Hoe rijden jullie met een jong,net ingereden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Hoe rijden jullie met een jong,net ingereden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 15:17

die nog bijna niks kan...............................................
Wat voor oefeningen doen jullie??? hoe lang rijden???enz.
Alvast bedankt, groetjes Monique.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:35

Ben ik ook wel benieuwd naar!

Ik rij Fleur 2 to 4 keer in de week, 15 mins per keer. Vrij veel draf en veel rechtuit. Geen voltes, alleen soms van hand veranderen.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:45

Ik rij mijn jonge paarden de eerste tijd alleen grove lijnen. Dus rechtuit grote voltes totdat ze een beetje balans hebben. Wel voorwaards.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:49

Grove lijnen, zodat ze wel weten wat je bedoelt als je stuurt...
Daarnaast veel overgangen van stap naar halthouden en stap naar draf en andersom..
gem. zo'n 3x per week opbouwend en tussen de 15 min. en een half uur ligt aan de hoeveelheid stap/draf.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:52

Rustig aan, niet te vaak per week en zo het eerste half jaar is een half uurtje per keer voldoende. Ook niet lam longeren, maar de tijd geven om aan jouw, het nieuwe gebruik en alles erom heen te wennen (ook kwa spieren en belasting op botten!)...
Je mag tevreden zijn al het dier rechtdoor kan lopen en een grote volte in fatsoenlijke buiging aankan na een tijdje. Aan de teugel komt vanzelf, niet afdwingen, hoguit eens voorzichtig vragen. GEEN UITGESTREKTE GANGEN proberen, daarmee rijdt je ze kapot. Laat het paard eerst beresterk worden in het lijf.
Dus beetje bij beetje, door gewoon te rijden met het accent op ontspanning en gehoorzaamheid, heel langzaam eht paard laten aansterken en conditie krijgen.
Als jij het rustig aan pakt, zal je paard je er later dubbel en dwars voro belonen..

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 15:53

Ik rij een patroontje, ik elke hoek een cirkel en dan rechtuit. Ze leren recht te lopen en goede bochtjes.
Zo dus

Afbeelding

En dat is stap, draf en galop. De grootte van de cirkels is instelbaar Lachen
En op de andere hand kan het natuurlijk ook.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:02

Doe je dat dan elk rondje zo ??

Hier is een paard (4-jarige) ingereden door goede wedstrijd-amazone , ze longeerde even , stapte erop , en reed zo weg.

Zag haar de tweede keer erop rijden , en hij liep al helemaal netjes aan de teugel , mooi in evenwicht , tevreden koppie erop...

Zag er keurig uit , nooit geweten dat het zo snel , zo netjes en toch ook zo paardvriendelijk kon.

Nu ik dat heb gezien zeg ik idd : waarom zou je eerst het paard met een lange nek door de bak laten slungelen , als je goed zit , goed rijdt dan is het eigenlijk heel simpel voor een paard om vrijwel meteen netjes te lopen....

Was heel mooi om te zien hoe simpel dat dat paard het oppakte , zo vrolijk en soepeltjes.. Lachen

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:05

Wat ik erg belangrijk vind bij een jong paard, is dat ze leren voorwaarts te gaat als je been geeft, en dat ze het bit accepteren.
En verder houd ik het vrij simpel, een keer een grote volte, van hand veranderen, misschien een keer een gebroken lijn, maar meer niet.

Mijn eigen net zadelmakke 4-jarige rijd ik nu 4 tot 5 keer in de week, 20 tot 25 minuten, waarvan veel stap.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 16:09

Dat doe ik elk rondje zo ja. Maar niet in een bak van 20 bij 40 dus, dat is wat krap. 50 bij 50 ofzo.
En belangrijk is dat het paard zelf zijn evenwicht vindt bij het rijden. Niet moeilijk voor het paard, wel voor de ruiter Lachen
Als de ruiter goed, rustig en makkelijk zit zal het paard ook beter in evenwicht lopen. En een paard wat evenwichtig loopt ziet er vrijwel altijd netjes uit.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 17:36

3 a 4 keer in de week rijden, ongeveer 20 min. a half uurtje. Met stappen tussendoor.

Ik kijk naar het paard wat ik vraag, het ligt eraan. Als eerste telt de balans en de gehoorzaamheid dus voltes, rechtuit, tempowisselingen en overgangen. Als ze dat makkelijk doen neem ik spelenderwijs wat gehoorzaamheid voor de eenzijdige kuithulp en wat zijgangen mee. Maar dat ligt aan het talent van het paard, of ze het lichamelijk en geestelijk aankunnen. En je moet zelf heel goed weten wat je doet.

Ik zou in jou geval gewoon aan de basis werken dus veel voltes overgangen tempowisselingen etc...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 18:46

ik rijd nu ong 3 a 4 maanden serieus op mijn fjord en rijd 3 a 4 keer in de week ong 30 minuten, soms iets langer of iets korter.
Met 1x in de week les.

rechte stukken, voltes en soms door een s van handveranderen en in stap neem ik wel eens een volte 10 meter.

en overgangen rijden.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 22:07

Bedankt!!! Ga ik proberen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 23:23


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 23:31

Met jamaica rij ik zo om de andere dag een half uurtje, met af en toe een buitenrit van een uurtje.
Ik rij:
Van hand veranderen, Voltes (groot en klein, in stap en draf, groot ook in galop)
Afwenden, en dan RECHT (moeilijk!!!) naar de overkant
Slangevoltes 3/5/6/ bogen
Gebroken lijnen: enkel, dubbel, normaal, 5m.
verder ben ik erg bezig met het bij elkaar rijden en het nageven, wat allemaal erg goed gaat.
Soms nog een paar pasjes achterwaarts, en aan het eind soms ff de spaanse pas doornemen.
Jamaica is zo'n 5 a 6 mnd onder het zadel

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:59

Renzo is letterlijk nog maar pas onder het zadel. Hij wordt nu zo'n 3 a 4 keer per week ong. 20min tot een half uurtje gereden. Daarnaast neem ik hem regelmatig mee naar buiten (wandelen, nog niet onder het zadel) en af en toe longeer ik hem.
Het belangrijkste vind ik dat hij ook plezier houd in het werk en het dus geen sleur moet worden. Afwisseling vind ik daarom van belang!
Onder het zadel rijden we nu wat grove lijnen met hem, om hem teugelwijs te maken. Veel verder is hij op het moment nog niet.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 17:18

LAs ik kan sturen en remmen dan naar buiten. Lange rechte lijnen, paar keer in de week en niet te lang.Tijd is afhankelij kvan het paard. Geen verzet, dan kort, wel verzet dan pech en geduld hebben tot hij braaf is. Eigenlijk is er nooit verzet.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 23:54

Van het begin af aan 5 a 6 keer per week, ongeveer half uurtje, ene keer langer, andere keer korter, flink laten werken (dat kan soms zijn voltes ed. soms alleen maar door goede galop te vragen) gewoon rustig aan. Eerste paar keer alleen hoeken door zien te komen, nu na een maand geen genoegen meer nemen met verkeerde galop, volte in galop vragen, veel overgangen en voorzichtig met aan de teugel bezig (valentino geeft het zelf al aan, anders zou ik daar mee wachten) maar dat pas als hij zelf hoofd laat zakken en niet zwabbert dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 00:01

om de dag rijdt ik de jonge beesten meestal, voltes, van hand veranderen, tempo wisselingen. Hij moet wel vanaf gewoon nageven, en je gaat voorbereidend te werk voor wat je later wil. Dus vraagt alles in mindere mate, maar wel zeker werken aan de gehoorzaamheid. Verder begin ik vrij snel met wat wijken. En ik galoppeer heel veel met jonge paarden. Lekker in de vooruit. Tja, gaat vanzelf eigenlijk

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 11:03

Als aanvulling, want ik vind alles wat hier al geschreven is heel goed. Ik rij al met een paard dat net onder het zadel is heel veel buiten, dus minimaal 2 a 3 keer per week. Ze leren dan zo snel op hun eigen benen lopen!! Tevens is de afwisseling echt belangrijk, als ze dan weer in de bak zijn, hebben ze er echt zin in!

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-02 11:17

veel laten lopen!!!veel draf en vooral galop,veel rustpauzes ook natuurlijk!veel afwenden,voltes en vooral veel van hand veranderen.nog geen kleine wendingen of voltes,wel veel stuur oefeningen.veel tempowisselingen,maar niet te vaak terug,liever een keer te voorwaarts dat ie in galop valt,dan teveel terug en hem dalijk niet meer voorwaarts krijgen!en veel afwisseling,ook met een jong paard wat balkjes lopen,longeren,veel naar buiten,liefst met een ander paard,en zo nu en dan alleen.niet langer dan 20 minuten,en liever nog geen zijgangen!liever ook in het begin niet in het zweet rijden,ze worden zo snel,te snel,overdondert!

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 08:30

Ik reed altijd max. 30 minuten op de jonge paarden.
In stap veel stuuroefeningen, dan gaat het wat rustiger en raken ze minder snel in paniek als ze het niet begrijpen.
In draf wel oefeningen als van hand veranderen en de grote volte, maar ook niet moeilijker dan dat.
De galop altijd maar even, ze vinden het dan vaak erg moeilijk om hun evenwicht te houden. De eerste dagen alleen rechtuit, laten ook een grote volte bij A of C.

Omdat sommigen het halthouden nogal moeilijk vonden (werden ze ongedurig) oefende ik dat in het begin altijd pas als ze al een beetje moe waren. Later ging dat vanzelf makkelijker.

Ik reed altijd met licht contact en veel been. Verder gebruikte ik mijn stem veel om te laten weten of ze goed of slecht liepen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 14:29

pmarena schreef:
Hier is een paard (4-jarige) ingereden door goede wedstrijd-amazone , ze longeerde even , stapte erop , en reed zo weg.
Zag haar de tweede keer erop rijden , en hij liep al helemaal netjes aan de teugel , mooi in evenwicht , tevreden koppie erop...
Zag er keurig uit , nooit geweten dat het zo snel , zo netjes en toch ook zo paardvriendelijk kon.
Nu ik dat heb gezien zeg ik idd : waarom zou je eerst het paard met een lange nek door de bak laten slungelen , als je goed zit , goed rijdt dan is het eigenlijk heel simpel voor een paard om vrijwel meteen netjes te lopen....
Was heel mooi om te zien hoe simpel dat dat paard het oppakte , zo vrolijk en soepeltjes.. Lachen


Ik heb twee jonge paarden, een van de twee wordt bereden door een ervaren amazone. Zag er precies uit zoals jij het hierboven beschrijft. Ook ik was vol bewondering. De volgende week had ze les - instructrice boos! Twee redenen:
1:dat slungelen is ook een manier om ze op hun eigen benen te leren lopen, als je ze al wat bij elkaar rijdt ondersteun je ze eigenlijk te veel en dat is - volgens haar - voor een jong paard niet goed, hij moet zelf uitzoeken hoe hij loopt.
2: als je ze wat bij elkaar rijdt, verkorten ze vaak te veel in de hals en gaan ze al heel snel wat opgekruld lopen. Een jong paard moet vooral op lengte worden gereden, dus de oren ver van je af. Hij moet z'n hals lang maken - en ook daardoor gaat ie af en toe wat zwabberen omdat je geen 'vijfde been' (jouw hand dus) geeft.
Ik vind dat er wel wat in zit. Nu - ze zijn nu vijf maand onder het zadel - beginnen we heel voorzichtig wat te verkorten en te verlengen. Dus even een paar pasjes de boel wat meer bij elkaar rijden, af en toe een stukje halsstrekken, enz, enz.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 16:41

Tja , dat is weer een verhaal van de vele wegen die allemaal naar Rome leiden denk ik Lachen

Ikzelf zou het nooit op die "meteen netjes ermee wegrijden" manier hoeven te proberen , gewoonweg omdat ik daar de ervaring niet naar heb.
Ik zit niet altijd perfect , weet niet de simpele kneepjes om een groen paard onder het zadel heel simpel duidelijk te maken wat ik van hem vraag , enz.

Maar als je een hele nette zit en veel ervaring op hoger niveau hebt , + veel ervaring met het inrijden van jonge paarden , dan kun je mijns inziens maar beter meteen netjes ermee wegrijden.

Tuurlijk wel langzaam opbouwen wat je ervan vraagt , maar als je het heerlijk ontspannen doet is het denk ik alleen maar beter als je meteen netjes in evenwicht , nageeflijk wat rondjes stapt , draaft en galoppeerd , en eens van hand veranderd.

Niet te lang om de hete brij heendraaien zeg maar.

Ikzelf heb die ervaring en beheersing niet , zou een zitfoutje maken waardoor het paard niet doet wat ik wil...enz.
Daarom leer ik alles liever op stem aan een vrij lang teugeltje.

Maar bovenstaande manier lijkt me alleen maar goed.
MITS er dan ook idd een hele goede ruiter op blijft rijden.
Dit paard waarover ik het heb wordt nu weer door een meisje van 14 bereden met erg weinig ervaring , en scheurt vaak als een gek door de bak , slofteugel eraan.......stijgeren...... kijk dat werkt niet natuurlijk.

Als degene die hem inreed ermee door was gegaan had hij nu een net M-proefje kunnen lopen , met veel plezier ook nog eens , daar ben ik vrijwel van overtuigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:25

Ik ga het liefst zo snel mogelijk met ze naar buiten.
Nu hebben we het geluk om in het bos te wonen en ik hoef dus niet de weg over.
Ze hebben dan een natuurlijke aanleuning aan het pad, op een smal recht ruiterpad lopen ze makkelijker recht dan in de bak.
Ook de wendingen gaan makkelijker omdat ze de bochten aan zien komen.
Gelukkig hebben we hier keus genoeg, van mooie rechte paden tot slingerende weggetjes.
Ook hebben we genoeg heuveltjes waar ze achter mooi sterk van worden.