Help!!!Wat te doen bij rennerig paard???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Help!!!Wat te doen bij rennerig paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 21:30

Mijn paard, die ik nu een week heb, is heel bangig, ik oefen nou steeds met een licht meisje het op en afstappen, maar als ik hem los zou laten gaat hij ervandoor en kan je hem niet stoppen.
Hij is pas 4, maar het gekke was toen ik proef ging rijden hij dat amper deed maar nu dus wel.
Wat vinden jullie, moet ik er gewoon opstappen, en als hij ervandoor gaat gewoon tegen het hek aanzetten ofzo of moet ik rustig aan opnieuw beginnen met inrijden???
Alle tips en adviezen zijn zeer welkom!!!
Alvast bedankt, groetjes Monique.


dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:38

Hmm..ik heb zo'n zelfde soort ervaring gehad.
Had een paard op proef, die ik eerst bij de stoeterij had gereden, zonder problemen, maar eenmaal bij ons thuis kon je er niet eens opstappen...werd helemaal gek van angst en ging als een kip zonder kop rennen.
Ik zou als ik jou was eerst weer heel rustig beginnen. Met overhaasten kom je nergens, kan je het alleen maar erger maken.
Is het geen idee om hem eerst met zadel en al te longeren zodat hij al wat moeier is? Daarna langzaam proberen te hangen en opstappen (altijd nog terwijl iemand hem aan het longeren is....)
Iniedergeval zou ik het dus rustig opbouwen. Is hij niet bang voor het zadel enzo?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 21:58

Mijn merrie deed dat heel erg.
je hebt er dus al op proef gewoon opgereden?
Ik weet niet hoe angstig hij is maar anders zou ik er gewoon opstappen.
Mijn merrie liep 2 rondjes heel hard om vervolgens rustig te worden is gewoon vluchtgedrag met het verschil dat je haar niet vast kon houden dan ging ze overeind.en aan de longe dan?
dan heb je 'm iig nog vast

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 22:21

Bedankt, bij jullie is het dus goedgekomen!!!?
Hij is ook een beetje bang voor het zadel, maar dat gaat steeds beter.
En...als ik erop zit en hij gaat ervandoor wat is dan volgens jullie het beste???Niet trekken lijkt me, toch???

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-02 22:23

En..idd. Nimber, hij doet het ook bijna alleen maar in het begin daarna is hij weer rustig, maar als je dan gaat draven begint het weer.
Zijn rug is trouwens helemaal nagekeken.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 22:43

Dat paard wat ik op proef had, heb ik teruggebracht. Die was gewoon getraumatiseerd...
Heb er ook een expert bij laten komen en die heeft me haar sterk afgeraden omdat je nooit zeker weet of het goedkomt. Maar goed, dat is een heel ander verhaal...bij dat paard kon je niet eens aan haar rug komen, dan werd ze al panisch...om van haar achterbenen maar niet te spreken.
Wat jij beschrijft, lijkt mij meer onervarenheid...veel oefenen dus, vooral eerst aan de longe en je benen en handen zo stil mogelijk houden... niet trekken aan de teugels, maar met je stem proberen hem rustig te krijgen. Je kan m.i. dit het beste met veel longeren combineren omdat hij dan aan de stemcommando's gewend raakt en je deze dan dus weer kan gebruiken tijdens het rijden.
Iniedergeval moet je geen haast hebben, gewoon rustig opbouwen...desnoods eerst alleen (nog altijd terwijl hij aan de longe zit) opstappen, vier seconden blijven zitten en vervolgens weer afstappen. En dit herhalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 09:26

Als je paard echt bang is zou ik hem zeker niet tegen het hek aan zetten. Trek wel extra tijd uit voor het winnen van het vertrouwen en stel hem steeds op zijn gemak.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-02 11:58

Maar Jippie...wat kan ik dan doen, denk je??? iig. bedankt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 14:24

Wat ik zelf goed vind werken bij paarden die bang (geen aanstelleritus ) zijn bij het opstappen meteen wat lekkers te geven vanuit het paard.

Hij moet dan helemaal zijn hoofd naar achteren doen.
Met zo'n houding kan een paard nooit aanlopen.
In het begin geef je het lekkers meteen, met uiteraard flink belonen.
als hij dit goed doet wacht je steeds langer met wat lekkers geven.
Zo leert je paard stil te staan zo lang jij wilt.
En is dat goed bevestig geef je de ene keer wel wat lekkers en de andere keer niet meer, maar blijf wel gewoon belonen.

Zo staat je paard goed stil zodat je zelf makkelijk kan gaan zitten en hij leert dat opstappen niet eng is maar leuk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 14:41

Ik hoop dat je wel een helper hebt die het paard op zijn gemak kan stellen en kan vasthouden voor je. Dat lijkt me wel zo veilig.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-02 07:45

Ik zou er zeker niet op gaan zolang een paard zo reageert .
De eerste 2 dagen dat ik Rena had was het ook zoiets dergelijks.

Toen ben ik er niet meer opgegaan maar ben even helemaal opnieuw begonnen.

Aan het halster wandelen , lekker de tijd nemen , wat grazen , wat spelen , stemcommando's leren en lekker tegen je paard aanhangen , eraan wriemelen enz. zodat ze je helemaal gaat vertrouwen in alle rust.

Na 2 daagjes zo kennen ze goed de commando's voor halt , stap , draf en back (achterwaarts) en nam ik haar mee naast de fiets zodat ze lekker losjes hele stukken kon draven en steeds minder bang en schrikachtig werd , de stemhulpen nog beter geveztigd werden.

Na een paar dagen verschillende rondjes / verschillende omgevingen (weer om vertrouwen op te bouwen) ben ik er bij terugkomst in de bak waar ze altijd mocht rollen na het werk , spontaan eens op gaan zitten , nog voordat ze het in de gaten had ben ik er weer afgegaan , zodat ze niet de kans kreeg om te gaan rennen.

Wat later eens een rondje stappen naderhand....zo opbouwen , heel fris en simpel zodat de angst geen kans krijgt.
Veel belonen , dat is ook erg goed voor het vertrouwen.
Het dier moet er plezier inhebben omdat hij beloont gaat worden voor z'n braafheid , hij weet dat hij goed bezig is en niet bang hoeft te zijn .
Je hebt je stemhulpen die hij goed begrijpt dus je hoeft het niet op trekken enz. aan te laten komen.

Nou ja , zo reed ik binnen 2 weken heerlijk aan een lang teugeltje buiten met m'n kleine dribbelkontje , heel ontspannen , vrolijk en vol vertrouwen Lovers

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 11:28

MoniqueLucky: het lijkt bijna alsof hij last heeft van een soort zadeldwang. Weet je echt zeker dat zn rug ok is en dat het zadel goed past?
Verder ga ik helemaal mee met de oplossing van Kawa.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-02 19:16

Ik denk dat het paard in de eerste plaats gewoon veel tijd nodig heeft om zich te 'settelen'en jou te leren vertrouwen.
Dus ga gewoon veel met hem doen, leer op die manier dat hij jou kan vertrouwen, ook in angstige situaties.

Pompidou heeft ook veel tijd nodig gehad. Met proefrijden bij die mensen thuis was ze kipmak, en bij mij thuis was het drama. Een bonk stress was ze.
Nu een paar maanden verder, zijn we echt de dikste maatjes, kan alles met haar doen, ze vertrouwd me vlekkeloos lijkt wel.

Pompidou ben ik nu ook opnieuw aan het 'inrijden', ze is erg verkloot bij de vorige eigenaren, en ik ga het volledig opnieuw doen. Goede basis etc.
Pompidou wilt dus ook constant vluchten, aan de longe helemaal niet meer, maar nu onder het zadel wel.
Ik heb 2 x per week priveles, goede begeleiding is onmisbaar, dat kan ik je alvast aanraden.

Pompidou zit erg vast in haar lijf, en zodra je erop zit is het: 'oeh blijf van me af!!'
Reactie is dan: vluchten!
Ik vorder nu dankzij die les enorm veel, het is erg belangrijk dat je zelf het tempo bepaald, maar wel op zo'n manier dat hij het vertrouwen blijft voelen. Dus vooral niet blijven trekken en zelf gespannen doen. Gewoon rustig blijven. Zorg eerst dat je rustig met hem in de rondte kan stappen, in een hetzelfde tempo. Als dat goed gaat draaf je aan. Hij zal dan direct willen vluchten, maar wees hem dan voor. Gewoon recht zitten, en in een ontspannen zit. Teugels gewoon netjes op maat. Als ie gaat rennen, hou je hem in, maak je zwaar, reageert hij, ontspan je direct je hand. Als hij echt te loperig wordt, maak je gewoon een overgang naar stap, en zorg dat hij in die stap weer ontspant. Gaat dat goed, draaf je weer aan, gewoon rustig, en bijv. op de grote volte.
Het is heel belangrijk dat hij je leert vertrouwen, en weet dat hij niet bang hoeft te zijn.
Maar: instructie, het liefst zo veel mogelijk.
Veel succes! Party!!

Maar, echt, neem zo vaak mogelijk les, ik ben er toch wel zo mee vooruit gegaan!
Succes ermee.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:26

Zou het niet kunnen dat je paardje licht verdoofd was toen je ging proef rijden? Het komt me vreemd voor dat hij het opeens krijgt nu hij bij jou is?
Ik zou ook opnieuw beginnen met grondwerk om goed zijn vertrouwen te winnen en hem wat tijd te geven om te herstellen van zijn angst.
En dan rustig aan opnieuw beginnen met het zadel er op leggen en gewicht op zijn rug.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:32

Bij Baduh lag het aan de neusriem. Die vond ie eng.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmmyAJ, IASCrawler en 46 bezoekers