Iemand een chinchilla

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Iemand een chinchilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 19:40

Wie heeft er een chinchilla als huisdier? Die verschrikkelijk zachte en schattige beestjes met die flaporen?
Ik heb mijn hart en jaren geleden al eens aan verloren, maar heb er nooit de plaats en de tijd voorgehad. Nu begint mijn nieuwe huis langzamerhand vorm te krijgen en begin ik uiteraard aan huisgenootjes te denken!

Vertel er eens wat over. Hoeveel heb je er, in wat voor hok zitten ze, in welk vertrek heb je ze staan in huis en verder alles wat je kwijt wilt.

Ik heb hier en daar al wat informatie opgevraagd, ik heb nog een aantal maanden om voorbereidingen te treffen, kooi te maken/kopen etcetc.


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 19:44

Ik heb er geen gehad,
maar heb er ook een zwak voor. Ze moeten een ruime ren hebben, ze moeten gezeldschap hebben (lieft 2 of meer, dus) en veel te knagen...
eerst hadden ze altijd jonkies zitten bij de dierenwinkel...*kwelling voor mij!*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 19:47

Ik wil ook al heel lang een chinchilla als knuffelbeer Scheve mond
Heb er ergens nog een boekje over. Zal eens kijken of ik dat nog kan vinden voor je.

julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 19:49

Ik heb chinchilla's gefokt, had er op een gegeven moment 18!!!
Ben er 4 jaar geleden mee gestopt, dus PB me je vragen maar ff.
Hoop dat ik nog het een- en ander weet.

groetjes Jul

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 21:58

Wij hebber er twee. Het zijn allebei grijze dames en ze zijn inderdaad heel erg leuk. Je moet er ook minstens twee nemen want ze kunnen slecht tegen alleen zijn.
Ze hebben een flink hok nodig waar ze ook de hoogte in kunnen. Wij hebben er zelf een gemaakt. Die is 1.70m hoog. Later las ik dat het eigenlijk iets te hoog is omdat ze nog wel eens naar beneden kunnen vallen. Ze hebben een tak om naar boven te kunnen klimmen.

Ze zijn erg gevoelig voor voer. Als ik van merk verander moet dat geleidelijk anders krijgen ze problemen. Verder moeten ze minstens eenmaal per dag een bak speciaal zand hebben om zich te kunnen wassen.
Tja, wat wil je nog meer weten? Ze zijn leuk maar moeilijk handtam te krijgen. Daarvoor moet je heel veel aandacht aan ze besteden. Als ze bang zijn plassen ze tegen je aan als afweer. Ze maken een heel scala aan geluidjes waardoor je redelijk goed kan merken hoe ze zich voelen.

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 00:04

ze kunnen inderdaad vallen, mijn ene chinchilla is doodgegaan na een val van zo'n 1,5 meter. Een chinchilla van een vriendin sprong uit het raam, 3 hoog. Ik heb het vermoeden dat ze geen hoogtes in kunnen schatten. Volgens mij leven ze in het wild ook op de vlakte en niet in bomen ed.

Ik vond ze ook erg lief, hoewel ze idd niet erg tam te krijgen zijn. De tweede is gestorven van heimwee, naar de andere. Dus ze zijn kennelijk erg gehecht aan gezelschap.

Een kooi heb ik destijds ook zelf gebouwd. Was een hele klus met twee linkerhanden, maar het resultaat was toch wel leuk. Handig is om een oude kledingkast te nemen en daar een paar planken in te bevestigen, hoge en minder hoge. Wat trappetjes maken en wat boomstronken erin. Deuren eruit halen en stevig kippegaas (dat groene spul) ertegen aan, en klaar is je superhok.

Ze vergen wel behoorlijk wat tijd, qua verzorging vond ik. Je kan ze geen voer voor een aantal dagen geven als je een keer een weekend weg wilt oid, ze hebben geen rem en vreten zich letterlijk dood. En ze bevuilen hun kooi ook nogal, althans de mijne wel. Ze wassen zich in een soort zand wat je kan kopen bij de dierenwinkel. Ze zijn dol op rozijntjes.
Ehhh, verder weet ik even niets.
Ja, ik kan het je aanraden, ze zijn leuk om naar te kijken. Maar wel een groot hok maken, anders is het zielig.

זכור

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 09:45

Ik zelf heb er 6 en heb een adresje waar ik ze als asieltjes vandaan haal! ik heb allemaal 2e hands chinnies Haha! (Zie profiel Haha! )

Ik heb ze dus per paartje bij elkaar zitten en 2 koppeltjes in nog een te kleine kooi! Maar daar word aan gewerkt.

Je kan ook groot hok in de tuin bouwen en daar een setje inzetten (je kan ook een aantal dames en dan 1 heer erin doen (heer het liefst gecastereerd dan heh Knipoog )) Maar als je dat doet kan je het beste een inloop maken in de schuur en daar dan van de winter een verwarmingtje zetten want chinnies kunnen wel tegen kouw maar niet tegen erge kouw.

Je hebt speciaal chinchillavoer dat zijn van die pelets. Niet die charlie troep kopen of iets wat erop lijkt want dat is puur snoep wat er in die zakken zit.

Zorg dat als je ze binnen zet dat ze nergens aan kunnen knagen (Die van mij hebben mijn muur en plinten kapot gemaakt Knipoog

Als je meer vragen hebt pb me maar Haha!
En ga als je wilt naar:

http://www.clubs.nl/community/default.asp?club=Chinchas+Chinchilla%27s
http://www.clubs.nl/community/default.asp?club=Stichting+Chinchilla

Je kan ook mailen naar Esther (mail adres op een van de site's)
zij heeft al ruim 15 jaar ervaring met chinchilla's en kan je ook helpen aan asieltjes en jong grut Haha! ze heeft vaak genoeg nestjes Lachen Ook kan ze voor je een lief koppeltje maken Lachen

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 11:01

ja chinnies zijn echt vet lief!! (tenminste.. zo zien ze eruit Tong uitsteken)
zelf heb ik er geen of heb er geen gehad
ik vind het best zielig in zo'n kooitje, maja als je het hok groot genoeg maakt is het niet zo zielig Lachen
maja.. das net zo met ene konijn Haha!
maar ik heb gehoord dat die chinchillas bijten... Verward
en bij ons bij een dierenwinkel, is heel zielig, daar zit 1 chinnie in een hele kleine kooi... Verdrietig helemaal alleen...

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 11:13

Ja Chinchilla's kunnen net als alle andere dieren bijten. Vaak bijten chinchilla's ook om te voelen of je gespannen bent enzo maar dat doet meestal geen pijn!

Ook kunnen chinchilla's als verdedeging angst of nijd een plasaanval doen! ze staan dan op hun achterpootjes en piezen dan! meestal proberen ze in je gezicht te mikken Lachen Nouja die van mij zeker weten Knipoog

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 11:21

hahaha nou lekker dan!!
vind het aan de ene kant toch best enge beessies...
maar ze zien er wel heeel lieff uit!! Lovers

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 16:31

Ik had een oppas-chin. Gaaf beest hoor, maar echt een knuffel was het absoluut niet. Had ook een heel groot hok, en stonk een beetje.
Echt gezellige dieren vind ik het niet. Geef mij maar gewoon een huis tuin en keuken kat!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 16:42

Wij hadden ook chins in de winkel, echt knufellig zijn ze dus niet, ze zijn heel erg druk, kunnen flink hard bijten en vooral erg snel, dus het zijn niet echt knuffeldieren...
Bovendien zijn ze ook behoorlijk slim, ze konden bij ons gewoon hun hok open krijgen...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 17:42

carola schreef:
en stonk een beetje.


Wat was de bodembedekking dan?? En moest die anders niet verschoont worden??

Ook nog de tip is om houtsnippers als ondergrond te gebruiken ipv zaagsel! Kunnen ze ook lekker knagen!

En over het knuffeldier zijn wil ik dit nog zeggen:
op 1 na al mijn chinnies willen wel knuffellen hoor al is het vaak maar voor 30 sec. Ook als mijn chins loslopen en je gaat gewoon lekker zitten gaan ze ook nog wel eens lekker bij je liggen hoor Lachen Het ligt er gewoon aan hoe goed vertrouwt je bent met ze en hoe erg bevriend je bent met de beestjes!

En die ene van mij zal nooit tam worden aagezien ze door haar vorige eigenaar niet goed behandelt is en nu bijna geen vertrouwen heeft in het vrouwlijk geslacht Lachen

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:37

vind je die beesten echt leuk?? Ik vind er dus helemaal niets aan we hebben op school in het diveto lokaal ook chichilla's zitten met jongen


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:40

Ook ik ben een hele tijd terug mijn hart verloren aan de chinchilla's.
Ik heb er toen 2 gekocht bij iemand.

De ene was een zilvergrijze en de andere een standaard.
Ze waren super mooi en leuk maar niet wat ik ervan verwachte of hoopte...
Tam krijgen lukte echt niet en ze maakte een puinhoop van mijn kamer...

Ze zaten bij mij in een papagaaien kooi van 1.70 hoog. Prachtig verblijf en het was een lust om ernaar te kijken.
Ze stonden op mijn kamer. Opzich leuk alleen kon niemand behalve ik slapen want ze maken een kabaal dat wil je niet weten...
OOk maakten ze giga troep doordat ze niet zindelijk waren. Ze poepte op ieder plankje en door het springen vloog dat de kooi uit door heel de kamer...

Denk er dus goed overna.. Als je er hetzelfde van verwachte als ik raad ik het je af... Ik heb ze doorverkocht aan een fokker.. Daar waren ze beter op hun plaats dan bij mij...
Maar hoe dan ook, het zijn prachtige beesten...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-02 12:19

Dat ze niet echte knuffels zijn, dat wist ik al.
Om te knuffelen heb ik andere, grotere dieren, zoals hond/kat/paard/vriend naar gelang in te vullen Haha!

Ik ben van plan een grote kooi aan te schaffen/ te maken, met in ieder geval twee dichte zijkanten en een hoge onderbak tegen het stuiven.
Ik vind het in ieder geval erg verstandig van mezelf ( Haha! ) om eerst een rond te vragen, ook naar negatieve ervaringen.
Mensen die er dol op zijn zullen altijd zeggen dat het allemaal wel wat meevalt, en dat zal ik dat geval ook zo zijn.
Maar tot nu toe staat het vast: Jantina wil twee chinchilla's Lovers

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 12:28

Heel vroeger hebben we bij mijn ouders thuis ook een aantal chinchillas gehad... op zich zijn het leuke beestjes en kjoet enzo, maar het grootste nadeel vond ik dat het nachtdieren waren. Overdag had je er dus niet veel aan. Tja... je kunt natuurlijk hun ritme proberen om te draaien met licht e.d. maarja... of je die 'moeite' er voor over hebt? Lachen

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:27

Ik heb een ontzettend lieve chinchilla. Hij heet Cupido, ik schat dat hij ongeveer 6 jaar oud is.
Het is echt een scheetje. Als je bij zijn kooi gaat staan en geluidjes gaat maken, dan doet ie dat terug. Echt super schattig.
Op schoot vindt ie helemaal niet erg, hij huppelt dan rustig rond. Gelukkig houdt de mijne wel van knuffelen!!!

Afbeelding

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 15:29

Aggossie wat een snoepje!!! Ik moet nog eens proberen om betere foto's te maken Lachen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 17:02

Ja lief hè? Ik vind het ook zo'n liefie!!! Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 20:22

Ik heb er op dit moment 9, en wil wat gaan minderen.... eigenlijk moeten er twee bokjes uit.. maar ik vind dat best moeilijk want ze moeten gewoon goed terecht komen...

Bij ons zitten ze in een grote volliere met veel hokjes en boomstammen, op de grond ligt van dat hele zachte stro.. van dat versnipperde spul.
Ik heb een hele dikke laag erin omdat ze idd nog wel eens naar beneden kletteren, en nu veren ze terug Haha! ik heb wel wat jongen verloren hoor door een val naar beneden, en das niet leuk...
Maar het zijn hele leuke beestjes, maken zo heerlijk herrie s'nachts Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, AmenteC, Axxy, BLEXBot, Blijgeestig, Britta31, dierenfan, Dorella_L, Eve_16, FransienE, Getty_Maan, GrapeshotBot, HELder, M_Vainqueur, ManonGrr, Mizora, Roosch, Siers83, Slagroomsoes, Steenbok12, SuusvL, thequeensmum, Varenka en 66 bezoekers