Western? cowboys??? ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 19:08

Hello!
Ik weet echt niets van Western rijden en daarom zou ik graag hebben dat jullie iets over het uitgangspunt van western zeggen, of wat er zo speciaal aan is. Leid me rond in de wondere wereld van de western Knipoog .
Gewoon een introductie Lachen
- wat vinden jullie er leuk aan?
- waarin verschilt het allemaal? (niet echt over de rijstijl, maar meer 'waar streef je naar bij western?')
- wat voor een wedstrijden heb je bij western?
- waarom heb je voor die manier van rijden gekozen en wie heeft daarvoor de Engelse rijstijl uitgeprobeerd? Waarom overgestapt naar western?
- hoe paardvriendelijk is het?

bedankt,
Femke


de paardengenietster

Berichten: 24
Geregistreerd: 03-05-01
Woonplaats: berkel/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 11:14

Voor mij is het belangsrijkste uitgangspunt van westernrijden en het grootste verschil met engels rijden dat je bij western het paard LOSLAAT dwz geen konstante aanleuning.
Hoe paardvriendelijk westernrijden is ligt aan de ruiter.

Ik ben overgestapt naar western omdat ik iemand zag rijden die een hele mooie stijl heeft. Vervolgens ben ik meegaan kijken op wedstrijden. Er heerste daar een ongedwongen leuke sfeer. De mensen juichen en klappen bij goede oefeningen. Er is plaats voor een eigen identiteit. Ik bedoel leuke kleding.

Ik rij zelf trail. Hierbij moet je paard allerlei oefenen doen die ze tijdens een trail (buitenrit) tegen zouden kunnen komen. Verplichte onderdelen zijn: Het hek, openmaken sluiten van een hek. Loslaten geeft strafpunten. Over 4 balken rijden afstand tussen de balken in walk 40-60cm in jog 80-100cm en in lope 180-210 cm. Achterwaarts gaan door of een L of door drie pionnen.

Ook rij ik reining hier bij laat je galop, cirkels, wissels, speedcontrol, roll backs, stops, spins, backups en stilstaan zien.

Mijn paard vindt in de trail het achterwaarst gaan door de hindernissen leuk. vooral met toeschouwers.

Leuke ponies heb je trouwens.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-01 12:02

Hey! die proeven lijken mij wel heel leuk, en praktisch als je veel buitenrijdt.
Waarom kan je geen western rijden met een gewone zachte trens? Of gaat dat wel? De meesten rijden toch met een scharenbit, of een 'mechanisch hackmore' (of zo iets)?
Aangezien je je paard toch los laat en nauwlijks spanning op de teugels hebt? Ik denk dat je met je opmerking 'Hoe paardvriendelijk westernrijden is ligt aan de ruiter.' je wel helemaal gelijkt hebt. Je kan met scherp bit een paard serieus pijn doen, dus moet je er toch mee weten om te springen.
Het is dus niet zomaar eventjes overstappen naar een andere rijstijl, zonder er genoeg van af te weten?
Femke

Jij hebt een welsh-K ? heb je er geen foto van???

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 12:40

Westernrijden kan ook met een ander bit hoor.
Doen sommige mensen ook, ik dacht dat het alleen niet mocht op wedstrijden ofzow Verward

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 12:47

Hallo Visje,
Ik rij ondertussen al bijna 9 jaar western. Hiervoor heb ik 3 maanden dressuur gereden. Dressuur vond ik niet zo leuk, zo stijf allemaal. Via via ben ik erachter gekomen dat er ook zoiets bestond als westernrijden. Dit vond ik veel leuker om te doen, zowel voor mij zelf als voor het paard en ik zou ook nooit meer terugwillen naar de dressuur. Wat mij aanspreekt is het rijden met zo min mogelijk aanleuning, de variatie in rijmogelijkheden, de ontspannen sfeer en de ontspannen manier waarop je met je paard om gaat. Verder bevalt het me wel dat het een manier van signaal rijden is en niet contact rijden. Hierbij moet je paard dus min of meer mee denken. Je geeft bv. aan hoe snel je paard moet draven, en als ze zo snel draaft, hou je op met benen geven. Het paard moet nu uit eigen beweging op dat tempo blijven lopen, dit is haar taak niet meer die van de ruiter. Dit leren ze natuurlijk niet van vandaag op morgen. Waar streef ik naar? Op een ontspannen manier mijn paard goed verzameld haar oefeningen zo goed mogelijk te laten doen. Wat voor wedstrijden zijn er? Veel soorten! Je hebt reining, pleasure, horsemanship, trail, cutting, western riding, fencework, halter, showmanship at halter, hunter, hunter hack, barrelracing en polebending. Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn. Kortom, een legio onderdelen waaruit je kunt kiezen. Te veel om hier uit te leggen. Als je iets meer wilt weten over deze onderdelen, dan wil ik het best in een volgend berichtje typen. Niveaus gaan van onderlinge wedstrijden tot WK´s. Ook hier in Nederland is er ieder jaar een NK open en een NK Quarter. Er is in november een reined cowhorse futurity waarin 3 en 4 jarigen hun kunnen kunnen laten zien. In duitsland is ieder jaar een EK.
Het is zo paardvriendelijk als je het zelf maakt. Bij een goede trainer merk je dat het uitgaat van rust en van de mogelijkheden van het paard. Bij alles wordt uitgegaan van het principe: snapt hij wat ik wil en kan hij dit wel snappen. En dan dus ook, hoe breng ik hem dit bij op een zo goed mogelijke manier. Meestal krijg ik dus de schuld als het mis gaat. Helaas heb je ook trainers die niet zo te werk gaan en met het betere ruk en pluk werk het paard bv. aan de teugel proberen te krijgen. Trainers die beweren een jong paard binnen 3 maanden op top niveau te krijgen moet je vooral zien te mijden. Gelukkig zien steeds meer mensen in dat dit geen goede manier is om met een paard om te gaan.
Je vroeg ook iets over het bit waarmee gereden wordt. Dit hangt af van zowel het niveau van de ruiter als van het paard. Je begint een paard te trainen op een western d-trens. Ze zijn zwaarder in gewicht en dunner dan een watertrens. Bedenk daarbij wel dat westernruiters met veel minder aanleuning rijden en dus minder druk in de mond van het paard geven. Als het paard een bepaald niveau in training heeft behaald, gaat hij over naar een gebroken scharenbit (shank snaffle). Je moet dan met 1 hand gaan rijden. Het vereist dan dus ook een bepaald niveau van de ruiter wil dit goed gebeuren. Pas in een later stadium wordt overgestapt op een stangbit. Helaas gebeurt deze volgorde niet altijd omdat mensen gewoon geen weet hebben en denken: western dus stangbit. Dit is dus niet zo! Je hebt helemaal gelijk dat een scherp bit in onervaren of harde handen schade kan aanrichten.
Nou ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal.

Groetjes,

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 16:07

Ik ben 5 jaar geleden meteen met western begonnen (een vriendin van me had een Amerikaanse app. waar ze western meet reed/rijdt, vandaar...) en dat beviel mer erg goed, dus ik rijd nog steds western. Haha! 3 jaar geleden heb ik (heel impulsief Knipoog )mijn eigen paardje gekocht, een arabier merrie van inmiddels 11, ze is reining getraind en dat wil ik dan ook wel bij houden maar ik ben zelf niet erg wedstrijd gericht eigenlijk...als ze haa vertrouwen in de trailer weer terug heeft wil ik wel eens een beginnerswedstrijdje proberen, lijkt me wel leuk, maar dan denk ik wel dat ik voor de pleasure ga (ivm plankenkoorts...hihihi). Ik rijd Escaal zo lang als ik haar heb "gewoon" met een trens, doet ze het prima op!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-01 21:57

Heel erg bedankt voor jullie uitleg! Ik denk dat ik maar eens een dik boek ga zoeken over Western *LOL* (maar dan wel NA de examens Boos! )
Al dat soort oefeningen lijken mij wel veel leuker als de (soms wel saaie) dressuur. Maar als ik zo'n 'cowboy'-achtig persoon zie langskomen... *grinnik*

Nog wel een paar vraagjes...

Hoe werk dat, een overstap van 'gewoon' rijden naar western (concreet)?? Je kan je paard toch niet ineens 'loslaten' en hopen dat hij het allemaal goed doet? Die van mij zou als een pudding ineen zakken Knipoog .

Oja, hebben jullie een foto van wanneer jullie western rijden? (sliding stop Dromen )

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 12:39

op mijn site heb ik een paar foto's staan van Lois. 1 met mij erop en 1 met m'n vriend erop. die waar ik op sta was m'n eerste les van Cl@udia. ziet er niet echt actief uit want toen moesten we nog heel veel leren. vooral veel cirkelen om Lois soepel te krijgen. een foto van een sliding heb ik helaas nog niet. ik zal m'n vriend eens meenemen om Lois z'n minisliding te laten fotograveren Knipoog
mijn site is http://jump.to/naha

Niets zo charmant als een paard in her land.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 23:26

hey natascha ik kan m'n camera de volgende keer wel meenemen hoor, als je beloofd naast je sliding weer zo'n mini rodeo te doen }>

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 08:55

Ik was het niet van plan en Lois hoop ik ook niet. Die is er ook van geschrokken geloof ik want die is nu poeslief Knipoog (en hij krijgt steeds meer lol in die maffe Parelli oefening)
Over western en cowboyz gesproken... Knipoog
en over de vraag van visje: "wat is er zo leuk aan?" ik vind zelf een hoop oefeningen erg leuk. lekker creatief met je paard bezig zijn en er nog een hoop van leren ook. misschien dat je ze ooit terug kunt vinden als C@udia's boek af is. Zeker de Parelli oefening voor galopswissels is erg hilarisch de eerste keer Lachen

Niets zo charmant als een paard in her land.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 04:41

Ik streef nergens naar. Het is voor mij ook geen sport. Voor mij is het werken en ontspanning. Als ik mijn paardje opzadel dan moet er 9 uit de 10 keer gewerkt worden. Wij drijven de koeien op met onze paarden en als dat niet hoeft te gebeuren, dan moet het hek wel nagelopen worden en dat gebeurt ook op de paardjes (lange afstanden). En we gaan uiteraard ook wel op een trailride als ontspanning Lachen Voor mij heeft western een andere betekenis dan voor de meesten hier.
groetjes, Caballo

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-01 13:25

oh! Caballo, zo moet dat!!! Jij bent een van de 'echte' *LOL* *LOL* *LOL*
Jammer dat wij geen koeien hebben, en dat hier zo weinig plaats is om de omheining te checken (dat die ik zelf in 5 minuten te voet Boos! )
Femke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers