Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:40

Precies!


ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:42

Leorah schreef:
Ik zal niet zeggen dat het lekker is als je erin grijpt, geef mij maar paardenmest, veel schoner. Maar dan nog.. als er een duif van de buurman in je tuin poept hang je toch ook niet aan de bel, of moet die zn vogels ook maar opsluiten in een hok ofzo. Ik bedoel maar, je kunt er zo'n groot probleem van maken als je zelf wilt, maar ook samen leven in een buurt en elkaar laten genieten van de dingen die men mooi vindt (de ene die heeft katten en de ander luistert graag in de tuin naar de radio of staat elke week 6x te grasmaaien of whatever)


En als mij hond in jou tuin poept kom je zeker ook niet klagen?

Er wordt bij ons door de katten van een ander aan onze deur gekrapt; voliere gesloopt, tegen de container gepist en in de tuin gescheten........
Ik ondervind er behoorlijke hinder van

er zal hier vast ooit eens een kat bij komen, die dan buiten een kattenren krijgt.
Ik zou niet willen dat mijn dieren overlast veroorzaken of onder een auto terrecht komt

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:43

En hoe kun je genieten van je dieren als ze steeds buiten lopen?

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:48

Bij ons komen geen vreemde katten in de achtertuin.
Katten die bij ons horen, vind de hond prima. Horen ze niet bij ons?
Ik geef geen garantie dat hij ze niet opeet.
This ONZE tuin, en ik ga de hond daar niet op straffen. Moeten ze maar niet in de tuin komen.

Maar mijn voortuin? Wordt helemaal uitgekrabd, en daar ben ik niet van gedient.
Ben een kattenmens...Maar hou je katten bij je ;)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:51

Wegjagen en nat gooien vind ik ook geen probleem. Onze kat is ook wel eens zeiknat naar huis komen rennen, sindsdien gaat hij nooit meer naar de buren. Nat gooien, prima MITS het met koud water is natuurlijk. Van de week wilde iemand op een vakantiepark kokend water over een zwerfkat gooien, omdat die steeds bij het vakantiehuisje liep. Dat ging mooi niet door. Hoe komen mensen op het idee :r

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:52

ivy_power89, je kunt er zo moeilijk doen als je zelf wilt hoor, dat zei ik net ook al. Maar goed, ieder zn mening en dat is prima. Zoals ik zei, blij dat wij in een kat-vriendelijke buurt wonen waar ook de katten van onze buren welkom zijn bij ons net als andersom.

En wat de hond betreft.. dan laat ik mijn hond ook even los, dan denk ik dat je hond snel weg is en wel ergens anders gaat poepen.

En wat het genieten betreft, ook daar heb ik wel antwoord op aangezien het blijkbaar leuk is om iemand lekker aan te vallen die geen problemen heeft met andermans katten (jee wat vreemd), ik geniet van mijn kat als ik zie dat ze gelukkig is en dat is ze wanneer ze overdag lekker buiten en binnen mag komen wanneer zij dat wil.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:53

Roosch schreef:
Wij hebben ook kattenpoep in de tuin, maar het zou mij worst wezen. Ik ben alleen maar blij dat er in onze omgeving zoveel katjes rondlopen, ze hebben het prima naar hun zin. :)


Nou sorry, ik ben zelf kattenliefhebber, maar ik vind het toch heel ranzig wanneer ik tussen de planten bezig ben en ik grijp in de kattenstront of kattenkots.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:55

Nou, gelukkig is er geen enkele wet die verbiedt mijn katten binnen te houden.
En zolang er ook nog geen wet bestaat die dat verbiedt, kan iedereen zelf weten of hij zijn katten buiten laat of niet.

Mijn katten zijn niemand tot last hier en genieten van hun vrije kattenleventje.
(het zou anders zijn als ik in een woonwijk met aangrenzende tuinen zou wonen maar dat is hier niet het geval).

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:56

een lekkere slak of regenworm is fijner om in te grijpen.. hihi (sorry, das flauw)

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:56

Leorah,
Ik doe helemaal niet moeilijk, ik ondervind alleen veel last van de katten van de buren. van de week stapte ik de deur uit en de geur van een vieze kattenflats kwam mij al tegemoet.

Stel dat jij mijn buurvrouw was en jou kat heeft dat ongezellige hoopje bij mij neer gelegd, en ik laat vervolgens mijn hond in jou tuin schijten, dan heb jij er totaal geen problemen mee?

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:57

Leorah schreef:
een lekkere slak of regenworm is fijner om in te grijpen.. hihi (sorry, das flauw)


Vind ik minder vies dan ik welk stront dan ook!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:58

We scheppen het wel allemaal uit de kattenbak, maar uit de tuin...

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Axel_Clauw

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:00

Ik begrijp beide kanten wel. Wij hebben als tussenoplossing dat de kat naar buiten mag aan een tuigje+lijn met toezicht van ons in onze eigen tuin. Zijn we er niet, of bezig met iets, dan moet hij lekker binnen blijven. Hij zeurt vrijwel nooit dat hij naar buiten wilt, dus voor ons is dit een prima oplossing, wij blij, kat blij en mensen uit de buurt blij.

Everyone wants happiness but without any pain, but you can't have a rainbow without a little rain.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:00

misschien moet je even teruglezen ivy_power89..... daar staat dat ik er geen problemen mee heb wanneer je mijn kat uit jouw tuin zou jagen. Ik "laat" mijn kat in niemands tuin poepen, ze poept grotendeels in onze eigen wei, maar ook wel in het bos daar achter. Laat het nu gebeuren dat ze eens in iemands tuin poept, en diegene laat bewust zijn hond in mijn tuin poepen.. dan laat ik mijn hond los om de indringer uit mijn tuin te verjagen. Net zoals jij dus ook zou kunnen doen met mijn kat. Maar nogmaals, zoals ik zei.. gelukkig wonen er in onze buurt niet van die kinderachtige mensen. Sterker nog, als jij ziet dat mijn kat in jouw tuin poept, en je zegt het me, dan kom ik keurig langs met een schepje en een zakje om het uit je tuin te verwijderen. Geen probleem. Maar kinderachtige acties hou ik niet van nee.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:05

Roosch schreef:
We scheppen het wel allemaal uit de kattenbak, maar uit de tuin...


Als t je eigen kat is...A la

Maar andermans katten als je zelf geen katten hebt dan?
Als buurman of buurvrouw?
Dan moeten de buren er maar bij neer leggen dat jij je katten buiten hebt lopen?

Vind dat als je de ruimte hebt als eigenaar, je als eigenaar er wat aan moet doen.
Dan heim je je eigen tuin maar af.
Maar dat andere mensen last moet hebben omdat jij dieren houdt?

nee, sorry..

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:07

Iedereen moet het voor zichzelf weten zolang ze maar van mn kat afblijven en daar bedoel ik dus slaan/schoppen mee. Ik geloof ook niet dat een binnenkat ongelukkig is. Ik denk alleen dat een kat die naar buiten kan gelukkiger kan zijn.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:09

Goh, ik heb ook nergens geschreven dat ik katten uit mijn tuin jaag.
Ik zou er ook geen problemen mee hebben als ze hun behoeftes lekker bij hun baas doen en niet het gaas van mijn voiliere trekken en ik bij een leeg hok sta.
Fijn dat jij een katvriendelijke buurt heb, zullen alleen niet veel buurten zijn en ik denk ook dat heel veel mensen zich dood ergeren maar er niets van zeggen.
Als ik wat tegen mijn buren zou zeggen dan weet ik niet hoe ik thuis kom, mensen zijn nogal asociaal te noemen.

Ik vraag mij altijd af, hoe mensen het zouden vinden als mensen hun honden zouden laten loslopen.

Ik wil wel even laten weten dat ik verder niets tegen katten heb. anders moet ik dringend opzoek naar ander werk.
Er zal in de nabije toekomst ook zeker nog een kat komen, een binnenkat met buitenren. zo weet ik zeker dat niemand op welke manier dan ook last zal hebben van mijn kat

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:21

Ik vind dit altijd een beetje dubbel, en ik denk dat de houding van de meeste katteneigenaren (niet alleen van katten trouwens) eerst zou moeten veranderen.

Persoonlijk vind ik dat katten niet buiten los horen te lopen. Als jij ergens achteraf woont en werkelijk niemand heeft last van je katten, wordt het al iets anders. Maar ook onze natuur heeft er overlast van als je denkt aan de (beschermde) dieren die ten prooi vallen aan katten (waardoor er ook minder overblijft voor inheemse rovers) - en dan kun je wel zeggen dat dat 'de natuur' is; nee, katten zijn onze huisdieren, daar is niets natuurlijks aan. Zie de situatie in Australië met verwilderde katten.
Los daarvan bezorgen katten overlast. Ze schijten in andermans tuinen, veroorzaken gevaarlijke situaties op de weg en eten andermans huisdieren op. Ik hoor wel vaker 'dan moet jij je tuin maar beter afsluiten' - ik moet mijn tuin beter afsluiten voor jouw kat? Dit is de omgekeerde wereld. In mijn stadse woonwijk komen er namelijk geen andere rovers die mijn dieren zouden kunnen pakken. Het is dus niet nodig om allerlei extra aanpassingen te doen ware het niet voor jouw huisdier dat in mijn tuin rond loopt te struinen.

Blijkbaar is er ooit bedacht dat het normaal is voor katten om los te lopen. Waarom katten wel en honden niet? Of andere dieren?
Roepen 'maar een kat moet zijn natuurlijke gedrag kunnen vertonen (door buiten te lopen)' is imo nogal hypocriet. Er zijn namelijk een hele hoop dieren die niet echt hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen omdat wij ze niet los laten lopen of op een bepaalde manier huisvesten, denk aan sociale dieren alleen houden bijv. Andere kleine huisdieren? Vogels in kooien en volières? Waar trek je een lijn en waarom zouden katten ineens niet geschikt zijn om in huis gehouden te worden en al die andere dieren (die soms zelfs groter zijn of meer leefruimte en een actievere levensstijl in het wild hebben!) wel?

De ideale oplossing vind ik het houden van katten binnenshuis, met ren in de tuin. Helaas zal dit betekenen dat een hoop mensen geen katten meer zou kunnen houden. En daar ligt het probleem; teveel mensen willen een kat (dit gaat ook op voor andere dieren trouwens) terwijl zij eigenlijk niet de juiste omgeving te bieden hebben. Hetzelfde gaat op voor paarden die 23/7 op stal staan en er even een uurtje uit komen om een forumgerelateerd voorbeeld te noemen. Maar zolang deze mensen (huis)dieren willen en niet inzien dat een bepaald dier niet geschikt is voor hen zul je dit soort dingen houden.
Sommige dingen zitten er gewoon al zo lang in dat er niet over na wordt gedacht. Denk maar aan het houden van goudvissen, die 40 cm lang kunnen worden, in kleine kommen of bakken. Of wat dacht je van een hond wat een roedeldier is, alleen zonder een andere hond met alleen de mens als gezelschap? Half Nederland heeft maar één hond. Maar o wee als je een paard alleen houdt! Dan is zelfs een geit als vriendje nog te min. Heel krom eigenlijk. Wij als diereneigenaren moeten onze instelling veranderen en ons af gaan vragen of een dier wel écht geschikt voor ons is. Het houden van dieren zal altijd egoïstisch blijven maar ik vind dat we meer vraagtekens moeten zetten bij of een dier nou wel zo geschikt is voor ons (en waar we op dat moment leven) ipv zonder na te denken, omdat iedereen het al jaren zo doet te kopen wat we graag willen hebben.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:26

ivy_power89 schreef:
Goh, ik heb ook nergens geschreven dat ik katten uit mijn tuin jaag.
Ik zou er ook geen problemen mee hebben als ze hun behoeftes lekker bij hun baas doen en niet het gaas van mijn voiliere trekken en ik bij een leeg hok sta.
Fijn dat jij een katvriendelijke buurt heb, zullen alleen niet veel buurten zijn en ik denk ook dat heel veel mensen zich dood ergeren maar er niets van zeggen.
Als ik wat tegen mijn buren zou zeggen dan weet ik niet hoe ik thuis kom, mensen zijn nogal asociaal te noemen.

Ik vraag mij altijd af, hoe mensen het zouden vinden als mensen hun honden zouden laten loslopen.

Ik wil wel even laten weten dat ik verder niets tegen katten heb. anders moet ik dringend opzoek naar ander werk.
Er zal in de nabije toekomst ook zeker nog een kat komen, een binnenkat met buitenren. zo weet ik zeker dat niemand op welke manier dan ook last zal hebben van mijn kat



Ik weet heel zeker dat er niemand is hier die last heeft van mijn kat. Sterker nog, de mensen uit de buurt vinden haar erg leuk. Nu wonen we niet hutjemutje in de nieuwbouw, wellicht dat dat ook wel wat scheelt. De meeste tuinen hier zijn erg groot en de mensen storen zich er niet zo aan. We hebben geen snelverkeer in de buurt, dus dat scheelt ook een hoop.

Als jij een jonge kat erbij neemt, die het zo leert en die niet anders weet, hartstikke goed toch! Maar als je een oudere kat zou nemen die het altijd gewend is geweest om lekker buiten muizen te kunnen vangen en in bomen te kunnen klimmen en die sluit je op in huis met een rennetje, ja dat zou ik zielig vinden. Om even terug te komen op het onderwerp.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Marjolein29

Berichten: 377
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:27

Ik werk bij de dierenambulance en schraap op enige regelmatige basis dode katten van de weg of ik gier met zwaargewonde katten naar een dierenarts.....
Als dan vervolgens zo'n zwaargewond dier wordt ingeslapen en wij geen eigenaar kunnen bereiken omdat het dier of niet gechipt is of niet goed geregistreerd, kun je in sommige gevallen ook nog een uitbrander krijgen omdat de eigenaar boos is over de dierenarts rekening!
Dit is als zich al een eigenaar meldt, de hoeveelheid katten die uiteindelijk maar naar destructie gaan omdat niemand zich meldt is verbijsterend.

Zover mijn ervaring met loslopende katten, overigens ben ik een ernstige tuinliefhebber en niet blij met katten in mijn tuin.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:28

Volgens mij verliezen we het onderwerp wel uit het oog. Nu is het meer een discussie of we katten wel of niet los moeten laten en het doel van het topic was of binnenkatten zielig zijn.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:29

Daar probeerde ik idd ook naar terug te gaan

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:29

ingedebruijn schreef:
Volgens mij verliezen we het onderwerp wel uit het oog. Nu is het meer een discussie of we katten wel of niet los moeten laten en het doel van het topic was of binnenkatten zielig zijn.


Ja, ik vind mijn katten zielig als die niet meer naar buiten zouden kunnen. :)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:30

mika11 schreef:
ingedebruijn schreef:
Volgens mij verliezen we het onderwerp wel uit het oog. Nu is het meer een discussie of we katten wel of niet los moeten laten en het doel van het topic was of binnenkatten zielig zijn.


Ja, ik vind mijn katten zielig als die niet meer naar buiten zouden kunnen. :)


Ik ook inderdaad! Ik ga nu ook even een rondje lopen met ze!


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:34

Leorah schreef:
Sterker nog, als jij ziet dat mijn kat in jouw tuin poept, en je zegt het me, dan kom ik keurig langs met een schepje en een zakje om het uit je tuin te verwijderen. Geen probleem. Maar kinderachtige acties hou ik niet van nee.


Heel leuk en aardig, maar ik heb echt geen flauw idee van wie de katten hier in de buurt zijn... ik weet er toevallig 3 uit deze straat maar de rest komt overal en nergens vandaan lijkt het wel.
Overigens hadden wij laatst nog een kat hierbinnen zitten. Dier bleef hier maar klaaglijk zitten miauwen. Dus hebben we de deuren en ramen dichtgedaan en de eigenaren gebeld. Bleek dat ze een stuk verderop woonde en eigenlijk nooit hier kwam maar ze was meegelopen met de eigenaresse die naar de winkel ging en toen de weg kwijt geraakt... was maar goed dat ze zo'n dingetje om het halsbandje heen had zitten waar je een papiertje in kan doen met tel. nr en dat ze niet overal heen was gaan zwerven (het was ook wel echt een schatje!)

ingedebruijn schreef:
Volgens mij verliezen we het onderwerp wel uit het oog. Nu is het meer een discussie of we katten wel of niet los moeten laten en het doel van het topic was of binnenkatten zielig zijn.


Als jij je katten in huis + ren houdt van jongs af aan denk ik niet dat die zielig zijn, nee :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fair, kouwene en 137 bezoekers