[VER] zelfgeschreven verhaal: Charly

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

[VER] zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 11:04

hoi bokkers! *\o/*
ik vind het heel leuk om te schrijven en aangezien sommige bokkers dat ook doen vond ik het is tijd worden om dit ook maar is te delen
en wellicht heeft iemand misschien nog tips o.i.d :D

info:
het gaat over een arabier veulentje dat naja niet echt gewaardert word en verder...lees maar!

:
Deel 1: de kudde

Het is s ‘ochtends vroeg, te vroeg.
Het gras is vochtig van de dauwdruppels en er hangt een dikke mistlaag over de weilanden.
twaalf merries liggen languit in het natte gras, een enkeling staat op en zwaait ritmisch met haar staart. Verderop in het weiland is een klein stukje dat afgezet is met draden, achter die draden staat Alvitur: een grote donkerbruine Arabische hengst die niet terugdeinst om een trap uit te delen.
Alvitur is de vader van alle veulens die deze maand geboren zijn. De meeste mensen zijn bang voor de hengst, de baas niet. De eigenaar is een grote man met zwart haar en een baardje, die veel geld verdient met zijn rasechte Arabieren. Hij heeft namelijk twaalf prachtige ster merries en een dure hengst. Al valt die hengst ietwat tegen, en daar kunnen de staljongens alles over vertellen……

Deel 2: Laatkomer

Saffier opent haar ogen, wat en herrie maken die andere merries kunnen ze niet even hun mond houden?
Met een luid gekreun rolt ze op haar buik, het duurt even voordat ze haar voorbenen onder zich krijgt, maar dan is het gewoon een kwestie van timing: een, twee….omhoog en Saffier staat op haar benen. ‘nu vind ik die dikke buik wel weer mooi geweest’ zucht ze. Tegen de loop van de middag gaan de merries richting het stukje wei van Alvitur. ‘kom kind loop is door dit is je vader, hij ziet vast of je het goed gaat doen bij de keuring later’ hoort Saffier een oudere merrie zeggen tegen haar veulen.

Saffier durft niet zo goed naar Alvitur hij doet altijd zo hard tegen haar.
‘Saffier, nog steeds geen veulen?’ snuift Alvitur verontwaardigt, ‘Dat zal wel weer zo’n iel veulen zijn dat snel sterft net zoals vorig jaar’ zei de hengst op beledigende toon.
Het doet Saffier pijn dat te horen, hij moest is weten hoe zwaar het is een veulen te dragen.
verdrietig zondert Saffier zich af van de kudde, ze wil alleen zijn. Ze weet het nog als de dag van gisteren: vorig jaar had ze met al haar kracht haar veulen geprobeerd te redden, maar tijdens een zware onweersbui was het zo zwak geworden, en stierf het in die nacht.
De baas had haar veulen weggehaald en iets gemompeld: ‘heeft die hengst zeker weer gedaan’
Ze krijgt er de rillingen van, maar dit jaar voelt ze gewoon dat ze iets bijzonders draagt, een bijzonder veulen.

Het is al pikkedonker buiten als Saffier bezweet overeind komt, ‘het veulen’ flitst het door haar heen.
Ze staat op, ze wil niet dat de rest van de kudde zich er mee gaat bemoeien.
Langzaam gaat ze naar een afgelegen hoek van de wei en ploft daar neer.
Eerst komen de beentjes, dan het hoofd, en dan de rest.
Saffier kijkt om, en likt het veulen droog, omdat het donker is kan ze niet goed zien hoe het eruit ziet en wat het is. Ze is zo blij dat alles is goed gegaan, en nu heeft ze weer een belangrijke taak, in plaats van naar Alvitur te luisteren.

Deel 3: de groep

‘aaaaah kijk nou is heb je ooit zoiets aparts gezien?
Voorzichtig open ik mijn ogen…
Wie zijn dat nou weer? Ken ik hun? Wacht! waar ben ik?
Ojaa ik weet het weer, gisteren ben ik geboren!
Mama help!

Moeder Saffier duwt met haar neus tegen het pikzwarte hengstje aan dat ze heeft gedoopt tot Charly.
Langzaam staat Charly op zijn zwarte beentjes en rekt zich flink uit.
Moeder Saffier gaat beschermend voor hem staan en legt haar oren plat in haar nek.
‘scheer je weg!, vorig jaar hadden jullie ook wat aan te merken op mijn veulen!’ gromt zijn moeder tussen haar tanden door.
‘we gaan al!’ zegt de vos merrie, ‘nou nou lekker humeur zeg’ nijdig lopen de twee vossen weg.
Op dat moment hoort saffier luid een paar paarden aan galopperen….’o nee he niet hun’ zegt ze verschrikt....

en? reacties zijn welkom! dan weet ik of ik door moet gaan of niet :Y)
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 02-06-13 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 11:41

upje

catzkillz

Berichten: 988
Geregistreerd: 20-10-10
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:43

Nou van al de verhalen die ik recent heb gelezen, vind ik dit al een van de betere :) zeker omdat het vanuit paarden-perspectief is geschreven :)

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 11:46

catzkillz schreef:
Nou van al de verhalen die ik recent heb gelezen, vind ik dit al een van de betere :) zeker omdat het vanuit paarden-perspectief is geschreven :)


bedankt! :) ik probeer het verhaal van zo veel mogelijk kanten te laten zien deze delen zijn van de moeder & veulen.

minajtje
Berichten: 1377
Geregistreerd: 10-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:52

catzkillz schreef:
Nou van al de verhalen die ik recent heb gelezen, vind ik dit al een van de betere :) zeker omdat het vanuit paarden-perspectief is geschreven :)

Nou inderdaad, er komen toch een stel penny verhalen langs :')
Goed geschreven hoor ;)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:54

Ik vind het ook een goed verhaal.
Ik houd helemaal niet van lezen,maar een aantrekkelijk verhaal lees ik helemaal uit.
Jammer dat het zo kort is,nu wil ik natuurlijk ook de rest lezen.

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 11:56

gohya schreef:
Ik vind het ook een goed verhaal.
Ik houd helemaal niet van lezen,maar een aantrekkelijk verhaal lees ik helemaal uit.
Jammer dat het zo kort is,nu wil ik natuurlijk ook de rest lezen.


haha mooi! ik ben bezig met het 'vervolg' hopen dat die net zo goed bevalt ;)

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 12:53

hier komt het volgende stuk (gedeelte deel 3 en 4)
:
Vervolg deel 3:

Vliegens vlug draai ik me om wat bedoelt mam met ‘o nee niet hun’ ?
En dan zie ik ze: opgeheven hoofden & staarten, manen die wapperen als ze aan komen galopperen.
Het is….’de groep’

Saffier ’s ogen staan groot, nee alsjeblieft niet ZIJ.
Voor dat ze actie kan ondernemen staan ze er al.
Angstig kijkt Charly zijn moeder aan ‘mam wie zijn dat?’ vraagt hij, ‘Charly dat wil je niet weten’ fluistert Saffier die toekijkt hoe haar grootste rivalen naar haar toe denderen.
Astra een grote schimmel, duidelijk de baas, gooit haar hoofd omhoog en stapt deftig op Saffier af.
‘Zo zo dus dit is je veulen van dit jaar? Kom op zeg zwart? Denk je echt dat WIJ de kudde hier blij mee zijn?’ zegt Astra zoetjes. Saffier ’s oren gaan plat in haar nek, ze is duidelijk gekwetst ziet Charly.
‘wij? WIJ? denkt Saffier sinds wanneer hoort dit groepje nuffen tot de baas van de kudde, dat is nog altijd Alvitur, ze mogen dan wel in de kopgroep zitten ze zijn nog steeds verwaand.

‘Nou Saffier ik denk niet dat Alvitur hier blij mee is denk je ook niet?’ zegt Astra terwijl ze naar haar vriendinnen kijkt die Saffier en Charly omsingelen. ‘he Astra moet je dat veulen zien!’ zegt Dixie tegen haar vriendin. ‘O stil maar jongen jij kan er ook niks aan doen dat je zo spuuglelijk bent’ hinnikt Astra luidt. ‘Arabieren horen niet zwart te zijn, niet in deze kudde tenminste’ grinniken de verwaande merries. Saffier kijkt machteloos toe, ze is alleen, deze merries gaan net zolang door tot ze woest is.
Inmiddels is de hele kudde er bij gekomen en aantal andere merries roepen nog: ‘Astra hou op, laat hun met rust’ Maar Astra luistert niet waarom zou ze? Ze is immers toch veel sterker als die oudjes.

Een aantal enters en twenters komen aan gedraafd en veel andere paarden doen gezellig met het treiterende groepje mee. ‘Echt wat voor jou Saffier om zulke lelijke veulens te krijgen, het verbaasd me niks dat die van vorig jaar dood ging, net goed!’ schatert Astra het uit.
‘Nou ga je te ver!’ gilt Saffier en ze spurt naar voren en zet haar tanden in het vel van Astra.
Astra krijst het uit, de merries geven elkaar een paar flinke meppen. En de andere merries van Astra proberen Saffier met alle kracht een paar klappen te verkopen…met als gevolg dat Charly er ook een krijgt.

Deel 4: verbannen

Een harde dreun dat is alles wat ik me herinner…
Toen ik bij kwam stond mijn moeder boven me, ze had gevochten als een leeuw.
Diepe wonden had ze in haar gezicht…maar met de ogen die ze me aankeek wist ik dat Astra weg was…


‘Stilte!!’ brulde Alvitur hij was losgebroken nadat hij had gezien hoe de merries elkaar in de manen vlogen, en als hengst is het zijn taak de vrede te bewaren.
‘Hoe durf je een paard boven je stand aan te vallen?!’ riep Alvitur luidt.
Saffier durfde niet op te kijken, zo vernederd voelde ze zich, iedereen keek haar aan.
Charly duwde zachtjes met zijn neus tegen de besmeurde vacht van zijn moeder.
‘Nou zeg op!’ gilde Alvitur. ‘Ik weet het niet…’ hinnikte Saffier zachtjes.
‘Precies, ik weet het ook niet, ze viel me zomaar aan!’ krijst Astra het uit die ondertussen ‘getroost’ word door haar vriendinnen. ‘Hoe kun je!’ riep Alvitur woest.
Charly begreep er niks van zijn moeder beschermde hem alleen maar!

Oude merries zuchten en schudden langzaam hun hoofd ze hadden te doen met Saffier.
Nog geen 5 minuten later kwam Alvitur en het groepje van Astra terug na een overleg.
‘Saffier, we willen eerst het veulen zien!’ zei Alvitur.
Charly werd door zijn moeder iets naar voren geduwd ‘toe maar dat is je vader’ fluisterde ze.
Aarzelend zette het kleine mannetje wat stapjes richting die dreigende hengst.
‘zie ik zei het toch’ mompelde Astra tegen Alvitur ‘Zwijg!’
‘Saffier, dit is erg teleurstellend, zwart, ZWART! zwarte Arabieren komen niet voor in deze kudde!’ riep Alvitur. ‘Dat jij Astra aanviel voor dit spuuglelijke kreng! je bent verbannen uit de kudde totdat dit veulen weg is! van mijn part dood!’ krijste de hengst en omdat moment stormde hij en het groepje van Astra achter de geschrokken merrie aan….om haar een les te leren.
De regen kletterde in Charly en Saffier ’s gezicht, terwijl ze letterlijk rende voor hun leven.
Astra kreeg Charly te pakken bij zijn achterbeen en zette daar flik haar tanden in. Het veulen schopte zich los en sprintte met een pijnlijk been weer naar zijn moeder toe.
Hijgend stopte ze na een tijdje. Saffier keek achterom ze waren weg.
Charly voelde zich verdrietig door de dingen die gezegd werden over hem, en Saffier zag dat.
Ze drukte haar neus tegen hem aan als teken ik ga niet weg jongen, ik blijf bij je.
‘Rustig maar Charly we blijven nu hier, ga maar slapen’ suste Saffier haar zoon.

Het werd een lange doorweekte nacht, die Saffier en Charly pijnlijk doorbrachten vanwege hun wonden. En niet wetend wat er de volgende dag zou gaan gebeuren sloot Charly zijn oogjes.

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 13:07

upje

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 13:11

upje upje

xH0RS3S
Berichten: 173
Geregistreerd: 24-04-13

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:14

Woow, wat een mooi verhaal! Zat er helemaal in! Hopen dat er nog meer vervolgen komen! :))

_Balou
Berichten: 2976
Geregistreerd: 04-05-12
Woonplaats: Rheeze (Hardenberg)

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:15

Rustig aan met je upjes ;)

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:16

xBalou schreef:
Rustig aan met je upjes ;)


sorry..... :o

xH0RS3S
Berichten: 173
Geregistreerd: 24-04-13

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:22

Nee, juist meer upjes, haha, ik kan niet stoppen met lezen ;$

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:24

door schrijven dan maar?

Jolet

Berichten: 812
Geregistreerd: 15-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:24

Heel leuk geschreven :)

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:25

Jolet schreef:
Heel leuk geschreven :)

bedankt, nog meer vervolgen maken dan maar?

ViefJor

Berichten: 483
Geregistreerd: 23-03-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:34

meer! :D

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 16:47

illustratie bij het verhaal gemaakt (probeersel) is het wat?
Afbeelding

SambaLovee
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-09-11
Woonplaats: Den-Haag

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:01

Echt leuk (:

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 17:04

SambaLovee schreef:
Echt leuk (:


dankje :D

renskesanne

Berichten: 1640
Geregistreerd: 08-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:05

echt een leuk verhaal vooral omdat dit uit het oog van de paarden wordt geschreven en niet uit de mensen zegmaar

Vereentjex

Berichten: 973
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: in't leukste dorpje van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 17:06

renskesanne schreef:
echt een leuk verhaal vooral omdat dit uit het oog van de paarden wordt geschreven en niet uit de mensen zegmaar

jaa is dat leuk om te lezen zo? ik dacht ik probeer is.... :o

BOKTMANDYY

Berichten: 872
Geregistreerd: 25-10-12
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:10

ik vind het een heel apart verhaal, heel zielig, zit er echt in, en echt speciaal om een keer een verhaal te lezen dat vanuit het paard is geschreven, ipv de mens.

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Re: zelfgeschreven verhaal: Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:13

Erg leuk! Dit is weer eens wat anders :D