Mijn grote vriendin is niet meer...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fnanne

Berichten: 14268
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Mijn grote vriendin is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 23:22

        Afbeelding
        Bíjna 26,5 jaar oud mocht je worden... Maar dat redde je niet meer...
        Afgelopen vrijdag is mijn mooie Fanja over de regenboogbrug gegaan.

        Maart 1987 werd Fanja geboren, in datzelfde jaar werd ze gekocht door een man op de Zuidlaardermarkt. Hij kocht haar voor één van zijn dochters, die in de daaropvolgende jaren haar inreed en een aantal veulens bij haar fokte. Als zes of zevenjarige kwam Fanja terecht bij de Stichting Gehandicapt Paardrijden, alwaar ik in die tijd vrijwilliger was. Fanja was niet de meest makkelijke merrie, beetje humeurig, en in de ogen van veel mensen een soort kameel. Ik vond haar prachtig...
        Na een paar jaar ging een droom in vervulling: ik mocht haar gaan verzorgen. Wat inhield dat ik haar, omdat ik vrijwilligerswerk deed, in de weekenden en vakanties mocht rijden en knuffelen en úúúren poetsen. Dat was voor mij op en top genieten. Maar zo nu en dan kwam er een kink in de kabel: Fanja kreeg last van haar rug, werd meer en meer humeurig en de stichting zag het somber in. Hoe verder te gaan...
        Ze mocht een jaar 'vrij' van haar werk en werd ergens anders gestald, en door iemand anders verzorgd. Wat had ik het daar moeilijk mee... Na een jaar kwam ze terug als redelijk vrolijk paard, maar helaas werd al snel duidelijk dat ze het werk gewoon niet leuk vond, maar ook dat ze fysiek niet in orde was; haar rug speelde op.

        Ik was inmiddels afgestudeerd en had een baan. Spaarde wat geld voor mijn rijbewijs en hopelijk; een autootje.
        Omdat Fanja niet meer geschikt bleek voor het werk bij de Stichting, en men wist dat ik erg gek van haar was, kreeg ik de vraag: 'of ik haar niet zou willen kopen...'
        ...
        Ik?? Een eigen paard???

        Het rijbewijs en het autootje... Daar kwam de eerstvolgende jaren niets van terecht :D
        Ik mocht Fanja 3 maanden 'op proef' en dat beviel goed. Na advies van de dierenarts en een instructrice die me wel wilde helpen met de juiste training hakte ik de knoop door die eigenlijk nooit gehakt had hoeven worden: Fanja werd van mij!!!

        Afbeelding
        (Deze foto is gemaakt op de eerste avond dat ze 'van mij' was... Ik stond met knikkende knieën te poetsen...)

        De jaren daaropvolgend waren als een soort droom... Hoewel sommigen mij voor gek versleten: een oud manegepaard kopen... Dat doe je toch niet?? Was ik de koning te rijk: ik kon me niets beters wensen dan deze grote vriendin!!!
        In 2004 besloot ik op zoek te gaan naar een hengst voor Fanja, zodat ze -later, ooit, als ze héél oud zou zijn- toch nog zou 'voortleven...' Mijn keuze viel op de Gelderse hengst Parcival. En in mei van 2005 werd Andante geboren. Die zomer was voor ons als een sprookje; ik geloof niet dat ik Fanja ooit zó mooi en trots heb meegemaakt.

        Afbeelding

        Nadat Andante was gespeend was pakte ik het rijden met Fanja weer op: en we genoten volop van elkaar.

        Afbeelding
        Afbeelding

        Het was in die tijd dat een vriendin zei: 'Tineke heeft geen paard, nee: Fanja heeft een mens.'
        En zo voelde het ook: een grote, vierbenige vriendin :)
        In 2007 begon Fanja fysiek weer minder te worden... Stijf en stram... Na veel tobben en bezoekjes van de DA en osteopaat hakte ik een moeilijke knoop door... Het wordt tijd voor Fanja haar pensioen. Maar hoe doe je dat? En waar??
        In 2004/2005 leerde ik dankzij het DBT (DikkeBuikenTopic) van dat jaar Bokker Kaotictjinta kennen. Niet alleen op Bokt klikte het tussen ons; maar ook irl konden we het goed vinden. Op een dag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of Fanja bij haar 'met pensioen' zou mogen... En dat mocht!!! :D

        2008 zou het jaar worden waarin Fanja met pensioen zou gaan, maar niet zomaar... Ik wilde haar daar zelf naartoe rijden; opstappen in IJsselmuiden en gaan met die banaan!! Een droom die werkelijkheid werd die zomer. Inderdaad: opstappen en gaan: [ITP] Te paard van IJsselmuiden naar Duitsland. het werd de rit van mijn leven...

        Afbeelding

        En dan is het ineens zo ver: Fanja met pensioen... Wat voelt dat dan raar als je weer weg gaat na zo'n mooie rit, en je laat je vriendin achter... Maar ow: wat heeft ze het getroffen daar in Duitsland...
        Mijn wens voor Fanja was dat ze, na al die jaren van hard werken en een goede vriendin zijn; nog een paar jaar paard zou mogen zijn tussen de andere paarden. Een jaar of 2 zou mooi zijn. Of misschien wel 3...
        Het zijn er 5 geworden. 5 machtig mooie jaren waarin ze met de kudde meedeed, een knuffel kwam halen en vooral héél veel at. Haar grootste hobby :D

        En nu is het klaar. Geen Fanja meer... Geen scheve bles die me aankijkt en met haar lip frunnikt aan mijn broekzak, in de hoop dat er nog een snoepje of restje brok te vinden is...
        Wat blijft zijn de herinneringen, en de foto's...

        Afbeelding

        Afbeelding

        Afbeelding

        Afbeelding

        Afbeelding

        Via deze weg wil ik Tjinta en manlief ook veel sterkte wensen en enorm bedanken voor alles wat ze voor Fanja -en mij- hebben betekend en nog steeds betekenen. Sommige dingen zijn niet in woorden uit te drukken...

        Fanja: 1987 -2013...

jansen123

Berichten: 253
Geregistreerd: 31-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:26

wauw, echt mooi geschreven!
heel erg veel sterkte :j

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:27

wauw wat had jij een mooie band met haar! duidelijk af te lezen aan de foto's
sterkte met het verlies!

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:28

Heel veel sterkte. Ik heb Fanja een paar keer gezien tijdens mijn bezoekjes aan Saeby. Wat een leuk paard was het! Heel veel sterkte met het verlies. Ik denk dat Fanja super blij is dat jij haar mens bent geweest.

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:29

Wat een mooi verhaal, en ontzéttende leuke fotos.. daar kan je echt met plezier naar terug kijken.

Heel veel sterkte.

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:30

Wat een prachtig topic heb je gemaakt, de liefde straalt ervan af. 26 is een mooie leeftijd, maar als je zo'n band hebt, komt het einde altijd te vroeg. Heel veel sterkte met het verlies en probeer steun te vinden in alle mooie herinneringen die je aan jullie tijd samen hebt. :(:)

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:30

10, zoals ik al in het TM topic zei, HEEL veel sterkte en een dikke digitale knuffel! :(:)

Anyday

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:31

Wat een prachtig verhaal, wat heeft Fanja het met jou getroffen! Koester de mooie herinneringen... Heel veel sterkte met het grote verlies van je grote vriendin! :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:32

Wat een prachtig overzicht en wat heb je haar lief gehad.
Liefde is loslaten. Heel veel sterkte!

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Mijn grote vriendin is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:35

Heel mooi geschreven. Wat een prachtig verhaal.
Veel sterkte!

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:35

*slikt brok weg*
Sommige paarden en mensen horen hun leven echt bij elkaar te slijten. Het is super dat jullie elkaar gevonden hebben, maar wat moet het afscheid pijn doen zeg...

Veel sterkte...

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:36

Wat schrijf je mooi en liefdevol over je paard TS, en ik vind het een bijzonder verhaal. Heel veel sterkte, en naar ik begrijp heb je een prachtige erfenis. Geniet van 'm!

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Mijn grote vriendin is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 23:39

sterkte

heb je haar veulen nog

_Carien

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Mijn grote vriendin is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 00:00

Jullie band is niet alleen te zien, maar ook te voelen. Wat een gemis...en wat herken ik veel in jullie verhaal.
Heb stiekem een traantje gelaten bij het zien en lezen van jullie verhaal.
Prachtig en bitterzoet.... Sterkte :(:)

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Mijn grote vriendin is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 00:08

Ach Tineke, wat naar dat je je grote vriendin moet missen nu. Ik weet hoe bijzonder ze voor je was. Gelukkig heb je Andante nog, zo blijft ze toch een beetje bij je.
Sterkte!!

(en vreselijk ongepast hier, waarvoor sorry, maar met Kareltje gaat het gelukkig prima, en hij is nog net zo knap als het prachtige schilderij wat je van hem maakte, en waar ik nog dagelijks enorm blij mee ben. Je hebt een bijzonder talent!).

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 00:10

Wat een mooi topic, maar wat een vervelende reden. Ik ben geroeed als ik het lees. Heel veel sterkte.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 00:11

wat een byzonder paard was ze :) heel veel sterkte met je verlies,ze heeft een geweldig leven gehad met jou :) groetjes deess

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 00:14

Heel mooi geschreven, de liefde tussen jou en Fanja straalt er gewoon vanaf.
Heel veel sterkte.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Mijn grote vriendin is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 00:18

Wat ontroerend mooi geschreven ...

Heel veel sterkte met het verlies van je prachtige vriendin :(:)

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Mijn grote vriendin is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:04

Wat een heerlijk leven heeft ze bij jou, en later bij Kaotictjinta, mogen hebben. Heel veel sterkte met het verlies. :(:)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Mijn grote vriendin is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:23

Heel mooi geschreven!!

Sterkte!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Mijn grote vriendin is niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:39

Sterkte Tineke, Fanja had het echt getroffen met jou!
Je hebt Adante nog toch? Ze lijkt op Fanja :)

Fnanne

Berichten: 14268
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 09:11

Wat een reacties allemaal :) fijn en troostend om te lezen.
Andante is niet meer in mijn bezit, wij hadden samen niet de klik die ons beiden gelukkig zou gaan maken. Ze heeft nu een fijn nieuw baasje. Fanja's kleindochter, nu twee jaar, die komt binnenkort thuis. Ze staat nu nog bij kaotictjinta in de kudde.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:17

Dag merrie.
Sterkte

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:18

Je mooie rooie vriendin! -O- Wat jammer dat ze er niet meer is. Heel erg veel sterkte!