Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:34

Heeft ze echt alleen mok? Weet je zeker dat ze geen mijt heeft waardoor ze sneller mok krijgt?
Mijt = inderdaad sebacil/neocidol... totdat het weg is en preventief blijven gebruiken. Dat doet verder niets tegen mok. Maar de kans is groot dat ze mok krijgt doordat ze mijt heeft (mijten eten gangetjes waardoor de huid open is en dus veel gevoeliger voor mok.)

Wat zegt de dierenarts? Geen mijt geconstateerd? Stampt ze wel eens? (teken van jeuk)
maar kale plekken enzo duid wel op mijt. Gaat het het been ook steeds verder omhoog?

ilsemarie.com - voor elke gelegenheid een passend cadeau! Maar ook Relatiegeschenken & geborduurde bedrijfskleding!


LauravW22

Berichten: 56
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:56

@Ilsemarie: Ze had inderdaad eerst wel mijt zij de dierenarts en hiervoor heb ik haar 3 keer in 3 maanden tegen behandeld (gewassen en na 2 weken herhaald). Ze stampt niet meer en schuurt ook niet meer aan haar been.

De mok zit van onder haar sprong tot aan de hoefrand en gaat niet verder omhoog. De kale plekken schuiven steeds meer naar beneden en de mok zit gewoon nog steeds overal boven en onder dus.

Wanneer zie je dat de mijt dan helemaal weg is? En waar kun je sebacil kopen?

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:33

Hallo,

Ik heb het grootste gedeelte van het topic gelezen, maar wilde toch graag even checken of ik het juist heb. :)

Van de een op andere dag zaten de achterbenen van mijn merrie onder de plekjes. Precies na een echt natte periode waardoor het land een blubberbende is. Zoveel sok heeft ze nooit, dus het is makkelijk controleren. In de sokken zelf voel ik alleen iets verdikking. Ik zag ze van de week voor het eerst stampen.
Voor het schoonmaken:
Afbeelding
Na het wassen met betadine om te kijken hoe erg is het is:
Afbeelding
Afbeelding

Na het lezen van dit topic denk ik dat de plekjes onder mijt vallen. Klopt dit?

Welk van de producten vinden jullie het beste werken?
- Vlooienshampoo voor honden
- Sebacil (2x wassen, 2e keer na twee weken. Te verkrijgbaar bij de DA)
(- Dectomax/Ivermectine (Wordt door de DA dmv van een injectie ingespoten))

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:37

Je kunt allicht eerst proberen om te wassen met vlooienshampoo voor honden (het wassen na 1 week herhalen).

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:40

Gaat het om een bepaalde vlooienshampoo?
Hoeveel ml heb je dan nodig voor 1 achterbeen ?

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:44

Ik had gewoon een vlooienshampoo voor honden, niet een speciaal merk. Verder heb ik per keer wassen bijna 1 fles opgemaakt, en dan heb ik steeds 4 benen gewassen.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:30

heb de laatste blz. gelezen ...
ik word er ook gek van , ik heb sinds 3 weken een paardje (shire) en in die 3 weken is het van 3 plekjes naar 2 achterbenen gegaan (dus de zij kant van het been (roze huid erger , dan de zwarte aan de andere kant) van de sprong tot de kogel buitenzijdes , helemaal onder .en een enkel plekje in de sok .

geen mijt , en de week voor ik haar kocht is ze gewassen met neocidil? (sorry voor typ fouten ). ik ben begonnen met uier crème (werd alleen erger) en nu aan het verder uitproberen wat werkt .vandaag wel met Betadine shampoo gewassen , en een andere zalf erop gedaan (weet even de naam niet meer , was van de stal eigenaresse).& heb ook nog mokcreme van grand champion (welkoop) staan . wond spray (welke er ook geschikt voor zou zijn ) maakt het alleen maar erger en lijkt aan de reactie te zien ook zeer te doen.

het stomme is dat alle oorzaken die genoemd worden , niet bij mij de oorzaak zijn ???
ze eet eiwit arm , staat op arm/droog grasland , word niet te vaak gewassen , word dagelijks goed uitgeborsteld (de sokken uitgepluisd en schoon gemaakt) , en plekken worden dagelijks ingesmeerd .
ze heeft 2 weken geleden wel een vita kuur gehad (geen verschil) en op aanraden van DA zondag een oud bruin biertje gehad (nog geen reactie , maar is misschien ook nog te vroeg) .en ze beweegt genoeg .
staat in een schone/droge stal die elke dag word schoon gespoten en uitgeveegd etc.

(sorry als ik er nog 1 vergeten ben)

ik zal van de week eens kijken voor pipetten (vlooien) , ik ben bereid alles te proberen ...
nog meer tips ?

indien gewenst zal ik morgen even foto's maken .

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:02

Mijn tip is en blijft Eprinex pour on. Gebruik het al jaren tot grote tevredenheid.
De mijt komt na verloop van tijd terug, maar is altijd prima onder controle te houden.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:26

o ja , ik weet nu iets wat ik wel vergeten was (wat een oorzaak zou kunnen zijn , maar dan had het nu weer minder moeten worden)
ze is heel erg hengstig geweest en heeft dus 2 weken staan lekken ...

ik zal eens kijken , dank je

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:28

Vasthi schreef:
Mijn tip is en blijft Eprinex pour on. Gebruik het al jaren tot grote tevredenheid.
De mijt komt na verloop van tijd terug, maar is altijd prima onder controle te houden.

Zou je bodem dan besmet zijn met de mijten of wordt niet ieder paard wat er last van heeft (bij jouw dames in de kudde) behandeld?
Mira heeft het wel eens gehad, en Binti ook toen ze uit de opfok kwam, maar ieder 2x behandelen en het kwam niet meer terug. De laatste keer dat ik er 1 behandeld heb is 3 jaar geleden.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:29

Eprinex, even onthouden. Doe je ook 1 ml op 10 kg gewicht. Moet je namelijk heel wat gebruiken. Ook over de rug of alleen in de sokken

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:30

Mijn tinkers hebben rasp, gaat maar niet weg

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:34

Die mijten schijnen in de weide/stal te blijven zitten en bovendien worden inderdaad (helaas, want staan wel te stampen....) niet alle paarden in onze kudde behandeld. 1 a 2 maal per jaar behandelen is genoeg, maar ze blijven helaas wel terugkomen.

Ik gebruik het alleen in de sokken. Doe 12,5 ml per sok, even inwrijven met een plastic handschoen en na een dag of 10 herhalen.
Vroeger deed ik het van knie tot koot met een kwast met harde haren, maar dat is niet goed voor mijn rug en dit werkt net zo.

Wel even op een klein plekje uitproberen eerst, want Berdien heeft bij haar paarden een nare ervaring met eprinex (haarverlies), maar zij is de enige waarbij ik dat gehoord heb.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:35

Een klein beetje rasp hebben die van mij ook wel, doe er alleen wat aan als het heel erg is (1 keer gehad met een drachtige merrie). Met hydrocortiderm was het toen zo weer onder controle.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:42

Ga het eens onthouden. Doe het nu met neocidol en pipetten voor honden. Vind het wel fijn als je niet hoeft te wassen, voor de winter wel fijn

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:12

ik smeer op het moment grand national van welkoop/boerenbont & warempel het word weer minder ...
hopen dat het overgaat . anders is mijn volgende stap aloë Vera gel .
aan het immuun systeem word ook gewerkt (dus letten op voeding etc.)

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:19

nog even de beloofde foto (hier was ik nog niet met GN begonnen ) het ziet er modderig uit , maar dat was het vet wat een beetje vies is geworden in de wei . moest hier nog beginnen met schoonmaken (wilde niet met vette handen aan de camera gaan zitten dus vandaar ).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
in de sok zelf heeft ze op dit moment 3 plekjes waarvan 1 van ong. 1cm en de andere zijn kleiner .

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:38

Als het mijt is krijg je het echt niet weg met die smeerseltjes......

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:43

het is geen mijt , ze staat niet te krabben , te stampen o.i.d. en zoals ik zei het word al minder .

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.


Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:46

Dat ze niet stampt wil niet zeggen dat het geen mijt is. Zou even een afkrabsel laten nemen.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:52

cherell0 schreef:
het is geen mijt , ze staat niet te krabben , te stampen o.i.d. en zoals ik zei het word al minder .

N.m.m. krijgen ze pas jeuk/pijn als de eitjes uitkomen en de "larven" onderhuids gangetjes graven.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:54

ik zei dus al o.i.d. , ze is er ook tegen behandelt ....
ik ga me niet suf betalen voor iets waarvan ik 99% zeker ben dat het niet is .
of je moet persoonlijk langs komen om het gratis te doen , dan mag je van mij ;)

niet banketstaaf bedoelt hoor , dank je voor je advies . +:)+

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:02

cherell0 schreef:
ik smeer op het moment grand national van welkoop/boerenbont & warempel het word weer minder ...
hopen dat het overgaat . anders is mijn volgende stap aloë Vera gel .
aan het immuun systeem word ook gewerkt (dus letten op voeding etc.)

Grand National is een merknaam, wat smeer je?

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:22

is mok crème van grand national . en het gaat elke dag dik vooruit .

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:24

Wat wij tegen mijt kregen, is Neocidal of Neocidol?

Werkt na de 2e (en 3e keer helemaal) als een bliksem!
Eerst heb ik onze tinker goed gewassen met betadine, toen gewassen met het Neo-spul.
(verkrijgbaar bij de dierenarts!)

De keren er na, hoefde ik alleen de benen goed nat te sprayen met het spul er in, en de mijt was na 3 weken volledig weg.
Helaas vond ik gister weer verdachte plekjes en vanavond nog meer...
Dus we beginnen weer van voren af aan.

Ben benieuwd hoe snel het nu werkt, omdat we er zeer snel bij waren.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bronsveen, Earth, Googlebot, Iejoorr, M_Vainqueur en 29 bezoekers