Mag geen oefenparcoursen meer rijden. :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Mag geen oefenparcoursen meer rijden. :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-02 20:14

Ik had laatst een berichtje geplaatst dat ik me had afgemeld met springen, en nou komt de boer (eigenaar van Max) met iets leuks: Ik mag voorlopig geen oefenparcoursen springen, zeg maar totdat Max in de bak supergoed springt. Hij wil niet dat andere mensen zien dat ie af en toe weigert, wat dan volgens hem altijd door mij komt, dus daarom mag ik er niet meer mee naar oefenparcours. Hij was blijkbaar toch wel wat pissed over dat ik niet was gestart zondag, ja hallo! Ik ga geen parcours van 80-90 rondspringen met een pony die 1 oefenparcoursje op 30 cm en af en toe thuis 50 cm heeft gesprongen. Dat snapt ie niet, ik heb volgens hem niet genoeg lef, ik had het makkelijk kunnen springen. Nou wil ie niet meer dat ik zn paard 'nog meer verziek'. Ik ben juist voorzichtig met zn paard, laat hem geen dingen doen waar ie nog niet aan toe is, en ik vind dat de boer daar wel blij van mag zijn. Maar nee hoor. Boos! Hier wordt ik toch zo moedeloos van! Echt heerlijk demotiverend!
Pffff, dit moest ik ff kwijt! Tong uitsteken Bloos

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:16

Tijd om een ander paardje te zoeken volgens mij...
Als ik dat zo lees!

Wat een stomme vent zeg...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-02 20:22

tja dat is t m! voor de rest kan ik hartstikke goed met m overweg, maar t blijft n echte boer he, en vz-paarden zijn uiteraard niet erg dik gezaaid.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 20:35

Ik kan het toch ook wel snappen.
Een paard weigert 99.9 % keer door de fout van de ruiter.
Je zegt verder dat je voorzichtig bent, wat natuurlijk ook heel goed is.
Maar te voorzichtig uiteraard niet.
je moet idd wel wat lef hebben om je paard juist als hij ff niet wil springen door te drukken.
Doe je dit niet krijg je zeker te weten een stopper.

verder als je thuis nooit meer hebt gesprongen dan 30/50 cm wat doe je dan op een oeffen concours?

80/90 cm is heel normaal voor een manegeklasse parcours, dit had je dus van te voren kunnen weten.

Helaas voor jou, en niet l*llig bedoeld, maar ik ben het wel met die man eens Lachen

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-02 20:38

vorig jaar heb ik op dezelfde (onderlinge!) wedstrijd gestart, met een ander paard, toen was dezelfde klasse gebouwd op ongeveer 50 cm. Dat verwachtte ik dus nu ook.
Ik heb zat lef om door te drukken, Max is geen stopper, en ik ben niet bang om te springen. Maar ik vond het gewoon onverantwoord om dat parcours met hem te springen. Vandaar.
Ik heb zelf echt wel hoger gesprongen dan 50 cm hoor, maar Max niet, hij is pas sinds mei onder het zadel.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:48

ik vind het heel netjes van je lieke! dat je niet bent gestrat toen... met een paardje wat nog zo kort onder het zadel is hoor je nog niet veel mee te springen en zeker niet zo hoog!
ga thuis eens bezig met de techniek... en over een paar maandjes bouw je eens de lucht in als de techniek echt helemaal goed zit.
dan lukt het zeker!
succes! liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:57

Concorde schreef:
vorig jaar heb ik op dezelfde (onderlinge!) wedstrijd gestart, met een ander paard, toen was dezelfde klasse gebouwd op ongeveer 50 cm. Dat verwachtte ik dus nu ook.
Ik heb zat lef om door te drukken, Max is geen stopper, en ik ben niet bang om te springen. Maar ik vond het gewoon onverantwoord om dat parcours met hem te springen. Vandaar.
Ik heb zelf echt wel hoger gesprongen dan 50 cm hoor, maar Max niet, hij is pas sinds mei onder het zadel.


euh? Sinds mei onder het zadel? Is dat dan nog niet wat vroeg om al te springen? Ik dacht dat paarden die bvb ingereden worden op hun 3 pas op hun 4 beginnen springen?? kan zijn dat ik verkeerd ben he! maar ik vond het zo'n beetje raar... of is het een typefout?
xxx

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 07:29

Als het een 5-jarige is ofzo, dan kan het best, maar dan is 80 cm nog best hoog. Techniek gaat voor hoogte in het begin.
Dus thuis veel lijntjes rijden, gebroken lijntjes zijn ook handig, dus niet alleen rechte.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:30

Als het een 4 of 5 jarige is kan het best.
En 80 cm hoog Verward
Daar kun je nog in stap overheen. Knipoog Haha!
In een half jaar kun je een paard toch wel klaar krijgen voor een manegeklasse parcours ?!

Verder vind ik het vaag dat het toen op 50 cm lag en nu op 80
Was er toen toevallig niet nog een klasse voor de 80 cm klasse?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:40

In mei ingereden, dus dan heb je zeg maar een halve maand, en verder juni, juli, augustus en half september. Dus 4 maanden onder het zadel. Het ligt aan het paard, maar de meesten kunnen dan wel een fatsoenlijk B-proefje lopen. Met springen vind ik dat toch altijd wat anders. Voor een groen paard is techniek het belangrijkste, daarna komt de hoogte vanzelf. 80 cm is op zich niet hoog, maar wel te hoog als het paard tot nu toe alleen 50 cm gesprongen heeft. En dan maakt het ookn og uit of er nog dubbels in het parcours staan of niet, en of je dit thuis wel geoefend hebt.
Ik ben gewoon bang dat het paard nog te weinig ervaring heeft. Als dat niet het geval is, dan had je best een parcours van 80 cm kunnen springen. voor een paard is dat namelijk niet hoog (mensen denken vaak dat het hoog is, maar een paard stapt er bij wijze van nog over), ook als er door spanning wat misgaat is dat niet erg, het paard redt zich wel.
Maar voor een echt groen paard is 80 cm natuurlijk wel hoog. En dat is wat ik bedoelde te zeggen runningkawa. De voorbereiding zegt in dit geval alles.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:46

Natuurlijk is voorbereiding alles.
Maar als je je opgeeft voor een spring concours ga ik er van uit dat wel flink geoefend hebt.
En in 5 maanden (want zo tel ik) is dat makkelijk voor elkaar te krijgen als je dat wilt.
En het zal wel aan mij liggen,maar een B parcours netjes rond springen vind ik makkelijker dan een B proef netjes neerzetten zodat je ook nog een dik winstpunt krijgt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 13:54

Concorde,

thuis veel werken aan lijntjes, combinaties en mini parcoursjes op 80/90 cm, dan valt het op concours wel mee. Ik ga zelf pas oefenspringen als ze thuis 'vlekkeloos' lopen, op de wedstrijd is er al genoeg spannends te beleven.

runningkawa schreef:
En het zal wel aan mij liggen,maar een B parcours netjes rond springen vind ik makkelijker dan een B proef netjes neerzetten zodat je ook nog een dik winstpunt krijgt.

Off topic
Dat hangt maar helemaal van het type paard af. Pablo is schrikkerig en nerveus, die had in zijn 1e B parcours 24 strafpunten en met dressuur 165 en 162 punten bij de 1e keer B. Raimaer (nuchter koel paard) liep de 1e keer meteen foutloos maar heeft nog geen B proef gestart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:00

Het hangt idd wel van het paard af.
maar je geeft je toch ook niet op als je, je paard helemaal niet voor elkaar hebt?
En 24 strafpunten is pech hebben,maar beide wel weer veel geleerd.
Door op stap te gaan en je paard in de trailer te laten leer je niets.
Ik kan me voorstellen dat de eigenaar van het paard daar niet blij mee is Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 14:07

runningkawa schreef:
Het hangt idd wel van het paard af.
maar je geeft je toch ook niet op als je, je paard helemaal niet voor elkaar hebt?
En 24 strafpunten is pech hebben,maar beide wel weer veel geleerd.
Door op stap te gaan en je paard in de trailer te laten leer je niets.
Ik kan me voorstellen dat de eigenaar van het paard daar niet blij mee is Lachen


Ik vind het ook helemaal geen punt om met zoveel strafpunten thuis te komen (1e oefenparcours met Pablo had ik ongeveer 258 Haha! ) daar leren ze juist van. Overigens moet het dan wel verbeteren, iedere week zoveel fouten vind ik dus niet acceptabel. Ik denk wel dat je thuis al redelijk wat controle moet hebben voordat je ergens anders gaat oefenen, dus thuis moet een parcoursje geen problemen meer opleveren. Zoals je zegt 'niet helemaal voor elkaar' en niet 'helemaal niet voor elkaar' Knipoog

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-02 19:02

Max is 4 (of 5 hij heeft geen papier, tis 4 of 5, maar niemand weet t exact)
Hij is dus op zn 4e ingereden.
Ik heb wel wat gesprongen, ook wel combi's. Ik had me opgegeven omdat t gewoon een heel gezellig onderling concoursje is, gewoon voor de fun dus. En het was dus vorig jaar echt piece of cake, heerlijk eenvoudig parcours en mooi laag. Dat was t dus nu niet. Iedereen klaagde erover. Dat wordt dus oefenen. Overigens kan ik wel een redelijk nette B-proef laten zien met 'm, dressuurmatig loopt ie best netjes.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie