trakteren op het werk - suikerpatient

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

trakteren op het werk - suikerpatient

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:16

Omdat morgen mijn laatste dag op kantoor is wil ik zoals gebruikelijk trakteren.

Een van mijn naaste collega's heeft nog niet zo lang geleden te horen gekregen dat ze suikerpatient is. Ik wil dus iets lekkers trakteren dat zij ook zonder problemen mee kan eten. (ik wil niet voor haar iets aparts doen, ze beschouwt zichzelf totaal niet als "gehandicapt")

Voor de afdeling zet ik gewoon gesneden cake neer, maar voor mijn 7 directe collega's wil ik iets aparts doen.

Heeft iemand leuke ideeën?


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:18

je kunt bij de bakker gewoon gebak en koek en snoep voor suikerpatienten kopen. En hartig kan natuurlijk altijd Knipoog


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:18

Zelf appelflappen maken en 1 zonder suiker, of allemaal zonder suiker.
Hardstikke lekker, en makkelijk te maken.

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:28

Anya schreef:
je kunt bij de bakker gewoon gebak en koek en snoep voor suikerpatienten kopen. En hartig kan natuurlijk altijd Knipoog


Zelf zegt ze dus altijd zo min mogelijk apart eten te kopen ("ik ben toch niet gehandicapt!!")

En zelf bakken lijkt me ook niet zo handig aangezien ik geen oven heb...

Lachen

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:32

Idd iets hartigs meenemen. 's Middags trakteren op pizzapunten of zo?

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:40

Wat een gezeur over suikervrij en niet suikervrij. Ik als diabeet eet net zo hard aan normaal gebak mee als mijn niet suikerpatient collega's. Slagroom zit het minste vet en suiker in, zelfs minder dan in appelgebal, appelflap of weet ik veel wat.
Trouwens, hartig en met name pizza heeft een veel grotere invloed op de suikerwaardes dan een gebakje. Zeg ik weer uit ervaring.

Fiesta, freiberger, what else?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:43

Sorry Belker, weet er dus eigenlijk veel te weinig van af. Heb weer iets geleerd vandaag.

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:45

Geeft niet. Menigeen denkt zo. Ik heb me ernstig verdiept in voedingsleer mbt stofwisseling, bij mezelf dan. Ken nu redelijk wat "knelpunten"
Ik ben zo iemand die neit te regelen blijkt te zijn. Dan moet je toch iets.

Fiesta, freiberger, what else?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:47

Belker schreef:
Wat een gezeur over suikervrij en niet suikervrij. Ik als diabeet eet net zo hard aan normaal gebak mee als mijn niet suikerpatient collega's. Slagroom zit het minste vet en suiker in, zelfs minder dan in appelgebal, appelflap of weet ik veel wat.
Trouwens, hartig en met name pizza heeft een veel grotere invloed op de suikerwaardes dan een gebakje. Zeg ik weer uit ervaring.


Misschien heb jij een goede tip voor Zep dan, Belker?

Ik weet wel dat je verschillende soorten suikerziektes hebt.
En bij sommigen is het wel degelijk belangrijk dat je weet hoeveel suiker je eet, daar moet je je toediening van medicijnen namelijk op aanpassen (volgens mij zeg ik het nu goed).
Sommige mensen willen geen medicijnen toedienen en regelen alles met behulp van eten. En ja, dan moet je wel weten wat diegene wil, toch?

:evaw:

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:56

Simpelste manier om er achter te komen: Gewoon vragen!
Mijn vriend is suikerpatient en ik weet er dus aardig wat vanaf en hij vindt het veel vervelender als mensen die er weinig vanaf weten zich in allerlei moelijke bochten gaan wringen dan dat iemand gewoon vraagt hoe en wat.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:13

Ik heb ook een collega die diabetes heeft en die krijgt nooit wat anders dan de anderen. Ze eet altijd gewoon mee, want zij heeft ook uitgelegd dat suikervrije produkten vaak veel meer vet bevatten, en daardoor eigenlijk nog veel slechter voor haar zijn.

Zij eet dus ook regelmatig een gewoon gebakje, of ciabatta'tje etc.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:25

Dat jij wel alles gewoon eet, zegt nog niets over andere diabeten, Belker. Een oud-huisgenootje van mij heeft haar lichaam letterlijk gesloopt door op eet- en drinkgebied net zo te leven als anderen, ondanks dat ze zware diabetes had en constant insuline toegediend kreeg via een pompje. Letterlijk gesloopt, lees: op haar 23e kreeg ze een simpele liesbreuk, maar haar lichaam kon de narcose niet aan (was zogezegd 'weggerot') en vervolgens is ze overleden. Ik denk dus dat jouw verhaal over 'onzin' niet voor alle suikerpatiënten opgaat, het hangt IMO erg af van de zwaarte en vorm van de diabetes.

Daarom kun je idd, zoals Margreet zegt, beter vragen wat die persoon wel en niet mag of kan hebben. Voor de een kan een gebakje op z'n tijd geen kwaad, voor de ander staat het gelijk aan puur vergif. Lijkt mij, maar ik heb ook alleen die ervaring met dat huisgenootje.

Lekker zeker Lot, zo'n laatste werkdag in het vooruitzicht! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:56

Karin, In de meeste universitaire ziekenhuizen en onder de professoren wordt gezegd dat je gewoon moet eten en drinken. Mijn geval hangt niet ver af van jouw oud klasgenootje. Ook ik heb niet goed geleefd en doe dat nog niet. Ook mijn waardes zijn niet je van het maar ik heb een redelijk acceptabele middenweg gevonden. Nog niet zo goed dat de internist, nr. 1 in nederland, tevreden is.
Wat jij verteld over dat 'onzin' is al lang achterhaald. Vet is net zo slecht als directe suikers. Vet en zoetstoffen zorgen bij de omzet voor meer calorien en koolhydraten. Zoetstoffen worden weer omgezet in bepaalde vetzuren die een zwaardere belasting geven bij het verlaten van het lichaam, en dus ook een grotere aanslag op de benodigde insuline. Mocht je willen weten hoe dat allemaal zit dan kan ik je adviseren om eens een stage bij een dieetiste en een verpleegkundige en een internist te lopen. maar zelfs dan bestaat de kans dat ze niet exact weten. Elk hormoon is afhankelijk van eiwitten. Ergens een wijziging en alles is weer in disbalans.

Fiesta, freiberger, what else?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 13:00

Anyway, het mag duidelijk zijn dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Maakt ook verder niet uit, ik blijf erbij dat je het beste aan die persoon zelf kunt vragen wat hij of zij allemaal wel of niet kan eten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 13:16

Mijn moeder heeft al meer dan 30 jaar suikerziekte, heeft altijd netjes de suiker en teveel vet vermeden. Nu heeft ze vorig jaar een behoorlijke tijd in het ziekenhuis gelegen en is haar dieet volledig omgegooid, ze mag gewoon vanalles gebruiken, alleen lust ze die nu niet omdat ze die smaak niet (meer) gewend is
Tegenwoordig schijn je bijna alles te kunnen eten en drinken als suikerpatient, natuurlijk wel met mate, maar teveel is voor gezonde mensen ook niet goed!

Even on-topic, volgens mij kun je gewoon gebak trakteren, misschien zorgen dat er een wat kleiner stuk bijzit zodat ze dat evt. kan kiezen.

Sprakeloos

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 14:30

Volgens mij kan op zijn tijd een gebakje voor een suikerpatient geen kwaad. Als iets wel kwaad zou kunnen, kan een patient wat meer insuline spuiten dacht ik. En anders zou ik het haar gewoon vragen voor de zekerheid.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 14:49

de meeste bakkers hebben wel iets ingevroren zonder suiker, een appelgebakje meestal.. d kost je niet al te veel moeite.. maar volgens mijn moeder zijn die dingen niet te vreten Scheve mond

en of een gebakje wel of geen kwaad kan.. dat zal wel verschillend zijn, mijn moeder kan niet zomaar een gebakje of iets anders zoetigs eten (hartige dingen ook niet) daar moet ze d'r hele eet/spuit-patroon op aanpassen.. tenzij ze een hipo heeft, dan moet ze dus iets met veel koolhydraten (als ik het goed heb) eten..

en trouwens wat je veel hoort bij suiker-patienten (waaronder mijn mam) dat ze niet eens meer erg zoete dingen lusten of bijv thee/koffie met suiker ofzo..

"Some memories are best forgotten"

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 15:02

Ik zou lekker sauzijcenbroodjes bij de Hema halen, die zou Belker ook wel eten. (hoewel je niet aan haar kan zien dat ze niet goed geleefd heeft)

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, agesus, Amazonbot, BingBot, Josien_, kimmetje26, maessie, Muronia, Rupser, Sanet, Tink89, Winged, YandexBot, Zebrastreep, zonnebloem18 en 141 bezoekers