Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:42

Hier pas bij twee Tinkerdame's ook een mijteninfectie behandeld, met sebacil, alleen de benen wassen was voldoende. We hebben gewoon gewassen toen het rond het vriespunt was, paardjes hadden veel last van jeuk. Volgens de DA zou met zulke kou benen wassen geen problemen geven (we wassen buiten en paarden kunnen ook NIET naar binnen daarna), ze had gelijk, paardjes hebben nergens last van gehad maar zijn nu wel weer jeukvrij :) Wij hebben alleen koud water op stal, om ons zelf te ontlasten hebben we met een waterkoker wat warm water gekookt en samen met koud water en sebacil in een emmer gedaan om vervolgens mee te wassen (met een beetje overtuigingskracht waren de dames zelfs bereid hun voeten in de emmer te zetten om goed te kunnen laten inweken).


dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:19

Oke, fijn om te weten. :) Ik zie overigens niet dat mijn paard er jeuk aan heeft.

Livito

Berichten: 3302
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:03

hoi,

ik kom me hier ook eventjes melden, mijn paard loopt al sinds november met mok.
het is nu redelijk onder controle, hij heeft aan de AB gezeten, is door een andere dierenarts gespoten met dectomax en heeft aan de pretniselon gezeten. maar nu heb ik vandaag zijn benen geschoren ( op aanraden van de DA ) ik had ze al gedeeltelijk geschoren op de mokplekken maar ik zag dat het wat omhoog begon te gaan dus het zekere voor het onzekere genomen .
en tot mijn verbazing vond ik het verdacht veel op schurft lijken .. wat zeggen jullie van deze foto's ?
ik bel uiteraard morgen ochtend de DA weer, maar was wel benieuwd wat jullie hier van zeggen..

Afbeelding

Afbeelding

Livito ♥♥ , rust zacht vriendje 07-04-1994 † 24-07-2013
Kyara ♥❤️ 10-05-2012 -† 18-07-2016 rust zacht meisje ❤️
Odin♥ 01-01-2005 B+11 L1+12 L2+10 M1+12 M2+15 Z1+4
Infinity ♥ 18-04-2013 pacific x garanco B+3 L1+2.

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:47

Ik heb afgelopen vrijdag mijn Tinker gewassen tegen de (vermoedelijke) mijt die ze heeft aan haar voorbenen. Ik heb al haar benen gewassen; eerst met babyshampoo en daarna met antivlooienshampoo voor honden. Een dag later leek ze nauwelijks meer jeuk te hebben, maar nu lijkt de jeuk week in alle hevigheid terug te zijn. Op de antivlooienshampoo staat dat je een honden pas na twee weken weer opnieuw mag behandelen met deze shampoo.

Denken jullie dat het verstandig is dat ik morgen haar benen opnieuw was met antivlooienshampoo? Of kan ik beter wachten totdat er twee weken voorbij zijn? En dat ze nu weer veel jeuk heeft, wil dat zeggen dat de antivlooienshampoo niet of onvoldoende heeft gewerkt of duurt het een paar dagen voordat je resultaat ziet? Gisteren had ze dus weer flinke jeuk, dus dat is 4 dagen na het wassen.

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:02

Het kan heel goed dat ze nu weer jeuk heeft. Het spul waarmee je wast is niet heftig genoeg om ook de eitjes te doden, de eitjes kunnen twee dagen nadat je hebt gewassen weer uitkomen waardoor je je paardje weer jeuk ziet hebben (had ik pas dus ook en heb daarom contact opgenomen met de DA die me dit vertelde). Ik heb gewassen met sebacil en de DA vertelde dat als ik na een week nog eens zou wassen dat dan alle mijten dood zouden moeten zijn. Na een week zijn alle eitjes uit maar zijn er nog geen mijten van een leeftijd die in staat zijn nieuwe eitjes te leggen.

Dus als ik jou was zou ik na 7 dagen nogmaals wassen en dan verder kijken. Een hond is anders dan een paard, ik denk niet dat het kwaad kan als je een paard na een week weer was ipv de aangegeven twee weken.

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:38

Bedankt! Dan ga ik denk morgen maar weer wassen en dan hopen dat de jeuk voorbij is. :)

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:23

Mijn sokkenpaard heeft vorig jaar ook lang last gehad van mok of mijt in de achtersokken, incl. stampen, bijten in de sokken en wondjes. De wondjes kwamen vooral voor achterop de buitenkroonrand en naast de spoor, heeft iemand ook die ervaring? Het zag er overwegend zo uit (hier al redelijk aan het genezen en haar weggeknipt):

Afbeelding

Ook naast de zwiltwratten was irritatie te zien:

Afbeelding

Misschien hebben jullie er iets aan, dit was mijn plan van aanpak:
- Wassen met betadineshampoo en smeren met zinkzalf voor 2 weken: hielp niet
- Hierna begonnen met haar op de aangedane plekken weg knippen om de zalf beter te kunnen smeren.
- Toen: wassen met betadineshampoo en daarna Sebacil: draaide eerste keer uit op een grote bende omdat hij niet in een emmer wilde staan, daarna 2x met plantenspuit geprobeerd, ging beter qua behandelen maar de plekken gingen niet weg.
- Daarna: niet meer wassen, omdat de vetlaag van de sokken helemaal naar zijn grootje ging natuurlijk en de paddock al nat was. Alleen nog gesmeerd met zinkzalf, goeie dikke laag: hielp wel iets maar helemaal weg ging het niet.
- Uiteindelijk: vlak voor ik op vakantie ging Frontline pipetten in elke sok één gedaan. Niet meer gesmeerd tijdens vakantie. Ik kwam terug en alle plekken waren zo goed als weg :)

Gelukkig nooit de sokken er af hoeven halen. Als het ooit terug komt ga ik als eerste de Frontline proberen, want dat leek uiteindelijk bij mijn paard het beste te helpen. :)

Once you go vlek, you never go back!
[o]

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:46

Mijn paard heeft het, voor zover ik het heb kunnen ontdekken, alleen ter hoogte van de sporen aan beide voorbenen, maar dan in de buurt van de sporen, dus niet echt er tegenaan. Wat ik mij af vraag: heb je, toen je je paard in een emmer met sebacil liet staan, dan niet de plekken kunnen doen naast de spoor? Want dat lijkt me te hoog zitten voor een emmer.

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:29

@dorientjuh: voor zover het ging (want hij wilde dus echt niet in de emmer staan) heb ik met handschoenen aan de Sebacil-oplossing in de sokken gewreven. Later heb ik het nog twee keer gedaan met de plantenspuit, goed in de sokken spuiten en inwrijven ook met handschoenen. Dat vond ik beter werken, omdat je ook veel minder knoeit enzo, maar goed, de mokplekken gingen er bij mij dus niet van weg :(

Once you go vlek, you never go back!
[o]

SulJinty

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Sint Philipsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:18

Gwahir schreef:
Misschien hebben jullie er iets aan, dit was mijn plan van aanpak:
- Wassen met betadineshampoo en smeren met zinkzalf voor 2 weken: hielp niet
- Hierna begonnen met haar op de aangedane plekken weg knippen om de zalf beter te kunnen smeren.
- Toen: wassen met betadineshampoo en daarna Sebacil: draaide eerste keer uit op een grote bende omdat hij niet in een emmer wilde staan, daarna 2x met plantenspuit geprobeerd, ging beter qua behandelen maar de plekken gingen niet weg.
- Daarna: niet meer wassen, omdat de vetlaag van de sokken helemaal naar zijn grootje ging natuurlijk en de paddock al nat was. Alleen nog gesmeerd met zinkzalf, goeie dikke laag: hielp wel iets maar helemaal weg ging het niet.
- Uiteindelijk: vlak voor ik op vakantie ging Frontline pipetten in elke sok één gedaan. Niet meer gesmeerd tijdens vakantie. Ik kwam terug en alle plekken waren zo goed als weg :)

Gelukkig nooit de sokken er af hoeven halen. Als het ooit terug komt ga ik als eerste de Frontline proberen, want dat leek uiteindelijk bij mijn paard het beste te helpen. :)


Welke pipetjes frontline heb je ervoor gebruikt? Ik neem aan voor honden, maar voor welke maat hond?

Take pride in how far you have come. Have faith in how far you can go.


_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:42

Bij frontline gaat het denk ik om de werkzame stof fipronil, of niet?
Dan kan je ook fiprodog gebruiken. Want die is ee stuk goedkopen.
Welke gebruiken jullie dan?

***Major Dundee***Isa***Legend***

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:09

SulJinty schreef:
Gwahir schreef:

- Uiteindelijk: vlak voor ik op vakantie ging Frontline pipetten in elke sok één gedaan. Niet meer gesmeerd tijdens vakantie. Ik kwam terug en alle plekken waren zo goed als weg :)

Gelukkig nooit de sokken er af hoeven halen. Als het ooit terug komt ga ik als eerste de Frontline proberen, want dat leek uiteindelijk bij mijn paard het beste te helpen. :)


Welke pipetjes frontline heb je ervoor gebruikt? Ik neem aan voor honden, maar voor welke maat hond?

20-40 kg.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

SulJinty

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Sint Philipsland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:40

Dank je!

Take pride in how far you have come. Have faith in how far you can go.

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:17

Wel na 7-10 dagen herhalen he! Anders is het weggegooid geld.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:08

Ik heb mijn paard nu dus twee keer behandeld met antivlooienshampoo voor honden, er zat ongeveer een week tussen de twee behandelingen. Mijn paard is sindsdien jeukvrij. :) Ik vind vlooienshampoo heel wat goedkoper dan die pipetten, die pipetten zijn snel al rond de 40 euro, terwijl ik nu in totaal ongeveer 20 euro kwijt ben geweest (ik heb twee flessen vlooienshampoo gebruikt, eentje voor de eerste behandeling en eentje voor de tweede en ik heb van die laatste nu nog ongeveer een halve fles over).

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:26

Ik heb ook ooit vlooienshampoo gekocht, die waarbij de mijten binnen 24 uur dood zijn, maar het allerbelangrijkst is idd om het te herhalen na 7-10 dagen, omdat de shampoo die ik gebruikte verder niet nawerkt. Prima voor paarden die de mijt niet chronisch hebben.
Afbeelding

De pipetten gebruikte ik de laatste paar keer voor mijn hengst, waar het met andere middelen terug bleef komen.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:23

Doe shampoo heb ik ook gebruikt was een is van het stampen af en de mok plekjes zijn weg helemaal blij

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

tinker_sally

Berichten: 1456
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:40

Misschien dat ik nu een hele rare vraag ga stellen.
Maar Sally had eerst maar 1 plek in de knieholte van haar rechtervoorbeen die ik onder controle had. Hij ging niet weg maar werd ook niet erger.
Nu staat ze sinds deze week steeds langer op de wei. Het is nu opgebouwd van 9 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds. En het viel me op dat de plek aan haar voorbeen ineens weer verergert is, en ook had ze een nieuwe plek aan een achterbeen.
Verder is er helemaal niets verandert.
Zou het kunnen dat het door het gras komt? Dacht zelfs misschien een overschot aan voedingsstoffen van het gras ofzo.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

SulJinty

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Sint Philipsland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:06

TinkerSally, dat zou inderdaad heel goed kunnen.

Take pride in how far you have come. Have faith in how far you can go.

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:28

Klopt, we hebben een heel sober ras, en al die overtollige voedingsstoffen moeten er ergens uit. Tenminste, zo denk ik erover, geen idee of het wetenschappelijk bewezen is.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:45

_janet_ schreef:
Bij frontline gaat het denk ik om de werkzame stof fipronil, of niet?
Dan kan je ook fiprodog gebruiken. Want die is ee stuk goedkopen.
Welke gebruiken jullie dan?


Ik ben een beetje laat maar idd die voor de zwaarste mogelijk honden :) zoals KMD zei :)
Ik heb het overigens niet herhaald, het bleef na de eerste keer al weg!

Once you go vlek, you never go back!
[o]

Hazouk

Berichten: 90
Geregistreerd: 06-05-13

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:11

Hoihoi,

Ik heb sinds vorige week een hele lieve tinker :)
Alleen is mij opgevallen dat hij tussen zijn sokken een droge huid/schilfers heeft.
Wat zeggen jullie?
gewoon wassen en met sudocreme insmeren of zijn er nog betere ideeen?
Kan het aan zijn voer liggen? hij krijgt nu af en toe een paar snoepjes/appeltje en na het rijden krijgt hij een paar handjes mueslimix, ik had volgens mij gelezen dat ze daar gevoelig voor kunnen zijn?

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:46

KootMiraDrum schreef:
Klopt, we hebben een heel sober ras, en al die overtollige voedingsstoffen moeten er ergens uit. Tenminste, zo denk ik erover, geen idee of het wetenschappelijk bewezen is.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Zilfstar

Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:09

Vraagje: wassen jullie je paard helemaal of alleen de benen waar de mijt op zit met sebacil?

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

LauravW22

Berichten: 56
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:03

Hallo allemaal,
Ik zit echt met mijn handen in het haar. Mijn Frieze paard heeft al een jaar last van mok, iedere keer krijg ik het weg en komt het net zo hard als de sokken weer aangroeien. Ik heb dus maar besloten om de sokken niet meer aan te laten groeien, maar ik krijg de mok niet meer onder controle.

Heb al vele dingen geprobeerd, zoals mokzalfjes van de ruitersportzaak, mokzalfjes van de dierenarts, 5 keer behandeld tegen mijt, schimmel en schurft en ik ben nu bezig met sudocreme. Echter krijg ik het niet meer weg en als het op 1 plek verdwijnt komt het op de andere plaats weer terug. Ook krijgt ze nu kale plekken op haar been en haar haar wordt heel dun. Kan dit door alle middeltjes komen?

Wat kan ik nu nog doen? Ik hoor zoveel verschillende middeltjes en manieren dat ik het niet meer weet..

Het wassen met sebacil heb ik nog niet gedaan? Hoe vaak hebben jullie dit moeten doen voordat de mok volledig weg was?

Ik hoop dat jullie mij snel kunnen helpen aan een oplossing, want mijn paardje wordt er niet echt vrolijk van...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers