gebruik hulpteugels: getallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-01 14:36

Dit is afkomstig van http://www.horseandhound.co.uk, wel aardig om eens te zien. Helaas kon je maar een optie kiezen, wat ik wel een gebrek vond. Too close to call voor slof en bijzet!

Which training aids do you use?

Draw reins 19% (slof)
Side reins 20% (bijzet)
Chambon 6%
De Gogue 6%
Other 8%
None 42%

Total number of votes: 271


janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 14:49

?x
Laatst bijgewerkt door janna op 20-02-22 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-01 15:20

Ze hebben het over training, dus ik neem aan dat dat in het algemeen geldt.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 17:15

wel grappig om zo eens te kijken.
Ik longeer alleen met bijzet heb wel een slof in de kast hangen nooit gebruikt maar wel mooi met schimmel *LOL*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 17:26

He leuk idee om misschien hier ook te doen, zoiets. Kan Bart zich uitleven misschien met zijn statistiek- programmaatje. ( Verward )
Ik longeer met bijzets, verder niet. Hmm.. bij Berber hebben we vroeger met thiedeman gereden, later met martingaal, nu met niets!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 17:49

Hmm.. bij Berber hebben we vroeger met thiedeman gereden, later met martingaal, nu met niets!
Quote

Das knap zonder hoofdstel en zadel op het strand! "grinnik" soory ik plaag je maar Jantina, had ik ff zin in!

Verder ff ontopic:

Vind wel dat de slof erg veel gebruikt word, zo aan de cijfers te zien...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 20:50

voor longeren:bijzets,afgewisseld met pessoa en afgewisseld met dubbele longe.
met rijden:niets,soms een thiedemann(vorige rijpony)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 21:12

Ik rijd eigenlijk altijd zonder hulpteugels, maar met longeren gebruik ik weleens een bijzetteugel. Heel soms gebruik ik die ook bij het rijden. Heb verder nog geen hulpteugels hoeven gebruiken bij mijn paardje en heb er verder ook geen ervaring mee. Een vriendin van mij rijd haar draver in de les met slof, ook soms op buitenrit. Het helpt haar heel goed om het paardje beter aan de teugel te krijgen met een mooiere aanleuning.Verder vind ik die procenten ook wel erg hoog.Groetjes Ilona.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 01:03

Longeren zonder hulpteugel is dan ook niet meer dan gewoon lekker beweging geven (wat ook heel nuttig kan zijn overigens)
Ik vind zelf de engelse kreet "draw rein" lett. trek teugel echt geweldig. Dat is het meestal ook precies namelijk!!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 11:50

staat martingaal er niet bij?
Dacht dat die ook best veel gebruikt werd..
dat van de slof verbaasd mij ook ja Scheve mond\ Kusje

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 13:19

ik gebruik eigelijk ook nooit hulpteugels.
ik vind het gewoon niet echt nodig.
longeren doe ik tegewoordig alleen met gewoon een halster om, ook zonder longeerlijn. gaat mij vooral om de lol die ik en donya er aan hebben, alles gewoon helemaal recreatief! heb in het begin bij het inrijden wel met longeerlijn gelongeerd, maar ook nooit met kaptoom ofzo, gewoon de longeerlijn aan het hoofdstel vastmaken.
maar ieder zijn eigen mening hoor!

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!


coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 15:18

Wij rijden met een martingaal.
Met springen altijd, omdat ik dan net iets meer controle heb.
Dressuur meestal met een thiedeman of ook met de martingaal.

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 16:21

longeren: met bijzet of met stiek/ halsverlenger, hoe je het noemen wilt.
Rijden: meestal zonder iets, af en toe met slof, als er even iets losgemaakt moet worden. gebruik ik eigenlijk alleen langs de weg en bij het Z2 als hij zijn hals vast zet naar rechts. Kun je hem met het losrijden even makkelijker inbuigen en dan is hij weer los (slof er dan dus ook af)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 23:35

ik heb er tegenwoordig een martingaal aanhangen, vroeger vaak een elastiek, maar die heeft een meisje van de manege geleend en die wil ik terughebben zodat ik die ook weer kan gebruiken.
verder heb ik een slof voor het longeren maar niet voor tijdens het rijden.
dat is ook ongeveer alles wat ik aan hulpteugels heb, ja nog een elastiek en ik gebruikte eerst strotouwtjes bij het longeren, iets anders kan ik niet bedenken van wat ik nog zou hebben.

als ik straks weer echt superhard ga trainen en mn paardje weer moeite heeft met aan de teugel lopen enzo, misschien moet ik daarvoor er dan ook maar iets aan gaan hangen, maar ik ben niet van plan daar de slof voor te gebruiken.

maar wat wel? weet iemand iets?
en wat bedoelen jullie met een bijzet
en wat is een thiedemanteugel precies, kan iemand mij dat uitleggen???

_________________
Je bereikt met je paard meer met liefde en geduld dan met een zweep en sporen ed.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chrystal-gek op 2001-06-13 23:36 ]</font>

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 11:25

heeft iemand toevallag ervaring met een 'halsverlenger'. kan iemand me vertellen hoe dit precies werkt?
bvd,
yasmeen

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 11:24

Ik heb een halsverlenger, da's eigenlijk niet meer dan een elastiek (ca. fl. 30,-) die van de singel door het bit terug naar je singel loopt. Ik heb er kort mee gewerkt omdat ik het niet zo super vond. Ik longeer nu met regelmaat met de pessoateugel om de rugspieren te versterken en wat meer bovenhalsspieren te kweken. Ik longeer ook zonder iets, dan is het gewoon een dagje vrij zeg maar. Sloffen en bijzetteugels vind ik vaak zo star. De bijzet liggen daarom te verschimmelen en de slof hang ik alleen om als ik naar buiten ga en risico loop op ontploffingsgevaar. Over de pessoa ben ik zeer te spreken! Wel laat ik mijn paard altijd eerst even een tijdje lopen zonder dat hij voor is vastgezet, vind ik namelijk wel zo eerlijk.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 10:58

hoi,
wat vond je niet zo super aan de halsverlenger? en kan je met een pessoa hetzelfde effect bereiken? hoe werkt de halsverlenger precies?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 11:05

Ik heb ook ooit eens 2 keer met een halsverlenger te rijden, kreeg deze tip omdat mijn paard toen helemaal niet geconcentreerd was, en hij alleen nog maar kon steigeren. Nadat ik 2 x met een halsverlenger gereden had was hij echt heel braaf. Party!!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 12:00

Longeren doe ik met gogue.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 12:40

Hmm, idd wel eens grappig om te zien. Zelf gebruik met met rijden zelden een hulpteugel, behalve heel af en toe een martingaal voor buiten.
Maar voor longeren vind ik het een heel ander verhaal: longeren is niet eens effectief zonder bijzet/gogue/pessoa teugel of wat dan ook. Dus dit is een beetje moeilijk te beoordelen vind ik.

Maar geen gek idee om hier af en toe eens een poll oid neer te zetten voor zulk soort dingen!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 13:22

een halsverlenger is een soort elastieken bijzet, alleen niet zo start omdat het dus 1 van elastiek is en 2 door de bitring kan glijden. Het nadeel ervan vind ik dat je ze er niet noodzakelijkerwijs diep mee krijgt, waardoor ik met longeren een pessoa verkies (een gogue werkt trouwens ook prima). Het grote voordeel van een pessoa is de achterwaartste drang die het creert, waardoor het paard niet laag en lang wordt maar goed zijn achterhand onderbrengt waardoor de bovenste halsspieren en de rugspieren goed worden getraind.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 15:41

Bij mij op de manege is een paard dat teugelkreupel is. Ze kan 1 uur goed naar beneden gewerkt worden, met zachte hand!. Tijdens het volgende uur gaat ze kreupelen met haar voorbeen. Dit gaat over als je goed drijft en goed voorwaarts rijd. Om het helemaal over te laten gaan, wordt ze vaak met elastiek gereden en ik moet zeggen dat het prima werkt. Ze loopt goed en gebruikt goed haar rug.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:36

Longeren met bijzet of (zeer zelden) met die touwtjes met musketonhaakjes die bij de longeersingel zitten.
Rijden ligt aan het paard, met mijn jonge paard meestal met niets, soms met thiedeman als ze erg onrustig is met haar hoofd, een slof vind ik nog erg straf voor een jong paard. De slof heb ik wel, nog uit de tijd dat ik dressuur reed met mijn fjord, om haar wat soepeler te krijgen in de stellingen en wat meer voorwaarts/neerwaarts. Nu ligt hij een beetje weg te schimmelen in de kast.
Hierboven werd gevraagd wat een bijzet en een thiedeman was:
Bijzetteugels, hulpteugels die voornamelijk worden gebruikt bij het longeren, leer met meestal een rubberen ring, wordt aan de singel vastgemaakt en aan het bit, helpt het paard met het soepeler maken van de rug als hij op de juiste manier gebruikt wordt. Nadeel, sommigen weten niet hoe kort, maar vooral hoe lang die bijzet moet.
Thiedemanteugels, lijkt het eerste stukje een beetje op een martingaal, wordt vastgezet onder de buik aan de singel (tussen de voorbenen), loopt van daar naar de hals en wordt met een bandje om de hals vastgelegd. Daar splits de teugel zich en vanaf daar is ook de verandering met martingaal.
Beide splitsingen lopen ieder door een bitring en terug naar de teugels, aan de teugels zitten ringen (3 aan iedere kant) waaraan je de thiedeman vastzet, je kan hem dus makkelijk losser en vaster zetten, al naar gelang je wil.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

mystique
Berichten: 236
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:34

Ik rij nooit met een hulpteugel, alleen als ik naar het bos ga met een martingaal.
Wat ik wel gebruik tijdens het longeren is een longeerlijn die achter de oren door de bitringen tussen de voorbenen en dan bovenop de rug wordt vastgemaakt. Je kan met dit systeem je paard bij elkaar houden en rond.Hij leert om op eigen benen te lopen en om de goede stelling en buiging aan te nemen.
Hoe strakker je het zet hoe meer neerwaarts je je paard krijgt. Je kan dit tevens gebruiken bij het rijden dan laat je de lijn gewoon voor je zadel langs lopen.
Mijn paarden waren hier allemaal erg bij geholpen. Ze houden hier niet een harde mond aan over maar juist een zachte mond maar wel over de rug en de achterbenen gebruikend.
Ik kan deze methode iedereen aanraden.
Cindy


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 96 bezoekers