenste roosje gaat 1 opschuiven en op de kop, nu liggen ze te dicht op elkaar ;).

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Quilten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 13:16

Lijkt mij er goed uitzien Sting :j.

Wat vulling betreft: er is zo veel keus in! Het is ook een persoonlijke voorkeur. Kwestie van uitproberen wat je zelf prettig vind. 100% polyester is prima voor wandquilts maar minder voor bed/bank.

De babyquilt is af maar ik ben vergeten een foto te maken ;(.
Nu bezig met: pensioenquilt (machine; 10 vd 35 blokken klaar), klokhuisjes (hand), kerst hexagon (hand) en mijn handen jeuken om nog 2 projecten te starten :D. Maar deze kerst wil ik een eigen kerstquiltje hebben en die schiet na 3 jaar lekker op.
Deze wordt voor mij:
Afbeelding

En deze heb ik 3 jaar geleden voor mijn moeder gemaakt:
Afbeelding
Net even wat andere stofjes, een andere achtergrond en daardoor weer heel verschillend!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:21

Heel andere stofjes inderdaad, die van jou is wat kerstiger dan die van je moeder ;).
Ben inderdaad aan het bedenken wat voor vulling ik wil.... erg lastig kiezen!

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 00:13

Er begint schot in te komen! Morgen naar de quiltbee en het doel is om daar beide kransjes op de stof te appliceren. Hoewel dat misschien wat te optimistisch is :D
Afbeelding

Die rechter krijgt nog een rode strik en er komt nog een tekst bij. Heel verrassend iets van Merry Christmas of zo...

Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Quilten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:41

De moeder van een vriendin van mij maakt veel quilts, alles met de hand en echt heel mooi werk :j
Heb een quikt van haar op mijn bed liggen.
Zijn jullie ook naar koningshof geweest om naar de quilten beurs en wedstrijd te kijken ?
Wat daar voorbij komt.. Wauw

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 18:50

EINDELIJK! Na 3 jaar is mijn eigen kerstquilt af! *\o/*
Niet dat deze zo ingewikkeld of groot is (25 cm vierkant), maar er kwam telkens een ander project(je) tussendoor. Inmiddels hangen er al aardig wat (kerst)quilts van mij bij anderen maar hier nog steeds niks. Dus dit jaar wilde ik hem per se af hebben!

Afbeelding

Mondy: ik ga zelden naar een beurs of wedstrijd. Vaak zijn ze niet in de buurt of moet ik werken. In het voorjaar was er wel een beurs in de buurt en daar ben ik wel gaan kijken. Van kleine tot grote quilts. Altijd mooi om te zien wat andere mensen maken en natuurlijk ideeën op te doen. Of koopjes scoren :D.

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 14:47

Zo, eindelijk weer eens verder gegaan met het project "pensioenquilt". Hij wordt mooi!!! Inmiddels al weer iets verder: er zijn op dit moment 4 rijen in totaal klaar.
Afbeelding

Ik zit nog te worstelen met een titel/naam, voor deze quilt. Hij is bestemd voor iemand die met pensioen gaat (veel eerder dan verwacht). Dus ik wil iets met de stoffenserie doen (Old Glory Gatherings) en pensioen. Tot nu toe vind ik "Glorious Retirement" nog de beste optie maar ben er dus nog niet helemaal uit :+.
Als ik mijn huidige schema aanhoud (2 blokken per dag) is de top binnen 2 weken af! Daarna nog "even" met de hand doorquilten :=. Formaat van deze quilt is 158,5x212,5 cm.
Voor de achterkant heb ik een bordeauxrode stof gekocht met een wolkje erin. De ontvanger wilde graag een effen achterkant maar dat is wel een heel groot stuk effen stof.

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:58

Zo, eindelijk is de top klaar van de "pensioenquilt" *\o/* *\o/*

Afbeelding

Ik ga nu eerst van de restjes een kussensloop maken. Van de quiltwinkel waar ik het garen heb gekocht, kreeg ik het advies om de top te wassen vóór het quilten. Sowieso moet ik de achterkantstof wassen. Maar ik weet niet hoe ernstig de stoffen gaan doorlopen (of misschien niet gaan doorlopen!) en ik wil het zekere voor het onzekere nemen na al het werk wat ik er tot nu toe aan gehad heb. Ik kan beter een kussensloop "verknallen" dan de hele quilt :P.