Discussie: Paard wel of niet in de stal poetsen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Discussie: Paard wel of niet in de stal poetsen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-02 18:17

Laatst in de les zei mijn leraar, een paard moet je niet poetsen en zadelen in zijn stal, dat is zijn vertrouwde omgeving en voelt hij zich veilig.

Wat vind jij daarvan?

Ik vind het wel logisch, ik haal flan zelf altijd uit de stal voor poetsen en zadelen!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:20

En als ze in de rui zijn krijg je al die haren in de stal die hij niet op mag eten dus poetsen wij bijna altijd buiten de stal. Het zadelen doen wij (meestal) in de stal. Maar ik vind het ook wel goed wat je zegt. Het moet zijn vertrouwde stekkie blijven.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:33

Ik poets ook altijd buiten de stal!Vind t sowieso fijner.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:36

Ik poets en adel zoveel mogelijk buiten de stal, vaak zijn ze dan braver en heb je meer ruimte.
Maar als ik weinig tijd heb of buiten staan is op dat moment niet mogelijk is, dan doe ik het wel gewoon in de stal.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:37

Ik doe het beide weleens. Meestal poets en zadel ik buiten, maar als het erg slecht weer is, doe ik het binnen. Zet hem dan meestal wel buiten zijn stal vast.
Op zich ben ik het wel eens met de regel dat een paard op stal zijn rust moet hebben. Datzelfde geldt trouwens ook voor de wei. Als je een paard longeerd en rijdt in dezelfde wei als waar hij buiten mag, komt dat op hetzelfde neer.

* To Belg, or not to Belg *

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:44

Je zegt van in de stal voelen ze zich veilig enzo, maar zullen ze zich door poetsen onveiliger gaan voelen dan Verward Op de manege poets in de binnepaarden altijd binnen en de buiten paarden als het niet regent ofzo lekker buiten kunnen alle haren ook wegvliegen Lachen

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:48

Ik poets Jerai voor het rijden altijd buiten de stal en na het rijden in de stal (als ze dan niet op de wei meer gaat). Gaat eigenlijk allebei hetzelfde, ze is op stal niet makkelijker of moeilijker.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 18:49

Ik poets het liefst buiten de stal, meer ruimte, meer licht enz.
Maar dan kan niet altijd omdat het dan behoorlijk druk is in de stal (les) en er mensen zijn die dan gaan zeuren dat ze er niet meer langs kunnen

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:04

ik sta altijd buiten te poetsen.
ten eerste is dat beter voor je paard en jou zelf omdat de stof gelijk wegvliegt en ten tweede heb je veel meer ruimte.

S'winters sta ik wel in de gang. Hoe ik het deze winter ga aan pakken weet ik nog niet want ze blijven als het goed is buiten lopen.

Op een van mijn stallen deed ik het wel altijd in de box, omdat er op de gang weinig ruimte was, maar zomers met mooi weer stond ik altijd buiten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:05

avantilover schreef:
Je zegt van in de stal voelen ze zich veilig enzo, maar zullen ze zich door poetsen onveiliger gaan voelen dan Verward Op de manege poets in de binnepaarden altijd binnen en de buiten paarden als het niet regent ofzo lekker buiten kunnen alle haren ook wegvliegen Lachen


Ik denk dat ze bedoelt te zeggen dat de stal de enige "eigen" plek is voor een paard. En dus een plek waar hij met rust gelaten moet worden.

* To Belg, or not to Belg *

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:10

Ik poets meestal buiten de stal,dan kunnen de haren wegvliegen, en dat vind ik zelf ook leuker, kan je je paard vastzetten en heb je meer ruimte.
Binnen de stal poets ik alleen als het slecht weer is,of als het er al heel veel mensen aan het poetsen zijn,zeker als er bij zitten die slaan.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:31

ik poets normaal alijd op de poetsplaats, maar nu misty ergens anders staat moet ik hem wel in de stal poetsen. Geen probleem maar ik vind buiten de stal makkelijker;)

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:37

Ik poets altijd buiten stal, heb je ook meer ruimte en kan je je paard vastzetten, dat poets toch wat makkelijker. Maar soms poets ik ook wel in stal hoor, bij de lespaarden of als het regent bij paarden die geen afdakje voor de stal hebben. Laatst poetste ik Sher ook binnen, tegenover haar stal zijn ze een zadelkamer aan het bouwen, en er stonden een heleboel spullen waar ik haar normaal vast zet. Ik kon haar ook aan de andere kant van haar stal vastzetten, maar daarnaast staat een hengst en die wordt dan een beetje gek. Dus dan maar even in stal heh.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:45

Ik poets eigenlijk altijd IN de stal, omdat je niet buiten kunt poetsen op de manege en omdat ik vind dat als je in de stal poets (los natuurlijk) dan kan het paardje nog eten en rondlopen enzo, als hij vaststaat zal hij als hij b.v. nog niet zo aan mensen is gewend in paniek raken omdat hij echt niet weg kan, in de stal heeft hij meer vrijheid, maar kan hij niet te ver weg.
Ik ben het er ook wel mee eens dat de stal een paard zijn eigen stekkie is hoor, maar ik vind gewoon dat het niet veel uitmaakt wat je doet. Haha! Al er de mogelijkheid was om buiten te poetsen dan zou ik dat misscien wel doen als ik merk dat een paard dat prettiger vind, maar ik weet dat een paard bij ons op de manege alleen maar zenuwachtig wordt als hij buiten zijn stal wordt gepoetst.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:50

Poets en zadel bijna altijd buiten voor de stal. Maar als het regent dan a ik toch wel ff droog in zijn stal staan! Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:56

In principe poets ik Rena lekker buiten in de open lucht Lachen .
Regent het echter dan ga ik met haar in de grote schuur staan , en het is ook wel eens voorgekomen dat ik haar in haar stal even poets en zadel.
Dat moet gewoon kunnen.

Ik vind het ook niet prettig om stof & haar door het stro te mengen en zelf staan te stikken in de stofwolk dus zal het zeker alleen doen als ik even geen andere keus heb Lachen .

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 19:58

Ik poets ALTIJD buiten..weer of geen weer(behalve als het regent,maar dan poets ik helemaal niet want dan is ze toch nat),in de stal vind ik het te donker en buiten dat wordt het veel te stoffig als ik binnen poets,vind ik zelf ook niet fijn.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 20:09

In de stal blijven ze meestal ook wel beter staan meestal nog aan eten dat is wel makkelijker.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 20:56

Ik borstel ze buiten, Zio is licht dampig, dus hoe minder stof hoe beter.
Saphy is erg op haar eigen terrein gesteld en laat duidelijk merken dat ze het niet waardeert als je haar in stal wilt borstelen. Buiten wil ze maar al te graag gepoetst en geknuffeld worden, maar binnen is ze erg op zichzelf.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:50

Ik poets en zadel altijd buiten de stal. Poetsen omdat anders al het vuil weer in zijn stal terecht komt, zeker als hij verhaart is dit niet zo'n fijn idee.
Bovendien vindt ik ook wle eenbeetje dat het zijn eigen plaats is. Zadelen, ja als hij toch al buiten de stal staat, waarom hem dan weer in zijn stal gaan zetten om hem op te zadelen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 22:42

In principe poets ik altijd buiten de stal, een enkel keertje in de stal.
Opzadelen doe ik altijd buiten de stal.
Net als met het uitmesten, nouja, vooral het opschudden van het strooisel, dat doe ik bijna altijd als het paard buiten staat, een heel enkel keertje als ze nog in de stal staat.

Waarom?
Voor de stof, als je poetst en het strooisel opschud, komt er vaak vrij veel stof los, wat niet lekker voor het paard is.
Opzadelen durf ik bij mijn paardje in de stal niet aan om meerdere redenen, dat doe ik dus altijd buiten de stal, regen of geen regen.
Bij het uitmesten opzich komt er een klein beetje stof los, maar niet zoveel.
Als het s'avonds laat is en donker, ga ik mijn paard niet uit de stal halen en buiten vast zetten, om die paar drolletjes weg te halen en wat natte plekken.

En tja, buiten de stal betekent bij mij dus echt buiten.
En ja, het is haar eigen plekkie, maar daar moet ze mij ook toelaten.


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 08:41

op de manege poets ik in de stal, simpelweg om dat t buiten niet goed kan.
Op mn werk poets ik de paarden buiten de stal en waarom Verward gewoon daarom Lachen paarden zijn buiten de stal wat liever -> kan ik ook liever zijn tegen de paarden. Allebei blij Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 09:45

Altijd in de stal, gaan ze niet kloten met de buren en blijven ze rustig. Ik kan ze netjes vastzetten in de stal als ik wil.
Ook afzadelen doe ik in de stal.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:57

Ik doe uberhaupt niks met mijn paard in de box. Dat is haar ruimte, daar heb ik niks te zoeken als zij er is.
Voor poetsen, opzadelen, veearts, tandarts etc etc. haal ik ze altijd uit de box, gewoon omdat ik vind dat dat niet in haar ruimte hoort te gebeuren. In de box betekent rust, privacy, veiligheid.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 11:59

Uhm ik zou zelf niet in een stal gaan poetsen of opzadelen.
Dat vind ik eigelijk haar prive terrein.
En ook al de haren en het vuil komt in de stal terecht, lijkt me niet echt fijn voor de pony..
Maar goed ieder zijn eigen manier maar ik zou het zelf gewoon buiten doen dan waait alles gewoon weg.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mira283, Vagabondo en 111 bezoekers