longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-01 22:06

laatste tijd longeer ik ailin best veel.
maar nu las ik laatst hier dat longeren niet veel nut heeft als je er niets aanhangt.
ik wil er liefst niets aanhangen. ik hou niet van die troep misschien is t goed maar mening is zo min mogelijk gezeur aan t paard.
Ailin is nu alleen nog heel dun. ze heeft weinig spieren, ze is niet mager (niet meer zo erg als in t begin) ook niet dik. maar ze is gewoon voor een tinker 'iel' gebouwd. ik heb nu ook besloten om er pas eind vand e zomer op te gaan (ook omdat degene die mij zou helpen weer helemaal fit is. nog +/-5 daagjes tot de baby).
nu ben ik dus opzoek naar iets waar mee ik vooral haar achter hand train zodat ze die sterk genoeg heeft. ik wil er gewoon niet teveel troep aanhangen. ze moet alleen leren dat ze ook der achterhand eronder kan zetten en dus iets meer spieren moet gebruiken. wat raden jullie me aan om mee te gaan longeren zodat ze net iets meer werkt dan nu?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 22:18

Idd, Longeren zonder hulpteugel is geen longeren maar rondjes om je heen laten rennen.
Ik denk als je echt spieren wilt dat je dan toch er iets moet gaan omhangen.
DAar is echt helemaal nix mis mee zolang je maar om je paard blijft denken en geen dingen van hem vraagt die hij niet kan.
Misschien moet je hem gewoon bijzetten met touwtjes maar dan moet je wel goed bijdrijven van achter om die achterhand erbij te houden (valt nogal tegen in het begin)
Dubbele longe. maar dat vereist nogal wat oefenwerk.
Of ik denk een van de beste: de pessoateugel. Die traint super de achterhand.
Maar ik weet niet waar je naar toe wilt dus probeer maar wat uit.
Van longeren kun je je paard wel wat bespierder maken maar niet echt superbespierd. Met rijden gebruikt hij veel meer spieren. Dus voor de echte spieren moet je erop MAAR DENK OM JE PAARD! hij is zo kapot als jij te snel gaat!
Groetjes!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-01 22:23

ja daarom ik wil niet te snel gaan. als ik wilde had ike r 2 mnd terug al op kunnen zitten maar ik zie haar zelf nog als iets echt breekbaars. ik zie wle dat ze al stukken 'gegroeid' is. ze hoeft niet super bespierd te worden. maar wel sterker.
zal toch eens dat boek van haamstra aanschaffen. heb ik al veel overgehoordt.
vindt pessoa teugel iets teveel is hele tuig. en ik heb niet t geld omer waanzinnig veel aan te bestedne t hoeft geen dressuurknolletje te worden die netjes hoog opgericht loopt enzo

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 22:29

De laagste stand, lang laag, is heel geschikt voor jonge paarden, helpt ze te onstspannen en de rug te gebruiken en geeft tevens meer schoudervrijheid. Mijn paard is inmiddels 5 jaar en nu pas denk ik erover om de 2de stand ook te gebruiken, de 2de stand die helpt het paard meer balans in de draf en galop te ontwikkelen. Ik heb het dus over een pessoateugel Knipoog Daarbij vind ik het juist heel fijn dat de pessoateugel druk op de achterhand geeft als het paard wil 'sterrekijken' en niet achter de oren of in de mond.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 22:33

Idd marjolein. ik dacht al dat het geen dresuurpaard hoefde te worden. Doe maar lekker rustig aan en houd haar goed bezig. op een gegeven moment is ze uitgegroeid en is ze wat minder 'kind' voor jouw gevoel.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 22:39

marjolein,ik snap dat je er het liefst nix aan wil hangen maar let goed op wat ik nu zeg:als je tijdens longeren een hulpteugel gebruik dan funktioneert ie alleen dmv van het paard,er kan niets fout aan gaan en het kan alleen maar stimuleren en gymnastiseren.
als je daarintegen een ruiter op een paard zet kan er vanalles fout gaan,of fout worden aangeleerd,en dus ook foute bespiering optreden.
dus:juist nu bijzetten stimuleert de bespiering op de juiste wijze en leert je paard gelijk de nageeflijkheid van druk op het bit,achterhand en rug spieren te activeren alsmede ontspannen te gebruiken(zonder verzet is er altijd ontspanning)
als jijzelf met een dubbele longe om kan gaan zou ik je dat aanraden.dan hang je er niet iets echt om maar train je optimaal de hele bespiering zowel voor,midden als achterhand.
vind je dubbele longe moeileijk?dan vooral niet doen omdat je het dan fout kan doen.gebruik een pessoa teugel(125,-)deze teugel gymnastiseert je paard op alle fronten en doet absoluut geen kwaad,je zult merken dat na een aantal weken je paard mooi rond wordt,sterker in de achterhand en nageeflijk op teugeldruk.
succes.
p.s.voor longeervragen kun je altijd bij mij terecht,ik heb alles al eens bestudeert en uitgeprobeert,en geanalyseerd zodat ik mijn pony optimaal kan trainen aan de longe!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 22:39

marjolein,ik snap dat je er het liefst nix aan wil hangen maar let goed op wat ik nu zeg:als je tijdens longeren een hulpteugel gebruik dan funktioneert ie alleen dmv van het paard,er kan niets fout aan gaan en het kan alleen maar stimuleren en gymnastiseren.
als je daarintegen een ruiter op een paard zet kan er vanalles fout gaan,of fout worden aangeleerd,en dus ook foute bespiering optreden.
dus:juist nu bijzetten stimuleert de bespiering op de juiste wijze en leert je paard gelijk de nageeflijkheid van druk op het bit,achterhand en rug spieren te activeren alsmede ontspannen te gebruiken(zonder verzet is er altijd ontspanning)
als jijzelf met een dubbele longe om kan gaan zou ik je dat aanraden.dan hang je er niet iets echt om maar train je optimaal de hele bespiering zowel voor,midden als achterhand.
vind je dubbele longe moeileijk?dan vooral niet doen omdat je het dan fout kan doen.gebruik een pessoa teugel(125,-)deze teugel gymnastiseert je paard op alle fronten en doet absoluut geen kwaad,je zult merken dat na een aantal weken je paard mooi rond wordt,sterker in de achterhand en nageeflijk op teugeldruk.
succes.
p.s.voor longeervragen kun je altijd bij mij terecht,ik heb alles al eens bestudeert en uitgeprobeert,en geanalyseerd zodat ik mijn pony optimaal kan trainen aan de longe!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 22:46

p.s.p.s.
mijn pony hoeft heeeeeleeeemaaaaal geen dressur paard te worden.ik wil haar gewoon liever nog voordat het échte werk begint de gebruikselen leren van nageeflijkheid,ontspanning en ruggebruik/achterhandgebruik.en hoe beter kun je dat leren als je er iets aan hangt waarvan je zeker weet dat er niets fout kan gaan?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 23:31

Ik snap je redenering van 'bijzetspul = troep' niet zo goed. Jij bent degene die de bijzets vastdoet, je kan zelf toch zien of ze wel of niet juist functioneren? Als een bijzet te los zit werkt ie niet in, te strak dat heb je zelf in de hand. Ik vind bijzetteugels (alle soorten) Dus ABSOLUUT geen troep!!!!
Een bijzet is er juist voor om je paard te ontwikkelen, en idd, wat sanderijn zegt, een paard zonder bijzet laten lopen heeft totaal geen nut, dan kan je hem net zo goed in de bak zetten en erachteraan gaan met de zweep. Zelfde effect.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-01 10:21

los heeft niet hetzelfde effect als dat je er een lijntje tussen zet. met een lijntje ertussen merk je veel sneller dat ze iets niet precies doet zoals jij dat wilt. ben ik nu wle achter gekomen.aan t lijntje luistert ze ook veel meer naar stemhulpen.
waarom ik de meeste dingen troep vindt (met longeren valt t mee) is omdat ik vindt dat je paard met zo min mogelijk aan zn lijf toch mooi moet laten lopen. hulpteugels zijn in mijn handen (en in die van vele andere) meer een martelwerktuig. ik kan en wil er liever niet mee omgaan. Ik was ook totaal niet van plan om er mee te gaan rijden.
Degene uit apeldoorn kennen Thea's paarden (de manege waar ik rijd). de paarden lopen daar ontspannen. en kennen geen enkele dressuur stukje. ze hoeven niet aan de teugel te lopen of wat dan ook. maar ze ontspannen wel ze drukkend e rug niet weg. zij hebben denken ik voor een manege paard een beter leven dan elk ander paard. met Ailin wil ik wel meer bereiken dan met die paarden daar. maar wel op dezelfde manier. ontspannen en zonder teveel hulpmiddelen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 10:32

Om haar achterhand te stimuleren zou je (ipv dubbele longe Verward ) een bandage van de singel, achter haar kont langs naar de andere kant van de singel kunnen fabriceren Knipoog
Ze wordt dan, door de bandage, zich ook bewust van haar achterbenen.
Succes!
Groetjes Petra

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 10:36

Hoi Marjolein,

Ik train Minne (Fries) ook minimaal 1 x per week aan de longeerlijn. In het begin heb ik geen "poespas" gebruikt omdat hij niet gewend was aan de longe te lopen. Ik heb hem dus eerst geleerd om op mijn stemhulp en op de zweep te reageren en eerst voorwaarts en overgangen te leren lopen.

Nu longeer ik hem met singel en touwtjes, maar wil nu ook graag de pessoa gaan proberen. Qua gebruik van de achterhand kun je ook een keer proberen om een singel om te doen en dan een elastische bandage achterlangs om haar billen heen, zodat ze merkt dat er "iets" zit en daardoor ook gestimuleerd wordt om de achterhand te gebruiken. Ik heb daar een stuk over gelezen in het blad Baroque, als je interesse hebt wil ik dat wel voor je kopieren. Heb trouwens ook dat boekje van Haamstra (kan ik eventueel ook wel kopieren voor je, handig zo'n kantoor!!!) Laat maar effe weten via PB.

Veel succes & veel plezier met Ailin!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 10:40

als je je paard zonder hulpmiddelen longeert dan slinger je hem inde rindte en hoeft ie inderdaad geen gespannen dingen te doen.maar je traint niks bij hem,hij raakt alleen zijn overtollige energie kwijt en das ook alles.
mijn pony loopt met een pessoateugel volledig ontspannen!ze loopt met haar neusje zowat op de grond en de lijnen van de teugel hangen vrij losjes,en toch trained ze op deze manier haar spieren optimaal en goed.
ik begin mijn longeerhalfuurtje altijd eerst zonder iets.dan kan ze even 'vrij'rennen,bokken of sjezen.als ze uitgeraced is dan pas doe ik de pessoa eraan.en na het werk dan haal ik de pessoa eraf en mag ze nog een paar rondjes zonder iets eraan stappen/draven.daarna stap ik haar meestal aan de hand uit,buiten.
genoeg ontspanning toch?eigenlijk zou je eens moeten zien wat ik bedoel.
kom anders een keertje langs(als je dat leuk vindt tenminste)en dan kan ik je laten zien wat ik bedoel.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 10:45

Dat is weer een heel ander idee...een Bodywrap gemaakt van bandag TTouch idee.
Bij het loswerken maak je een lus om de hals en dan naar achteren om de kont heen, als het paard dan loopt wordt het iedere keer bewust gemaakt van de achterhand.
Bij Emiel Voest gedaan op cursus.
1 tip; Gebruik geen elastische bandage!!!!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 10:53

Tsja, ontspannen... ik streefde er ook altijd naar om Waldo zo ontspannen mogelijk te late lopen. Nou, daar ben ik nu dus volledig van treuggekomen want hij werkte gewoon niet voor me. Ontspannen was lui.. nu moet ie harder aan de bak en gaat ie pas echt ontspannen, terwijl hij werkt en z'n spieren gebruikt.

Dat je bijzets met rijden troep vbindt omdat je er niet mee om kan gaan, ok, maar bij het longeren hebben ze een hele andere functie (en niet afhankelijk van de ruiterhand)
Kijk, dat sommige mensen hun paard totaal kunnen verrijden met sommige bijzetteugels die verkeerd gebruikt worden, is natuurlijk klote. Maar dat wil toch echt niet zeggen dat alle bijzets troep zijn en totaal geen nut hebben.

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 10:56

Klopt Orri dat stukje in Baroque ging inderdaad over TTouch methode, alleen de bandage werd hier aan de longeersingel of aan het zadel bevestigd (stonden foto's bij).

Met een lus om de hals lijkt het me inderdaad niet zo'n goed plan om een elastische bandage te gebruiken Knipoog.

Effe off-topic maar hoe was trouwens die cursus van Emiel Voest...??? Ik zit er al een tijdje over te twijfelen om ook een keer zoiets (centered riding, NH, Ttouch) te gaan doen. Maar ik zal eerst maar eens keer bij een demonstratie gaan kijken, want ik heb Emiel nog nooit in levende lijve bezig gezien. Ben reuzebenieuwd naar jouw ervaringen.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-01 16:10

Ik ga t gewoon overleggen met de mensen waarbij ik sta. (en natuurlijk het boek lezen). en dan beslis ik maar wat we gaan doen. we hebben nog alle tijd. We zijn allebei nog jong
Marijke> al;s je dat artikel zou willen kopieren graag. zu er erg blij mee zijn
Sanderijn> ik kom graag een keer langs, kan denk ik heel veel leren van jouw en tink.
dank jullie wle voor jullie hulp
enneh ik ik vraag me nog steeds af waarom ik t op paardenspul heb gezet en niet bij vraag-maar-raak

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 22:16

Marijke;

Deze bodywrap gebruikten we bij het loswerken, dus zonder lijn halster en andere attributen...behalve freestyle touw.

Zo'n cursus, tja, wel interessant veel van, 'dat deed ik al'...mijn paard was een geval apart *LOL* nou ja apart, hij weet nog niet wat hij wil worden als hij later groot word... het is heel jammer dat de groep waar in je terecht komt heel veel invloed heeft op hoe je dingen ervaart. Mijn paard en ik sloten niet aan bij de groep en dat gaf ons een gevoel van onbegrip.

Ik wil nog wel eens een keer maar dan met mensen die ik ken of in ieder geval aansluiting bij vind. Was een beetje 'Remi' gevoel dat ik daar had.
Ik denk ook dat de relatie met mijn paard een stuk gegroeit is sindsdien.
Hij was echt heeeeeeeeeeeeeeeeel vervelend toen ik daar was en nu merk ik dat we al veel meer naar elkaar toe zijn gaan staan.
Ik heb na de cursus bijna 6 maanden gewoon niks meer aan (officieel dan Knipoog ) NH gedaan, had het even gehad en mijn paard dito.

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-01 23:25

Hoi,

Om de achterhand extra te activeren kan je ook een bandage om de achterhand doen, naar je longeersingel. Niet te strak! Goed bijdrijven met stem evt. zweep. Linda Tellington Jones gebruikt deze methode.

Succes!

rosenberg
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-02-06

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:26

Dag,

mijn paard valt bij het longeren over de linkerkant telkens plotseling naar binnen en lijkt me aan te willen vallen. Aan het opsluiten met de zweep kan het niet echt liggen want dat doe ik al, ook is de hoek die ik aanneem tussen mij de longe en het paard denk ik goed ivm het opsluiten.
Over de rechterkant doet ze dit gewoon helemaal NIET. Het is telkens bij een hoek.
Op het moment dat het gebeurd kan ik dus zelf en de zweep niet meer achter hem komen waardoor alles stil valt.
Rustig opnieuw proberen geeft ook alleen maar als resultaat dat ze het zelfde telkens weer doet (naar me toe draaien)

Wie kan mij op het juiste spoor zetten ?
Groeten Margot

Anoniem

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:50

Rosenberg, van harte welkom op Bokt.

Echter Dit topic is 4,5 jaar oud. Vandaar dat ik hem sluit, je kan dus beter de TS een pb'tje sturen, of een nieuw topic openen

Vandaar een slotje.