Hij ontneemt mij het plezier van het uitmesten…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Hij ontneemt mij het plezier van het uitmesten…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 22:36

Ik heb mijn paard dus thuis staan op de boerderij van mijn oom en opa en oma.
Ik ben het niet altijd eens met mijn opa over mijn paard.
We hebben namelijk verschillende meningen hoe je met een paard moet omgaan ed.
Zo ook over de stal.
Ik mest iedere dag uit wat hij onzin vindt en eens in de zoveel tijd doe ik de hele stal grondig.
Dan doe ik er ook weer nieuw strooisel in, wat hij altijd teveel vindt (maar dat wordt altijd vanzelf minder, want ik haal er iedere dag wel wat uit, maar doe er iedere dag niet weer wat bij in).

De laatste keer dat ik de hele stal had gedaan, was al weer een tijdje geleden.
Van de week vond ik het weer nodig, maar aangezien ik de hele week laat thuis ben gekomen (school plus openbaar vervoer) heb ik het van de week niet gedaan, maar het plan was er om het van het weekeind te doen.
Aangezien ik gister (zaterdag) ook niet kon, wou ik dat vandaag (zondag) doen.
Ik had er van de week extra geen nieuw strooisel bij ingedaan, want dat zou er vandaag toch weer allemaal uitgaan.
Gister ochtend voordat ik wegging, had ik de stal gedaan, net zoals de andere dagen, niks er bij maar het vieze (mest plus natte plekken) eruit, zodat ik mijn paard s’avonds zo binnen kon zetten.
Toen ik weer thuis was, had mijn opa het paard al binnen gedaan, maar meteen ook nieuw strooisel erbij ingedaan.

Anders zit hij altijd te zeuren dat ik er teveel in doe (afgelopen zomervakantie toen ik op vakantie was, heeft hij 2 weken voor paard en stal gezorgd, en toen ik weer kwam, kon ik meteen die middag de stal een grote beurt gegeven, want de drollen waren er wel uit, maar de natte plekken niet en zo zag het er nog lang niet uit), maar nu doet hij er op eigen houtje dus wat bij in terwijl het niet hoefde.
Dus ik kon de stal vandaag geen grote beurt geven, of ik moest al dat half schone spul ook wegdoen, wat natuurlijk weer zonde is (volgens hem, maar ook volgens mij).
Ik heb het wel aardig grondig gedaan, maar niet zoals ik wou.
En ik had er juist zo zin in om mijn paard vanavond in een helemaal schone stal te zetten, waar alleen schoon strooisel in lag en geen spul wat er al in had gelegen (wat er van de week lag, mocht echt weg, maar vermengd met het schone spul wat mijn opa er gister in had gedaan, kon het nog net weer wel).

En zo zijn er nog veel meer kleine probleempjes/ergenisjes en dat allemaal bij elkaar zorgt voor frustatie van mijn kant.
Want ik mag toch wel zelf weten hoe ik mijn paard verzorg?
Maar ook van zijn kant, want ik doe het dus niet (altijd) op zijn manier, heb een eigen menig/willetje en spreek wel op.

Dit was echt wel goedbedoeld van hem, ga er ook niks van zeggen, maar toch, het heeft wel mijn plannen in de war geschopt.
Ik moet wel zeggen dat hij veel doet, want als ik laat uit school kom en nog moet uitmesten in het donker, laat ik de volle kruiwagen wel eens staan voor de andere dag en de andere dag als ik uit school kom, issie dan wel eens leeg.
Als het niet donker, gooi ik de kruiwagen als die vol is altijd meteen leeg op de mestplaats, en als de kruiwagen nog niet vol is, laat ik hem altijd staan zoals ook mag en de bedoeling is, want het is een ouwe kruiwagen speciaal voor mij zodat ik het niet elke dag leeg hoef te gooien als ie nog niet vol is en bij de stal kan laten staan (de goeie, die groene, moeten nl wel altijd meteen leeg omdat die verder ook nog gebruikt worden).
Verder zet hij altijd mijn paard buiten en als ik niet kan, ook weer binnen.
Als ik eens ziek ben oid, wil hij de stal ook nog wel eens doen, ja op zijn manier, niet op die van mij, maar iets is toch altijd beter dan niets.
En hij voert mijn paard ook het ruwvoer, het krachtvoer doe ik altijd zelf aangezien hij dat ook maar een beetje onzin vindt.

Pff, wat een verhaal alweer, maar ik heb het even van me af kunnen schrijven.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:46

Wie betaalt het voer en het strooisel.Ik heb het idee dat je opa dat is.Misschien is het een idee dat je wat bijdraagt in de kosten en hij dan minder moeilijk doet.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:47

Ach joh hij bedoelt het goed en ik vind het toch wel aardig van hem. En ja dat zaagel is duur hij is vast een beetje zuinig, mag je paard daar gratis staan of niet?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 01:53

Ze mag daar idd gratis staan, aangezien de stal en de wei van hun zijn, de rest (het strooisel (krullen) en het voer (brokken ed), uitgezonderd het ruwvoer wat van het land komt) betalen we zelf, dus niet mijn opa.
Als ze van de winter wat hooi bijgevoerd moet hebben en ze voeren op dat moment geen hooi, bestellen we zelf het hooi en betalen we dat dus ook zelf.
Ze hebben in principe dus geen kosten aan het paard, zeker aan het strooisel van de stal niet.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 02:16

Hij bedoelt het vaak idd goed, maar niet altijd naar mijn mening.
Ook al zou ik stalgeld betalen, dat helpt toch niet.
Hij heeft zijn ideeen waarvan hij niet af te wijken is (zeer eigenwijs, echt waar).
Als het andere ideeen/gedachten zijn dan die van hem, dan is het stads.
Zoals een paard een deken opdoen om haar dun in de vacht te houden.
Hij is dat gewoon niet van vroeger uit gewend (hij heeft nl vroeger werkpaarden gehad) en vindt het daarom niet nodig.

Hij heeft daar vaak grapjes mee.
Zo ook een keer toen ik een paard op proef had in de winter en het paard dun in de vacht was en een deken ophad, dat vond hij onzin en heeft de deken afgedaan, en met een hogedrukspuit afgespoten omdat die 'vies' was, het paard was dus toen nog niet van mij.
Oftewel, zodat ik het niet meteen weer kon opleggen.
Het paard was een deken gewend en had dus echt een deken nodig.
Ik heb toen die dag een lap stof en een veels te kleine deken (van mijn pony) opgelegd tot dat ik de andere dag een deken van iemand anders kon lenen.
De bewuste deken had dus een paar dagen nodig om weer helemaal droog te worden, maar dat paard is het niet geworden en de dag waarop het paard is opgehaald, was de deken nog net ietjes nat.

Zo ook iets vorige week, toen heb ik mijn paard een deken opgedaan, snachts in de stal heeft hij het opgelaten, de andere dag in de wei ook, maar toen hij mijn paard in de stal zette, heeft hij de deken afgedaan en verstopt.
Toen ik dat savonds toen ik uit school kwam merkte, heb ik de deken gezocht, maar kon het niet vinden.
Mijn moeder heeft mijn opa toen gevraagd waar de deken was.
Met moeite heeft hij toen verteld waar hij hem had verstopt.
Daarna was hij even boos en heeft het paard de volgende 2 dagen niet buiten gezet.
Gelukkig had ik die 2 dagen later school, en kon ik mijn paard dus zelf buiten zetten.
De 3e dag was ik ziek, toen heeft hij haar wel buiten gezet.
De winters ervoor heb ik ook vaker gehad dat de deken er af gehaald was.

Zo heb ik ook swinters gehad dat het weiland met een slot op slot zat, zodat ik mijn paard niet op de wei kon zetten en nog meer van die geintjes.

Het ligt dus niet alleen aan mij, het is heel gewoon wat ik doe en wil, alleen vindt mijn opa dat dus niet.
Zoals ik al zei, over dit voorval zeg ik ook niks, want dit was echt goedbedoeldheid van hem, ookal was het juist niet mijn bedoeling.
Maar al die kleine dingetjes bij elkaar, dan wil je soms even stoom afblazen, wat ik hierboven ook heb gedaan.

Zoals ik al zei, aan de andere kant doet hij ook veel voor mij en mijn paard en daar ben ik dan ook dankbaar voor, maar die andere dingetjes...
Hij is op sommige punten gewoon echt moeilijk, en echt niet alleen vindt ik dat.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 07:24

ACh ik denk dat je opa een beetje dementerende is. ALthans zo klinkt het hoor. Hoeft niet natuurlijk. Hij bedoelt het vast allemaal goed. Maar als ik hoor dat ie zo kinderachtig is om dingen te verstoppen, nat te maken zodat je het niet meteen kan gebruiken, slotjes op de wei doet dan klinkt mij dat een beetje als dementie.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 07:27

Jeetje dat is asociaal van je opa om die dekens te verstoppen en dat mijn af te spuiten emt een hoge druk spuit. Ik denk dat het tijd word voor een heel serieus praatje met hem, dat je dat gewoon niet wil hebben en gewoon flink boos worden!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 07:38

Als je er zoveel problemen mee hebt moet je gewoon hem confronteren met je mening, zeg hem dat het zo niet gaat, dat je het graag anders zou willen zien, en als dat niet kan dat je dan jammer genoeg een andere plek gaat zoeken voor je paard omdat het je zo teveel ergernis kost.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 12:18

Dementie is het zeker weten niet, het is gewoon eigenwijsheid.
Daardoor valt er ook niet mee te praten.
Dat hebben we (mijn moeder en ik, soms mijn oom ook nog) al zo vaak geprobeerd, soms tot ruzie´s aan toe.

Hij verstopt de deken of maakt het nat, omdat hij weet dat ik het er anders zo weer opleg.
Weggaan is geen optie, vorig winter heb ik wel op een andere stal gestaan zodat ik de winter kon doorrijden en Chriss kon afvallen, maar dat kan dit jaar niet.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:35

Je opa eens flink de waarheid vertellen? of is het een man van ouderwets gezag? Verward

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:38

ah dat hebben opa's heel vaak hoor die weten altijd alles beter want die hebben al een heleboel levenservaring.
Ga met je opa praten en zeggen dat hij er zich niet mee moet bemoeien het zijn jou paarden en jij weet precies wat goed voor ze si en wat niet.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 19:44

Hij zal het zeker wel goed bedoelen maar ik snap je frustratie.
Volgensmij zijn wij op dat gebied aardig hetzelfde.
Als iemand je planning in de war schoft ben je helemaal van slag Haha!
Op stal ben ik 'de eigenaar' dus is er niemand die aan mijn stal komt.
Ik betaal en haal het strooisel zelf en beslis dus ook hoelang het mee gaat enzo.
Heerlijk. Maar ik snap dat dat in je positie niet mogelijk is...

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 21:02

Ik betaal en bestel zelf het strooisel, dus beslis ook hoe lang het mee gaat ed.
Dat is het probleem ook niet, ook al vindt mn opa dat het dus soms anders moet, hij heeft er vrij weinig over te zeggen en ik doe/laat het toch wel als hij mij niet van het tegendeel heeft kunnen overtuigen.

Het is alleen al dat gezeur er omheen, en praten/overleggen/discussie helpen toch niet.
Die krullen die hij in de stal gooit, dat was gewoon een eenmalige actie (dat is het probleem ook niet), maar dat het mij uit handen wordt genomen niet (dat is mijn frustatie dus, van het weekeind was het echt alleen maar goedbedoeldheid, maar verder, de rest).
Dat komt vaker voor en dat viel me weer heel erg tegen van het weekeind, en daar wou ik mn ei/mn frustatie ff over kwijt.