teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-01 16:25

wat zijn jullie ervaringen met diverse teugels?
Ik heb nu smalle dressuur teugels, maar wil er eigenlijk een paar bij hebben.
Springteugels ben ik niet echt kapot van, maar ik zou wel iets met meer grip willen, want als het regent (bijv.) glibberen deze teugels alle kanten op

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:35

handschoenen met van die ribbeltjes aandoen? Glippen ze niet meer weg!

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:44

Juist als ik met handschoentjes rij heb ik geen grip op de teugels! Rij veel liever zonder!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-01 16:55

tja, maar als ik nu een buitenrit aan het maken ben, en krijg ik ineens een bui op me harses, heb ik natuurlijk weer geen handschoentjes bij. Daarbij heb ik halndschoentjes voor de kou, niet voor grip

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 16:56

Wij hebben anti-slip teugels.Zijn heel erg fijn ook als het regent of als je zweethanden hebt.
We hebben ook springteugels, die vind ik ook best fijn maar die andere zijn fijner. *LOL*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 17:51

Ik rijd alleen maar met dunne dressuurteugels. Ook met het mennen kan ik alleen maar dunne teugels verdragen. (soms een hele toer om die te vinden)
Linnen teugels, teugels met dwarsstukjes, teugels met griplaagje en zelfs de gladde teugels alleen dan breed, ik krijg er direct zere handen van. Bij mijn nieuwe hoofdstel heb ik apart teugels laten wisselen, hele fijne dunne en netjes de kantjes afgewerkt. Idem dito bij de leidsels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 19:12

hoi
je hebt toch ook van die teugels die aan de buitenkant glad is als een dressuur teugel en aan de binnenkant met grip erop.Die vind ik zelf heel mooi en lijken me ook nog eens handig.Nu gebruik ik rubbereren springteugels omdat die bij het hoofdstel zaten die zijn ook heel fijn hoor.maar als ze versleten zijn ga ik toch voor de wat sjiekere bovenstaande teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 19:19

Die teugels met rubber aan de binnekant kan je niet mee rijden zonder handschoenen . Door dat rubber zijn je handen meteen kapot. Ik heb gewoon linnen teugels, ik geloof dat ze jachtteugels heten. ik heb ze ook omdat als het regent ik geen grip meer heb op leren teugels, ook niet met mijn handschoenen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 19:48

Springteugels vind ik dus ook niks....nu heb ik van een vriendin van mij dressuurteugels gekregen (dunne) dus die ga ik nu ff proberen Pling , ik heb gehoort dat die rubbere teugels ook wel fijn zijn....ik heb er zelf geen ervaring mee!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 20:10

Ik heb van die leren teugels met tussenstukjes, die bevallen me erg goed. Stoffen springteugels vind ik meestal te stug, dan moet je al die van een duurder merk nemen (Stübben of zo) anders liggen gelijk je handen open. Nou ja, die leren teugels kosten ook 80 piek trouwens... Heb wéér maand over aan het eind van m'n geld, zucht.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 20:36

Springteugels vindt ik niks, handschoentjes vindt ik niks...
Heb gewoon dressuurteugels, vindt ik heerlijk rijden, Charmotte heeft haar hoofdje (bijna altijd) netjes stil dus geen last dat ze ze uit m'n handen rukt ofzo!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 21:56

Heerlijke teugels zijn sprigteugels met van katoen waarin rubber geweeft is, meestal zie je dan van die witte streepjes.
Ik rij nu gewoon met leren teugels van Stubben. Ook oke zijn leren teugels met aan de binnenzijde rubber, wel goed merk nemen!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 21:56

Ik rijd altijd met springteugels (katoen met stopjes) en handschoenen (die van imperial riding)...mijn handen zien er niet zo poezelig uit nee, maar het rijdt wel fijn.....maarja, smaken verschillen hè.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 07:43

ik heb gewoon dunne dressuur teugels.
ik heb wel eens op andere pony's gereden met springteugels maar daar gaan m'n handen kapot van Verdrietig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 07:51

Sinds ik voor een paar jaar terug regelmatig met stang en trens reed, ben ik begonnen met handschoenen dragen en nu kan ik dus niet meer zonder. Ik heb wel echt goede want met van die kunststof of stoffen dingen kan ik dus echt niet rijden, ik heb eigenlijk altijd Roeckl.
Maar om even terug te komen op de teugels, met stang en trens heb ik natuurlijk altijd leren waarbij op de trensteugel stopjes zijn genaaid. Mijn trenshoofdstellen hebben voor de rest allemaal linnen springteugels. Ook dit zijn allemaal teugels van goede kwaliteit, want inderdaad worden de goedkope onder invloed van zweet erg stug en gaan ze niet zo heel lang mee.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 08:25

Hoi Stef, ik rijd in principe zonder handschoenen of het moet echt -5 gr. zijn. Ik vind dat je dan meer contact hebt met de mond. Ik rijd met springteugels, katoenen met passantjes erop genaaid.

Voor de wedstrijden gebruik ik een leren dressuurteugel met rubber aan de binnenkant. Hier heb ik ook passantjes op laten zetten, want ik ben echt een oen in het teugels op maat houden *LOL* *LOL* *LOL*

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 20:07

Ja, dat teugels op maat houden....breek me de bek niet open, daarom rijd ik ook met springteugels met stops! Ik heb op het moment van dei teugels van katoen met rubber doorweven, vind ik erg fijn. Rij wel altijd met handschoenen, anders haal ik mijn handen open aan de voorkant van het zadel, erg dom, hoe ik het voor elkaar krijg???? Geen idee. Ilo.ps. Ben echt bang dat als ik met gladde lederen dressuurteugels zou gaan rijden, ik constant naar de teugels moet hengelen, ik kan ze gewoon niet vasthouden, is hopeloos met mij!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 21:00

Ik heb (door medicatie) ook altijd zweethanden. Springteugels vind ik niet lekker, handschoenen helemaal niet. Toen heb ik van zo'n zwarte zachte longeerlijn 2 teugels en een halstertouw laten maken. Leren gespen van oude teugels eraan en klaar is kees. Ik vind het heerlijk rijden, maar ben wel verwend, het nl wel breed, maar zo zacht dat je er geen last van hebt. Ik wil best iemands anders paard rijden, maar met mijn teugels. Op wedstrijd vind ik het niet zo mooi, zo breed, dus heb ik een gladde leren teugel, want dan moet je toch handschoenen aan. Het voordeel van mijn selfmade teugels is dat ik ze extra lang heb laten maken, want met halsstrekken, wil hij helemaal tot de grond, en om hem die ruimte te geven, moest ik wat voorover gaan zitten, dat geeft hele leuke effecten als hij iets ziet en ineens achterstevoren staat Haha! Nu kan ik gewoon rechtop blijven zitten en hij kan in alle rust rekken en strekken en natuurlijk hoopjes besnuffelen.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-01 21:12

Wat mij het handigst lijkt zijn die leren teugels met een stuk rubber met kleine nopjes waar je ze vasthoud. Ik rijd altijd met springteugels maar bij de manegepony's zijn al die stopjes afgesleten maar daar heb ik geen last van, dat zijn ook lekkere teugels, springteugels en dan de stopjes eraf slopen...

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 12:07

hoi,
er bestaan toch ook van die leren teugels die gevlochten zijn? ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat die meer grip geven en minder pijnlijk zijn voor je handen dan linnen of rubber.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 12:16

ja idd die gevlochten leren teugels zijn best fijn!!! bij mn vz pony's hadden we ook een soort gevlochten leren teugels, rijdt echt lekker en glijdt niet zo uit je handen