Rijden met Ventipulmin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Rijden met Ventipulmin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 09:41

Van de DA heeft Imker Ventipulmin voorgeschreven gehad. Dit geef ik nu zo'n 5 dagen, en het slijm komt goed los.
Nu hoor ik alleen van iedereen iets anders, de een zegt wel rijden, de ander niet en weer iemand anders zegt dat ik alleen mag rijden zonder Imker te laten zweten.
Ik snap het niet meer, heeft iemand voor mij het antwoord of ik nu wel of niet mag rijden met dit medicijn????

(Even ter extra info: Imker hoest niet, heeft alleen last van snot uit zijn linkerneusgat en dat wil niet weggaan. Nu met VPM gaat het goed, het slijm komt los en is een stuk minder geworden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 09:43

Ik heb er nog nooit van gehoord dat je er niet mee mag rijden of dat het paard niet zou mogen zweten. Beweging is juist aan te bevelen om alles goed los te maken volgens mij.
Je mag er alleen geen wedstrijden mee rijden, in Ventipulmin (ook in Sputolysin geloof ik) zit een stof die op de dopinglijst voorkomt, dus als je gecontroleerd zou worden heb je een probleem.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 09:51

Dat vertelde mijn schoonzus dus ook (heeft Deurne gedaan), dat ik dus mocht rijden. Mijn instructrice wist me te vertellen dat ik niet op wedstrijd mag (ik heb de 22e wedstrijd, sjips) omdat er Glenbuterol in Ventipulmin zit.
Ik vind het echt maar vreemd dat iedereen iets anders zegt... Zou je snel controle hebben op wedstrijd, ik zie ze altijd alleen maar met een chipapparaat rondlopen, nooit met een spuit?

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 09:56

tuurlijk mag je rijden. kijk alleen goed naar imker. als de hoest helemaal uit zijn tenen komt en het heel veel moeite kost doe je gewoon rustig aan. vergelijk het maar met je eigen lichaam. als je wat hoest kun je ook gewoon gaan fietsen of hardlopen. tenzij je paard de longen uit zijn lijf hoest dan doe je rustig aan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:06

Wij hebben altijd geleerd, met een paard wat verkouden is niet rijden. Je levert steeds longcapaciteit in omdat er dan longblaasjes knappen bij inspanning. Uiteindelijk houd je een dampig paard over dat de hele dag naar lucht staat te happen.

En ook voor mensen geldt: degenen die goed naar hun lijf luisteren en op tijd uitzieken zijn eerder beter en bouwen een betere weerstand op dan degenen die altijd maar doorgaan!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:10

De inzichten zijn de laatste tijd behoorlijk veranderd. Met een paard dat op Ventipulmin staat kun je best rijden, alleen moet je wel rustig aan doen. Ze hebben juist beweging nodig om het slijm los te krijgen.
Dus gewoon stappen en draven kan, maar niet teveel van hem verlangen.
Mijn paard heeft al tijden luchtwegproblemen, dus inmiddels ben ik aardig ingewijd in de longproblematiek.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:26

En gewoon gaan naar die wedstrijd, dat duurt nog enige tijd. Ik geloof trouwens wel dat clenbuterol op de dopinglijst staat, maar de precieze details weet ik niet.
Rijden kan wel hoor, ook al gebruik je dat spul. Ik moest het wle altijd rustig aandoen van de DA.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-09-02 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:35

Sonja schreef:
Je mag er alleen geen wedstrijden mee rijden, in Ventipulmin (ook in Sputolysin geloof ik) zit een stof die op de dopinglijst voorkomt, dus als je gecontroleerd zou worden heb je een probleem.


alleen in ventipulmin zit de verboden stof glenbuterol,een soort groeihormoon.
dat zit niet in sputolysin

ik vind beweging juist altijd goed,als je maar rustig en regelmatig beweging geeft,omdat je paard ook niet hoest kan het niet veel kwaad,alleen als een paard hoest kan rijden evt. schadelijk zijn.
hoesten is nml. schadelijk omdat bij elke hoest die een paard maakt er longblaasjes knappen en helaas bij paarden hersteld dit zich niet tot nauwelijks,zoals bij mensen wel kan.daarom is bij een hoestend paard het gevaarlijk d.m.v. rijden als het dan veel erger gaat hoesten.er zijn ook uitzonderingen hoor dat je met hoesten juist wel beweging moet geven.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 10:41

mijn paard heeft ook ventipulmin gehad (vind het zelf rotspul)
ik mocht van de da niet rijden en als ik ging rijden alleen maar stappen.
Wat bij pen nu super werkt is is hmp horse.
ik kan je dit zeker aan raden.

succes met je paardje.

groetjes,
linda

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 12:54

Ik hoop dat hij weer snel helemaal opknapt!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 15:10

Met Tryntje was jusit het probleem dat ze niet gereden werd! De vorige verzorgster zette haar bij een heel licht kuchje of klein snottebelletje alweer op stal en heeft ook ventipulmin gehad. Maar ze bleef een snotneus houden. Volgens de DA waren haar longen wel al schoon, zat de snot dus alleen nog maar voorin. Toen ben ik haar gaan verzorgen en ben ik lekker rustig aan voorwaarts neerwaarts gaan rijden en na iedere rit droop het snot eruit, maar na een week was het al veel minder en na twee weken was alle snot weg. Dus rustig aan rijden kan prima, helpt de genzeing juist een handje.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 17:38

Van mijn dierenarts mocht ik wel rijden maar niet in het zweet werken.Net als al eerder gezegt is beweging goed om het slijm los te maken.Dus een beetje stappen en draven kan geen kwaad.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 20:04

Goed, ik heb jullie raad opgevolgd en ben vandaag weer rustig aan met Imker begonnen. Hij hoest niet, en er kwam helder waterig snot uit zijn neus, een klein beetje. Hij was erg fris, maar ik heb hem niet in het zweet laten lopen. Zo zal ik maar een tijdje doorgaan. Bedankt voor de reacties!!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 10:03

Tegen mij zij de DA altijd dat als de paardjes hoesten en Ventipulmin kregen dat ik het beste rustig aan kon doen. Ik ging zelf altijd alleen stappen maar een rustig drafje mag ook wel. Zolang je het maar niet te gek maakt. Niet laten zweten lijkt me ook een goede regel.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 12:42

Imker hoest juist niet, hij snottert alleen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 13:26

Je kunt idd met Ventipulmin gewoon rustig rijden, juist door de beweging blijven de longblaasjes 'rekbaar'.
Vergeet alleen niet dat Ventipulmin de symptomen bestrijd maar niet de oorzaak wegneemt. Je zult dus ook iets aan de stoffige omgeving moeten doen (hooi natmaken, geen stal opstrooien met paard in de buurt, veel frisse lucht), anders heb je binnen de kortste keren het probleem weer terug. En lang aan de Ventipulmin is niet goed, sommige paarden krijgen er maag/darmproblemen van (die van mij dus Verdrietig )
Het wordt niet voor niks een 'paardenmiddel' genoemd Knipoog .

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-02 22:55

Ik zou het even bij je veearts navragen, die weet hoe ernstig het met je paard gesteld is.

Toen Fie bronchitis had mocht ik de eerste week niks doen, alleen afstappen in de frisse lucht.
Daarna moest ze rustig beweging hebben en toen ze alleen nog hoestpoeders kreeg en geen andere medicijnen meer moest ze goed aan het werk om de longen weer sterk te maken.

Ventipulmin vind ik zelf niet zulk heel fijn spul, Fie heeft het ooit eens gehad en die ging er vreselijk van zweten...
Mijn eigen veearts maakt zelf hoestpoeder met een combinatie van ventipulmin met nog wat anders. Dat vind ik fijner werken.
Dat werkt als een soort soort ventolin bij mensen.

Nou, in ieder geval suc6 ermee!!

ludje
Berichten: 80
Geregistreerd: 10-08-02
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 15:44

je mag je paard niet laten zweten en ook niet op wedstrijd mij paard heeft het ook gehad

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 13:23

hai, het is een kuur die je moet afmaken en tot die tijd mag je imker niet rijden, alleen stappen met een lange teugel, anders werkt het niet en ventipulmin is nou niet bepaalt goedkoop dus luister naar de dierenarts die heeft er voor geleerd, er zijn altijd van die mensen die het beter weten twijfel je overleg dan met je dierenarts, succes gr shaneen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 14:06

[
Citaat:
tot die tijd mag je imker niet rijden, alleen stappen met een lange teugel

Is stappen aan een lange teugel niet rijden Verward
Er zit verschil tussen laten werken en rijden. Beweging is altijd beter dan 24 uur p/dag op stal.
Citaat:
......anders werkt het niet

Waarom zou het niet werken Verward Dat je de keur af moet maken OK, maar bij beweging (rijden) blijft het echt wel werken hoor.
Citaat:
er zijn altijd van die mensen die het beter weten twijfel je overleg dan met je dierenarts

Heb jij de waarheid in pacht dan Verward Ik heb hier geen reakties gelezen die negatief voor het paard zullen uitpakken. En ondans dat DA's er voor hebben doorgeleerd zitten ze er ook wel eens naast hoor Schijnheilig