Hoefvet en teer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-01 16:24

Gebruiken jullie dit?? En hoe vaak.
Ik heb het wel en gebruik het af en toe maar een kennis zei dat je er absoluut niet aan moet beginnen. Wat is jullie mening hierover?? En maak je eerst de hoeven nat voor je er vet op smeert???
Kan hoefvet ook op de onderkant van de hoef of mag daar juist alleen teer. Misschien een beetje domme vraagjes maar ik weet het ook niet precies.

Groetjes Renee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 16:32

Ik teer of vet de hoeven van mijn paarden nooit, en ze hebben echt tophoeven! Ik vet ze alleen in bij wedstrijden, verder nooit.
Teer is goed als de onderkant van de hoef erg zacht is (rotstraal).
Vet is helemaal knudde spul, het sluit de hoeven af zodat er geen vocht in of uit kan.
Als je paard gezonde hoeven heeft, moet je er gewoon niet aan beginnen. De hoef houdt zichzelf namelijk heel goed in balans, en heeft daar geen verdere hulp voor nodig. Wilde paarden kennen toch ook geen vet of teer? En die hebben allemaal top hoeven!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 16:36

Dat zijn helemaal geen stomme vraagjes. Want of je bv. beter alleen teer op de onderkant van de hoef smeert of ook hoefvet kan, weet ik ook niet.
Ik gebruik hoefolie van Leovet en hoefvet met laurierolie.
Ik gebruik de 2 een beetje afwisselend en na het rijden. Als ik gereden heb krab ik haar hoeven nog eens uit en vet ze in met dus ofwel olie ofwel vet. Ik weet wel dat je niet de hele hoef moet invetten dat je vooral onder en in de haren moet invetten omdat de hoef daar ontstaat en daar de olie of vet dus goed kunnen inwerken. Ik zeg natuurlijk niet dat je niet heel de hoef mag invetten, dat doe ik ook wel eens, vooral als ik buiten ga rijden of voor een wedstrijd.
Maar m'n hoefsmid zei dus dat het het beste was dat je de hoef bovenaan invet!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 17:01

Ik vet ook alleen als ik een wedstrijd heb(eigenlijk nooit dus) of als mijn paard eens netjes op de foto moet.
Mijn smid vet ze altijd ff als hij de hoeven gedaan heeft. teren doe ik alleen als er rotstraal dreigt.
Maar ik laat het zoveel mogenlijk staan. te veel vetten is niet goed. Krijg je brokkel hoeven van.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 17:11

Ik vet ze ongeveer 1 keer per week in.
Ik heb altijd het idee dat hoeven heel erg droog kunnen worden (net zoals je lippen) en daarom afbrokkelen.
Misschien rare gedachte, maaja

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 17:21

Ik vet de hoeven alleen in voor een wedstrijd(dus niet zo vaak)
Teer soms en daan bijna alleen de achterhoeven, omdat Ling in een stand staat en als er dus mest ligt ze daar ook in gaat staan.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 17:25

Mijn hoefsmid van vroeger was niet zo`n voorstander van invetten, had alleen maar zin voor het oog volgens hem. De hoefsmid die daarna kwam was wel voor invetten. Vooral in de zomer als het zo ontzettend droog was moest ik twee keer per week een half uur in het water gaan staan met de paarden en daarna de hoeven invetten, anders brak ie zijn kapmes op de hoeven! Nu heb ik weer een andere hoefsmid en die is helemaal fanatiek met smeerseltjes. Paarden met goede hoeven moeten afentoe worden ingevet. Als het erg droog is, hoeven eerst nat maken en als het nat is hoeven gewoon droog invetten. Omdat de paarden nu dagelijks door de creek lopen te banjeren zijn hun hoeven weer veel te zacht dus nu smeert de hoefsmid er een soort plakkigerig spul op (ruikt naar lijm) dat een soort beschermlaagje vormt. Op deze manier laten de nagels niet zo snel los en heb ik ook minder problemen met brokkelhoeven.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 19:19

Ik gebruik heel sporadisch hoefolie op de kroonrand, ook heel af en toe dan borstel ik de hoef schoon met water en smeer ik er eerst een desinfecterend (RWL Pro Ablutio) middeltje op dat narigheid voorkomt en daarna wat RWL Textura dat maakt harde hoeven zachter en zachte hoeven harder...
dit mag je niet op de kroonrand en straal gebruiken (dit ritueel alleen voordat ik naar een ander terrein ga of ben geweest). Teer doe ik maar heel af en toe zo'n 3x in het jaar als ik denk, 'ik vind zijn straal niet zo mooi als normaal gesproken'. Volgens de hoefsmid heeft mijn paard perfecte hoeven, maar sinds hij voor hoefijzers heeft vind ik het zo nu en dan wat minder Scheve mond\

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 19:26

Soms krijgt Isolda boven aan haar kroonrand wat uitdroging ofzo. Ziet er een beetje schilferig uit. Dan gaan we eerst goed voetjes wassen in de zee en als we thuiskomen een dun laagje vet erop, alleen de rand.
Na een tijdje zien ze er weer beter uit. Maar goed, das misschien maar 1 of 2 x per jaar.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 22:55

als het erg lang droog weer is dan spuit ik twee maal per week de hoeven nat en vet ze (als ze nog nat zijn)in met hoefolie.zo houdt je vocht in de hoef.
als het zo nu en dan regent vet ik niet want dan loopt mijn pony met haar voetjes door het natte gras en krijgt zo haar vocht voor haar hoefjes.teren doe ik niet,,alleen met echt blubberdeblubber en zachte straal is het wel aan te raden,maar die heeft ze nooit Pling
ik heb hoefolie van carr,day &martin,tea trea hoefolie heet dat.
als deze pot op is ga ik rainmaker proberen.
mijn pony heeft overigens oersterke en gezonde hoefjes.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 23:03

IMO de grootste onzin die er bestaat.
TEer is alleen handig met rotstraal ed.
Maar de hoef is zo hard daar kan gewoon geen vet bij.
En als je echt iets wilt deon moet je het met nat weer doen als ze in een zeiknatte bak doen en dan invetten zodat de hoeven afgesloten worden.


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 23:22

Als je paard droge harde hoeven heeft kun je hem ook met zijn hoeven een aantal minuten in een emmer met water zetten. Daarna olie of vet dan houd het het vocht vast als je het aanbrengt op droge hoeven dan houd het alleen maar vocht tegen. IMO is de beste remedie paard veel buiten zetten ook in wat viezer weer, slechts voor de hoeven is al die gore troep in de stal die de hoeven week maakt en aantast!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 23:35

Teren is helemaal niet zo goed, is behoorlijk ouderwets en allang achterhaald.
Dat is wat mijn instructrice en hoefsmid zeggen; het teer zorgt ervoor dat de hoef helemaal afgesloten wordt en dat is hardstikke slecht. Vetten doe ik ook nauwelijks, alleen eens na het rijden als de hoeven afgespoten zijn en ze er erg droog uitzien.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 00:56

op de manege heb ik ook een verzorgpaard staan, genaamd kimberly. en die staat in een stant. en haar achter hoeven zijn dus erg zacht, en die vet ik elke keer in als ik er ben en het gaat nu al een stuk beter met haar hoevjes. Chess de shet, staat het hele jaar door buiten, en zijn hoeven vet ik eigenlijk nooit in. en die hoeven zijn echt prima!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 07:59

ik vet de hoeven ook nooit in, volgens mij sluit het zich dan alleen maar meer af Verward
Maar als de hoeven er , net zoals laura zegt na het wassen droog uit zien, pak ik ff de hoefolie, verder niets.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-01 10:18

Bedankt voor de reacties.
Mijn pony staat nu op het land (en heeft nooit ergens anders gestaan) maar omdat het weiland nu al zo kort is (we gaan het in 2en doen) wil de stalhouder graag dat ze in de herfst/begin winter op stal gaat. Hij heeft een heel mooi stalletje waar ze in kan en ze mag dagelijks grazen.
Nu vet ik eigenlijk ook bijna nooit maar het zag er gisteren heel schilferig uit op de kroonrand dus toen heb ik wel gevet.
Moet ik nou vaker vetten als ze op stal staat van de winter?? En teren?? (ivm met de mest die ik elke dag weghaal en de natte plekken)
Renee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 10:45

nee hoor.houdt je stal goed schoon en spoel zo nu en dan de hoeven met water schoon.als je merkt dat de straal echt zacht wordt kun je wel 1 keer per week teren.maar zolang de hoeven er goed uitzien?niets doen

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-01 11:17

Oké bedankt.

Groetjes Renee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 10:03

Rainmaker (verkrijgbaar bij de Paardendrogist) is echt superspul! Is wat prijzig in aanschaf maar je doet zo een jaar met die pot.

Waar je wel om moet denken is dat je als je iets op de hoeven smeert, niet je paard in het zand zet (of in de bak gaat rijden), want dan plakt het zand op de hoef en onttrekt dan juist vocht uit de hoef.

Dus: insmeren: dan op stal (of droge wei) totdat alles ingetrokken is.

Verder gebruik ik ook vaak Hoefvocht (ook bij Paardendrogist), alleen in de zomer. Vetten doe ik zelden en dan alleen als de hoeven nat zijn.

Teren doe ik ook niet zo vaak, gewoon zorgen voor een goede schone stal. Toon heeft erg diepe straalgroeven, dus die moet ik wel goed in de gaten houden, maar bij Kaminka is teren helemaal niet nodig.

Groetjes Mieke

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 11:35

mieke, moet je rainmaker dan op natte of droge hoeven aanbrengen?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 12:10

Sanderijn: gewoon op droge hoeven aanbrengen. Dit Rainmaker is ook geen vettigheid of zo, het is echt vochtinbrengend en werkt heel lang door. Als je vandaag de hoeven insmeert, zie je het twee dagen later nog! De hoeven zien er ook echt "vochtig" uit, heel apart! De hoeven worden er ook niet door afgesloten, zoals met vet wel gebeurt.

tis even een uitgave, maar ik ken iemand die al twee jaar doet met zo'n pot en hij is nog niet leeg...!

Groetjes mieke

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 12:55

tja ik heb nu ook fijne hoefolie,en die kost ook 50,- dus of ik nou 70,- uitgeef doet er dan ook niet meer toe.ik wil graag als deze olie op is rainmaker proberen.dit vooral omdat tinkie nu meer op stal staat omdat ze anders zich te vol vreet aan het gras en daarom niet zo lang de wei op kan.met rainmaker bereik ik dan toch iets meer wb vochtige hoeven......

bonita
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 12:59

Hoefvet is alleen maar voor de nettigheid, het hoeft helemaal niet eigenlijk, een echt nut is er niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Fiesta14, Poldermenner, YandexBot en 106 bezoekers