Quarab!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Quarab!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-02 09:26

Ik ben zeer benieuwd wat jullie van een Quarab vinden. Als je een Quarterhose of painthorse merrie hebt, zouden jullie het dan aandurven om te dekken met een Volbloed Arabier.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 10:01

waar ik 3 lessen heb gereden stond er 1 (nouja, paint x arabier dan) Gefokt door de fam Jonkers. Grom, kan niet meer op de naam en afstamming komen....
Was een donkerbruin bonte, net een tikkie luxer dan een paint, maar niet veel. Zal nu 4 of 5 zijn.
Vond ik een heel erg leuk ding

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 10:34

ik heb zelf een tijd een quarter x arabier gehad en op zich zijn het hele leuke paarden . qua karakter kan ik je niet veel vertellen want die van mij was heel erg mishandeld geweest en daardoor ook anders in zijn koppie! maar ze zijn op zich leuk gebouwd! reed ook heel lekker op de momenten dat ie niet in de rodeo schoot grinnik

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 11:59

Tex heeft onlangs een Quarab gekocht, een leuke vos met een prima bouw. Cool Cool van de Quarter, de pootjes eronder en de edele uitstraling van de Arabier. Heel leuk dier! Ik zou het aandurven, maar wel goed opletten dat je geen heethoofd fokt....Even goed rondkijken dus..

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 12:00

Ik heb en paint x volbloed arabier gehad, heerlijk paard!! Hij had meer "lichaam" dan een arabier, super mooi hoofd, gewelgige bewegingen, was kwa karakter wel op en top arabier.

Maar om er serieus mee te fokken, nee, er is gewoon geen vraag naar.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 12:17

jeddah schreef:
Maar om er serieus mee te fokken, nee, er is gewoon geen vraag naar.


Hier in Nederland niet nee, maar in Amerika zijn ze erg gewild. Maar daar liggen de prijzen van paarden zowiezo een stuk lager, dus een papiertje erbij of niet maakt daar minder uit.

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van, ik houd het ras liever zuiver.

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 12:27

Ik heb een Paint-ruin, dus er valt niet veel te dekken maar als ik een Quarter- of Paint merrie zou hebben dan zou ik deze laten dekken door een Quarter- of Paint hengst. Heb zelf drie jaar een Volbloed Arabier gehad maar vind zelf dat ze wat nerveuzer/onrustiger zijn dan Quarters en Paints.
Als je een Paint merrie laat dekken door een Arabische hengst krijg je waarschijnlijk of een veulen met het coole karakter van moeder of juist een veulen met wat meer temperament net als pa. Het is natuurlijk ook maar net wat je zelf wilt. Voor jou, als eigenaresse van een Arabieren-stoeterij zou het misschien wel een mooie uitdaging zijn om een Quarab te fokken!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 13:36

Pintarabians en Painted Quarabs zijn in ieder geval zeer populair in Amerika evenals veel andere Arabier kruisingen. En daar is dus wel een papier bij te krijgen (mits ze een bepaald percentage Arabisch bloed hebben en een Pintarabian is iets anders als een Painted Quarab. De eerste kan ook een pinto als ouder hebben, de tweede moet een geregistreerde Paint als ouder hebben.)
Hier is een site voor Half Arabieren, met adressen van alle 'erkende' kruising stamboeken...
http://members.tripod.com/~brazos_arabs/halfarab.htm

Heb overigens laatst van een kennis daar foto's gezien van een bonte volbloed arabier hengst... heel bijzonder dier... Die was dan ook zeer gewild voor z'n dekkingen... Zal es kijken of ik die foto's nog eens kan opvragen...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 20:28

Ik weet nog een prachtige arabische merie te koop die volgens mij schitterende Quarabjes zal geven. Migracia is tijdens de Tersk Sale in de veiling niet gegund voor $3250,=
Een prachtige merrie die al een licht Quarter uiterlijk heeft. Jammergenoeg hebben we geen boxen meer over anders had ze nu en nieuw baasje!! Kwijl
Kun je hele mooie veulentjes van krijgen!! Cool

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:04

ik zou mijn quarter horse merries niet door een arabier laten dekken. niet omdat ik niet van arabieren hou, ik ben er juist helemaal verliefd op. ben zelf in bezit van een nrps ruin met 75 % arabisch bloed. overigens zou ik ook moeite hebben met een paint hengst of wat voor ras dan ook. ik hou het ras ook liever zuiver.

let wel: allemaal persoonlijke smaak.

wat het karakter betreft: er zijn hele coole arabieren en geschifte quarter horses. als iemand dus qh x arabier zou willen kruisen is het zaak op het karakter en ook de bouw van allebei te letten om een leuk kruisingsprodukt te krijgen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:23

jackie schreef:
ik zou mijn quarter horse merries niet door een arabier laten dekken. niet omdat ik niet van arabieren hou, ik ben er juist helemaal verliefd op. ben zelf in bezit van een nrps ruin met 75 % arabisch bloed. overigens zou ik ook moeite hebben met een paint hengst of wat voor ras dan ook. ik hou het ras ook liever zuiver


Huh?? Een Paint is een raszuivere Quarter.........alleen met iets teveel wit, soms meer wit dan kleur, maar goed Schijnheilig
Je bedoelt waarschijnlijk dat je liever een eenkleurige Quarterhengst zou willen voor je merries.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:39

ja, dat ze in de VS populair zijn, heel mooi, maar daar hebben we hiet natuurlijk weinig aan.

Wat betreft het ras "zuiver" houden, als er vraag naar een "nieuwe soort" is, heb ik er geen problemen mee. Waar ik wel minder voor ben is "kruisingen fokken waar geen vraag naar is, geen organisatie/stamboom voor is, geen keuringen, wedstrijden e.d.

En, een Paint is zeker niet altijd een ras zuivere Quarter. Alle tobiano zo wie zo niet....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:58

Sugarmiss schreef:
Persoonlijk ben ik er geen voorstander van, ik houd het ras liever zuiver.


Hier ben ik het mee eens. Mocht ik ooit een Paint- of Quartermerrie kopen, en ik laat die ooit dekken, dan zal het altijd een Paint- of Quarterhengst worden...niets anders.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 22:20

Tja, net wat ik zeg, aan de ene kant ben ik het met je eens, maar als ze dat in de geschiedenis van vele rassen hadden gedaan, hadden we nu verdomt weinig rassen gehad!! Inclusief geeen Quarters en Geeeen Paints...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 22:24

Maar het aantal rassen wat we nu hebben, vind ik wel genoeg Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 00:00

XoNo schreef:
Maar het aantal rassen wat we nu hebben, vind ik wel genoeg Haha!


Ja, jij wel, maar of een ander dat vindt?? Zoals ik al zei, wat nou als ze dat 60-70 jaar geleden hadden gevonden?? Dan hadden ze misschien besloten alle paarden waarvan het ras onbekend was te ruinen, en met de merries niet te fokken...

Dan was er in de VS nooit de Saddlebred, Morgan, Quarter, Paint, Tennesee Walker enz ontstaan...

Niet dat ik voor kruisen ben, maar ik ben niet tegen gericht kruisen, om een nieuw ras te vormen, als er vraag naar is!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 00:39

Ok, hoewel het hier over kruisingen ging had ik een stukje naar boven een foto van een bonte purebred Arabier beloofd, en ik heb em eindelijk gevonden hoor!
Hier een link naar de pagina
http://www.khartoonkhlassic.com/WA%20Outrageous.htm

Khartoon Khlassic is een pure Arabier die het sabino gen draagt (het enige 'paint' gen dat bij Arabieren voor kan komen. Ik dacht eerst dan hij dus de vlekken had, maar hij heeft alleen veel wit aan hoofd en benen. De foto die ik gezien had was één van zijn kinderen...
Dit is zijn dochter WA Outrageous... Plaatje, niet?
(de kleine fototjes boven aan de pagina zijn dus van Khartoon Khlassic)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 00:46

Jaaaa!!! Die ken ik!! Ik heb al een video in huis!! Wilde erg graag mijn NRPS merrie door hem laten dekken!!

Maar het is toch nog een heel gedoe en $$$$ om uit de VS sperma te krijgen! Hengst moet in quarnataine enz...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 00:54

Ja, ik weet het... ben er vorig jaar ook nog even mee bezig geweest voor sperma van een Amerikaanse Paint Hengst... veel gedoe en $$ inderdaad en omdat ik toen als wist dat ik m'n merrie moest verkopen heb ik er dus maar van afgezien... Ik heb nog steeds een goedkopere optie op sperma van een hengst van een kennis, die inmiddels in de top 3 van HighPoint Halterhorses staat... Wie weet ga ik het ooit nog eens voor Dot gebruiken...
Sorry... we gaan off topic... Lips are sealed

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 08:59

jeddah schreef:
Jaaaa!!! Die ken ik!! Ik heb al een video in huis!! Wilde erg graag mijn NRPS merrie door hem laten dekken!!

Maar het is toch nog een heel gedoe en $$$$ om uit de VS sperma te krijgen! Hengst moet in quarnataine enz...


heel mooi paard, hoewel ik eigenlijk niet zo van vlekjes hou........

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 09:05

FlyingHigh"]
[quote="jackie schreef:
ik zou mijn quarter horse merries niet door een arabier laten dekken. niet omdat ik niet van arabieren hou, ik ben er juist helemaal verliefd op. ben zelf in bezit van een nrps ruin met 75 % arabisch bloed. overigens zou ik ook moeite hebben met een paint hengst of wat voor ras dan ook. ik hou het ras ook liever zuiver


Huh?? Een Paint is een raszuivere Quarter.........alleen met iets teveel wit, soms meer wit dan kleur, maar goed Schijnheilig
Je bedoelt waarschijnlijk dat je liever een eenkleurige Quarterhengst zou willen voor je merries.
[/quote]

dat klopt natuurlijk. ik hou alleen niet van vlekken. persoonlijke smaak, kan ik niets aan doen. uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel, en eigenlijk heeft een goed paard geen kleur. maar als ik de keuze heb tussen eenkleurig en gevlekt en de bouw en karakter is hetzelfde, kies niet voor vlekken..... Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:16

jeddah schreef:
Ja, jij wel, maar of een ander dat vindt??


Precies, heb je heel goed gelezen Haha! Wat een ander doet zal me een worst wezen, sommige kruisingen mogen er zeker wezen. Ik ben er ook niet vies van ofzo, helemaal niet. Alleen zal ik daar niet aan meedoen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 17:55

Maar als je een Arabische merrie hebt is het misschien wel erg leuk om een Quarter hengst te kiezen Knipoog
Wat een plaatje overigens, die hengst!!!! Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 18:17

Dat is zeker een plaatje. Persoonlijk zou ik ook binnen het ras blijven en mijn Quarter Merrie of Paint Merrie door Quarter/Paint of Appaloosa laten dekken.

Er komen steeds meer paarden, met en zonder papier. Hoewel een papier nog geen garantie is dat het paard goed terecht komt, heeft hij van meet af aan toch betere kansen dan een paard zonder papier. Aan verdunning van het ras zou ik persoonlijk niet mee doen.
Voor de rest kun je doen en laten wat je wilt, en als je voor jezelf zou fokken kun je het best doen. Je kunt alleen niet zeggen of je een paard voor de rest van zijn leven houdt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 21:06

is me iets te binnen geschoten, Het paardje door de fam. Jonker gefotk waar ik het over had heette hulpeldepup Haha! Bandit