Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
xxmariska97
Berichten: 648
Geregistreerd: 21-10-10
Woonplaats: Fryslân

Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-13 23:34

Hey,

Sinds een paar maanden ben ik erachter gekomen dat mijn vriendin zich zelf dus snijdt.. (wat haat ik het om dat te zeggen zeg...)

En net toen ik dacht dat het beter met haar ging, vertelde ze me iets waar ik me dood van ben geschrokken en waar ik nu nog steeds versteld van sta.
Ze had namelijk in begin dit jaar een account aangemaakt op twitter en daar letterlijk al haar gevoelens op gezet en dan schrik je als beste vriendin echt heel erg van..
Voor de mensen die het willen weten, ik ga het account NIET vrijgeven.
Ik zal hieronder het verhaal schrijven over hoe ik erachter kwam wat voor vreselijks mijn beste vriendin zich zelf aandoet:

Ik wist dat - een moeilijke tijd op de basisschool heeft gehad en nog steeds regelmatig gepest wordt.
Ze is niet dik, alleen wat steviger dan anderen.
Toen wij een aantal maanden geleden in de les zaten en ik naast haar zat, zat ze met haar hoofd steunend op haar hand, en als je zo zit, komt een stukje van je pols zichtbaar te liggen, ookal heb je lange mouwen aan, zoals zij had.
Toen zag ik dus voor het eerst wat zij zichzelf aandeed (ik noem het liever zo, dat andere klinkt dramatisch.. en eng)
Ik heb er toen niks van gezegd, ik dacht: misschien zijn het gewoon schrammen en zie ik het verkeerd?
Maar toen een aantal weken zag ik de schrammen weer en toen kon het gewoon geen toeval zijn, tientallen krasjes, vlak onder elkaar.
Maar wat zeg je dan, als vriendin?
Hey, wat heb jij daar?
Huh, wat is dat?
Maar wat als het niks is, wat zeg je dan?
Dus toen een dag of 2 daarna met gym, spotte ze mij, diep in mijn gedachten te zitten.
Ze vroeg: hé wat is er?
Eerst zei ik: niks, ik ben gewoon moe.
Maar omdat ze mijn beste vriendin is zag ze dus dat dat niet waar was..
Ze vroeg: wat is er met je aan de hand?
Ik zei: het gaat niet om mij, maar om jou..
Ze vroeg: gaat het om mijn linkerarm?
Ja, dat ging het.. Ik had gelijk, en dat sloeg hard in..
Wat er daarna gebeurde weet ik allemaal niet goed meer, ik weet wel dat we de rest van de les alleen maar gehuild, geknuffeld, gepraat, en gehuild hebben..

En toen kwam ik er vorige achter dat ze een tweede account heeft, en dan lees je die tweets..
Dat slaat hard in, ik schrok me dood..

Maar wat doe je er aan?
Ik praat elke dag met haar, zeg dat ze sterk moet blijven en het verleden moet vergeten..
Ze is 27 dagen clean geweest, tot eergisteren..
Gister hadden we met school een werkopdracht in Düsseldorf, ze had veel armbanden om.
Maar omdat ik naast haar zat, kon ik daar makkelijk door heen kijken..
oliebol, oliebol, oliebol.
Wat doe ik fout?
Is dit mijn schuld?

Gister avond vroeg ik haar: Ben je nog clean?
Ik wist wat het antwoord was maar vroeg het toch.
Ze reageerde met: '...'
Ik zei tegen haar dat ik teleurgesteld in haar was..
Toen zei zij dat ze zich echt rot voelde en op een of andere manier was ik daar 'blij' mee.

Respect als je dit allemaal gelezen hebt, echt waar.

Hebben jullie hier ervaring mee? (hopelijk niet)
Wat kan ik hier aan doen?
Hoe kan ik haar helpen?

Die vragen gaan dag in dag uit door mijn hoofd..
Weten jullie antwoord?

xx Mariska

Geluk ligt op de rug van een paard


little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:38

hulp van school of ouders inschakelen
aklleen kan ze dit niet aan

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:40

Allereerst, wat rot voor jou en voor je vriendin!
Maar je moet je er niet schuldig door gaan voelen. Waarschijnlijk zijn het gevoelens die ze op de een of andere manier niet kan uiten.
Het enige wat je kan doen is er zijn voor haar wanneer ze je nodig heeft. Praten over wat haar dwars zit en je eigen gevoelens uiten. Als jij jou gevoelens niet uit ga jij er dus ook mee zitten en daar heeft niemand wat aan.
Het klinkt allemaal erg makkelijk, maar ik denk dat dit het enige is wat je op dit moment kan doen.
Wellicht haar advieseren proffessionele hulp te zoeken?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:42

Hulp is echt de enige optie. Misschien kan je je vriendin vragen haar ouders in te lichten? Zo kunnen ze samen op zoek gaan naar een psycholoog die haar weer beter kan maken.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:43

ik heb er ervaring mee, en de enige raad die ik je kan geven is praat met haar ouders en zoek hulp voor haar. een vriendin van mij heeft het jaren gedaan, en is ook heel depressief geweest, alleen kan je niet helpen, uiteindelijk heb je er zelf de energie niet meer voor. en je moet haar last niet op jouw schouders gaan dragen. zorg dat ze hulp krijgt en ondersteun haar, maar laat niet met je voeten spelen. (in de zin van, als ze om negatieve aandacht vraagt, of als ze jouw gebruikt als back up) bespreek heel eerlijk je gevoel en geef ook aan als je de energie er even niet voor hebt. dat heb ik namelijk verkeerd gedaan, ik heb zoveel energie in mijn vriendin gestoken en altijd bang geweest voor mijn mening (soms wat harde mening) te vertellen, en ik ben er toen ook letterlijk ziek van geweest. (stress) ik merk ook dat hoe meer ik op mijn tenen ging lopen (de schrik om iets verkeerd te zeggen) dat ik haar helemaal niet help. nu na enkele jaren durf ik recht door zee te zijn, en ook te zeggen als ik vind dat ze overdrijft, en dan kan ze ook sommige dingen relatieveren. veel succes en probeer echt eens met haar ouders te praten dat ook zij weten wat er aan de hand is en hun dochter kunnen helpen.

it's beginning to look alot like Kerstmuts

xxmariska97
Berichten: 648
Geregistreerd: 21-10-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-13 23:43

Ze is bij de (ik ben de naam kwijt..) schoolpsychiater(?) geweest, maar gaat hier nu niet meer heen, waarom weet ik niet..

Geluk ligt op de rug van een paard

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:44

Nog even een aanvulling over het stukje proffesionele hulp..
Jij kan er zijn voor haar, ze kan bij jou haar ei kwijt. Maar jij zal haar er nooit helemaal uit kunnen krijgen ben ik bang. En dit moet je ook niet willen. Een proffsional heeft hiervoor geleerd en weet hoe hij/zei hiermee om moet gaan. Ik zal dit echt aan haar advieseren.

xxmariska97
Berichten: 648
Geregistreerd: 21-10-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-13 23:45

En met haar ouders kan ze niet goed omgaan..
Ik vind het hele leuke mensen, maar op een of andere manier kan zij zich alleen maar hun ergeren..
De ouders hebben haar littekens en schrammen ook een keer gezien maar gingen hier verder niet op in, iets dat ik ook niet snap..?

Geluk ligt op de rug van een paard

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:46

Je hoeft er niet goed voor met je ouders om te gaan. Als ze maar de hulp regelen (en misschien vervoer naar de sessies toe).

xxmariska97
Berichten: 648
Geregistreerd: 21-10-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-13 23:49

Geryon schreef:
Je hoeft er niet goed voor met je ouders om te gaan. Als ze maar de hulp regelen (en misschien vervoer naar de sessies toe).


Ik zal het tegen haar zeggen..

Geluk ligt op de rug van een paard

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:51

Dat jullie erover praten is alleen al goed. En net wat hierboven ook gezegd word, schakel iemand in.
Ik ben zelf ervaringsdeskundige op automutilatie gebied en alleen lukt het je niet om eruit te komen, naasten kunnen vaak ook niet helpen. Ga eens praten met een leraar, direct op ouders afstappen vind ik meer een taak voor een leraar. Nog een hele belangrijke tip voor jouw: teleurgesteld of boos worden op haar maakt het probleem alleen maar erger. Jouw vriendin is niet opzoek naar iemand die haar gedachten bevestigd dat ze niet slim bezig is. Wees een vriendin voor haar en ga praten met een leraar. Als laatst een vraag aan jouw: Hoe is het voor jouw om de gedachten te hebben dat jouw beste vriendin op een bepaalde manier blij zou zijn als jij jouw rot zou voelen?
Sterkte! Overigens, ik ben life coach en wil daarmee zeggen dat mijn pb boks voor je open staat.

Wanneer een probleem je pad kruist, verander dan je richting maar niet je bestemming. (Ellies)
Pluto ❤️

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:03

Ik ga met mijn voorgangers mee, professionele hulp is ontzettend belangrijk!!

Ik vind dat je haar al heel goed helpt door er voor haar te zijn en door haar niet te veroordelen/af te schrijven als vriendin zijnde :)
Wel wil ik je mee geven om te proberen een positieve draai aan de terugvallen (het dus toch weer snijden) te geven. Bijv: "He verdme waarom nu? Nja, je was nu .. dagen clean. Vanaf nu gaan we dat overtreffen! Dat kan beter."
En waarom? Ik weet van me zelf dat wanneer ik zo'n terugval zou hebben en iemand die ik vertrouw is daardoor teleurgesteld in mij. Ik de volgende keer (die echt nog wel zal komen helaas) er alles aan zou doen om het te verbergen. Daarmee zou je dus een groot gedeelte vertrouwen of het bij jou op haar gemak voelen kwijt zijn gok ik.
Nognaals, dat is hoe ik zou reageren en handelen in zo' ln situatie.

Maar, je vriendin mag hoe dan ook blij zijn met een vriendin als jij! Succes met deze moeilijke situatie.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:20

dat ze zich ergert aan haar ouders kan ook zijn, omdat haar ouders misschien te voorzichtig met haar zijn. ouders staan er dicht op en weten ook niet altijd wat ze moeten doen, het kan zijn dat ze zich ergert aan het feit dat haar ouders niets doen. ik vind ergens ook dat het de taak is van een leerkracht om in te grijpen en naar de ouders toe te stappen, maar ik ben toen zelf gaan praten met de ouders van mijn vriendin (is ook wel familie) en heb toen ook alles aan mijn eigen moeder gezegd, zij geeft mij ook raad en praat ook regelmatig met haar ouders dat helpt heel goed. zo kan ik ook mijn ei kwijt en zo spelen we redelijk open boek met elkaar wat echt een hele opluchting is. ik zie dat iedereen hier zegt dat je niet mag laten merken dat je teleurgesteld bent in haar, maar je moet ook je eigen mening kwijt kunnen en eerlijk blijven tegen haar. je duwt tenslotte veel energie in haar, en dan mag je gerust laten merken dat je met iets niet akkoord bent, laat jezelf niet wegduwen door haar gevoelens, want je ondersteund nu niet enkel jezelf maar ook haar, en jij bent even belangrijk, dus cijfer jezelf niet weg !!

it's beginning to look alot like Kerstmuts

xxmariska97
Berichten: 648
Geregistreerd: 21-10-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-13 00:30

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb tegen haar gezegd dat ze professionele hulp moet zoeken maar ze houd voet bij stuk dat ze er zonder ook weer bovenop komt.. En nu?..

Geluk ligt op de rug van een paard

xxmariska97
Berichten: 648
Geregistreerd: 21-10-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-13 00:31

Mieke_Cunna schreef:
Dat jullie erover praten is alleen al goed. En net wat hierboven ook gezegd word, schakel iemand in.
Ik ben zelf ervaringsdeskundige op automutilatie gebied en alleen lukt het je niet om eruit te komen, naasten kunnen vaak ook niet helpen. Ga eens praten met een leraar, direct op ouders afstappen vind ik meer een taak voor een leraar. Nog een hele belangrijke tip voor jouw: teleurgesteld of boos worden op haar maakt het probleem alleen maar erger. Jouw vriendin is niet opzoek naar iemand die haar gedachten bevestigd dat ze niet slim bezig is. Wees een vriendin voor haar en ga praten met een leraar. Als laatst een vraag aan jouw: Hoe is het voor jouw om de gedachten te hebben dat jouw beste vriendin op een bepaalde manier blij zou zijn als jij jouw rot zou voelen?
Sterkte! Overigens, ik ben life coach en wil daarmee zeggen dat mijn pb boks voor je open staat.


Is het erg als ik de vraag niet snap?

Geluk ligt op de rug van een paard

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:34

Hier niet openbaar neerschrijven op het internet zonder dat ze hier iets van afweet , zou ze niet leuk vinden al weet ze dat je dit doet om haar te helpen.

Verder ouders inlichten en huisarts , die zullen haar duidelijk maken dat dit niet de goede manier is :)

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:37

oei, ja lastig. waarom wilt ze niet geholpen worden, bang dat ze teveel bloot moet gaan geven? of bang dat mensen haar raar gaan vinden of ... weet je ook waarom ze het doet? trauma van vroeger of zit ze echt met zichzelf vast of ...
het enige wat mij super heeft geholpen is mijn moeder. ik voel mij niet schuldig als ik een hele dag klaag tegen mijn moeder en haar opzadel met al mijn kopzorgen. en zij kan mij raad geven, en snapt ook dat ik na een slechte dag en veel kopzorgen over mijn vriendin ook even rust nodig heb. openbaar iets neerzetten kan geen kwaad als je geen namen noemt, en TS moet toch ook haar hoofd eens luchten en misschien wordt er hier wel een super oplossing gevonden.

it's beginning to look alot like Kerstmuts

Izep

Berichten: 767
Geregistreerd: 19-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:39

Beste Mariska

Wat ben jij een lieve vriendin! Realiseer je echter dat jij als vriendin zijnde alleen maar kunt helpen door begrip te tonen, er voor haar te zijn, te luisteren en vooral niet te oordelen als ze wel heeft gesneden. Automutilatie heeft een diep liggende oorzaak wat enkel aangepakt kan/moet worden door een professional.

Dingen zeggen als dat ze sterk moet blijven en het verleden moet vergeten of dat je teleurgesteld bent in haar zijn in ieder geval dingen waar je haar helemaal niet mee helpt, integendeel. Je kunt een verleden niet zomaar vergeten, nooit! Je kunt het wel proberen te verwerken met iemand die weet hoe dat moet maar vergeten kan en hoeft ook niet. En op het moment dat je vriendin gesneden heeft voelt ze zich al vreselijk rot en is al vreselijk teleurgesteld in zichzelf en haat ze zichzelf. Troost haar, luister naar haar, zeg dat je het rot vind voor haar en dat je wilde dat je haar kon helpen. Maar doe er zelf niet nog een schepje bovenop door haar ook nog eens te zeggen dat jij teleurgesteld bent. Uiteindelijk zal ze je niet meer vertrouwen en het helemaal niet meer durven/willen delen.

Automutilatie is voor de buitenstaander moeilijk of niet te begrijpen. Probeer of je tot haar door kunt dringen dat je professionele hulp nodig heeft. Geef aan dat je haar graag zou willen helpen maar dat jij dat als vriendin zijnde niet kunt. Biedt haar desnoods aan om samen naar een professional te gaan als ze niet alleen durft. Meer kun je helaas niet. Er ZIJN voor haar, zonder te oordelen, dat is al genoeg, al zul je je erg machteloos voelen. Wat betreft haar ouders: Beschaam haar vertrouwen niet door zelf naar haar ouders te gaan! Probeer haar wel over te halen het zelf aan hen te vertellen zodat er idd hulp gezocht kan worden.

Sterkte, je vriendin heeft het getroffen met zo'n vriendin als jij. En ga niet aan jezelf twijfelen, want als zij snijdt wil dat niet zeggen dat jij iets fout hebt gedaan. Dat is enkel een teken dat de psychische pijn even niet meer aan kon.

Izep

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:58

hee meid, wat verschrikkelijk voor je dat je dit allemaal moet meemaken... de tranen staan in mijn ogen terwijl ik dit lees. Heb veeeel ervaring met mensen die dit zichzelf aandoen. het lijkt af en toe wel alsof ik die mensen aantrek... Bijna iedereen die ik ontmoet doet zichzelf dit aan, het is een grote schrok dat die altijd zo vrolijke vriendin zo'n pijnlijk geheim heeft, dat weet ik. Ik ga er hier open en bloot op bokt niet teveel over loslaten aangezien er hier bekende zitten en die personen vertrouwen me. Het gene wat je vooral niet moet doen is naar haar ouders stappen of naar haar school. dat zou jullie hele vriendschap verpesten! Ze moet zelf tot het punt komen dat ze inziet wat ze fout doet en daar kan jij haar mee helpen, daarna kan jij haar helpen om goeie hulp te vinden. Misschien kan je haar zover krijgen dat ze het met of zonder jou aan haar ouders verteld en dat er dan hulp voor haar wordt gezocht, er zijn er namelijk maar weinig die hier zonder professionele hulp uitkomen. Ze blijven namelijk altijd een zwak houden om terug te vallen in die oude gewoonte als het allemaal niet meezit. Het is erg zwaar dit, dat weet ik. Niet alleen zij maar waarschijnlijk ook jij hebt het het er erg zwaar mee. Het belangrijkste is dat jij haar steunt en dat je dit voor je houdt en niet aan andere verteld tot zij er klaar voor is, hoe moeilijk dat soms ook is. Er is er maar 1 die ik ken die hier vanaf is gekomen zonder goeie professionele hulp en dat kwam omdat ik er 24/7 bovenop zat dat het goed zou komen. Zelfs die persoon heeft nog wel is neigingen om zichzelf pijn te doen. Ik denk omdat je het toch minder goed verwerkt zonder professionele hulp.. als je het even niet meer ziet zitten of voor dilemma's staat mag je me altijd een Priveberichtje sturen.

liefs Sanne

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:02

Als je niet met haar ouders kan praten, vertel het dan iig aan je eigen ouders!


Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:05

LZP -> MW

xxmariska97
Berichten: 648
Geregistreerd: 21-10-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 09:28

Zo te lezen moet ik haar dus toch over zien te halen om professionele hulp te gaan zoeken.
Ze is alleen zo koppig..

Geluk ligt op de rug van een paard

Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:52

Dat zou voor haar wel het beste zijn, professionele hulp. Maar ik denk hoe harder je pusht, hoe meer ze zich zal verzetten ;) Wat je misschien kunt doen, is op een punt dat ze zich heel erg kwetsbaar en hulpeloos en radeloos voelt het balletje eens opgooien. Als ze eenmaal die eerste stap heeft gezet, zal wrs de rest ook wel komen.

Anoniem

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:31

Laatst is er een vergelijkbaar topic op bokt geweest,
mss dat je daar wat informatie uit kan halen? Daarin werden wel nuttige dingen gezegd:
[MW] vriendin die zichzelf snijd

Professionele hulp zou idd het beste zijn, maar je moet voorzichtig zijn met hoe je dat aanpakt. Als zij het zelf niet wil, denk ik dat het het verstandigst is als jij niet op eigen houtje mensen probeert in te lichten. Je kan haar hoogstens zelf in laten zien dat ze daar mss bij gebaat is!

Heel veel sterkte met de situatie :(:)

xxmariska97
Berichten: 648
Geregistreerd: 21-10-10
Woonplaats: Fryslân

Re: Mijn vriendin snijdt zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-13 19:33

De een zegt vertel het wel aan haar ouders of leraar en de ander zegt van niet..
Daarom doe ik dus niet..
Al vind ik wel dat haar ouders het verdienen om het te weten, het gaat namelijk wel om hun eigen dochter..
En op die manier kunnen haar ouders haar ook naar professionele hulp laten gaan..

Dilemma.?

Geluk ligt op de rug van een paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers