iemand zei dat ik het helemaal fout deed wat vinden jullie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-01 22:29

Hoi,
Bij ons op stal is een nieuw meisje met een hackney pony van 4 jaar, maar die is helaas nog onbeleerd nou vroegen ze aan mij of ik hun wilde helpen met longeren.
Dat vond ik geen probleem,dus zijn we deze avond nog begonnen, ( hij is oud genoeg dacht ik) we hebben eerst met hem gestapt aan de lijn ( een vriendin van haar liep er naast en zij longeerde hem.) toen heb ik hem nog even los gelongeerd, en dat deed hij heel goed. we hadden hem een hoofdstelletje in gedaan met zijn halster er overheen en aan zijn halster de longeerlijn. we hebben ook een tijdje met hem gedraafd ook dat ging heel goed. nu kwam er een ander meisje en die werd heel boos op me omdat we volgens haar heel verkeerd bezig waren. als jullie dat ook vinden, zeg dat dan even, want nou weet ik het echt niet meer.
groetjes heleen. Verward

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 22:34

Hoi Heleen,

Volgens mij doe je het niet verkeerd hoor.
Ik longeer mijn merrie ook een paar keer per week en het gaat nog steeds prima.
maar als iemand het verkeerd vind hoor ik het ook graag.

groetjes renee

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 22:41

Wat zou je dan zogenaamd verkeerd doen? Heeft ze dat gezegd, of had ze daar geen antwoord op? Ik denk wel dat het juist is om haar aan het halster te longeren, als ze nog maar pas een hoofdstel draagt.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 22:41

wat deed je dan precies verkeerd?want ik lees geen verkeerde dingen in jouw berichtje

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-01 23:13

ik gebruikte de longeerzweep, ( gewoon om geluidjes te maken hoor) en ze moest eerst een aantal weken stappen aande hand en dan een aantal weken stappen aan de longeerlijn met iemand er naast en dan ehh sraven met iemand ernaast. dit leek me nogal overdreven. stappen aan de longeerlijn met iemand ernaast hebben we gedaan, een half uur ofzo en toen een uurtje rust en toen nog een kwartiertje en toen stukjes draven. leek mij wel goed, eerst alleen met halster longeren. daarna een ff met hoofdstel.
groetjes heleen Scheve mond\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 23:48

Nou, als je zó (als zij zegt) een paard zadelmak moet gaan maken dan verveelt ie zich nog omdat je nooit eens met wat nieuws komt...

Ik vond jou nog niet zo raar bezig hoor, maar zou wel wat begeleiding zoeken van iemand die dit vaker heeft gedaan, vooral als je zelf niet 100 % zeker in je schoenen staat.

Je kunt overigens beter korte tijd werken en afsluiten met iets goeds, dan een halfuur doorgaan "om het te leren". Als hij het snapt en braaf is, is het goed, dan kun je dat de volgende dag rustig herhalen. Bedenk dat er geen grotere beloning voor zo'n jong paard is dan lekker weer naar z'n vertrouwde stal mogen. Beter 20 minuutjes goed gewerkt en dan vrijaf, dan dat je eindeloos door blijft oefenen.
Morgen is er weer een dag!

_________________
Just smile and keep riding!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-06-05 00:17 ]</font>

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 00:07

Ik denk niet dat er 1 manier is die 'het beste' is. ieder paard is verschillend en iedr paard heeft een andere manier van opvoeden nodig.
Het ene paard leert snel en gaat zich dus snel vervelen als hij veel hetzelfde moet doen en het andre paard daarintegen moet alles 100 keer herhalen voordat hij eindelijk snapt wat je bedoelt.
Volgensmij ben je helemaal zo slecht niet bezig hoor! maar ja, er zijn altijd mensen die vinden dan alleen hun iets goed kunnen doen en anderen niet. (gelukkig kennen we die op bokt nie! *barf*)

Succes ermee, en twijfel niet zo aan jezelf jij weet het prima! Cool

Groetjes Kim

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-01 09:55

Hoi,

bedankt allemaal, normaal twijfel ik ook niet zo maar ze werd zo kwaad ja dan schrik ik me wezeloos! en omdat het niet mijn eigen pony is .. maar dat meisje ( van de pony) was wel heel blij dat ik haar hielp en vroeg of ik vandaag weer kwam, maar ja lesley( die boos werd) komt ook, maar we zullen zien.
groetjes heleen. Lachen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 12:49

Hoi Heleen!
Print deze reacties maar uit, dan kun je, als dat meisje echt niet voor rede vatbaar is, haar dit laten lezen.
Ik vind ook dat je goed bezig bent. Aan de hand van wat de pony kan en zijn reacties kun je telkens weer een stapje verder. Maar een paar weken zoals dat meisje zei aan de hand stappen is voor deze pony waarschijnlijk te lang. Als de pony nou nog maar 2,5 jr. geweest zou zijn, dan kun je het nog rustig en simpel houden, en moet je wat langer de tijd nemen. Maar ik vind dat het goed ging hoor, en voor de rest sluit ik me helemaal bij Zep aan.
Veel succes!
Groetjes, Dorine.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 14:48

flauwe reactie hoor van dat grietje! volgens mij weet ze er helemaal niets van. Ik zou trouwens wel de longeerlijn vastmaken aan het bit, het paard moet immers gewend raken aan druk op de mond. Het moet niet zo zijn, dat als je straks erop gaat zitten en je pakt de teugels, dat hij niet weet wat hem over komt. DAarbij heb je met bit meer controle dan aan de halster. Als ik een paard ga in leren, dan begin ik met even longeren (klein kwartiertje) en dan alleen met hoofdstel. Dus met longeerlijn aan het bit. Als het paard dat goed kan verwerken, leg ik er een zadel op. enz. zo ga ik geleidelijk aan verder.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 16:02

Wij leggen meestal meteen een zadel op en laten hem dar aan de muur even aan wennen.

Na een poosje gaat het hoofdstel erover en laten we hem daar ook even aan wennen.
Dan doen we zo'n geel koeienhalster wat niet kapot kan erover en gaan we hem proberen te longeren.
Na een poosje gaan we hangen en dan erop.

Ik doe dus niet de longeerlijn aan het bit. Druk in de mond kun je ook wel oefenen met bijzetteugels en als het paard in de longeerlijn komt en erop staat krijgt zijn mond een behoorlijke klap.

Als je het zoals die muts doet dan krijg je een knol die zich dood verveelt en allemaal rare dingetjes gaat doen uit verveling.
Dit krijg je ook extra snel omdat het zo'n inteligent paard is zoals een hackney.
Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 16:17

Mee eens.
Het klinkt alsof je alles met beleid doet en rekening houdt met het paard. Lijkt mij niks mis mee.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-01 18:13

Sjonge...riekt hier naar afgunst, als je dat meisje zo hoort!