Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:46

Dat kan ook best komen omdat de katten hier niet uit dezelfde straat komen!
Katten kunnen daarbij ook nog eens wat kilometers op een dag maken

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!


Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:53

Ik heb zelf een kat. De kat wil zelf niet graag naar buiten.
Ze is bij haar vorige eigenaresse door andere katten erg gepest ze zat op het laatst nog maar in 1 slaapkamer en durfde er niet meer uit.
De kat komt nu wel in de achtertuin maar doe ik de achterdeur dicht bv in de winter dan is ze gelijk in paniek.
Ze heeft ook bijna 2 jaar in huis geplast verschrikkelijk was het.
Dat is onder controle alleen 1 stuk tuin bij de voordeur daar komt nooit geen regen en is blijkbaar de ideale kattenbak voor andere katten.
Ook al heb ik zelf een kat vind ik het niet fijn dat er zoveel katten poep ligt in me tuin.
En mijn kat ruikt dat en ziet/hoort die katten en dan is ze weer gestresst en plast ze weer tegen de voordeur aan.
tegenwoordig ligt er weer laminaat maar komt alweer omhoog zetten met het gevolg stinkt weer in huis en de voordeur gaat alweer moeilijker open. En dan begrijp ik best dat andere mensen balen als katten plassen en poepen in hun tuin ondanks dat ik een eigen kat heb.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:59

ivy_power89 schreef:
Dat kan ook best komen omdat de katten hier niet uit dezelfde straat komen!
Katten kunnen daarbij ook nog eens wat kilometers op een dag maken


Bij een relatief hoge katdichtheid zoals woonwijken is hun territorium niet zo heel erg groot. Als de katdichttheid niet zo hoog is zal de overlast ook niet zo groot zijn, lijkt mij. Mijn kat heeft een gebied van ongeveer 500 meter van mijn huis. In dat gebied ken ik ook vrijwel alle andere katten :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:02

Ik heb geen idee waar de katten hier horen, wonen in een rijtjeshuis en die 10 katten die ik voorbij zie komen zijn echt niet te traceren. Heb de buurman lang moeten bepraten tot hij uberhaupt zijn katers ging helpen bij mijn ouderlijk huis. Buiten laten doet hij wel, dus dat betekend dat wíj onze vogels moeten opsluiten 's nachts omdat anders de kat de halve nacht in het gaas hangt.

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:04

fransje23 schreef:
Fiffill schreef:
Leuk hoor al die opmerkingen over 'spreek mij maar aan over m'n kat' maar hoe moet ik nou weten welke kat van wie is :roll: ze hebben geen brandmerk met 'kerklaan 10' oid.


Ik snap niet dat mensen niet weten welke kat bij welk huis hoort. Weet ik namelijk wel hier op de buurt (ja, ik val in herhaling). Is toch net zoiets dat je weet welke auto er bij welke buur hoort?
Zou ook nog wel kunnen dat sommige katten helemaal geen eigenaar hebben of ooit weggelopen en verdwaald zijn.



Afbeelding

A is waar mijn ouders wonen. Dit zijn 'slechts' bijna 100 huizen, het erf is vele malen groter. Waar hoort die rode kater bij, de lapjeskat, de cyper?
Ik kan het je niet vertellen hoor :n

Vroeger wisten wij idd wie waar woonde en evt de auto, de kids noem het maar op. Maar toen wij waren als kids ook jong en speelden uren buiten. Nu wonen mijn broer en ik niet meer thuis, hebben we geen honden meer (ook sociale controle) de buurkinderen zijn groot geworden en verhuisd, de buren zijn verhuisd en er komen andere voor in de plaats. Onze directe buren en wijzelf zijn nog altijd de oorspronkelijke bewoners na 25 jaar.
Alles verandert en nu weten we echt niet meer waar een kat thuis hoort.

Black is the colour of my true love's hair

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:05

fransje23 schreef:
Fiffill schreef:
Leuk hoor al die opmerkingen over 'spreek mij maar aan over m'n kat' maar hoe moet ik nou weten welke kat van wie is :roll: ze hebben geen brandmerk met 'kerklaan 10' oid.


Ik snap niet dat mensen niet weten welke kat bij welk huis hoort. Weet ik namelijk wel hier op de buurt (ja, ik val in herhaling). Is toch net zoiets dat je weet welke auto er bij welke buur hoort?
Zou ook nog wel kunnen dat sommige katten helemaal geen eigenaar hebben of ooit weggelopen en verdwaald zijn.


:') Ja sorry, ik zit niet de hele dag in de gaten te houden welke kat bij wie hoort. Heb ook geen idee van de auto's hier trouwens.
Heb wel wat belangrijkers te doen dan me daarmee bezig houden, maar overlast van een dier van een ander is gewoon niet nodig.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniem

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:08

Mijn kat heeft niks te klagen binnen. Terwijl het tot 3 maand terug een buiten kat was. Maar alleen als haar broer mee ging. Anders stond ze binnen 10 minuten weer voor de deur. Ik heb haar meegenomen naar mijn vader. Omdat ze bij iedereen naar binnen liep en vuilnisbakken aan het plunderen was.

De buurvrouw van mijn moeder heeft ook 3 katten. Maar katten komen telkens bij mams in huis. En daar is ze gewoon niet van gediend, omdat ze onder de vlooien zitten.

fanta2
Berichten: 452
Geregistreerd: 08-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:09

heb twee katten buiten lopen, die willen niet naar binnen, maar echter wel twee binnen zitten die willen naar buiten, helaas gaat dat niet, de ene is te schuw en schrikkerig, en alle twee hebben speciaal dieet van blaasgruis, dus als ze wat anders binnen krijgen dan is de kans groot dat ze ziek worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:12

Ik ben voor buiten wanneer het kan wanneer het om katten gaat. Maar ik zal ook de mensen die katten binnen houden zeker niet afvallen, het is toch niet dat een kat minder gelukkig is als hij buiten niet kent: beestje is 9 van de 10 keer dan niet anders gewend. En zeker wanneer beestje zich binnen ook goed uit kan leven: genoeg krabmogelijkheden etc, is er imo niets aan de hand. Ik vind een kattenren dan wel weer zielig: beestje is buiten maar kan geen kant op.

Mijn katten zijn ook hele dagen buiten, waren dit ook al gewend: aan komen lopen / vorige eigenaar liet ook buiten.. komen ook buiten de tuin, maar liggen eigenlijk 90% van de tijd lekker te luieren in de tuin (je zou zeggen dat katten actieve beesten zijn, stelletje luiwammessen). Alle buren zijn op de hoogte dat het onze katten zijn, weten dat ze ze vooral nat moeten gooien als ze overlast veroorzaken, mij moeten waarschuwen als ze ze zien schijten (dan ruim ik het zelf op) etc etc. Nu heb ik de mazzel dat echt op 2 mensen na de hele straat katten heeft, die ook allemaal buiten komen.

Zelf ben ik ook echt de moeilijkste niet, kattenstront in de tuin ruim ik ook gewoon op. Dikke kans dat het van mijn eigen tijgers is. Zie ik toevallig een van de buurkatten een poepje doen hang ik ook niet meteen daar aan de deur. Net als dat de buren dat klaarblijkelijk ook niet bij mij doen.

Ik had laatst ook een van de buurkatten binnen, die kwam hallo brengen. Die til ik dan op en zet ik weer buiten, tenzij de buurvrouw bij ons op bezoek is. Dan mogen de katten gewoon mee. Die van ons lopen toch ook altijd mee :+

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:17

Of je weet welke kat van wie is hangt ook af van de buurt.
Bij mijn ouders wist ik precies welke kat bij welk huis hoorde. Het was een woonwijk met allemaal vrijstaande huizen.

Nu weet ik echt niet waar de katten vandaan komen. Ik woon nu in een wijk in Den Haag met allemaal oude panden van drie hoog. Achter iedere voordeur wonen soms wel 3 gezinnen. Ik heb al meerdere malen een kat gehad die hier via de dakgoot naar binnen klom door het raam, maar geen idee waar die kat hoort. Waar mijn ouders in hun buurt delen met 12 huizen, wonen hier op diezelfde oppervlakte al minimaal drie keer zoveel mensen. God mag weten waar die kat vandaan komt. Je komt de mensen ook niet snel tegen omdat je elkaar ook niet zoveel tegenkomt. Waar ik in mijn ouders' buurt regelmatig een praatje maakte met anderen als zij in hun tuintje bezig zijn, zie je mensen hier alleen als ze even naar hun auto of fiets lopen, om meteen te vertrekken (zo doe ik zelf ook :j ). Als je de mensen al niet kent, hoe weet je dan in godsnaam waar de kat thuishoort?

Mijn kat is een binnenkat. Op zijn 6e uit het asiel gehaald, en daarvoor nooit buiten geweest (ja, 1 keer en toen meteen aangevallen door een ander). Zijn angst om naar buiten te gaan, in combinatie met hartruis en blaasgruis (allen stressgevoelig) hebben ons doen besluiten om hier de kat ook binnen te houden. Hij kan door het hele huis rauzen en heeft bijna een kasteel aan krabpalen. Overigens hebben we hem wel de mogelijkheid gegeven om naar buiten te gaan, maar hij rent dan weer zo snel als hij kan naar binnen. Hij geeft zelf aan het niet te willen. Als we alle deuren openzetten om het door te laten waaien, blijft hij zelf binnen.

Het houden van een binnenkat is niet mijn eerste keuze, maar voor mijn ex-kater is dit (naar mijn idee en dat van de dierenarts) echt het beste.

Onali

Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:20

Szan schreef:
Als je de mensen al niet kent, hoe weet je dan in godsnaam waar de kat thuishoort?


_/-\o_

Black is the colour of my true love's hair

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:21

Dat is inderdaad heel erg van de buurt afhankelijk, waar ik nu woon weet ik het, waar ik hiervoor woonde wist ik het niet, maar daar kwamen mijn katten ook veel minder buiten (wilden ze zelf ook niet, ja op het balkon in de zon liggen, of op de galerij voor). Hier liggen ze lekker in de tuin / lopen ze een rondje.

Daarbij vallen mijn katten wel echt op, hele brutale zwarte, nieuwsgierige / aandachttrekkende bruine en een noorse boskat :+

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:23

Mijn twee Noorse Boskat mannen komen ook niet buiten. Ze komen wel buiten, maar alleen in de achtertuin. Daar is niks afgeschermd oid. We hebben ze gewoon vanaf dag één geleerd dat ze niet over de schutting mogen klimmen. Dat doen ze ook braaf. Ze mogen dan wel alleen naar buiten als we zelf ook buiten zijn, maar meestal is dat toch wel een paar uur per dag als het weer het toe laat.

En als ik zeg: "kom jongens we gaan naar binnen!" Lopen ze braaf achter me aan naar binnen.

Ze zijn echt niet zielig, ze zijn niet anders gewend. Ik zou het mezelf namelijk nooit vergeven als ik ze van de straat af moet plukken nadat ze aangereden zijn. Of dat ik ze nooit meer terug zie omdat ze gestolen zijn. Het zijn dure raskatten met een apart kleurtje, dus die kans is zeer groot.

Nee hoor, mijn mannetjes zijn lekkere binnenkatten en achtertuinkatten :+:

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:00

Cayenne schreef:
:') Ja sorry, ik zit niet de hele dag in de gaten te houden welke kat bij wie hoort. Heb ook geen idee van de auto's hier trouwens.
Heb wel wat belangrijkers te doen dan me daarmee bezig houden, maar overlast van een dier van een ander is gewoon niet nodig.



Ik werk fulltime (niet vanuit huis), heb een paard en zowaar ook nog een sociaal leven dus ik houd niet continu in de gaten.
Is toch niet zo heel raar dat je enigzins weet wat er in je naaste omgeving is?

Bij de buurt van mijn ouders weet ik het ook niet hoor. Nou ja, de overbuurvrouw heeft 1 kat en die komt niet verder dan de galerij :D

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41539
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:40

Ik weet welke katten van mijn buren waren. Maar van de rest van de wijk weet ik dat echt niet :'). Ik heb wel wat beters te doen.


maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:43

Bij mn ouders kende ik iedere kat. Zelfs bij naam.
Ik kende de eerste 10 huizen links, en de eerste 10 huizen rechts. Dus zoiezo 20 huizen bij voornaam.
De helft had wel katten. Die kende ik ook bij naam.
Niet zo gek natuurlijk, als je daar bent geboren!!

Maar ik woon nu samen. Ik ken de buurt nog maar net eigenlijk.
Overburen, die er naast links, mn eigen buren, de buren van de buren. Wat mensen verder op. En dan houd het eigenlijk ook wel op!
Heb over buren, achter bure, daar achter weer buren. Links en rechts. En dan nog een steegje.
Maximum is hier 50 aan de 2 straten (voor mij en achter mijn achterburen, hoofdweg) maar onze weg wordt graag met 80 gereden. Op de hoofdweg wil ik het niet eens weten.

Ik heb in deze buurt, werkelijk geen idee van wie de katten zijn. Ja van de bure van de buren en de overburen. DAn houdt het wel op....

Tjsah....

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:44

Wij hebben 20 jaar katten gehad, en onze laatste mocht met alle liefde en plezier naar buiten maar na 4 meter hoorde hij een vogel en sprong weer gauw naar binnen toe :') Nee, die was niet van het buiten leven :Y)

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:13

Jans schreef:
Ik vind een kattenren dan wel weer zielig: beestje is buiten maar kan geen kant op.

Wanneer vind je een kattenren eigenlijk zielig? Wij gaan namelijk een ren bouwen waarbij ze zelf kunnen kiezen of ze er in willen of niet; kattenluik in de muur die gelijk uitkomt in de ren. Dan kunnen ze ook overdag als we er niet zijn lekker naar buiten. Zie eigenlijk niet in wat er zielig aan is?

Anoniem

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:25

Je laat je kat buiten, maar in een zeer beperkte ruimte. Hoe kan een kat nou jagen / rennen in een kattenren :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:36

De katten van mijn ouders weten niet eens wat jagen is :') Ze missen het ook niet. Ze vinden het gewoon heerlijk om in de kattenren te liggen in het zonnetje. Het zijn gewoon tevreden katten. Wat is daar mis mee?

Een paard staat in een weiland, een soort van paardenren dus. Vergelijk het daar maar mee :+

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:37

Jagen kunnen ze binnen net zoals buiten (vogels die ze zien voor het raam is toch net zo erg?) en rennen kunnen ze binnen ook goed. Nu moet ik eerlijk zeggen dat die bank-aardappels van mij buiten ook voornamelijk liggen en af en toe opstaan om een vlinder achterna te rennen. Soms even de gekke 5 minuten waarbij ze een rondje achterelkaar de tuin rond gaan, maar ze gaan met ons naar buiten in de achtertuin als wij thuis zijn en tijd hebben om erbij te zitten. Met de ren kunnen ze, als we overdag aan het werk zijn, dan toch nog lekker naar buiten en een frisse neus halen. Ik zie het ook meer als een extra ruimte 'in' huis waar ze lekker kunnen klimmen, spelen en slapen.

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:47

Cayenne schreef:
De katten van mijn ouders weten niet eens wat jagen is :') Ze missen het ook niet. Ze vinden het gewoon heerlijk om in de kattenren te liggen in het zonnetje. Het zijn gewoon tevreden katten. Wat is daar mis mee?

Een paard staat in een weiland, een soort van paardenren dus. Vergelijk het daar maar mee :+



iedere kat weet wat jagen is die van mij heeft genoeg speelgoed waar ze achteraan jagen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:50

animalwoman schreef:
Cayenne schreef:
De katten van mijn ouders weten niet eens wat jagen is :') Ze missen het ook niet. Ze vinden het gewoon heerlijk om in de kattenren te liggen in het zonnetje. Het zijn gewoon tevreden katten. Wat is daar mis mee?

Een paard staat in een weiland, een soort van paardenren dus. Vergelijk het daar maar mee :+



iedere kat weet wat jagen is die van mij heeft genoeg speelgoed waar ze achteraan jagen


Nou, kom dan maar eens de Birmanen van mijn moeder bekijken :')
De ene kat is de ander niet.
De gewone HTK kat van m'n moeder vangt in de ren trouwens nog mereljongen die stom genoeg zijn er onder door te kruipen, dus ja, in een ren kun je ook jagen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 30-07-13 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41539
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:55

Jans schreef:
Je laat je kat buiten, maar in een zeer beperkte ruimte. Hoe kan een kat nou jagen / rennen in een kattenren :n


Ik nodig je van harte uit in ons asiel. Kan je de jagende katten in de kattenrennen bekijken. Wat kortzichtig dit, jemig. Is het dan nooit goed?

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 14:56

Lang leve het wonen op het platteland. :D Kat van ons kan lekker de hele dag in de tuin, boomgaard, weides en rijbak haar ding doen. Hoewel ze nu hoogst waarschijnlijk voor pampus ligt op de hooi/strozolder op een baal hooi. :+ Gelukkig is het een meisje en gaat ze dus niet echt ver van ons terrein af. :) Wij hebben meer last van de vossen in onze omgeving dan van vreemde katten. :j S'nachts wordt ze wel opgesloten in de garage waar ze ook nog een complete zolder voor zich heeft en de kattenbak staat beneden. dus geen last meer van ruzieënde katten meer. Wel is ze er s'morgens als de kippen bij om naar buiten te gaan als ik de paarden ga voeren. soms gaat ze ook gewoon mee met mij de weide's in om langs de beek op muizen of vogeltjes te gaan jagen of in de haag te gaan jagen. that's Nature. :) Al moet ik wel zeggen dat het een mooi weer kat is hoor. Als het regent of erg koud is zie je haar haast niet buiten. Ja een sprintje van de garage naar de stal van de paarden en vice versa dan. :+ In de zomer is ze gewoon een heel slanke kat en in de winter wordt het een luie diva die op haar wenken wilt bediend worden. (eigenlijk altijd. :+ )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zick_Zack en 154 bezoekers