Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
moyra

Berichten: 9654
Geregistreerd: 19-02-04

Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-13 15:31

Ik lees het nu weer in een topic.
Een kat die binnen leeft is zielig/sneu en een kat die op zeer jonge leeftijd word doodgereden heeft tenminste wel vrij rond kunnen lopen.

Ik snap het niet,echt niet, een kat los laten lopen klinkt leuk maar ik vind er zeker een keerzijde aan zitten.
Je dieren geven overlast aan de andere mensen (scheiten in de tuin van een ander) mauwen de buurt bij elkaar als ze krols zijn, want niet ieder neemt zijn verantwoordelijkheid om ze te laten helpen, met een beetje pech lopen de katers ook nog eens te sproeien tegen spullen/eigendommen van een ander.

Mijn kat zit binnen en op het balkon en heb niet de indruk dat ze het buiten zijn zo mist.
Tevens ken ik ook mensen waarvan de katten buiten lopen en ook daar ben ik niet zo zeer op tegen maar boven genoemde vind ik wel iets om over na te denken.

Mijn vraag is dus eigenlijk vertel mij eens waarom mijn kat zieliger is dan de kat die word aangereden en (met een beetje pech) eerst nog een ritje naar de dierenarts moet doorstaan omdat het niet opslag dood is.


Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:35

Ik vind een kat die niet anders gewend is dan binnen zitten niet zielig. Een kat die niet anders weet dan buiten lopen permanent binnen houden vind ik wel zielig, omdat je die zijn vrijheid ontneemt die hij kent.

Artocreas

Berichten: 1710
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:36

Captain schreef:
Ik vind een kat die niet anders gewend is dan binnen zitten niet zielig. Een kat die niet anders weet dan buiten lopen permanent binnen houden vind ik wel zielig, omdat je die zijn vrijheid ontneemt die hij kent.

_/-\o_

Fatografie fotografie || :D
Eerst bekend als faatxhorse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:36

Toevallig! Ik las het net ook en was even op zoek op bokt of hier al een topic over was, niet helemaal kunnen vinden.

Ik heb twee lieve HTK katten (Europese kortharen..) en die blijven ook binnen. Aangezien er behoorlijk wat honden rondlopen en een aantal buren die het niet erg vinden om een kat hun nek om te draaien of ze af te schieten, als ze bij de vogels zitten te loeren.

Ik merk niets aan de katten dat ze buiten missen, want ja ik ben wel eens met ze naar buiten geweest aan een tuigje, maar dit vonden ze beiden geen groot succes.
Ze hebben verder bijna het hele huis tot beschikking en de krabpaal is zo'n beetje het grootste meubelstuk in huis, ze hebben gigantisch veel speelgoed om mee te spelen en krijgen regelmatig hun beweging wanneer ze achter een vliegje aan zitten of wanneer ik intensief met ze ga spelen.
Verder liggen ze altijd heerlijk op hun iets uit de kluiten gewassen krabpaal of ze liggen lekker op schoot te slapen.

Maar ieder heeft zijn of haar eigen mening over het feit dat een kat buiten of binnen moet blijven en daar heb ik respect voor. Zolang zij ook respect hebben voor mijn keuze die ik maak voor mijn eigen katten. :)

Captain schreef:
Ik vind een kat die niet anders gewend is dan binnen zitten niet zielig. Een kat die niet anders weet dan buiten lopen permanent binnen houden vind ik wel zielig, omdat je die zijn vrijheid ontneemt die hij kent.


Hier ben ik het wel mee eens!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-13 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:36

Is ook net wat de kat gewend is.
De ene kat van mij is aan 'aanloop kat'.
Die kan niet binnen blijven, hij springt tegen de ramen op.
Ze lopen hier al jaren buiten.
Ze geven geen overlast, want ze gaan niet in tuinen maar in een soort buitengebied.
En groot voordeel is, dat je geen kattenbak in huis hoeft. :D

Als een kat niet beter weet, dan zou hij aan een leven binnenshuis kunnen wennen, denk ik.
Dat hangt er vanaf waar je woont, op veel plekken is het niet veilig om een kat buiten te laten lopen.
Maar als ik mijn katten buiten lekker in het zonnetje zie liggen of rondstruinen door de bosjes, dat zou ik ze niet graag afnemen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 28-07-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ryukapple

Berichten: 1762
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:38

Ligt aan het karakter van de kat sommigen kunnen het niet hebben en andere wel en qua overlast zijn weinig dieren die geen overlast bezorgen. waar ik vroeger woonde zelfs overlast gehad van een konijn :+

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

Izep

Berichten: 767
Geregistreerd: 19-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:38

Dat is weer zo'n discussie waar je toch niet uit zult komen. Er zijn nu eenmaal voordelen en nadelen van het buiten laten van je kat en er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders. Elke kattenliefhebber gunt zijn kat het beste en de een doet het op de ene manier en de ander op de andere manier. Ik zou zeggen respecteer elkaars keus gewoon, klaar, simpel toch? Waarom zou je hier over moeten/willen discussiëren. Totaal zinloos. :?
Laatst bijgewerkt door Izep op 28-07-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:38

Captain schreef:
Ik vind een kat die niet anders gewend is dan binnen zitten niet zielig. Een kat die niet anders weet dan buiten lopen permanent binnen houden vind ik wel zielig, omdat je die zijn vrijheid ontneemt die hij kent.


+1

Als een kitten altijd al binnen heeft gezeten, en volwassen wordt en ook binnen zit? Ik zie het punt niet.

Vind het erger als het dier wordt aangereden, weg kruipt en vervolgens onvindbaar is en crepeert van de pijn.

En wat ook vervelend is, is dat als de buren geen katten willen/hoeven, dat die wel van jou kat mogen mee genieten als je het kat overal laat lopen waar hij wilt lopen.

Geef mij dan maar een binnenkat, met een goed kattenproof achtertuin ;)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:40

Mijn kat is een mengelmoesje := Overdag is ze buiten van 9 tot uur of 10 's avonds. 'S nachts is ze binnen. Ze blijft in de tuin en gaat geen hele wandelingen maken naar de buren etc. Ze was binnen gewend, dus in het begin heel bang buiten. Maar dat werd steeds beter. Ik vind het fijn dat ze buiten kan lopen, 's avonds is ze dan erg moe en dat scheelt weer in het gescheur en rusteloze binnenshuis. Binnen kan ze haar ei gewoon niet kwijt, daarom vind ik het voor haar zielig. Als de kat niet anders gewend is, dan vind ik het niet zielig. Mijn kat durft alleen achter het huis, als de voordeur open staat durft ze nog niet naar buiten want daar rijden auto's etc. (goed opgevoed :D) en ik ken meer katten die niet durven, tja je moet ze niet dwingen. Laat ze dan maar lekker binnen, waar ze zich het prettigste voelen :) niks zieligs aan!

Roosch

Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:40

Ik vind het belangrijk dat een kat buiten komt, mits in een veilige en katvriendelijke buurt.
Waarom? Omdat ik vind dat een kat moet kunnen rennen, jagen, spelen met andere katten, omdat dat in hun natuur zit. Een kat hoort mijn inziens gewoon niet in een flatje van in totaal 40 vierkante meter.
We hebben de buurt hier eigenlijk ook een beetje uitgezocht op katvriendelijkheid/mogelijkheden om naar buiten te gaan, maar onze eerste kat blijkt doof te zijn en we hebben inmiddels ook een tweede dove kat. (zie onderschrift voor meer informatie)
Gelukkig hebben we een groot huis met veel ruimte voor ze en een tuin waar ze aan een tuigje naar buiten mogen, maar als het gezonde.. nouja.. horende katten waren geweest, waren ze fijn naar buiten gegaan.
Maar puur ivm de veiligheid durf ik het niet aan.

Ieder zijn eigen keus natuurlijk wat dit betreft.

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Yom
Berichten: 3752
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:40

tuurlijk is het fijn als een kat onbezorgd rond kan struinen, maar tegenwoordig kan dat niet meer op alle plekken. We wonen vaak in drukke woonwijken waar geen ruimte meer is voor het onbezorgd rondstruinen.

Hier niet iig en die van mij zitten dan ook veilig in huis en ren. Ten eerste omdat ik ze veilig wil hebben en omdat ik katten heb en niet mijn buren
En omdat mijn ongeholpen poezen niet door jan en alleman gedekt mogen worden natuurlijk ;)

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:41

Waarom is een paard 24 uur op stal sneu en zielig?

Yom
Berichten: 3752
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:42

als de stal voor een paard net zo groot zou zijn als mijn huis voor mijn kat is, was dat ook niet zo'n probleem

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:43

Ibbel schreef:
Waarom is een paard 24 uur op stal sneu en zielig?


Dat is natuurlijk een vergelijking die nergens op slaat. :D
Een paard kan zich amper omdraaien en 2 stappen naar voren/naar achteren zetten.

cha_biske

Berichten: 292
Geregistreerd: 07-05-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:43

moyra schreef:
mauwen de buurt bij elkaar als ze krols zijn, want niet ieder neemt zijn verantwoordelijkheid om ze te laten helpen, met een beetje pech lopen de katers ook nog eens te sproeien tegen spullen/eigendommen van een ander.
.


laten stereliseren/castreren ;)

onze katten (3) zitten buiten ze zijn perfect tevreden, meer vrijheid. soms komen ze savonds eens binnen op schoot mee tv kijken maar daarna willen ze ook weer buiten. En van het aanrijden... tja dat risico heb je nu eenmaal, mense langs een drukke baan moeten dan maar geen kat nemen vind ik persoonlijk :j

have faith in us

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:43

Onze katten thuis hebben zolang ik weet binnen geleefd, in de zomer als wij ook buiten waren in de tuin. De beesten zagen er prima gelukkig uit en konden in ieder geval niet mee worden genomen of erger nog, aan worden gereden. Als je een huis hebt waar ze zich een beetje lekker kunnen bewegen denk ik ook echt niet dat ze naar buiten hoeven.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:43

Ibbel schreef:
Waarom is een paard 24 uur op stal sneu en zielig?


Dat is appels met peren vergelijken. In een wc-hokje kan ik niet bewegen hoor. Mijn kat mag door het hele huis, die krijgt genoeg beweging.
Maar als ik haar op zou sluiten in de wc, springt ze ook na 10minuten tegen de deuren op.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:44

er bestaan geen katveilige buurten. in het buitengebied,mogen ze door jagers geschoten worden. in de stad spreekt het eea voor zich.
binnen is niet zielig. better inside and fat,
then outside, and flat ..

vroeger liepen de honden ook los op straat. nu doet niemand dat meer. nu de katten nog.
geen ooeps-nestjes, geen ziektes zoals katten-aids, geen doodgereden katten, geen mishandelde katten, geen verdwenen katten, geen vergiftigde katten, niet meer door honden gegrepen enz.
wat was het voordeel ook alweer ? alleen makkelijk voor de baas.

** Alive & kicking ! **

moyra

Berichten: 9654
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-13 15:44

Ibbel schreef:
Waarom is een paard 24 uur op stal sneu en zielig?


Dit meen je serieus ?
Er zijn zat paarden die op kleine stukjes wei worden gehouden, die zijn dan net zo zielig als katten in huis omdat dat in verhouding net zo groot is.
Ik sluit mijn kat toch niet op in de wc ?

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:45

Ik vind het voor de katten zelf fijn dat ze lekker buiten kunnen lopen.

Maar zelf ben ik geen kattenmens en heb ik regelmatig de neiging om een flinke emmer water over de katten van de buurman heen te gooien.

De tuin ligt hier altijd vol met kattendrollen, ze maken een hels kabaal 's ochtends vroeg of 's avonds laat en éen van mijn honden is laatst in onze eigen tuin door de kat van de buurman flink gekrabt.

Vind ik het dan sneu als de buurman zijn kat een dag binnen houd? Nee.
Ik vind het wel sneu dat mijn hondje niet eens meer onze eigen tuin rustig in de zon durf te liggen (het is nogal een watje).

Mama van Gwen, Ruby en Jade <3
75% korting op Zalando producten *KLIK*

Muronia

Berichten: 19407
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:46

Ik vind "een kat" binnen niet zielig, maar het licht er wel aan welke kat. Mijn kat binnen is wel zielig, omdat ze het gewend is om naar buiten te kunnen en ik weet hoe ze ervan geniet als ze weer trots met een muis aan komt wandelen. Mijn ouders hun katten zijn niet anders gewend en die zijn niet zielig, want die zijn happy zoals ze nu wonen.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Roosch

Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:46

En geen sociale contacten met andere katten, ze kunnen hun instincten zoals het jachtinstinct (al is het maar op vliegjes) niet volgen, ze kunnen niet eens een keer een lekker sprintje trekken..

Nee, het is niet alleen maar makkelijk voor de baas.

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:46

spicegirl schreef:
wat was het voordeel ook alweer ? alleen makkelijk voor de baas.


Dat vind ik niet. Mij maakt het niet uit of ze binnen of buiten is. Maar ik zie dat ze overdag buiten gelukkiger is. Ze rent achter vliegjes en vlinders aan en vind het heerlijk om rondjes door de tuin te scheuren. Wie ben ik dan om dat haar te ontnemen?

Yom
Berichten: 3752
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:47

nou mijn 7 katten + 6 kittens maken minder lawaai dan de buurkinderen :)

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:47

Captain schreef:
Ibbel schreef:
Waarom is een paard 24 uur op stal sneu en zielig?


Dat is natuurlijk een vergelijking die nergens op slaat. :D
Een paard kan zich amper omdraaien en 2 stappen naar voren/naar achteren zetten.


OK, doen we een Shet-veulen met een flinke binnenbak, nooit buiten geweest, nooit gras gezien, gaat-ie niet zien ook. Van jongs af aan zo opgegroeid. Die flinke binnenbak is in verhouding tot het dier net zo groot als een kleine flat tov een kat.

Paard doet het prima op hooi, zal nooit gras eten (kat zal nooit muizen vangen, doet het prima op brok)

Dat is toch hetzelfde?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, Thioro en 42 bezoekers