konijn of haas???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

konijn of haas???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 10:40

hoi,
ik heb een aantal weken geleden een jong konijntje uit een put gehaald,en mee naar huis genomen.
hij was heel erg bang,en schichtig.
hij heeft ook een keer,doordat hij uit mijn handen sprong,los gelopen in de tuin!!!(die zien wij nooit meer terug,dachten we)de volgende ochtend zat hij in de berging Bloos hoe het kan,weet ik nog steeds niet!!!
iig,hij is ontzettend tam geworden,bijt niet en is zindelijk...
nu heb ik dus een vraag:ik weet niet of het wel een konijn is...hij heeft namelijk gigantische lange achterpoten,vrij grote oren,en een redelijk smalle kop...hij,als ik hem in de berging laat lopen,dat hupt hij op hele hoge achterpoten...hij loopt zeg maar echt,heel raar gezicht is dat...hij is wel echt wild geweest,heeft een blauwige ondervacht zeg maar,en best wel hele dunne"droge"pootjes...konijn of haas?

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 10:47

Foto?? Er zijn namelijk 'haasachtige' konijnenen...
Toch denk ik wel dat je over een haasje praat...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 10:48

Foto... verder ga ik mee met Pinky Girl.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 10:52

uh....kep dus nog geen foto,en geen scanner...Gaaaapbalen man!ik wil het echt weten!anders neem ik hem een keer mee naar de DA.

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 10:53

Denk niet dat je dat zo kunt zeggen..
Misschien een foto?

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 11:19

Wilde konijnen lijken erg op hazen. Mijne is ook een wild konijn en die heet dan ook heel toepasselijk 'Haas'. Misschien heb je wat een de foto's van haar. Dit is dus een wild konijnen, als die van jou langere oren heeft en langere poten dan is het waarschijnlijk een haas:
Afbeelding
Afbeelding
Pas wel een beetje op met het konijn/haas aan iedereen laten zien. Wilde konijnen en hazen mogen namelijk niet door particulieren worden gehouden, dat zijn beschermde dieren. Ik mag mijn konijn eigenlijk ook niet hebben, maar die komt uit een asiel dus kan het wel. Maar dieren uit de natuur weghalen mag officieel niet, maar ik begrijp natuurlijk wel dat je zo'n hummeltje niet kan laten liggen.
Succes ermee!

Bon Jovi rules!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 11:31

de mijne heeft wel dezelfde kleur,maar heeft langere,anders gevormde oren,en een veel spitser,smaller koppie.ook lijkt het beestje van mij wat langer in de rug enzo...mmm,bedankt voor de uitleg van de beschermde k'nijnen enzo...ik kan hem alleen nu niet meer terug zetten,hij is al te lang hier...(en veel te lief;))

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 11:48

Afbeelding
Afbeelding

volgens de WNF site is dit dus een haas en een sneeuwhaas....
heel apart is dat de plaatjes konijnA en konijn1A heten Schijnheilig

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 13:33

dat klinkt als een haas
wij hebben ook ooit een hazejong een tijdje verzorgd (door onze stoute kat uit het nest geroofd) en later weer losgelaten
wel heel bewust niet te veel mee bezig geweest en in een grote bak in de garage gezet, zodat ie niet tam werd

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 18:30

nou zoals je het uitlegd is het idd een haas heel smal lange oren en lange achterpoten. Plaats maar eens een foto ja

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 19:53

Orri, vooral die onderste is veel meer een konijn (aan z'n bouw te zien Lachen )
De bovenste daar twijfel ik wat over. Ik zal eens even een plaatje opzoeken van een haas hoor, éven zoeken Lachen

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 19:55

oei,hij lijkt toch wel heel ergop die foto van die gewone haas:Sjeej....dalijk is het nog een echte haas,ken ik mn hok gaan vergroten:D

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 19:58

op eerste foto een konijn en 2e foto lijkt het een haas....
ik zou het echt niet weten Scheve mond

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 20:03

Ik neem aan dat het WereldNatuurFonds = WNF weet waar ze het over hebben, Assie!!! *LOL*

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 20:07

Kenmerken: Lijkt op Konijn maar is groter, heeft langer poten en langere oren met een zwarte punt. De rugvacht is grijs tot geelbruin met donkerdere plekken, de buik is wit en de wangen zijn bleekbruin. De wintervacht is meer roodbruin met grijs. Tijdens het lopen wordt de staart omlaag gehouden, waardoor de witte onderzijde niet zichtbaar is.
Bron: http://zwg.atlas.tripod.com/soorten/lep ... ize]

Foto wordt nog aangewerkt

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 20:09

orri schreef:
Ik neem aan dat het WereldNatuurFonds = WNF weet waar ze het over hebben, Assie!!! *LOL*

Ja dat zou je toch denken *LOL* Ik vind hem toch veel meer de bouw van een konijn hebben
Mijn scanner werkt niet zoals ik wil, dus die foto gaat niet echt lukken. Stoute scanner

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 20:10

aan je omschrijving te horen lijkt het dat het een haas is. haha maar is evengoed lief hoor *LOL* zou alleen wel opletten want misschien kan het zijn dat hij ineens weer wilde dingen gaat vertonen

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 21:12

Haas zou ik terug zetten.
Om te beginnen laten hazemoeders hun jong achter op in bijvoorbeeld een weiland. Hat jong blijft dan heel stil zitten totdat mams terugkomt. Je hebt dus best kans dat je een haasje hebt gevonden dat zat te wachten op mams.
Hazen zijn niet tam te maken. Konijnen wel. Er zijn ook geen gevallen bekend van een haas die in gevangenschap goed kan leven (daarom heb je bijvoorbeeld wel konijnenfokkerijen en geen hazenfokkerijen).
Als ik jou was zou ik het beestje, als het zeker een haas is, weer proberen in het wild uit te zetten.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 21:18

ja,maar hij zat niet in een put op zn moeder te w88,lijkt mij:))en ik heb hem al 6 weken nu,is dat niet te laat?hij is ook super lief naar mn andere konijn,en bijten etc doet ie echt niet!hij heeft wel hele dunne pootjes en dat lopen vind ik zo raar,heel hoog zeg maar...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 21:19

die voorpoot gewrichtjes zijn heel duidelijk zichtbaar,zoals bij die eerste foto van die 2 hazen...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Patries

Berichten: 19
Geregistreerd: 14-09-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 21:27

Ik heb mijn diploma para veterinair(=dierenarts assistente) en weet dus waar ik het over heb! Hazen zijn nestvlieden! dit wil zeggan dat ze direct kunnen lopen, zien en horen. ook het zelfstandig eten doen ze al vanaf de geboorte. Waarschijnlijk zag je dit aan als een verlaten konijntje en heb je hem mee naar huis genomen, was niet verstandig maar niets meer aan te doen. Ik zoud hem echter niet terugzetten in de natuur!! hij is niet meer bang van mensen wat hij wel zou moeten ivm. de jachtperiode en maloten die voor de lol er wat op los schieten! Dit is de enigste reden. Je hebt wel gelijk dat als je hem houd je een grotere ruimte nodig hebt!!
Groetjes patries!

patricia....

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 21:37

jonge konijnen hebben altijd een rare kop-oren verhouding, dus super grote oren bij een klein smal koppie...
maar het verschil tussen een haas en een konijn zie je wel, oals hier boven gezegd

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 21:46

Het kan ook een Belgische haas zijn, dat is een konijnenras, maar lijkt sprekend een haas.... Ik had er ook een, maar die is helaas tijdens een hittegolf overleden... Ik zal eens kijken of ik nog een foto van hem heb!

Ehmja??

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 22:05

Ik ga met Patries mee (zij heeft mij ook aan 2!! konijnen geholpen omdat die ander opgevreten zouden worden door slangen zie profiel voor foto's)
Zij is idd dierenarts assistente en heeft hier op haar werk ook mee te maken.

Ik hoop dat alles goed blijft gaan (ga er wel van uit).

Succes!! Masja

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-02 16:43

hoi iedereen!!!!!!!
ik weet 99% zeker dat het een haasje is...hij is precies zoals jullie een haas omschrijven!ook dat hij zn staartje naar beneden houd tijdens het lopen,dat ie soms wilde uitspattingen heeft,en de bouw...owjee,die wordt groot!!!!!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, amy495, Danseresje, Facebook, kimmetje26, Lielle, ManonGrr, Sandyislief, Tazzey en 114 bezoekers