Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:30

riegje schreef:
Dit is dus de huidige maatschappij!
ik zie het niet zitten en er moet meer moeite voor gedaan worden dan voorheen gedacht.
Dan vind ik het niet leuk meer!



inderdaad...alles moet vanzelf gaan en zonder moeite.Nergens meer voor vechten.
Maar goed,ik ben een oude doos :+ Die zich zowiezo al verbaasd over jonge mensen.Vooral jonge mensen met paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:41

Ik heb ook de indruk dat de TS behoorlijk makkelijk is. Al vanaf het begin af aan zijn er mensen geweest die hun hulp aanboden (via Bokt) omdat zij wel de ervaring hebben en bij haar in de omgeving wonen. Maar met deze hulp heeft zij helemaal niets gedaan. Het lijkt wel dat ze bang is dat het te veel geld gaat kosten en ze blijft achter de verkeerde mensen aan lopen.
Zoek eens een goede instructeur i.p.v. een goedkope hulp die zo te lezen zelf denkt dat ze heel goed is maar er ook geen raad mee weet.
Ik ben bang dat er van jou en je paard nooit wat terecht gaat komen en het beter is voor je paard dat je hem verkoopt. Arm dier. Hij verdient een lieve en consequente baas en ruiter.
TS, ik hoop dat je uiteindelijk toch eens de goede beslissingen gaat nemen.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 09:27

Ik heb wel aan mn ouders gevraagt of er wat langs mocht komen maar ze wilde liever niet jan en alle man die zich ermee bemoeien ( het is ook nieteens meer nodig op dit moment, kan altijd veranderen) maar ook hebben we niet alleen nicole die helpt maar nico komt ook regelmatig langs om te helpen en als iemand de beste is om te helpen is hij het, hij kent casper van binnen en buiten

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:52

Dat kan allemaal wel zo zijn maar nu spreek je jezelf erg tegen moet ik zeggen
Eerst zeg je dat je het niet zit zitten met hem en niet weet hoe je het met hem moet gaan redden.
En nu zeg je weer dat geen hulp meer nodig is.
Wat ik begrepen heb is dat deze Nico een menner is en dat is iets heel anders dan rijden.
En het rijden is nu juist je probleem het paard moet alles nog leren denk je soms dat dat vanzelf gaat.
Als je een paard gek wil krijgen dan moet je vooral maar wat aan gaan klungelen.
Een goede instructie is een must vooral als je alle ervaring mist.
Vergeet een ding niet het paard is hoe dan ook de dupe of je hem nu verkoopt of hem gaat rijden met onduidelijke aanwijzingen waar hij niets van snapt.
Er is hier genoeg goede informatie gegeven waar je ook om vroeg alleen je doet er niets mee.
Dus wat wil je nu?
Geld kosten gaat het toch wel maar dat weet je als je een groen paard koopt.
Zet al je onzekerheid en onervarenheid nu eens opzij en denk eens in het belang van het paard.

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:56

Ook ik heb mijn hulp aangeboden en er nog niet eens een reactie op gehad. Ik weet dat Nicole geen ervaren instructie is met niet veel ervaring in lesgeven. Ook Nico weet niet veel van onder het zadel rijden. Dus als ik jou was zou ik er toch echt iemand bijhalen die er verstand van heeft.

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:08

Ik heb al diverse keren gereageerd omdat ik al jaren ervaring heb met jonge paarden en ook een tuigertje heb gehad.
Daarom gaat het me echt aan het hart dat mensen niet in de gaten hebben dat er invoelingsvermogen en hard werk over een periode veel langer dan drie maanden voor nodig is om het paard en het paard jou goed te leren kennen.
Als je een paard koopt moet je dat er ook voor over hebben en er anders gewoon niet aan beginnen.
Elk paard heeft een eigen karakter er is er niet een hetzelfde maar dat moet je wel willen zien.
Daarom zeg ik altijd vroeger had je paarden mensen die helemaal voor hun paard gingen maar nu zie je veel mensen met paarden die als belangrijkste doel hebben het rijden en totaal geen inzicht hebben in hoe een paard eigenlijk geestelijk in elkaar zit.
Dit leer je ook niet in een paar maanden dat duurt veel langer maar dat moet je er wel voor over hebben.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 20:03

@lady62 , nou eigenlijk spreek ik mezelf niet tegen want een bladzijde of 1 a 2 heb ik verteld dat het rijden nu goedgaat en vandaar is de nog meer extra hulp niet nodig op dit moment..

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 20:05

janneke584 schreef:
Ook ik heb mijn hulp aangeboden en er nog niet eens een reactie op gehad. Ik weet dat Nicole geen ervaren instructie is met niet veel ervaring in lesgeven. Ook Nico weet niet veel van onder het zadel rijden. Dus als ik jou was zou ik er toch echt iemand bijhalen die er verstand van heeft.


Oo sorry, zoveel mensen hebben hulp aangeboden dat ik bij de helft al niet meer weet :=
Maargoed nu is die dus ook helemaal niet nodig meer want het rijden gaatgoeed :)

NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:09

geerke schreef:
riegje schreef:
Dit is dus de huidige maatschappij!
ik zie het niet zitten en er moet meer moeite voor gedaan worden dan voorheen gedacht.
Dan vind ik het niet leuk meer!



inderdaad...alles moet vanzelf gaan en zonder moeite.Nergens meer voor vechten.
Maar goed,ik ben een oude doos :+ Die zich zowiezo al verbaasd over jonge mensen.Vooral jonge mensen met paarden ;)


Toch zijn er ook andere soorten hoor. :)

(niet oordelend naar ts hoor)

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:11

canela schreef:
janneke584 schreef:
Ook ik heb mijn hulp aangeboden en er nog niet eens een reactie op gehad. Ik weet dat Nicole geen ervaren instructie is met niet veel ervaring in lesgeven. Ook Nico weet niet veel van onder het zadel rijden. Dus als ik jou was zou ik er toch echt iemand bijhalen die er verstand van heeft.


Oo sorry, zoveel mensen hebben hulp aangeboden dat ik bij de helft al niet meer weet :=
Maargoed nu is die dus ook helemaal niet nodig meer want het rijden gaatgoeed :)


Maar is er nu ook al naar je zadel gekeken dan? Ik had namelijk aangegeven dat ik dat ook oppervlakkig kan (ben geen expert en kan niets aanpassen, maar kan wel zien en voelen of hij goed ligt of niet).

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:53

Tja, volgens mij maakt het geen zak uit, wie hier wat schrijft met advies etc of die zijn of haar hulp aanbied.
Er word toch niets mee gedaan!
Maar wel mekkeren dat er geen klik is!
Elke relatie moet je moeite voor doen. Ook die met je paard!
Dat door juiste begeleiding en te zorgen dat alles uitgesloten is.
zoals tandarts, zadelcheck etc daar veel meer verbetering in zal komen dringt bij TS niet door!
Die heeft de wijsheid in pacht en heeft het wiel vast zelf uitgevonden.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:56

@TS,

Als je slim bent neem je het aanbod van janneke584 aan!

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:54

riegje schreef:
Tja, volgens mij maakt het geen zak uit, wie hier wat schrijft met advies etc of die zijn of haar hulp aanbied.
Er word toch niets mee gedaan!
Maar wel mekkeren dat er geen klik is!
Elke relatie moet je moeite voor doen. Ook die met je paard!
Dat door juiste begeleiding en te zorgen dat alles uitgesloten is.
zoals tandarts, zadelcheck etc daar veel meer verbetering in zal komen dringt bij TS niet door!
Die heeft de wieid in pacht en heeft het wiel vast zelf uitgevonden.


wauw ja weetje ik heb er wel wat mee gedaan, ik heb veel les genomen, ik ijf maar vragen aan mn ouders of er een zadelmaker of what ever mag komen maar ze negeert me dan steeds ( ja erg raar ) zelf kan ik iemand nu niet laten komen omdat ik op vakantie ben maar als ik terug ben zou ik dat.graag doen, ik heb gewoon niet alles te zeggen in huis en daar daar kun je over zeggen wat je wilt maar het is nou eenmaal zo..
En mijn god, ik leg een paar x uit dat er geen ik is en dan word dat als zeiken beschouwd, nou zo bedoelde ik het niet..

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:56

janneke584 schreef:
Ook ik heb mijn hulp aangeboden en er nog niet eens een reactie op gehad. Ik weet dat Nicole geen ervaren instructie is met niet veel ervaring in lesgeven. Ook Nico weet niet veel van onder het zadel rijden. Dus als ik jou was zou ik er toch echt iemand bijhalen die er verstand van heeft.


Oo sorry, zoveel mensen hebben hulp aangeboden dat ik bij de helft al niet meer weet :=
Maargoed nu is die dus ook helemaal niet nodig meer want het rijden gaatgoeed :)[/quote]

Maar is er nu ook al naar je zadel gekeken dan? Ik had namelijk aangegeven dat ik dat ook oppervlakkig kan (ben geen expert en kan niets aanpassen, maar kan wel zien en voelen of hij goed ligt of niet).[/quote]

Echt? Nou dan zal ik dat eens tegen mn ouders zeggen, en vragen of je langs kan komen!

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 06:43

Goed om te horen dat het rijden beter gaat.
Dus door de hoeken wil hij nu wel.
let er op dat hij ontspannen gaat lopen en niet zijn hals of rug vast gaat zetten en veel overgangen.
als zijn rug gaat ontspannen voel je dat als je in het zadel zit erg belangrijk.
Ik hoop echt dat alles goed gaat komen en dat je weer met plezier naar je paardje gaat.
Ik denk dat alle kritiek helemaal niet slecht bedoeld is maar mogen we eens een foto zien onder het zadel.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 10:35

lady62 schreef:
Goed om te horen dat het rijden beter gaat.
Dus door de hoeken wil hij nu wel.
let er op dat hij ontspannen gaat lopen en niet zijn hals of rug vast gaat zetten en veel overgangen.
als zijn rug gaat ontspannen voel je dat als je in het zadel zit erg belangrijk.
Ik hoop echt dat alles goed gaat komen en dat je weer met plezier naar je paardje gaat.
Ik denk dat alle kritiek helemaal niet slecht bedoeld is maar mogen we eens een foto zien onder het zadel.


Jahoor, kan alleen nog wel ff duren voordat die eris.. Ben nu nog even op vakantie en daarna moet iemand hem een meer maken :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:20

Jij weet inmiddels dat het niet zo handig was om een groen paardje te kopen, daar valt niets meer aan te doen. Misschien zou het beter zijn om hem te verkopen, maar feit is dat je moeder dat nu niet wil. Daar kun jij nu niks aan doen. Jij zou hem eigenlijk wel willen verkopen en dat maakt dat je onbewust gewoon niet helemaal voor Casper kunt gaan nu. Ik begrijp dat dit voor jou een moeilijke situatie is, je bent toch afhankelijk van je moeder.
Je mag trots zijn op jezelf dat je een paar maanden intensief bezig bent geweest met Casper en hartstikke mooie vooruitgang geboekt hebt samen. Je hebt het erover dat je geen klik hebt met Casper, maar ik denk dat dat niet zo is. Ik denk dat je de klik nu niet kunt voelen door alle moeilijkheden (en doordat jij liever zou verkopen), want toen je hem kocht had je namelijk wél de klik! Vergeet dit niet!
Wat ik je zou aanraden: neem even afstand van Casper. Je gaat er nu met tegenzin heen, dat is niet goed voor hem, maar óók niet voor jou. Ga in op het aanbod van je moeder en ga lekker een tijdje een bijrijdpaardje rijden! Lekker genieten van het paardrijden. Laat je moeder lekker bezig gaan met Casper, zo kunnen jullie samen genieten van en bij de paarden.
In die tijd doe je lekker alleen wat met Casper als je daar écht zin in hebt. Een aai geven, wat lekkers geven, even poetsen, bij hem zitten of laten grazen. Verder lekker niks. Laat je ook niet verleiden of dwingen door anderen om toch meer te doen met hem (even uitstappen, of toch een keertje rijden). Grote kans dat je na een tijdje weer gaat voelen waarom hij je zo aantrok, de klik weer gaat voelen en je echt zin krijgt om meer met hem te gaan doen.

Laat hem even los, laat het los dat het 'zonde' zou zijn om te gaan betalen voor een bijrijdpaardje, laat het moeten los. Ga weer op zoek naar het genieten met paarden. Zoals het nu gaat wordt echt niemand beter van.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:37

canela schreef:
Wat de mening ook is, 'arm paard' lijkt me in deze situatie (Onervarenheid, of ontbreken van de klik, wat dan ook) niet aan de orde.

Inderdaad.. Casper heeft her gewoon goed, meer dan genoeg eten, veel liefde, schoon stalletje, aandacht etc en hij ziet er hardstikke tevreden uit dus volgensmij heeft hij het hardstikke goed[/quote]

Als je dit zo zegt; meer dan genoeg eten zou heel best (een deel van) het probleem kunnen zijn. heb je het met de vorige eigenaar ook over zijn dieet gehad? Misschien is hij wel heet omdat hij teveel of het verkeerde voer krijgt. Dat heb ik ook eens met een pony gehad, daar was geen land mee te bezeilen als hij gewone biks kreeg.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 03:53

@sallandval, ik bedielde daar eigenlijk ruwvoer mee :) we hebben de brok heel heel erg aangepast, bij de vorige stal kredg die 4 kilo in totaal per dag :o dat was veel en veel teveel! Toen zijn we op nieuwe stal naar 2 kilo gedaan, en toen nog lager namelijk 1 per dag en dat is volgensmij gewoon genoeg, hij krijgt trouwens wel na het rijden een blokje summerfit enn een schepje tarwepoeder of maispap om hem op gewicht te houden hij valt namelijk redelijk snel af , ookal heeft die onbeperkt ruwvoer, word hij goed ontworpt en alles.. (nou zien wij ook liever een klein buikje dan de ribben dus hij is nooit te dun geweest ofso )

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 04:00

@nifallor , mn moeder was indd ook al gekomen met dat idee, alleen dan zou ik me heel rot voelen over het feit dat ik nu dan eindelijk een eigen knol heb en omdat ik em dan niet super vind op t moment dan maar een ander paard ga rijden .. Lijkt me.hardstikke leuk.daar niet van :P maar.het is het idee .. Dan ga ik liever even een break houden met casper en blijf lekker knuffelen, wandelen en zaampjes in de wei zijn.
Maargoed dat lijkt me.ontzettend moeilijk omdat ik het allemaal zo graag wil ( dat rijden, dat het helemaal mooi goed gaat, maar dat zijn wilde dromen waar ik nog even op moet wachten.:p)

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 21:14

hier de gevraagde foto's, verwacht niet teveel :p

Hier zie je hoe we beginnen, net opgestapt en casper is nog erg nerveus en kijkerig
Afbeelding

Dan gaan we lekker de bak rond stappen en figuurtjes rijden
Afbeelding

draven, overgangetjes rijden. Ook probeer ik zo min mogelijk aan zn mond te zitten en hem op zn eigen benen te leren lopen, en dan langzaam steeds wat meer contact krijgen.
Afbeelding

hij werd al wat meer ontspannen..
Afbeelding
Afbeelding

en als laatst zelfs een stukje galop gadaan!vind die nog wel erg moeilijk en geeft soms nog wel een serie bokken vandaar dat ik ook al wel iets achterover zit , beter voor berijd en blijven zitten dan een stukje vliegen :')
Afbeelding
Afbeelding


nou jonges, hele serie foto's hopelijk hebben jullie er wat aan :P Ik vond het in ieder geval ontzettend goed gaan, wel in de galop dan wat bokken gehad maar daarna braaf verder gegaan:) Heb weer eens plesier gehad met rijden!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:17

Leuk paard hoor!Hij drukt alleen vreselijk zijn rug weg.En dat zit niet echt lekker :7

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 21:18

klopt.. maargoed de ontspanning was er nog niet helemaal, verre van helemaal eerder.. Maar dat komt wel :j

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:35

Leuk paardje. Hij drukt inderdaad zijn rug serieus weg. Dit kan verschillende reden hebben, maar moet je in ieder geval iets aan gaan doen. Je zou hem 2x per week kunnen longeren met bijzet om zo zijn rug beter te bespieren.

canela

Berichten: 1202
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Bemmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:34

betadine schreef:
Leuk paardje. Hij drukt inderdaad zijn rug serieus weg. Dit kan verschillende reden hebben, maar moet je in ieder geval iets aan gaan doen. Je zou hem 2x per week kunnen longeren met bijzet om zo zijn rug beter te bespieren.


nja voor de koets deed die het ook altijd, op sommige momenten loopt die heel ontspannen en laag dan gebruikt hij zn rug wel goed, dus daar kunnen we naar werken