Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 20:01

Hej,

Ja, mijn vraag is dus, wat is jullie mening, je teefje laten steriliseren voor of na de eerste loopsheid? Onze dierenarts adviseerde het ervoor te doen (ivm evt latere kanker in borst enz.) maar nu is ze toch voor het eerst loops. Mijn moeders gevoel zei ook dat het erna moest, want het is ervoor nog niet volgroeid enzo. Maar wat is jullie mening?

Ilse

Live your dreams


BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:57

ik ga absoluut voor na, je teef voor haar eerste loopsheid stirreliseren kan erge en lastige gezondheidsprblemen veroorzaken. de hond van mijn vriendin is voor haar loopsheid gestirreliseerd en twee jaar later zit ze aan de zware medicatie om haar spieren te versterken, omdat ze zonder die medicatie haar blaasspieren niet werken en ze dus constant "lekt", dit als gevolg van de sterilisatie. mijn eigen hond is momenteel voor de eerste keer loops en met de dierenarts hebben we al van vooraf de afspraak gemaakt om haar 4-5maanden erna te sterriliseren. hij heeft het zelfs nooit gehad over de optie vroeg sterriliseren.

The Loved Ones
Jane


Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 21:00

Mag ik vragen waarom zo ver erna pas? Heb je er een reden voor? dan kan ik dat hier ook even gaan voorleggen Vork Maarja, naar mijn en mijn moeders gevoel klopte het ook niet, dat je iets afsluit of weghaald voordat het volgroeit is..

Live your dreams

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 22:50

Ik heb 1 teef moeten laten inslapen ivm uitgezaaide borstkanker.
Mijn dierenarts vertelde me toen dat bij vroege sterilisatie de kans daarop veel kleiner was geweest.
Ik weet niet meer precies wat de cijfertjes in procenten waren, maar hij legde uit dat de cellen die op latere leeftijd kunnen ontaarden geactiveerd worden door de hormonen van de loopsheid.
Als je voor de eerste loopsheid steriliseert dan is de kans op borsttumoren bijna nul.
Omdat ik dat dus nooit meer wilde meemaken hebben wij er voor gekozen om onze nieuwe hond met een half jaar te laten helpen.
Na de eerste loopsheid is de kans daarop wel groter, maar nog steeds flink kleiner dan als je niets zou doen.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:41

brave_spots schreef:
De hond van mijn vriendin is voor haar loopsheid gestirreliseerd en twee jaar later zit ze aan de zware medicatie om haar spieren te versterken, omdat ze zonder die medicatie haar blaasspieren niet werken en ze dus constant "lekt", dit als gevolg van de sterilisatie.


Sorry, maar dit is een totaal onderbouwde reactie!!!
Ik heb 4(!) honden, waarvan 3 teefjes.
Dit zijn een Jack Russel, Canadese Witte Herder en een Argentijnse Dog.
Alle drie zijn ze geholpen. De Jack en CW Herder precies 3 maanden ná hun eerste loopsheid geholpen en de Argentijn is voor haar eerste loopsheid geholpen.
Beide honden, de Canadese Witte Herder én mijn Argentijn zijn "lek".
Dit heeft totaal niets te maken met de tijdstip van steriliseren.
Alle honden die worden gesteriliseerd hebben kan op "lekken".
Daar is inderdaad medicatie voor, maar bij ons gaan de honden gemiddeld 7 keer per dag uit dus medicatie vind ik niet nodig in mijn geval.
Dus Ts, ik weet niet precies wat "het beste" is, maar nu je hond loops is geworden kan je er toch niets meer aan doen.
Het beste is om haar nu over drie maanden te helpen.
Voor nu succes met "al dat bloed"!!!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 00:27

brave_spots schreef:
ik ga absoluut voor na, je teef voor haar eerste loopsheid stereliseren kan erge en lastige gezondheidsprblemen veroorzaken. de hond van mijn vriendin is voor haar loopsheid gestirreliseerd en twee jaar later zit ze aan de zware medicatie om haar spieren te versterken, omdat ze zonder die medicatie haar blaasspieren niet werken en ze dus constant "lekt", dit als gevolg van de sterilisatie. mijn eigen hond is momenteel voor de eerste keer loops en met de dierenarts hebben we al van vooraf de afspraak gemaakt om haar 4-5maanden erna te sterriliseren. hij heeft het zelfs nooit gehad over de optie vroeg sterriliseren.


Dit heeft niet met het voor de eerste loopsheid sterileseren te maken, maar kan elke teef overkomen die gesteriliseerd wordt.
Steriliseren voor de eerste loopsheid geeft veel minder kans op latere mammatumoren dan sterilisatie na de eerste loopsheid.
Mijn keuze is dus altijd voor de eerste loopsheid.
Helaas zijn er nog veel "ouderwetse" dierenartsen die liever wachten tot de hond een keer loops is geweest terwijl het verder echt niets uitmaakt!

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 18:09

het was helemaal niet mijn bedoeling om zulke boze reacties op te roepen. blijkbaar was ik met mijn mening verkeerd, dus zou ik zeggen.. beschouw mijn eerste berichtje dan maar als onbestaande

The Loved Ones
Jane


Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 16:43

Okee.. Nouja, ze is nu toch loops Clown dus niets aan te doen.. Maarja, het leek vooral mijn moeder beter om het erna te doen, omdat ze het onlogisch vindt dat iets weggehaald wordt vóór het volgroeid is. Dus tsja..

Live your dreams

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 09:47

Vroeger werd ook gezegd dat je niet mocht steriliseren voordat de hond 1 jaar oud is,dat mag tegenwoordig ook al eerder.
En blaasproblemen kan na iedere sterilisatie voorkomen,dus zowel voor of na de eerste loopsheid.Zoals al eerder is gezegd.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:21

Het steriliseren van een teef wordt aangeraden met zo'n 6 maanden. Dit vroeg ingrijpen brengt de kans op het krijgen mamma tumoren terug naar 100%. Dus de kans dat de teef ooit nog borstkanker krijgt is dan nihiel. Voor het verdere uitgroeien van de teef heeft het geen enkele invloed behalve dat je de voeding in de gaten moet houden want gecastreerde honden worden per definitie altijd dikker.

Het na de 1e loopsheid later castereren/steriliseren wordt aangeraden voor teefjes die last hebben van vaginitis. Dit is een onsteking in de vagina veroorzaakt door anaerobe bacterien die daar lekker gaan voortplanten en pussen. Dit geeft voor de jonge teef een branderig gevoel bij het plassen en is gewoon lastig. door haar 1 keer loops te laten worden, zwelt de vagina wat op en wordt wat minder strak zodat zuurstof beter de vagina in kan en deze bacterien geen kans meer maken.


Teven kunnen idd kans hebben op incontinetie na sterilisatie. sommige teven zijn heel krap in bouw en zit de baarmoedermond erg dicht bij de urine leider. Normaal wordt de baarmoeder met een knip bij de baarmoedermond weggehaald en kan het zijn dat per ongeluk de urinelijder geraakt wordt of dat het allemaal gewoon te dicht bij elkaar zit. Hierdoor kan ze dus urine gaan lekken. Dit komt gelukkig niet heel vaak voor.

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:44

Ik had laatst gehoord dat een teef groeit in de hoogte, totdat ie voor de eerste keer loops is geweest. Als je dus een teef sterriliseert voor de eerste loopsheid, stopt dan ook de groei? Heeft het consequenties voor de groei, net zoals je bij reuen ziet die gecastreerd worden?

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: Steriliseren hond voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:08

Shaienne schreef:
Ik had laatst gehoord dat een teef groeit in de hoogte, totdat ie voor de eerste keer loops is geweest. Als je dus een teef sterriliseert voor de eerste loopsheid, stopt dan ook de groei? Heeft het consequenties voor de groei, net zoals je bij reuen ziet die gecastreerd worden?



Zowel bij de teef als de reu is dit fenomeen verwaarloosbaar.
Een reu zou eigenlijk alleen maar hoger moeten worden als hij gecastreerd is. Hoger maar minder bespierd dat wel.
Ik heb nog nooit een teef gezien die achter bleef na sterilisatie, ik denk dat dit een soort bakerpraatje is. trouwens een teef groeit in de hoogte tot ongeveer 10-12 maanden en sommige teven zijn pas met 14 maanden voor het eerst loops, dus mijns inziens klopt dit verhaal niet.

Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AVdB96, C_estmoi, Thioro, VogeltjeM en 121 bezoekers