[TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

[TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:30

Veel voorkomende vraag tijdens de workshops:
'Hoe doe je dat nou, zo'n foto met zwarte achtergrond?'

'Hang je een doek op? Bewerk je dat? Moet dat snachts?'
Antwoord: drie keer nee, het is zoveel makkelijker :D Gelukkig maar!

Er zijn ongetwijfeld meerdere wegen die maar Rome leiden, dus in deze korte tutorial leg ik alleen uit hoe ik zelf een foto met zwarte achtergrond maak en deze perfectioneer met behulp van nabewerking.

De foto maken

De basis: een camera die het liefst handmatig ingesteld kan worden, een paard wat model wilt staan (lichte paarden zijn het allermakkelijkste), en een stalgebouw of schuur met ingang/opening waar je het paard voor kan neerzetten. Als je het paard zelfs nog in de zon kan neerzetten, maak je het jezelf nog makkelijker. Onderstaande afbeelding gemaakt bij Moravita laat de setting redelijk zien (laddertje geen verplichting ;) ) :

Afbeelding

Doordat je het paard in het licht neerzet, en op de achtergrond de opening van het stalgebouw hebt waar het binnen relatief donker is, geeft dit een groot contrast in belichting. Op je foto wordt de achtergrond achter het paard dan al gauw zwart, wanneer je het paard juist belicht hebt. Wanneer je de camera handmatig instelt, heb je dit zelf in handen: let er vooral op dat het paard goed belicht is, de achtergrond zal dan eigenlijk al bijna zwart zijn bij de meeste stalgebouwen. Wanneer je de camera niet handmatig instelt adviseer ik om spotmeting te gebruiken, zodat de belichting uit gaat van het paard.

Soms is een foto direct uit de camera al 'goed' qua achtergrond en is er weinig nabewerking nodig. De volgende voorbeeldjes komen rechtstreeks uit de camera zonder bewerking:

Afbeelding Afbeelding

De foto nabewerken

Maar dit lukt niet in iedere situaatie. Soms is er achteraf nog wel enige nabewerking nodig om de achtergrond echt zwart te krijgen. Ik laat hier kort zien hoe ik dat snel en vrij makkelijk doe in Adobe Photoshop. Ik gebruik hiervoor de volgende basisfoto, onbewerkt rechtstreeks uit de camera, waarop de achtergrond nog duidelijk zichtbaar is:

Afbeelding

Deze open ik in Photoshop en zoom iets in op de achtergrond om goed te zien waar ik moet bewerken. Ik selecteer de 'Burn'tool, in het Nederlands het 'Doordrukken'gereedschap. In de gereedschapsbalk zul je soms eerst met je linkermuisknop op het icoontje wat lijkt op een vergrootglas moeten klikken (zie afbeelding), voor dat je de 'Burn'tool kan selecteren. De 'burn'tool is een handje met de vingers in een rondje bij elkaar (zie afbeelding).

Afbeelding

Dit gereedschap maakt de vlakken waar je overheen gaat, donkerder. Dat is precies wat we willen! Bovenin pas ik nog wel een aantal instellingen aan. De grootte van het penseel/brush pas ik naar eigen inzicht aan, de hardness/hardheid zet ik rond de 50%. Ik zet de Range op Shadows (Bereik op Schaduwen). Hierdoor pakt het gereedschap alleen de vlakken aan die al enigszins donker zijn, de echt donkere tonen. Dit maakt dat je minder snel per ongeluk het paard ook donker maakt. Deze methode werkt hierdoor ook wat makkelijker en ziet er natuurlijker uit dan de achtergrond zwart maken met een penseel, vind ik zelf.

Met exposure of bereik bepaal je hoe heftig het gereedschap werkt. Op 100% zullen de vlakken waar je overheen gaat dieper zwart worden dan wanneer je hem op 10% zet. Hier zie je mijn huidige instellingen:

Afbeelding

Ik begin met de grove vlakken weg te werken. Door gewoon eroverheen te gaan met deze instellingen wordt het automatisch al zwart. Ik laat nog even ruimte over rondom het paard. (zie bovenstaande afbeelding).
Deze ruimte ga ik vervolgens aanpakken door de grootte van het penseel iets kleiner te zetten, de hardheid iets hoger en de exposure iets lager.

Afbeelding

Vervolgens ga ik ook alle randjes ook af. Hoe lager je exposure, hoe minder erg je het ziet als je iets over de randjes van het paard heen gaat. Let op: bij donkere gedeeltes van het paard (hoofdstel, knotjes, in mijn geval) moet je iets voorzichtiger zijn, omdat dit ook al schaduwtinten zijn. Die worden dan ook weer sneller donker als je erover heen gaat tenslotte. Hiervoor zet ik het penseel wat kleiner, iets minder hard, en de dekking/exposure weer iets lager. Dit geldt ook voor plekjes rondom de manen of staart: ik wil dat die nog wat natuurlijk blijven lijken en niet een hele strakke, zwarte rand eromheen krijgen, dus zet ik de hardheid iets lager en de exposure ook iets lager. Dit doe ik ook rondom de tastharen, zodat je die niet helemaal weghaalt. Hieronder zie je mooi hoe je bijv. de wimpers nog kan behouden als je dit doet:

Afbeelding

Uiteindelijk kies ik afhankelijk van de afbeelding of ik de tastharen/wimpers alsnog volledig weghaal of niet, maar op deze manier kán je ze dus makkelijk intact laten op de foto. Als ik alles heb bijgewerkt zoom ik helemaal uit en ga ik controleren of echt alles weg is. Dit doe ik zelf door de afbeelding tijdelijk lichter te maken met Image --> Adjustments --> Levels. (Niveaus, in het Nederlands)

Afbeelding

In het menu wat je dan krijgt schuif ik de middelste schuif meer naar links, dan wordt de afbeelding lichter en zie je of er nog stukken op de achtergrond zijn die niet helemaal zwart zijn. In mijn geval bij de achterhand nog wat:

Afbeelding

Je drukt vervolgens op 'Annuleren' of 'Cancel' en gaat de plekken die je net lichter hebt gezien nog even aanpassen met de Burn tool.

Vervolgens kan je de afbeelding volgens je eigen workflow verder bewerken. Mijn eindresultaat:
Ketting is niet helemaal netjes weggewerkt, maargoed, gaat even om het 'blackfoto'-idee he ;)

Afbeelding

Veel succes :)


NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:39

Super! bedankt :D Dit topic staat nu tussen mijn favorieten!

Larissabest
Berichten: 265
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:43

Wauw! Heb ik zeker wat aan, ga gelijk beginnen met wat foto´s te bewerken!

Priscilla__

Berichten: 1714
Geregistreerd: 06-04-09
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:44

Super goed uitgelegd! Ga het zeker een keer proberen. :)
Thanks!

First_Unique

Berichten: 2284
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: Dicht bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:46

Super leuke instructie nikki! Erg duidelijk uitgelegd!

.... :¨·.·¨:
......`·. ღ First Unique
.......

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:52

Misschien een kleine aanvulling. Ik zorg altijd dat ik nog net iets het contrast moet verhogen doordat eerst te doen zijn de randjes om het paard vaak al helemaal zwart en scheelt heel veel werk bij het nabewerken. Je hoeft dan alleen nog maar de grote vlakken.

Loontje_

Berichten: 1760
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: de Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:58

Mooie tutorial Nikki! *\o/*

.ღ. Mijn Facebook Pagina :) http://www.facebook.com/LioneBakkerPhotography .ღ.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:59

Mooie/nette uitleg!! :)

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:13

Eindelijk een duidelijke uitleg, top!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Larissabest
Berichten: 265
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:35

Heb het net even geprobeerd (dan wel met een foto die niet 'black' bedoeld was, maar vond deze pony zeker een modelletje hiervoor. En aangezien ik van deze pony nog geen 'blackfoto' had, vond ik het wel een leuke toevoeging :) )

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Vind zelf dat de oortjes een beetje wegvallen, en dat er teveel 'kuiltjes en hobbeltjes' te vinden zijn bij de rug-lijn. Komt ook doordat de foto gefocusd is op het hoofd, en de rug ect. onscherp zijn geworden.. Tippies? :+

vivan

Berichten: 762
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:35

Super fijn! Ik was net bezig met een blackfoto, en dat lukte nog niet helemaal. Zo zal het zeker wel lukken :D

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:38

Wilawander schreef:
Misschien een kleine aanvulling. Ik zorg altijd dat ik nog net iets het contrast moet verhogen doordat eerst te doen zijn de randjes om het paard vaak al helemaal zwart en scheelt heel veel werk bij het nabewerken. Je hoeft dan alleen nog maar de grote vlakken.

Precies, dit dus :)

Larissabest schreef:
Heb het net even geprobeerd (dan wel met een foto die niet 'black' bedoeld was, maar vond deze pony zeker een modelletje hiervoor. En aangezien ik van deze pony nog geen 'blackfoto' had, vond ik het wel een leuke toevoeging :) )

Voor:
[ Afbeelding ]

Na:
[ Afbeelding ]

Vind zelf dat de oortjes een beetje wegvallen, en dat er teveel 'kuiltjes en hobbeltjes' te vinden zijn bij de rug-lijn. Komt ook doordat de foto gefocusd is op het hoofd, en de rug ect. onscherp zijn geworden.. Tippies? :+

Hmm, ik vind het er persoonlijk nep uitzien. Een paard voor een deuropening plaatsen is veel effectiever.

Anoniem

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:44

Zo is het geen blackfoto meer larissabest!

nikki, heb je nou altijd zon nodig voor een blackfoto?

Caro_Vladi

Berichten: 431
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:03

Duidelijke uitleg! Ik ga het zeker uitproberen. Dit mag je vaker doen +:)+

(En wat een prachtig paard zeg, die je hebt gebruikt voor de uitleg over het nabewerken :o <<) hihi)

Vladimir (v. Diamond Hit) L1+4//In Memoriam †16-03-2016
Barichello (v. Matterhorn) B+10/L1+12/L2+10/M1+12

Anoniem

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:24

Contrast verhogen is inderdaad ook een goede tip! Hoewel ik niet altijd het contrast van de oorspronkelijke afbeelding hoger wil, en dan moet je weer gaan werken met lagen en gummen of maskers.

Hihi ja zou ik het bijna vergeten, maar de voorbeeldfoto is natuurlijk niemand minder dan de knappe Barichello van Caro_Vladi ;)

Frederieke, zon helpt op zich wel mee, omdat het paard dan lichter wordt en de achtergrond dus ook donkerder als je het paard goed belicht. Maakt het net wat makkelijker zeg maar. Maar ik neem de 'black'foto's ook vaak genoeg zonder zon, kost je alleen soms iets meer nabewerking, tenzij de stal écht donker is. De voorbeeldfoto van het minipaardje is met bewolking genomen, en de voorbeeldfoto zelf van Barichello is op zo'n zon-door-de-wolken-dag genomen, dus ook geen echte blauwe hemel.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:04

ik gebruik dan Picasa.
mij is daar 1x gelukt op een black foto te maken.
maar nu weet ik meer hoe het daar moet weten jullie het misschien?

blond_queen

Berichten: 296
Geregistreerd: 21-03-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 00:43

Toevallig heb ik vandaag een poging tot blackfoto's van mijn verzorgpony gedaan.
En heb net 1 foto bewerkt met jouw uitleg, dankjewel!!

Wel jammer van de touwen en vliegjes. :=
Hij ging steeds rondjes lopen en eten hahaha, en er was niemand die hem vast kon houden.
Afbeelding

Glitter_
Berichten: 2072
Geregistreerd: 28-07-08

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 05:39

Super uitleg! Ga het van de week proberen!

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:05

Super uitleg!

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:11

Wat een superhandige tutorial!

Ik ben zelf al eens aan de gang gegaan, maar je kunt op onderstaande foto's zien dat ik her en der nog wel wat ervaring mis...;)

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

De belichting vind ik ook erg lastig trouwens (zoals op de 2e foto zichtbaar is). Ze stond hier in de deuropening van stal. Is het slimmer om haar, zoals bij jouw achter de schermen foto, helemaal buiten te zetten?

Everything seems impossible until it's done - Nelson Mandela

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:16

Wat een leuk topic, ook leuk om te zien dat iedereen het anders doet haha.

Zelf werk ik ook met Photoshop (Elements).
Maar ik zie wel dat je wat anders doet haha.

Ik zal even kijken of ik twee foto's kan bewerken met jouw en mijn manier, om te zien of er verschil in zit.


Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:44

Wauw, fijne uitleg! Hier ga ik ook eens mee aan de slag ;)

Aglaja (v. Olivi): dressuur M1 + 9, cross BB (eindstand) - verkocht
Biyou (v. onbekend): dressuur M2 + 8, springen B, cross BB (eindstand) - overleden
Zarco (PRE): L/M niveau

Balou_k

Berichten: 14051
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:47

Geweldige uitleg!! Ik heb het toevallig een paar weken geleden voor het eerst geprobeerd, foto's zijn iets donker maar voor een eerste keer zonder voorbereiding en een vreemde camera was ik tevreden!
Ik weet nu dat ik het paard dus wat minder ver in de donkere ruimte moet hebben, geen probleem een les voor de volgende keer!

Ik werk overigens met adobe lightroom. :)

Afbeelding

Afbeelding

23-12-2018, Soms lacht het leven even.


NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: [TUT] Foto's met zwarte achtergrond (zgn blackfoto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:03

@ hierboven; mooi! alleen jammer dat de oren wegvallen doordat die ook zwart zijn :\

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:07

He Nikki gave tutorial! Altijd leuk om te zien hoe andere het doen. Ook bij mij staat hij in mijn favorieten :)

I am always doing that which I cannot do, in order that I may learn how to do it. Pablo Picasso.

NIEUWE CANON 5D M2 te koop wegen overcompleet. Maar 8438 clicks, in nieuwstaat!
http://www.bokt.nl/markt/ad/368824/nieuwe-canon-5d-m2-maar-8438-clicks


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers