Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:51

Nimfee schreef:
Ik ben er zeker voor om katten binnen te houden. Er zijn te veel risico's voor een kat om hem buiten rond te laten zwerven, dan maar liever binnen houden. Dat betekent óók dat je een kat moet gaan vermaken. Net zoals ik dus mijn hond moet vermaken door lange wandelingen te maken en binnenshuis allerlei zoekspelletjes laat doen. Met katten kan je dit soort spelletjes ook prima doen. Bouw wat leuks, maak wat vensters bovenin zodat een kat hoog kan zitten en kan klimmen en klauteren. En dan ook nog eens bezig houden met 'jagen' en andere spelletjes. Ik heb het idee dat mensen dát nogal eens vergeten te doen bij katten... Dan ligt het ook nog eens aan het huis waar je in woont. Als je een flink huis hebt, zal een kat zich prima kunnen vermaken en als je ook een redelijke tuin hebt kun je deze ook afschermen zodat je kat niet uit de tuin kan komen. Heb je een wat kleiner huis/appartement, dan pas je je daar op aan en neem je een wat oudere kat die niet meer zo druk is.


Ik zal mezelf wel herhalen. Ook katten zul je moeten vermaken als ze binnen zitten.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:54

Leorah schreef:
Toen ik vanmorgen onze kat al springend en spelend achter een vlinder aan zag gaan en vervolgens met een noodgang de appelboom in zag sjezen, alwaar ze ondersteboven naar me keek met gifgroene boeven-ogen, dacht ik toch even glimlachend aan dit topic en schudde vervolgens mijn hoofd, met de gedachte "Ze weten gewoon echt niet beter..."

Veel plezier met discussiëren hier! Ik ga me niet langer ergeren aan de kortzichtigheid van de mensen die juist anderen kortzichtig durven noemen.


:') :')

Steffie2012
Berichten: 158
Geregistreerd: 13-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:49

Een kat in een ren :') . Het moet toch gewoon niet gekker worden. Een kat heeft ruimte nodig, moet kunnen jagen, moet kunnen spelen, moet in bomen kunnen klauteren. Dat kan toch nooit in een ren. Een kat heeft een territorium nodig. Als je dat een kat niet kan bieden, moet je gewoon niet aan katten beginnen! Een kat is echt geen dier wat je op moet sluiten op een 40-vierkante-meter flat. Natuurlijk kan een kat binnen, mits die ook naar buiten kan, en dan bedoel ik niet in een ren. Zelfs dierentuinen houden tijgers niet meer in een kooi!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:07

Alles wat jij benoemt, kan prima in een ren.

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:12

Hm, honden dan? Die moeten ook maar wachten tot hun baasje hen wil uitlaten, zeker ook sielug.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:39

En konijnen, vogels, cavia's, hamsters, ga zo maar door in een kooi kan wel?
Sorry, maar er is geen verschil met een kat. Het enige verschil dat er is, is dat wat tussen onze oren zit: omdat men gewend is katten wel los te laten lopen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 00:29

Fiffill schreef:
En konijnen, vogels, cavia's, hamsters, ga zo maar door in een kooi kan wel?
Sorry, maar er is geen verschil met een kat. Het enige verschil dat er is, is dat wat tussen onze oren zit: omdat men gewend is katten wel los te laten lopen.


Persoonlijk zou ik boven genoemde dieren ook niet snel houden in een hokje of een rennetje.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:20

Wat voor ren hebben mensen wel niet voor ogen eigenlijk?

Een rennetje van 1 x 2 meter? en 2 meter hoog? Voor 2 katten?
Ja, dan vind ik het ook "sieluughh"

Maar een ren van 3x9x2 vind ik al heeel anders lijken.
Of in een ren van 2 x 10. Misschien wel 4 x 12? Voor 2 katten?

Goed onderdak erbij bieden, geisoleerd of misschien wel verwarmd van 3 x 3 minimaal voor 2 katten, liefste met meerdere hoogtes. En buiten een goede gelegenheid geven voor kllimtouwen, halve bomen, krabpalen.

Nee, een kat onder een auto, die verdwijnt en die ergens in de bossen liggen te creperen "dat is niet sieluugh"
Of een kat die per ongeluk een vergiftigde muis heeft opgegeten omdat iemand in de buurt geen katten heeft en muizengif strooit (Wat ik tevens GOED kan begrijpen, rotmuizen) "die is niet sieluugh"
Maar katten die om die redenen in een grote ren met inloop naar binnen worden gehouden.
Dat is "sieluugh"

Als ik een bunny hop, lekker vrij in de achtertuin laat waggelen, met wat schuilmogelijkheden, hebben vossen, marters, vogels ook meer kans om hem te pakken te krijgen.
Mijn bunny hop zit in een groot hok + ren van 100 x 200 x 100, met 2 verdiepingen, en als ik thuis ben, maggie lekker in de achtertuin hoppen van 15x 25. Nu is hij ook zeker "sielugh"

Maar een paard dat in zijn eigen "wc" loopt waar hij maar 2 passen in vooruit kan doen en dan moet draaien, want ja, dat zijn tevens ook ruimte dieren. 20 uur op stal staan, 3 uur op het land en 1 uur aan het werk? Daar hoor je geen haan over kraaien.

Maar een kat, in een grote ren met een verwamt en geisoleerd hok, met soortgenoten...Nee....Dat kan ECHT niet hoor....

-.-" Over kortzichtigheid gesproken....

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:27

maralyn schreef:
Maar een paard dat in zijn eigen "wc" loopt waar hij maar 2 passen in vooruit kan doen en dan moet draaien, want ja, dat zijn tevens ook ruimte dieren. 20 uur op stal staan, 3 uur op het land en 1 uur aan het werk? Daar hoor je geen haan over kraaien.


-.-" Over kortzichtigheid gesproken....



Dan kom je niet vaak genoeg op Bokt als je denkt dat dat geen haan naar kraait....

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:42

Gulpje schreef:
maralyn schreef:
Maar een paard dat in zijn eigen "wc" loopt waar hij maar 2 passen in vooruit kan doen en dan moet draaien, want ja, dat zijn tevens ook ruimte dieren. 20 uur op stal staan, 3 uur op het land en 1 uur aan het werk? Daar hoor je geen haan over kraaien.


-.-" Over kortzichtigheid gesproken....



Dan kom je niet vaak genoeg op Bokt als je denkt dat dat geen haan naar kraait....


:') :D

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:09

Gulpje schreef:
Twiggy2008 schreef:
Wat me al jaaaaaren opvalt, is dat er op bokt (en op diverse andere fora zal het ongetwijfeld niet anders zijn) zoveel zeikmensen zitten. Ik ben zoooo blij dat bij mij in het dorp niemand zeurt over mijn lieve buitenkatje. Welnee, er komen juist mensen bij me langs die haar zo schattig vinden. En dat is echt waar (want het is een schat van een kat, kan er niets aan doen, maar ze is populair :D ). Maar hier op bokt wordt altijd driedubbel gezeverd over loslopende katten, maar ook op kinderen, op mensen die hun paard per se 24/7 buiten houden en ook nog eens bitloos rijden. Proest. Ik voldoe helemaal aan het beeld, zalig. Gif strooien voor katten, hoe gestoord kun je zijn dat je dat 'begrijpt', 'goed keurt' of wie weet, zelfs doet -:(- . Gelukkig merk ik in real life dat mensen veel toleranter zijn. Over kattenkoppen gesproken. :P Als je een probleem met mijn kat hebt, spreek je me maar persoonlijk aan, in plaats van op bokt te lopen bleren. Ik wacht het in spanning af. ;) ;)



Ik heb me al eerder verwonderd over de haat van sommigen hier jegens katten buiten. Wb de mensen die het normaal vinden als er gif worden gestrooid zou worden, het wordt hoog tijd dat jullie je eens goed laten nakijken. -> 8)7
Ik hoor hier echt alleen maar op Bokt over, serieus. Ik woon in een dorp en heb dan de mazzel dat ons huis aan een soort eigen weg staat (dus geen drukke weg met hardrijdende auto's), maar ik heb echt nog nooit klachten over onze katten gehad. Ze blijven redelijk om het huis heen hangen, lopen wel eens in de tuin bij de buren maar die vinden het wel gezellig begrijp ik. De andere buurman heeft 2 volières in zijn tuin, af en toe gaan ze even 'biefstukjes' kijken maar daar blijft het bij. Ze zijn niemand tot last, ik heb nog nooit wat voor klacht dan ook gehad en alle katten en buren leven gezellig samen. Wat kan iemand daar dan tegeninbrengen??? Oh ja, ze zijn ook allemaal gechipt en hebben een bandje. En ik weet ook precies welke kat bij wie hoort in de straat :)


Amen, Gulpje!!! :j

Ik zit verder niet op fora en het interesseert me werkelijk niet wat sommigen vinden. Mijn buitenkat loopt ook rond in een dorp en bij ons weten we ook precies welke kat/hond waar woont. Mijn buren zijn dol op mijn kat, die ook om ons huis heen hangt (en vooral in onze tuin hangt en in het park achter ons huis, dus nauwelijks in tuinen van anderen). Mijn kat heeft geen bandje (zal ook wel weer commentaar op komen, maar het is onze keuze en niet die van de zeurpieten :evaw: ). Overigens heb ik wel eens last gehad van een Siamese kat van overburen, die mijn kat uit onze tuin weg joeg. Paar keer een emmer water over die kat gegooid en heb hem nooit meer gezien. Ik maak me er verder niet zo druk over. Er zijn belangrijkere zaken. En zeurpieten, tja, die hou je altijd. Ik zou zeggen, zeur lekker door hier en mijn kat blijft heerlijk genieten van haar buitenleventje. Punt uit. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:11

Volgens mij was er maar één persoon hier die het zou begrijpen wanneer iemand gif zou strooien... Dus jullie zeggen is niet helemaal terecht, ik verafschuw dat namelijk gewoon. Zoals het hoort.

Anoniem

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:49

Ik snap wel dat sommige mensen acties er tegen ondernemen. Maar ik ben wel tegen gif gebruik. Buurman verderop heeft zo'n irritant piep apparaat. Er komt geen kat meer in de buurt.

De katten die bij mijn moeder thuis lopen, gaan bij niemand naar binnen (tenminste zover wij het weten, anders horen we het graag van de buren). En liggen meestal hele dag op de oprit te suffen. Maar de katten van mijn buurvrouw, onder de vlooien ( en eentje zelfs kaal daardoor) komen wel ons in huis. En ja dat vind ik zwaar ranzig. Dus hebben daar ook iets van gezegd. Want ze eten de brokken van onze katten op. Omdat hun overdag niet naar binnen mogen.

Accepteer gewoon dat er ook mensen zijn, die een hekel aan katten hebben. En niet iedereen lost het netjes op. Dus niet janken, mijn kat is vergiftigd. Dat is dan jullie schuld. En je weet nooit precies waar je kat uithangt. Ik ben die van mij ook wel eens een km verderop tegen gekomen.

Mijn vriend heeft ook een grote hekel aan katten. Maar accepteert mijn katten wel, maar ze moeten niet te veel op schoot komen. Maar je moet hem eens horen, als er weer een kat neergeschoten is bij hem in het dorp. Hij moet die persoon dan niet tegen komen. En dan denk ik, wat ben je toch schattig :')

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:58

Ik zal ook niet janken als mijn kat wat overkomt maar die mensen moeten dan ook niet janken als hun iets naars overkomt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:03

ingedebruijn schreef:
Ik zal ook niet janken als mijn kat wat overkomt maar die mensen moeten dan ook niet janken als hun iets naars overkomt..

Jij laat die kat vrij rond lopen. Dus het is jouw verantwoordelijkheid als er iets mee gebeurd. Want je weet dat er van die zieke mensen rondlopen. Niet iedereen vind het fijn om in kattenstront te graaien.

We hebben een kat gehad, die aangereden was. Moeten wij boos worden op die mensen? Nee, wij lieten die kat los. Mijn moeder heeft een keer haar eigen kat aangereden, moesten we boos worden op haar? Nee, want wij lieten die kat los.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:25

Aanrijdingen, nat gooien.. natuurlijk spreek ik daar niemand op aan. Maar slaan, schoppen, vergiftigen.. valt bij mij in een andere categorie en daar ga ik dus anders mee om. Hoef je t niet mee eens te zijn.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:37

love_western schreef:
ingedebruijn schreef:
Ik zal ook niet janken als mijn kat wat overkomt maar die mensen moeten dan ook niet janken als hun iets naars overkomt..

Jij laat die kat vrij rond lopen. Dus het is jouw verantwoordelijkheid als er iets mee gebeurd. Want je weet dat er van die zieke mensen rondlopen. Niet iedereen vind het fijn om in kattenstront te graaien.

.



Je zegt het zelf al. De eigenaar moet voor eventuele schade opdraaien en niet de kat!!
Ik vind het zeer triest en eng dat mensen dieren kwaaddoen goedpraten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:41

Wie praat het goed dan :D? Ik heb vanmorgen weer de tuinslang gepakt en buurvrouw kat natgespoten omdat ze weer eens in mijn vijver aan het hengelen was. Gisteren vond ik ook al een dode vis. Ik ben dat eigenlijk best wel heel erg zat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:45

Ik kan best voorstellen dat sommige mensen -die abosluut niks hebben met katten- zich zo irriteren dat ze die kat iets aan willen doen (bewust/onbewust). Wil absoluut niet zeggen dat ik het eens ben daarmee, zeker niet. Maar zelfs ik werd gestoord van de kat van de buren die minstens 2x per dag de tegels onder kwam zeiken. Sta je telkens met een sopje, omdat je tegels anders wit uitslaan. Ik kreeg daar ook wel de neiging van om de eerst volgende keer die kat met een gigantische schop de schutting terug over te jagen. Maar ik doe het niet, heb zelf een kat, vind het leuke beesten etc. En weet dat de kans bestaat dat kat er niet zo goed vanaf komt. Maar als je er niks mee hebt? Niet heel vreemd als je je zelfbeheersing dan verliest als zo'n beest continu je tuin als wc gebruikt. Je hoort het niet te doen, maar als het elke dag weer hetzelfde verhaal is. Iets met een emmer en een druppel....

Wij hebben een afschrikapparaat nu staan a 50 euro, tegen andermans kat. Ik vind het van de zotte dat iemand maar de schouders ophaalt als je erover klaagt "kan ik niks aan doen". Als je een kat hebt, ben je daar verantwoordelijk voor.. zorg dat het in je tuin blijft als je klachten krijgt. Wij geven nu dus geld uit (die batterijen gaan ook lekker vlot er doorheen) omdat een katteneigenaar te belazerd is zijn dier bij zich te houden na klachten. Als die kat hier gewoon in de tuin zou liggen zonnen was er niks aan de hand hoor, was dat apparaat er nooit gekomen. Maar eerste wat dat ding doet als apparaat uit is als het buiten komt is hierheen lopen en z'n blaas leeg laten lopen. Nu kost andermans kat ons geld, ik vind het gewoon heel vreemd dat dat blijkbaar heel normaal gevonden wordt?

Mijn kat leeft binnen, hij ziet er ontzettend zielig uit, rent achter vliegen aan, heeft alle ruimte om zijn energie kwijt te kunnen, kan veel klimmen, kan zich super verstoppen. Het is echt verschrikkelijk zoals hij op z'n rug in de zon ligt te knorren voor de hordeur :+ Met uitzicht op de weg waar van diezelfde buren al 3 katten zijn doodgereden op jonge leeftijd en er 1 nog 2 dagen heeft liggen creperen voor ze die vonden. Nee die katten hadden het een stuk beter als mijn binnenkat.. kan het me niet voorstellen. En die van mij kwam eerst regelmatig met mooi weer aan een tuigje in de achtertuin. Maar als ik de deur nu open zet, staat hij niet eens op om te kijken. Daar mag ik dan toch wel uit concluderen dat die het binnen prima heeft. Want hij weet wat er buiten is, maar gaat er niet heen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:34

Er zijn ook mensen die gif strooien voor de muizen, wat vinden jullie daar dan van? Dat zijn namelijk ook gewoon dieren. Mensen zien dat vaak als ongedierte. Kan me dus ook goed voorstellen dat men bij overlast van katten die ook als ongedierte ziet en maatregelen treft. Enige verschil is dat wilde dieren geen huisdieren zijn, maar goed als de eigenaar z'n beesten niet bij zich houdt heb jij als persoon die met de overlast zit daar weinig boodschap aan...

Persoonlijk ben ik tegen gif strooien (welk dier dan ook) in de tuin omdat je er ook veel andere dieren kwaad mee kan doen maar het is niet vreemd dat iemand die alleen maar overlast heeft van katten daar maatregelen tegen treft... Zo zie ik bijv muizen niet als ongedierte simpelweg omdat ik er geen last van heb, al zitten ze wel in mijn tuin. Maar veel mensen denken dieren die overlast bezorgen = ongedierte en of dat nou een kat of een muis is maakt niet veel uit als je er gek van wordt. Is een risico wat je neemt als je je kat buiten laat lopen. Kun je hier wel heel stoer lopen verkondigen dat je die mensen wel wat aan zou doen als je kat iets overkomt, maar dat heb je toch echt zelf in de hand. Je kunt er niet van uitgaan dat iedereen kattenliefhebber is. Voor sommige mensen is het gewoon ongedierte als ze er last van hebben. En ongedierte wordt vaak bestreden.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:49

Jij noemt het stoer doen, ik noem het een waarheid. Ik snap best dat het vervelend kan zijn maar ik vind dat er genoeg andere manieren zijn om een kat uit de tuin te jagen. Maargoed dat kan ik wel blijven herhalen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:01

Ik vind ook dat er genoeg andere manieren zijn hoor, maar je weet gewoon dat als je je kat buiten laat lopen er veel risico's aan zitten :)

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:01

JoyCiej007 schreef:
ingedebruijn schreef:
Ach de eerste de beste die ik dat bij mijn kat zie doen heeft een gigantisch probleem laat ik het daar op houden :)


Mijn oudste broertje heeft de luchtbuks wel 'ns op de kat v/d buren uitgetest, toen die weer 'ns z'n poten bij mij in het duivenhok stak :j
Zie dat je in leeuwarden woont, maar goed voor jou en je kat dat jullie niet hier in de buurt wonen ;)

Als jij je kat binnen en bij je in de tuin houdt, dan valt hij ook niemand lastig en kan ook niemand jou kat 'wat aandoen'. Komt'ie op mijn terrein, issie écht 'van mij' en pak ik 'm aan indien nodig.

Meen je dat? En jij stond daar bij te kijken?
Kat uit de buurt heeft geen ogen meer omdat een achterlijk persoon de luchtbuks op hem moest uittesten.

Onali

Berichten: 18448
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:03

Ik zeg niet dat ik het goedkeur, maar had die kat dan zijn gang moeten gaan en hun duur gefokte vogeltjes mogen vermoorden?
Misschien hadden ze de kat al 100 keer gewaarschuwd.

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:07

Een kat is geen monster hoor, zo moeilijk zijn die niet weg te jagen. Ja tuurlijk, hij komt terug. Dan moet je een middagje moeite steken in wie de eigenaar is. Heel banketstaaf, onze katten hadden om die reden ook een bandje aan met ons nummer, dan kon iemand die er last van had gewoon bellen. Maar om een kat neer te schieten? Je zult hem maar verkeerd raken dat ie ergens ligt dood te bloeden.. Beestje kan er ook niks aan doen dat hij daar loopt