Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-13 12:42

Het zijn idd heel elegante dressuurpaarden en ze beschikken over goede gangen en hard beenwerk. Maar menig dressuurruiter weet niet door dit type paard heen te prikken, zowel qua karakter niet als qua voorkomen niet. De eerste indruk van de Amerikaanse dressuurruiter over de hengst Helm is tekenend:
http://www.akhal-teke.org/tekes-in-sports.html

Het artikel van Karen Yates over de AT in eventing is trouwens ook zeker de moeite waard. Een filmpje van haar paard Kandar heb ik eens eerder geplaatst; dat paard was een echt springkanon.

Verder heb ik momenteel last van drukte dus ik houd het voor nu kort.
Met spoed wordt voor 3 drachtige merries en 1 dekhengst een nieuwe eigenaar gezocht. Ze staan in Rusland, maar transport kan geregeld worden en gezien de omstandigheden zal de vraagprijs vermoedelijk laag zijn, misschien zelfs meer symbolisch (boven slachtprijs). In de advertentie staat "paarden met moeilijk lot" wat in Rusland vaak gebruikt wordt om uit te drukken dat ze niet direct verhongeren of naar de slacht dreigen te gaan maar wel zsm en voor een symbolische prijs weg moeten omdat het anders wel dreigt. Ik ga er daarom van uit dat ze niet duur zullen zijn, maar van de verdere omstandigheden ben ik niet op de hoogte omdat ik er niet naar geïnformeerd heb.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:27

JoSav schreef:
Met spoed wordt voor 3 drachtige merries en 1 dekhengst een nieuwe eigenaar gezocht. Ze staan in Rusland, maar transport kan geregeld worden en gezien de omstandigheden zal de vraagprijs vermoedelijk laag zijn, misschien zelfs meer symbolisch (boven slachtprijs). In de advertentie staat "paarden met moeilijk lot" wat in Rusland vaak gebruikt wordt om uit te drukken dat ze niet direct verhongeren of naar de slacht dreigen te gaan maar wel zsm en voor een symbolische prijs weg moeten omdat het anders wel dreigt. Ik ga er daarom van uit dat ze niet duur zullen zijn, maar van de verdere omstandigheden ben ik niet op de hoogte omdat ik er niet naar geïnformeerd heb.



Heb je meer info? Een link eventueel voor wie interesse zou hebben? (Ik ben zelf ook altijd wel benieuwd... hihi)

www.e-horse.be

jasz

Berichten: 2192
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 06:24

kiekje.be schreef:
JoSav schreef:
Met spoed wordt voor 3 drachtige merries en 1 dekhengst een nieuwe eigenaar gezocht. Ze staan in Rusland, maar transport kan geregeld worden en gezien de omstandigheden zal de vraagprijs vermoedelijk laag zijn, misschien zelfs meer symbolisch (boven slachtprijs). In de advertentie staat "paarden met moeilijk lot" wat in Rusland vaak gebruikt wordt om uit te drukken dat ze niet direct verhongeren of naar de slacht dreigen te gaan maar wel zsm en voor een symbolische prijs weg moeten omdat het anders wel dreigt. Ik ga er daarom van uit dat ze niet duur zullen zijn, maar van de verdere omstandigheden ben ik niet op de hoogte omdat ik er niet naar geïnformeerd heb.



Heb je meer info? Een link eventueel voor wie interesse zou hebben? (Ik ben zelf ook altijd wel benieuwd... hihi)


En voor mij misschien ook? Ik heb ook interesse :)

Kerstmuts

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-13 10:53

Iedereen die interesse heeft kan mij een PB sturen. De foto's en oproep staan weliswaar openbaar op internet, maar omdat ik niks weet van de verdere omstandigheden stuur ik alleen een link en de bijbehorende info via PB. Ik heb jullie een PB gestuurd.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Angeliq1988
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:13

@ JoSav:
Lees voor het eerst over het ras en heb de foto's bekeken. Wat een mooie paarden! +:)+ Heb in een boek weleens 'iets' over dit ras gelezen, maar ik moet zeggen dat de foto's die er toen bij stonden totaal niet kloppen met de foto's die ik hier gezien heb. Vind het hele mooie sierlijke paarden en wat een gave kleuren! _/-\o_ Stal Argamak zit bij mij in de buurt heb ik gezien! Erg boeiend allemaal, lijkt me zeer interessant om er een keer te kijken.

Groetjes Angelique

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-13 14:31

Bedankt voor je leuke reactie, Angelique! Ik moet zelf zeggen dat ik me nog steeds groen en geel erger aan de rassenboeken. Er staat zoveel onjuiste informatie in (trouwens niet alleen over de AT). Achterhaalde of foutieve informatie over bouw, gebruik en karakter, of overgeschreven van andere onjuiste, oude boeken, etc. Veel van de foto's zijn ook weinig flatterend of is van AT uit de jaren '60 (foto's stammend uit begin jaren '70) en ook dat vind ik ergerlijk. Is niet zo heel representatief voor de huidige stand van zaken. Er zijn tegenwoordig op internet zoveel prachtige foto's van dit ras beschikbaar! En veel fotografen uit Rusland zijn prima te benaderen, zelfs in het Engels. Dus ik vind dat er geen excuus meer is voor foute en slechte informatie over deze prachtige paarden in rassenboeken! Weg met de onterechte vooroordelen op basis van foutieve informatie en slechte of oude foto's! *\o/* :Y)
Het is toch zoiets als een foto van de hengst Nimmerdor in een modern rassenboek onder het kopje KWPN. Zijn toch genoeg modernere exemplaren voorhanden? :) :) :) Desondanks is Nimmerdor natuurlijk wél enorm belangrijk geweest voor het KWPN. De meest gebruikte foto's bij de AT zijn die van Kambar en Polotli. Beide zijn zeker geen onbelangrijke hengsten geweest, maar geen stempelhengsten, en Kambar is zelfs door veel fokkers verguisd vanwege zijn onzuiverheid via vader Karlavach. Hij was kampioen in 1970. Polotli was kampioen in 1973 en 77 maar ook Polotli was niet zuiver. Via moederskant zat er verder terug o.a. Blondelli achter, Engels Volbloed. Wat dat betreft waren er zeker in die tijd meer dan voldoende 100% raszuivere AT om foto's van in een rassenboek te zetten, maar omdat deze 2 door een Britse fotografe op de foto zijn gezet (en een leuk kleurtje hadden) zijn met name deze foto's nogal hardnekkig... evenals andere foto's met een vergelijkbare achtergrond. Tja, was/is toch makkelijker dan zelf via bijv. Rusland of Turkmenistan aan geschikte foto's/info te komen of je zover in het ras te verdiepen en een eerlijkere selectie en info neer te zetten. -O- -O- Een lekker extreme (oude) foto van Kambar in renconditie met goudglans is veel spannender dan te laten zien dat er diverse types zijn die trouwens ook veel representatiever zijn. Zoiets?
Maar die ergernis heb ik trouwens ook wat betreft andere minder bekende rassen in rassenboeken. Het is blijkbaar lekker makkelijk om oude info in een nieuw jasje te steken ipv de moeite te doen om direct fokkers en verenigingen in landen als Kazachstan, Iran, Azerbeidzjan, Georgië of Tajikistan (om maar wat voorbeelden te noemen) te contacteren als je een Engelse of Duitse tekst uit de jaren '60 kunt overnemen. -:) Is een beetje een ergernis voor mij. :') Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en er toch vast niemand is die je op de vingers kan tikken omdat ie op de hoogte is van het ras én Nederlands kan lezen én de tekst onder ogen krijgt. Uh....

Maar de toffe kleuren zijn zeker 1 van de selling points van de Akhal-Teke! Nu nog mensen zover krijgen dat ze inzien dat ze beter gebouwd zijn en een veel fijner karakter hebben dan de rassenboeken je proberen wijs te maken. :D Toch 1 van de redenen van dat ik dit topic geopend heb.

Stoeterij Argamak verwelkomt geregeld nieuwsgierigen die het ras van dichterbij willen leren kennen. :j Er zijn daarnaast diverse privé eigenaren in NL, maar voor overige fokkers moet je al snel naar het buitenland.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-13 11:30

Een kleine update tussendoor...

Een halfzus van mijn AT staat te koop:
http://www.akhal-teke.pro/search/Melegezel/
Qua type en vooral karakter lijkt ze erg op mijn paard. Aangezien mijn AT qua karakter d'r gewicht in goud waard is verwacht ik dat van deze merrie eigenlijk ook.
Ze komt uit dezelfde vader en is geboren op dezelfde stoeterij. Ze staat in Polen.

Onlangs stond ook een halfzus uit dezelfde vader te koop in Rusland, maar geen idee of die nog beschikbaar is. Vader heeft zeer goede (elite) merries voortgebracht met fijne karakters, maar slechts een handjevol nakomelingen.

Dan iets heel anders, een radiofragment van voormalige Prime Minister Sir John Major over de AT die hij in 1993 kreeg van de staat Turkmenistan, ik geloof voor zijn 50ste verjaardag.
Het gaat om de dekhengst Maksat (1077 Melekush x 2310 Kaimak) die inmiddels al jaren op een stoeterij in Wales staat.
http://www.bbc.co.uk/programmes/p00z45tr
Het fragment is uiteraard in het Engels, maar een leuk verhaal van hoe de hengst zijn weg naar de UK vond ten tijde van het verval van de Sovjet-Unie.
Ter uitleg van de in het fragment meermaals genoemde meloenen: de meloenen uit Turkmenistan waren in de gehele Sovjet-Unie vermaard. Vroeger werden o.a. de schillen ook wel aan de paarden gevoerd wanneer er onvoldoende ruwvoer beschikbaar was.
John Major mocht Maksat niet houden omdat ze geen cadeaus mogen aannemen boven een bepaalde waarde; deze worden direct aan de staatskas geschonken, vandaar dat Maksat eerst bij de koninklijke stallen werd ondergebracht. Daar heeft in de jaren 50 al eens een AT gestaan, waar de koningin destijds erg van onder de indruk was; ze vond het een klein paard, maar met een enorm kaliber en gangen. Maksat kwam terecht bij Saintwestwell Akhal-Teke Stud in Wales.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:24

Ik vind dit altijd geweldig mooie paarden, en vroeger droomde ik d'r altijd van om d'r één te hebben :D
Helaas zie je ze niet zo veel in Nl, en al helemaal niet in mijn regio, je hebt hier óf dure warmbloeden of IJslanders.
Ik bewonder trouwens hoe belachelijk veel jij over deze (en andere Oosterse) paarden weet, heb aardig lang over je profiel gedaan!
Ik vind vooral de kleur en de bouw van de paarden echt prachtig, soms zie je van die foto's en dan lijken ze wel goud! Ook die hele sprekende koppies met mooie grote ogen, daar kan je toch geen nee tegen zeggen? <3 Vooral de merrie hierboven is echt stunning, helaas geen geld, tijd en heb ik al 'n pony haha!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:03

Leuke merrie! Mooie ogen heeft ze.

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:36

JoSav schreef:
Een kleine update tussendoor...

Een halfzus van mijn AT staat te koop:
http://www.akhal-teke.pro/search/Melegezel/
Qua type en vooral karakter lijkt ze erg op mijn paard. Aangezien mijn AT qua karakter d'r gewicht in goud waard is verwacht ik dat van deze merrie eigenlijk ook.
Ze komt uit dezelfde vader en is geboren op dezelfde stoeterij. Ze staat in Polen.


Enorm mooie bouw heeft de halfzus van je merrie ook! Haar Palomino hengstenveulen staat volgens mij ook te koop <3

Horse, follow me closely

EmmaVZ

Berichten: 2703
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:19

Oh jammer, bij mij laad de pagina niet -O-

Angeliq1988
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-03-13

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:48

Zie op diezelfde site Tuareg staan, wat een supermooi paard is dat! Zo he! *kwijlt verder en gaat sparen*

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:36

Tuareg is zeker een mooi dier! Vraag me alleen af waarom zijn vraagprijs zo laag is vergeleken met andere de andere paarden.

Horse, follow me closely

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-13 23:26

Piekosjj: dankje. :D Ik vind hun kleuren ook erg bijzonder. Het metallic geeft zeker ook in combinatie met sooty hele interessante kleuren. :j

Het lijkt me een erg leuke merrie, idd. Ze doet me ook zeker aan de mijne denken. Haar palomino zoon uit 2011 staat idd ook te koop.
Apart dat de pagina niet laadt, Emma, want bij mij doet ie het gewoon.

Tuareg is idd een stoer sportpaard om te zien.
@tessastone, hoezo? De VP kan afhankelijk zijn van allerlei factoren.
Zijn vader staat er ook, evenals een volle broer (die ook te koop is). Moeder Alpina is een dochter van de merrie Adita, waarvan meerdere nakomelingen nog daar staan. Het kan heel goed zijn dat er voor hem gewoon geen ruimte is als dekhengst op de stoeterij, zeker omdat ze daar een beste kwaliteit dekhengsten hebben staan. Qua sport concentreren ze zich specifiek op rensport, en aangezien zijn rencarrière voorbij is en hij niet dienst doet als dekhengst zou je kunnen zeggen dat hij in die zin in de weg staat. De stoeterij in kwestie verkoopt AT in alle prijsklassen, zoals diverse andere AT stoeterijen en zo is er voor elk wat wils. Het gaat om deze stoeterij: Naib Idris gelegen in Dagestan, Rusland.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

EmmaVZ

Berichten: 2703
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:51

Ja, heel apart, maar de pagina blijft bij mij wit. Heel raar, had graag de halfzus van je paardje gezien!

Angeliq1988
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:40

Vind m geweldig,en die kleur... wauw, wist niet dat zoiets bestond haha
Heb even op die site gekeken, staat veel moois op.. <3

mastermoon4
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:35

Ik vind het verschikkelijk mooie paarden , mooie kleuren, mooi hoofd echt mooi

tessastone

Berichten: 36
Geregistreerd: 08-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:16

JoSav schreef:
Tuareg is idd een stoer sportpaard om te zien.
@tessastone, hoezo? De VP kan afhankelijk zijn van allerlei factoren.
Zijn vader staat er ook, evenals een volle broer (die ook te koop is). Moeder Alpina is een dochter van de merrie Adita, waarvan meerdere nakomelingen nog daar staan. Het kan heel goed zijn dat er voor hem gewoon geen ruimte is als dekhengst op de stoeterij, zeker omdat ze daar een beste kwaliteit dekhengsten hebben staan. Qua sport concentreren ze zich specifiek op rensport, en aangezien zijn rencarrière voorbij is en hij niet dienst doet als dekhengst zou je kunnen zeggen dat hij in die zin in de weg staat. De stoeterij in kwestie verkoopt AT in alle prijsklassen, zoals diverse andere AT stoeterijen en zo is er voor elk wat wils. Het gaat om deze stoeterij: Naib Idris gelegen in Dagestan, Rusland.


Bedankt voor de link! Wel weer heel grappig dat zijn volle broer Dargo is (de schimmel) daar had ik onbewust mijn oog ook al op laten vallen :p vind dat dier ook een vreselijk mooie bouw hebben! Ja zou idd kunnen wat betreft die prijs :j het viel me gewoon op omdat de veulen prijzen rond dezelfde koers, of zelfs nog hoger, liggen op de website... Maar misschien denk ik ook wel teveel na :')

Horse, follow me closely

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-13 14:29

Leuk al die reacties weer. Vind het leuk om te zien dat er toch steeds meer mensen enthousiast(er) zijn over dit ras. :D

Emma, doet de hoofdpagina het ook niet? Apart hoor. Heb weleens dat hij niet alle pagina's laadt, maar dan doet de hoofdpagina het meestal wel en sommige andere pagina's wel. Mocht ie het nog steeds niet doen; er zijn ook wel andere sites waar foto's van de merrie op staan dus die kan ik altijd voor je linken. :)

Op de site van Nadja worden paarden van uiteenlopende fokkers en private eigenaren aangeboden, en het staat hen uiteraard vrij zelf de prijzen te bepalen, vandaar dat deze nogal kunnen verschillen. Er zijn er die ik voor een appel en een ei niet wilde hebben en er zijn er waarbij ik me verbaas dat hij een paar duizend goedkoper is dan 1 van dezelfde aanbieder terwijl hij én beter gebouwd is en, wat mij betreft, een mooier type en gangen heeft. Zo zijn er allerlei factoren die de prijs beïnvloeden. Zo heb ik de mijne gekocht toen ze echt een lelijk eendje was. Dat was een gok, maar dat beïnvloedde de prijs ook. :) :) Een ander lelijk eendje dat ik ook op het oog had was nog geen 2 maanden later, toen de winter voorbij was en haar naarling fase ook, ook "ineens" een paar duizend duurder.

Angelique, dergelijke kleuren zijn veel voorkomend bij de AT vooral bij bruinen en valken in combinatie met sooty en metallic. Het geeft echt enorm bijzondere kleurnuances. Ze hebben bijv. ook vaak extreme appeltjes e.d.
Ik snor even wat voorbeelden voor je op, want plaatjes kijken zal niemand erg vinden... :D

Een goed voorbeeld is de valkhengst Shakhid die extreme sooty en appeltjes heeft.
Valkhengst Feisal met duidelijke schoudervlek.
Valkhengst Khanbegler ook overduidelijk met sooty en appeltjes.
Greys, goudvalk met sooty. Zwarte schouder en masker.
Zie hier ook het duidelijke kleurverloop in zijn vacht van dichtbij.
Hengst Saburbek. Voor nieuwkomers: naast metallic en bruin met sooty heeft hij Aziatische ogen (hooded eyes) wat ook typisch iets van dit ras is, ivm omstandigheden in de woestijn (zon, zand, wind).
Ook de hengst Agakhan-Dag is een mooi voorbeeld van sooty, appeltjes en in dit geval valk.
Sirolan is een bruine met sooty.
Hengst Tauro met countershading en appeltjes.
Veulen Gulperi valk met countershading en blauwe ogen. Bijzondere verschijning, of niet dan?
Khan-Tengri, valk met duidelijke zwarte schouder (countershading door sooty).
Murgab bekende dekhengst, donkerbruin met appeltjes.
Hengst Gasyr, bruin met sooty.
Merrie Gozel, bruin met sooty.
Partbred hengst Riksos, valk met sooty en appeltjes.
Oraz-Polot, valk met sooty. Let op de kale staartaanzet. Dit komt geregeld voor bij de AT vanwege hun extreem dunne beharing.
Merrie Dabys, valk met sooty. Een zwart masker komt naast een zwarte schouder veel voor (countershading).
Moeder en veulen met beide zwarte schouder (vleugels noemen ze deze in land van oorsprong) onder invloed van sooty. Parmashka en Parlak.
Veulen alleen, Parlak-Shah.
Gudrat-Shah 2-jarige valk met appeltjes.
Hengst Aknur.
De valkmerrie Sohbet heeft naast een extreem geprononceerde schoft ook extreme sooty met appeltjes.
Agraf-Dag, bruin met sooty (en sabino, zoals veel AT)
Twee heel verschillende tinten valk.
Licht valk met appeltjes. Mijn merrie heeft dit ook, maar is alleen in het voorjaar zichtbaar, wanneer trouwens wel meer paarden appeltjes hebben. Mijn merrie is nl. nog een hele slag lichter dan deze waardoor het meestal niet zichtbaar is.

Nu is sooty (al dan niet in combinatie met appeltjes) iets dat bij veel rassen voorkomt, maar ik heb het idee dat het met name in combinatie met metallic voor echte extremen kan zorgen die je zelden bij andere rassen ziet. Hele donkere valken komen bijv. ook bij de Welsh voor, maar bij de AT komt het én erg veel voor en is het heel vaak vrij extreem juist in combinatie met metallic, wat een kleuruiting geeft die echt uniek is voor dit ras.
Extreem donkere vossen komen bijv. ook vrij veel voor; een vos die voor het oog zwart lijkt is heel normaal. Hengst Rangun is daar een goed voorbeeld van.
Ook op palomino kan sooty sterk van invloed zijn, zoals bij deze merrie goed te zien is. Er zijn er zelfs die zo extreem zijn dat ook zij zwart lijken (incl. manen en staart!)
In veel gevallen verkleuren manen en staart later, maar soms blijft hij ook wit. Deze chocolade palominokleur is niet te verwarren met bijv. zilverappel zwart.
Weinigen zouden deze AT als donkervalk bestempelen. Het is te zien aan zijn lies, maar die staat hier natuurlijk niet op de foto. :D :D (Is een nakomeling van Salyr die zelf extreem donkervalk was en het sooty heel sterk door heeft gegeven).
Verschillende gradaties van sooty bij elkaar.

Goed, qua kleuren kan de AT er sowieso wel wat van! :D :D

Cremello Saykes met sproetjes.
Cremello Samruk op basis van deze en andere foto's zullen er ongetwijfeld stemmen opgaan dat ze champagne is, maar die kleur komt niet voor bij de AT. Het zou me echter niets verbazen als het geen cremello maar een smoky cream is.
Ook cremello komt in metallic voor, zoals goed te zien is bij de hengst Piastr.


Dan nog even iets anders... Onlangs is merrie Pudokhan 31 jaar geworden! *\o/*

En tot slot nog een mooie hooded eye. Hoewel deze uiteraard niet zo extreem is als die van de bekende hengst Tokhtamysh. :)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

EmmaVZ

Berichten: 2703
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:45

Nee, de hoofdpagina doet het helaas ook niet. :(

Maar wat een prachtige foto's weer! Vind de extreme sooty op de AT altijd erg mooi, geeft ook weer iets unieks! Ik vind Tauro echt prachtig, die zou ik wel in mijn achtertuin willen hoor :9
Mij lijkt dat Samruk idd gewoon een dubbel cream is, want ze heeft blauwe ogen en champagne kleurige paarden hebben lichtbruine ogen :)

catzkillz

Berichten: 988
Geregistreerd: 20-10-10
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:51

Wat een pittige merrie op dat filmpje op vorige pagina (26), is er eigenlijk een reden waarom ze aan dat touw worden gehouden? Ben helemaal niet bekend met het ras (buiten dan op Howrse *grinnik*) en dus ook niet met de cultuur die er achter zit :)

In life, you are given 3 choices; give up, give in or give it all you got! - Viva Vegas Baby!!!

Angeliq1988
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:54

Gave foto's! Echt hele gave kleur combinaties, juist dat aparte vind ik erg mooi. +:)+ Persoonlijk vind ik cremello een beetje eng eruit zien, misschien wel omdat dan juist de blauwe ogen er zo uit knallen. Lijkt een beetje albino-achtig... Maar als ik eerlijk ben vind ik het donkere (zoals Tuareg dat heeft en meerdere paarden) toch mooier, maar dat is mijn smaak...;)

Surprise_
Berichten: 385
Geregistreerd: 31-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:57

Echt heel herkenbaar! Verzorgpaard is een tinker, hoe vaak ik wel niet te horen krijg: Ik houd helemaaaaal niet van tinkers, maar deze is echt leuk hoor!
Yeah right...
Ik had voor dit topic ook nog nooit van het ras gehoord! Maar moet wel eerlijk bekennen dat ik er niet zo van hou, dat mag toch?c:

K They say home is where your heart is, my home is where my horse is.

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:06

@ Angeliq1988: Ik werk op deze stal in de wijk, kan dus altijd een x gekeken worden.
http://www.akhalteke.nl/

Ik werk nu ongeveer een jaar met deze paarden en vind ze vooral in karakter en werkwilligheid geweldig! En dan die glans over de vacht..

Chanel: M1+6 / B+26 en L+2 / B+8
Als je geen fouten maakt, leer je niets nieuws

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-13 15:08

Jammer, Emma! Als je wil kan ik wel wat foto's van de merrie voor je linken van een andere site. :)
Samruk is zéker geen champagne, maar ik heb de vraag in het verleden al eens gehad, niet alleen naar aanleiding van foto's van Samruk. Champagne komt niet voor, maar champagnes worden wél o.a. met blauwe ogen geboren, waardoor mede door de kleur wel eens verwarring ontstaat, zeker bij mensen die niet enorm veel van kleurgenetica weten.

catzkillz: klopt, pittig ding he! Ze worden traditioneel aan een touw gehouden om voedselinname en beweging volledig te kunnen reguleren, ivm de zeer specifieke trainingen voor (vroeger) oorlogspaarden en (tegenwoordig nog steeds) renpaarden van de Turkoman. Ze worden om die reden vanaf 6 maanden oud individueel aan een touw gehouden, met name hengsten en renpaarden. Merriekuddes lopen doorgaans wel in de bergen, met name in het voorjaar (3 à 4 maanden is vers ruwvoer beschikbaar in riviervalleien en bergen). Ze worden al duizenden jaren op deze wijze gehouden. In Turkmenistan is dit gebruik grotendeels uitgestorven, maar in Iran en Afghanistan komt het nog heel geregeld voor dat ze nog traditioneel aan een touw (vaak ook ingepakt van hoofd tot staart in vilten dekens) gehouden worden. Daar heb ik ook eerder filmpjes en foto's van geplaatst, zoals deze bijv.:

Onder een boom aan een touwtje.
Diverse hengsten aan een touwtje en ingepakt.




Zoals hier te zien is worden ze alleen bij speciale gelegenheden (een Westerling die het heel lief vraagt, sommige races, zonsondergang) uit de dekens gehaald.

Voor traditionele runs worden ze vaak niet eens uitgepakt!
.

Zeker mag dat, Surprise! Voor ieder wat wils in de paardenwereld, maar het beestje heeft een uiterlijk dat past bij zijn gebruik, net zoals de verschillende Tinker types eruit zien zoals ze eruit zien vanwege hun oorspronkelijke gebruik. Vergelijk maar eens een echte Tinker Cob met een Tinker Grai. :D Héél anders. :j Zo is dat bij de verschillende type Turkoman/Akhal-Teke net zo goed.

Angelique: er zijn er genoeg die de dubbel crèmes niks vinden. Vroeger werden ze door de nomaden zelfs gedood! De laatste jaren komen ze eindelijk een beetje op, omdat het traditionele bijgeloof aan het verwateren is. In Iran zie je bijv. nog steeds nauwelijks cremello Akhal-Teke, omdat ze daar nog steeds veel meer vasthouden aan de tradities. :j En een van die tradities is dat de dubbel creme blauwogige (chakan) veulens onheil zouden brengen ivm het boze oog.
Laatst bijgewerkt door JoSav op 28-03-13 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers