enten 1 of 2 keer per jaar ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

enten 1 of 2 keer per jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-02 11:49

tommy heeft in in april zijn enting gehad. nu moeten er in oktober bij ons op stal ook weer een aantal paarden geent worden.
ik vraag me af ik tom ook weer zal laten enten, je hoort steeds vaker het advies om je paard ieder hallfjaar te laten enten ipv 1 keer per jaar.
wat doen jullie ?
op dit moment rijden we nog geen wedstrijden maar daar komt hopen we verandering in als pim zij e-rijbewijs heeft gehaald.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 12:03

op wedstrijden wordt gewoon van je verwacht dat je paard 1 keer per jaar wordt ingeent. 2 keer per jaar zou je kunnen doen als je op grote wedstrijden komt ivm de vele paarden,maar noodzakelijk is het niet.

Wodan en ik onderweg in de M2


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 12:14

Een enting is 9 maanden goed, ik doe het dan ook 1x in de 9 maanden..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 12:49

ik ent gewoon 1x per jaar, maar men dan alleen recreatief

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 13:22

1 keer per jaar is momenteel nog goed, ze willen het gaan veranderen naar 1x in de 9mnd omdat een enting tot die tijd op zijn best werkt, als je op wedstrijd gaat zou ik het wel ieder 1/2 jaar doen, doei gr shaneen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 17:24

Een gewone influenza-enting is in principe 9 maanden afdoende werkzaam. Daarna neemt de immuniteit af, als er geen herinfectie plaatsvind. De snelheid van de afname is niet goed te voorspellen maar wat daarom geadviseerd wordt: bij actief wedstrijdrijden of veel contact met vreemde paarden heeft het zin om 2 keer per jaar te gaan enten. Ook omdat het wedstrijdseizoen het hele jaar doorgaat. Rijd je recreatief dan volstaat 1 keer per jaar enten.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 19:22

Ik doe het 1 x per half jaar. Maar ik snap het niet, als de enting tot 9 maanden werkzaam is, en daarna niet meer, zou een basisenting dan niet weer noodzakelijk zijn na die tijd?

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 22:16

ik ent altijd 2 keer per jaar,puur omdat mijn pony op een pension staat waar ook nog weleens paardenwissels zijn en dus kan ze sneller in aanraking met virussen komen,en elke 6 maanden enten,dan weet je dat ie optimaal beschermd is.

soms is het beter om te zwijgen

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 07:39

Hoe staan jullie dan tegenover NIET enten? Ik ken genoeg mensen die niet enten.
De paarden waar ik op rij worden 1 keer per jaar geent, vaker is niet nodig voor wedstrijden, dus gebeurt het ook niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 08:38

NaVy! schreef:
Maar ik snap het niet, als de enting tot 9 maanden werkzaam is, en daarna niet meer, zou een basisenting dan niet weer noodzakelijk zijn na die tijd?


Na 9 maanden neemt de immuniteit geleidelijk af. Dat duurt wel even en het is voor ieder paard weer anders met welke snelheid dat is. Na een jaar is toch echt een nieuwe inenting nodig om een voldoende hoge immuunstatus te behouden. Dan is bij bijna alle paarden de immuunstatus zo laag dat ze weer ziek kunnen worden van een besmetting. De regel is daarom op 1x enten per 12 maanden gesteld.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 14:49

Ik ent om de 9 maanden tot max. 2x per jaar. Eerst 2x omdat stal het 2x liet doen, nu moet ik zelf laten komen met de voorrijdkosten er bij dus vind ik om de 9 maand voldoende.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:44

Ik vind enten niet meer dan normaal. Bij ons op stal enten ze 2 keer per jaar en ik laat Baduh gewoon meedraaien. Ze enten niet voor niks, het is tegen pijnlijke, sluimerende en soms zelfs dodelijke ziektes, en ik zou me nog jaren schuldig voelen als mijn paard dood ging omdat ik hem niet eens die 2 prikjes per jaar had gegeven.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:58

Toen Alfie nog koerste en op de trainingsstal stond werd hij 2 keer per jaar geent. Nu nog maar 1x per jaar omdat hij op een andere stal staat en het voor de endurance niet vaker dan 1x per jaar wordt gevraagd.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:26

ik 1 keer per jaar, maar er zijn ok paarden die voor hyun weersand 2 keer per jaar moeten zo hebben wij er ook 1 op stal

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:34

germie schreef:
Hoe staan jullie dan tegenover NIET enten? Ik ken genoeg mensen die niet enten.
De paarden waar ik op rij worden 1 keer per jaar geent, vaker is niet nodig voor wedstrijden, dus gebeurt het ook niet.


Precies, dat doen de meesten bij ons op stal ook, uitzonderingen daargelaten.
Maar niet enten kan op zich ook prima hoor.
De manegepony's bij ons op stal zijn niet geënt en er is bij ons toch een behoorlijk heen en weer gesleep met paarden, omdat er met de paarden ook gehandeld wordt. In 8 jaar tijd hebben we van de 15 pony's 1X eentje gehad die waarschijnlijk een influenza infectie heeft doorgemaakt en verder is er nog nooit iemand ziek geweest. En dat erwijl we best verschillende andere soorten virusziekten door de stal hebben gehad, waar juist veel geënte paarden wel ziek van geworden zijn?
Lijkt wel of door het enten ze vatbaarder zijn voor andere virussen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, IASCrawler, Trendiction en 80 bezoekers