Voor een vriendin -> bit fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Voor een vriendin -> bit fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-02 22:49

Hey, meisje bij mij op stal heeft superveel moeite met haar pony.
De pony neemt namelijk steeds het bit tussen haar tanden en is absoluut voor geen meter aan de teugel te rijden.
Nou vroeg ze zich af of ze een ander bit moet nemen, heeft nu een gewoon watertrensje.
Ze heeft al een tijdje met elastiek gereden maar het werkt niet.
De pony heeft steeds wondjes in haar mond door het bit doordat dat meisje moet trekken om maar wat grip op de pony te hebben.
Wat raden jullie aan?


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:00

Hoeveel ervaring heeft het meisje? Hoeveel ervaring heeft de pony? Moeilijk om hier vanachter de pc iets zinnigs over te zeggen. Kan ze niet bij een instructeur terecht met haar probleem?

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-02 23:07

Niet echt, beetje apart type is die man, ze rijdt al best lang, ook niet slecht, pony kan ook goed werken. Pakt alleen alleen met haar het bit vast, als er iemand anders op zit is er geen probleem, ze heeft de pony al heel lang, en zelf ingereden naar ik begrepen heb... Hoe het precies zit weet ik ook niet. Ze zitten er aan te denken een stang te kopen, maar eerlijk gezegt lijkt me dat nou niet de beste optie. Rechts is de pony heel los en links juist vast. Nageven kan ze wel maar doet het met haar baas dus niet.. Ik heb zelf nog niet op de pony gereden (had ik wel beloofd) dus verder weet ik het ook nog niet... Maar aangezien ze dus wel een gevoelige mond heeft zou ik dus geen scherper bit kopen, elastiek werkt niet, en ze gaan dus nu steeds krachtspelletjes tegen elkaar spelen, pony ging vandaag zelfs er vandoor...

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 01:22

uhm, aan de ene kant vast?
ander bit lijkt me dan geen optie, wel hulp om alles weer los te krijgen (fysio!!!).

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 08:15

Wellicht eerst eens de tandarts laten kijken ?

Het hele verhaal klinkt heel knullig , denken aan scherpere bitten , elastiek..... word de pony wel netjes getraind , soepel gehouden of hobbelt ze er gewoon wat rondjes op zonder verdere aandacht voor tandarts enzo ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 08:21

Citaat:
Pakt alleen alleen met haar het bit vast, als er iemand anders op zit is er geen probleem

Dus het antwoord is al gegeven Lachen

AUB geen scherper bit hulpteugels en weet ik veel wat.
Het ligt aan de rijkunsten van dat meisje.
En dat zal opgelost moeten worden.

Je kunt dan b.v wel een scherper bit inhangen en misschien lijkt het dan beter te gaan, maar schijn bedriegt.

Ik vind het dan dus ontzettend zielig voor die pony.
Als ze hem nu al tot bloedens rijd Verdrietig wat zal er dan wel niet gebeuren met een nog scherper bit.

Dit meisje moet hoog nodig goede les gaan halen!

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 15:24

En een gebroken trens met van die koperen rolletjes erop?? Zal dat misschien helpen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 15:38

Weet jij de werking daarvan Ipsilonka ?
Ik verwacht van niet Lachen

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 18:01

Amen Kawa! Wat ben je toch weer fantastisch bezig! Ik ga helemaal met je mee.

Laat er eens fatsoenlijk rijden en goed les nemen, in plaats dat ruk en pluk werk waar die pony ook alleen maar gek (en slechter) van wordt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 18:43

Vanaf de pc kun je hier weinig over zeggen. En als het bij andere niet gebeurt, denk ik dat ze wel eens kan nadenken over haar rijden.
Haar instructeur of een ervaren iemand zal er naar moeten kijken..
Ze rukt waarschijnlijk erg hard in die mond want een pony krijgt niet zomaar wondjes, of er zou eens een paardentandarts naar moeten kijken.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 19:37

Ze rijdt op zich niet wild, ook niet veel trekken, heb vandaag toegekeken.. Paard is haar volgens mij vooral aan het uitproberen, maar als ze dan bijv. zo enorm weg schiet, ja da's gewoon niet leuk.
Elastiek heeft de intructeur aangeraden, rijdt ze bijna nooit mee, bedoeling is niet echt een scherper bit, maar een bit dat ze minder makkelijk vast kan pakken, of waar ze meer mee kan werken.
Rubberen bit gepakt, alleen toen was er helemaal geen contact meer..

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 20:06

Rubberen bit is geen aanrader , dat kan behoorlijk branden in een paardemond.
Schijnbaar rijdt dat meisje toch niet goed op haar pony , als het echt zo is dat andere mensen er wel ZO netjes weg mee rijden ?

Voor mij is in zulke situaties een scherper bit geen goede oplossing , WAAROM is de pony ongehoorzaam , dat moet zij zich afvragen.

bv. gebitsproblemen , niet goed rijden / met de pony omgaan van dat meisje , te weinig afwisseling en te weinig ontspannen , soepel aan het werk zijn ?

Als het bij een ander wel goed gaat dan ligt het probleem toch echt bij het meisje....

Stinkmodder

Berichten: 7973
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 20:12

Ik verzorg nu ook een haflinger. Van het winter probeerde hij mij ook uit... Verward Buiten vloog ie steeds weg en dan kom ik hem niet omschueren... In de manege vloog ie in 1 hoek steeds weg en kon ik hem ook niet houden (ben er ook een keer afgepleurd) en thuis ging ie later ook al steeds een sprintte trekken...
Gelukkig heb ik volgehouden!!!! Lachen (met hulp van anderen...!)
En nu heb ik gewonnen en loopt ie super!!! (nja... Verward als je het met de winter vergelijkt!!!)
Buiten kan ik hem houden en hoef ik niet steeds weer op en af te stijgen Knipoog en in de bak vliegt ie ook niet meer weg *LOL*

Nu komt ie in de winter weer op stal dus ik denk dat ie dan wel weer wat drukker is maar ik kan hem nu omscheuren...!!!! Pling

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 22:13

Gewoon geduld hebben dus?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 00:18

Sorry, ff off-topic, maar Hoffieeeh, omscheuren???

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 20:39

je kan misschien een passoa bit gebruiken werkt goed en het helpt om het paard weer onder controle te houden.ieder geval bij mijn vorige verzorgpony. succes


Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 20:46

Ik denk ook dat dat meisje er helemaal geen ander bit in moet hangen. Ik heb hetzelfde probleem met mijn pony gehad en de fouten lagen toch echt bij mij en niet bij haar, zij deed het nl. ook bij anderen wel gewoon. Wat ik fout deed was dat ik ten eerste fouten in mijn houding maakte en mijn pony (die vrij snel is) teveel tegenhield aan de voorkant en daarbij te weinig inwerkte met mijn been. Neemt dat meisje geen les dan? Wat zegt haar instructeur? Ik denk dat het toch haar eigen fout is, sluit eerst altijd alle fouten van jezelf uit, voordat je met bitten/teugels gaat zitten rommelen.

Ps: Ik vind dat mensen niet zomaar een bitje moeten gaan roepen zonder daarvan de werking uit te leggen (en te kennen??)

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-02 21:06

Ze heeft wel les, maar ik zou van die vent geen les willen al kreeg ik geld toe.. Hij leert je meer een proefje aan dan dat hij je leert rijden.. En om dat nou tegen haar te zeggen.. :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 15:23

Waarom zou jet dat niet zeggen?
Juist wel.
Of ze het van je aanneemt is een 2e, maar dat is dan haar keus.
Jij hebt dan in iedergeval wel je best gedaan.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 15:36

Er staat dat de pony rechts heel los is en links juist heel sterk. Dan heeft ie dus rechts z'n holle kant en links zijn bolle kant.
J emoet er dus voor gaan zorgen dat je hem rechter krijgt, meer gelijke druk op twee teugeles (dus niet op je rechterteugel heel weinig druk en op je linker heel veel).
Een ander bit zal maar tijdelijk helopen, dus geen oplossing, maar een symptoombestrijding.
Ze zal zelf meer haar rechterteugel erbij moeten houden en als de pony gaat rennen (links vastpakken) dan moet ze de pony proberen te stoppen met haar rechterteugel. Links altijd proberen luchtig te houden, niet veel druk in nemen.
Dit is alleen heel moeilijk: geode instructie helpt 1000x meer dan ander bit.
Succes ermee!!

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 16:03

*LOL* Dit wilde ik dus ook schrijven!

Het is heel lastig in het begin omdat ze gewend is steeds maar aan die linker teugel te 'trekken' maar als ze heel consequent is (en met hulp) moet dat zeker goedkomen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-02 21:06

Kijk, zoiets heb ik dus aan..
Thnx!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Rubi_ en 9 bezoekers