Moeilijk probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Moeilijk probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 14:54

Hey,

Ik weet niet echt of ik hier moet zijn met mijn probleem maar goed ik ga het gewoon hier op tafel gooien Haha!

In Februarie heb ik mijn Fjordje Mick gekocht, Daarbij heb ik ook zijn zadel en hoofdstel gekocht waar de vorige eigenaren nooit problemen mee hebben gehad...
Nu komt het probleem, als ik ga rijden en ik ga draven gaat hij altijd met zijn hoofd bijna op de grond lopen, en vraagt steeds meer teugel.
Hij loopt dan helemaal rond met zijn nek met zijn neus echt tussen zijn knieen...
Zou er iets mis zijn met het bit ofzo?
of heeft iemand tips om dit op te lossen want op deze manier is het draven niet bepaald prettig.

Ook heeft hij verschrikkelijk veel moeite met galloperen, in het begin gaf hij een klein bokje met aanspringen maar nu bokt hij echt gevaarlijk hoog, en valt daarna gewoon weer in de draf.
Ik weet dat hij wel kan galloperen want als ik hem longeer is er niks aan de hand ja dan geeft hij soms een klein bokje.
Hij is wel heel veel afgevallen sins ik hem heb want hij was echt veel te dik, zou het kunnen dat op de een of andere manier zijn zadel daardoor niet meer goed zit en hij gewoon pijn heeft in de gallop?
Als het gewoon gewoonte of luiigheid van hem is is hem dit dan nog af te leren want de bokken die hij geeft zijn echt gevaarlijk, dus galloperen nu zit er gewoon niet in.

Ik hoop day iemand me kan helpen..

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten


pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 17:05

Hij hoeft sowieso al geen goed passend zadel gehad te hebben , er lopen heel veel paarden rond met een niet echt passend zadel , waar je verder niks aan merkt in eerste instantie....

Als een paard afvalt dan wordt hij wel minder rond , misschien is zijn bespiering veranderd enz.

Door een goede zadelmaker laten kijken naar je paardje en zadel kan natuurlijk nooit kwaad... Lachen

Misschien is dat idd wel het probleem , en anders kun je het direct uitsluiten , is ook wel zo prettig als je weet dat hij geen last heeft van zijn zadel natuurlijk Lachen

Het bokken en laag lopen met het hoofd kan vanalles zijn , wellicht rijd je zelf niet op de juiste manier , is het beestje het gewoon zo gewend , verveelt hij zich dood omdat hij elke dag hetzelfde doet / in de bak rijdt.....

Heb je geen goede lesgever die je kan helpen ?

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 08:20

Het kan goed zijn dat je zadel niet lekker meer ligt, dat kun je het beste door iemand die er verstand van heeft na laten kijken.

Verder klinkt het een beetje alsof hij loopt te vervelen (te weinig been?)
Hou als je rijdt de teugels op maat en geef veel been. Met je zit proberen om 'm terug te laten komen op jouw been. Verder veel overgangen rijden en veel figuren. Zodat hij met z'n koppie echt met jouw bezig is.

Als hij in de galop snel bokt, kan het helpen om 'm dan wat meer naar voren te rijden. Dus op het moment dat je zijn bok aan voelt komen, meer voorwaarts rijden dan anders. En natuurlijk een tik op zijn kont bij elke bok die hij geeft. Hij mag best weten dat hij fout zit.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:18

hij kan ook gewoon vreselijk verwend zijn....ik zie zooooooooooveel paarden die met hun hoofd over de grond lopen te sloffen en als er dan een keer wat gevraagt word kun je gelijk in het zand happen!ik zou sowieso wel even een zadelmaker erbij laten komen,en als dat allemaal goed is(ook geen gescheurde mondhoeken,gaten in zn lagen)dan gewoon ff een tijdje de wat hadere aanpak:niet voorwaarts een tik,nog niet voorwaarts een hardere tik....nog niet luisteren:teugels in 1 hand en zweep in 1 hand,wedden dat ie reageert?oftewel,hem ff flink op zijn plaats zetten...hoeft niet hardhandig,en braaf is braaf,maar er moet wel gewerkt worden,dat moeten wij mensen ook!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:20

en meestal hoef je dit maar 1 of 2 keer te doen,en is het geintje over.soms vallen ze na een paar weken terug in hun gewoonte,maar daar moet je zelf goed alert bij blijven

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-02 15:08

een tip om zelf te kijken of je zadel past is om het shabrak er onder uit te halen en het zadel in te smeren met krijt(van een schoolbord) aan de onderkant. als je het zadel er nu op legt en er weer afhaalt kun je zien waar het zadel op de rug "drukt".als het goed is zit er op de wervelkolom geen krijt. ook een keertje doen en er dan op gaan zitten, doordat je gaat zitten kan de ligging namelijk ook veranderen. een zadel kan dus goed passen zonder ruiter maar slecht als je erop gaat zitten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 27 bezoekers