manen trekken of knippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tinka

Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

manen trekken of knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 21:16

Mijn paard heeft best lange manen, maar nou heeft ze dus dooie punten. Er moet dus een stuk af. Hoe kan ik dat het beste doen? Hiervoor had ik een tinker dus ik heb helemaal geen verstand van trekken ed. Iemand op stal zei wel dat als ik ze zal trekken dat ze dan waarschijnlijk niets overhoudt omdat ze vrij dunne manen heeft. Is het dan beter om ze af te knippen of snijden met zo'n speciaal mesje?


Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:32

nou trekken is pijnlijk voor het paard erwijl die van knippen niets voelt duhhhhhh nee maar trekken ziet volgens mij wel mooier uit

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:36

Als je de manen trekt moet je paard wel ontspannen zijn, anders wordt het een vechtpartij. De manenkam wordt dan inderdaad dunner, omdat je haar en wortel er uit trekt. Als je paard echt een hele dunne manenkam heeft, kun je ze beter knippen. Dit is wel moeilijker, want je moet er geen happen in knippen. De manenkam blijft dan wel dikker.
Veel succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:51

Ik zou de punten er met een speciaal mesje afsnijden.
Dat doen we bij de Cobs ook het ziet er dan beter uit dan met de schaar.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:13

Ik zal het niet met een schaar doen. Meestal geeft het een lelijk effect.
Met mesje lijkt mij de beste optie omdat je met trekken nog meer verdunt.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:20

Misschien is het een optie om met een uitdunschaar langs de onderste punten te gaan, dan heb je alleen de dode punten te pakken

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 08:59

Nikita heeft ook een dunne manenkam, ik ben dus genoodzaakt te knippen Schijnheilig ! Om het er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien knip ik met de schaar verticaal.. kost een hoop tijd, maar het ziet er niet zo geknipt uit .

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:02

Ik doe het altijd om en om bij de KWPn die ik rijd. De ene keer trek ik ze, de andere keer snij ik ze. Daar blijven ze heel mooi bij zonder dat ze heel dun worden. Ik zou ze als ik jou was snijden, als ze toch al zo dun izjn.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:04

Snijden met een speciaal kam-snij-mesje. Je trekt ze er niet met wortel en al uit en je houdt dus al je manen en je hebt een natuurlijk resultaat. (niet zo kaarsrecht)

:evaw:

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:04

Ik snij de manen altijd, zeker als ze dunnen manen hebben moet je ze niet trekken. Ik hou van mooie volle knotten (naald en draad) dus moeten de manen dik zijn. Razinda heeft dat maar Jur niet. Bij paarden die echt hele dikke manen hebben kan je ze trekken. Maar knippen zou ik nooit doen, dat wordt gewoon erg lelijk. Met een uitdunschaar krijg je hele ongelijke plukken, zou ik dus ook niet aan beginnen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:06

Ik trek de manen altijd, een lastig klusje, waarbij ik behoorlijk geduld moet hebben. als je het snel snel evn wilt doen, dan pak je vaak te grote plukken en komt je paard (logisch) in verzet.

Ik vind geknipte manen erg lelijk, maar anders dan dat, met het invlechten is het ook veel makkelijker als die manen getrokken zijn. bij knippen houdt je hele dikke uiteinden over, die springen makkelijk weer uit de vlecht, erg lastig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:40

Hoe doe je dat snijden? Niet dat ik Levi's manen eraf willen hebben Knipoog maar toch voor de eventuele doden punten lijkt mij dat wel handig...ben alleen bang dat ik dan verkeerd doe Scheve mond

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 10:51

trekken is misschien pijnlijk.
maar een stuk mooier!
en btw: je hebt speciale snijmesjes waarmee je ze lossnijd! net getrokken lijkt het dan

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 11:51

Knippen!!!

eerst manen een kant op kammen en recht afknippen
dan manen de andere kant op kammen en recht afknippen
manen recht naar boven kammen en recht afknippen

zo heb je ene opgeknipte manenstrook en lijkt het niet zo strak geknipt.

straat
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 13:11

Ik vind manen trekken het beste. Er gaat wel behoorlijk wat tijd in zitten maar het geeft het mooiste effect. Als je dit telkens doet zit er ook niet zo veel tijd in .


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:02

Knippen met een efileerschaar.

Nulla tenaci invia est via

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:36

hallo, wi hebben 2niuwe paarden, die allebeide geen dikke manenkam hebben, en daar wil ik ze iegenlijk niet bij gana trekken,w ant als ik altijd zie bij de pony's hoeveel haar eruit komt................is dat bij die paarden zonde, dan hebben ze straks nog maar een paar sprietjes over!! hoe kan ikd at doen, bij een andere pony, arabier, knip ik ze ook, maar niet recht wantd at vind ik lelijk, maar je kunt wel zien dat het geknipt is, ik knip eerst het weg te halen gedeelte eraf, dan pak ik de trakkam kam er een keer losjes doorheen en houdt de schaar vertikaal en knip er zo doorheen totaan de kam. dat geeft een redelijk mooi effect. maar hoe kan je het nog anders doen, ik heb wel zo'n mesje maar daar berijk je niks mee, die doet het half niet. dan ben je wel de hele dag bezig!

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 17:33

Eleonoor schreef:
Knippen!!!

eerst manen een kant op kammen en recht afknippen
dan manen de andere kant op kammen en recht afknippen
manen recht naar boven kammen en recht afknippen

zo heb je ene opgeknipte manenstrook en lijkt het niet zo strak geknipt.



Werkt super, heb net deze truk uitgeprobeerd nadat ik hem eerder had gelezen in een gelijkaardig topic.

Ik heb een jaarling die krankzinnig wordt als je met haar manen bezig bent (uitborstelen gaat net) trekken is dus uit den boze, en aangezien ik er toch geen wedstrijd ofzo mee rijdt (duh, is veel te jong Knipoog ) heb ik ze dan maar meteen als proefkonijn gebruikt.

Resultaat mag er best wezen hoor.

Tinka

Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-02 19:29

Bedankt voor de tips. Ik ga maar niet trekken want dan houdt ze volgens mij geen haar over. Ik zit nu nog te twijfelen tussen zo'n mesje of een efileerschaar.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 19:34

Ik vind zelf een efileerschaar prettiger werken dan een mesje. Om met een mesje het haar af te kunnen snijden moet je het eerst strak trekken, met de schaar kun je gewoon langs de hals knippen terwijl het haar los hangt. Je kunt dan makkelijker zien of je het wel op de juiste lengte knipt en hebt minder kans op ongelijkheden.

Nulla tenaci invia est via

piggie!!!!
Berichten: 318
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 19:34

ik trek de manen van mijn paard altijd, hij heeft dan ook wel erg dikke manen, als je paard wat dunnere manen heeft, kun je het beste knippen, hoewel ik dat er niet mooi vind uitzien. en als je gaat trekken, doe dat dan na het rijden ofzo. dan is ie ontspannen en laten de haren makkelijker los en hij heeft er veel minder last van.

P&K was weer supergezellig!!!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 19:48

wat zonde allemaal gewoon goed doorkammen dan gaan de dooie haren vanzelf mee en ik kan het weten want irish haar manen komen op hara knieen!!

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:31

trekken vind ik het mooist , van knippen krijg je van die rare hoeken ( moeilijk uit te leggen !! )

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 29 bezoekers